Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    sicarius
    Gäst

    Min Trasporter har fått MER olja plötsligt...

    Hej, jag undrar om någon kan förklara ett par saker för mig?
    Jag har en transporter 2.5 TDI -97a.
    Har haft bilen ca 2 år nu och bara gjort vanlig service med vätskor och filterbyten, för ca 1 år sedan nu.

    Först och främst så kontrollerade jag oljan nyligen, vid kallt tillstånd, och jämfört med gången tidigare så har nivån ÖKAT. Hur kan detta komma sig? Jag märkte inget annat med oljan på stickan mer än att den var smutsig.

    Sedan ett annat problem som märktes ungefär samtidigt.
    Jag vred nyckeln till läget där glödstiften värmer och lampan lyser, väntade som vanligt på lampan att slockna och vred om till tändning.
    När nyckeln var på tändning så sa bilen bara "klick", försökte inte ens dra runt startmotorn.
    Jag blev lite rädd och stängde av tändningen direkt.
    Väntade lite och testade igen, bilen så åter igen "klick" men jag höll kvar och en sekund senare så startade bilen, lite långsammare än vanligt.
    Vad kan ha hänt?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Välkommen hit Markus,
    mer olja skulle bara kunna vara så enkelt att när motorn nyligen varit igång kan
    det ta en stund för all olja att hinna rinna ner, om man kollat vid varm/kall motor t.e.x.

    Det kan vara värre än så, om det t.e.x. tagit sig in vatten/glykol via topplocket skulle
    nivån kunna öka, men har du inte märkt av att oljelocket & stickan varit "kläggiga" med vit-brunt klet,
    bilen gått varmare än vanligt eller att man kan se en tunn oljehinna i expansionskärlet är det nog ingen fara.
    (Det kan även bli klägg om man kör mycket kortresor)

    Hur stor skillnad pratar vi om på oljenivån?


    Angående startproblemet skulle det kunna vara batteri-relaterat,
    börja med att mäta batteriet om det håller måttet.
    över polerna med avstängd bil skall den visa minst 12v, med motorn igång ca 14v.
    (Om nu inte dieslarna har högre spänning? är inte jättehemma på diesel)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    1) Har bilen stått ett tag är ju nivån i princip alltid högre än om du precis slagit av motorn, oljan tar ju ett tag att rinna tillbaka, sedan kan det faktiskt påverka om bilen står extremt snett.

    I värsta fall om nivån verkligen stiger över maxnivån kan man anta vatten i oljan....

    2) Dåligt batteri

  4. #4
    sicarius
    Gäst
    Tack Johan, det var snabba svar som gäller här, perfekt!
    Volttalet borde inte vara någon skillnad så vitt jag vet, det är ju 12V system här också, bara större Ah värden vanligtvis, särskilt på min transportbil med sin storlek. Kunde tyvärr inte mäta Volten just nu då min voltmeter inte ville starta...

    Var ute nu och skulle testa bilen igen, vad händer då? Jo, det startar utan minsta problem!
    Däremot så körde jag den en stund, inte riktigt varm och bara på tomgång, men såg inte att oljenivån sjönk något jämfört med kall.

    Skillnaden är väl ca 5 centimeter på oljestickan från övre strecket på rekommenderad nivå, vilket är det senaste jag noterat, men det var ett tag sedan, några månader säkert.

    Inget klägg alls på oljelock eller stickan.

    Batteriet är nytt, dock Biltema, men jag har inte märkt några konstigheter med det och bilen startade ju efter en stund och det lät inte som att spänningen var låg på att startmotorn skulle gå långsamt eller något, så det är märkligt hur den betedde sig.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    luktar det mycket diesel om oljan?

    kanske kan vara en spridare som läcker och späder ut oljan?

  6. #6
    sicarius
    Gäst
    Var ute och luktade precis och märker ingen dieseldoft varken på stickans olja eller ner i påfyllningsröret.
    Hur pass farligt är det om det skulle vara en spridare som läcker?
    Det är inte så enkelt att byta att man gör det ingreppet själv eller?

    Batteriet tog jag hand om med polfett och stålborste, hade bildats lite ärg tydligen.
    Kändes betydligt rappare i starten efter det i alla fall.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Citat Ursprungligen postat av sicarius Visa inlägg
    Hur pass farligt är det om det skulle vara en spridare som läcker?
    Oljan späds och smörjer sämre.
    Detsamma om vatten/glykol tar sig in, brukar leda till härliga vevlager-ljud om det körs med en längre stund.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #8
    sicarius
    Gäst
    Ok, borde lösas genom ett oljebyte nu då, åtminstone tillfälligt för att se så att inte nivån fortsätter stiga.
    Jag gör en service och ser vad som händer, fortsätter det så säljer jag.

Liknande ämnen

  1. Byt växellåds olja men har fått problem.
    Av R-Jonas i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 11:48
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 23:11
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 11:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin