Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Micke H
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    13

    Vilket Chiptrim till Golf R har ni?

    Hej! Har precis skaffat mig en Golf R -10 och är lite nyfiken på chiptrim. Undrar nu om det är några här som har chip i sin R och hur det funkar. har varit i kontakt olika bolag och fått lite uppgifter och trevligt bemötande, det gör det hela ännu svårare. Så vilka erfarenheter har ni att dela med er av? Jag vill att min bil ska vara rolig att köra på gatan och är inte intresserad av banåkning. Vet att frågan varit upp förut men har inte sett så mycket utvärderat.! Och ja har kollat runt i div trådar.

    Mvh Mikael

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Det finns idag många på marknaden, de flesta ger bra effekt för pengarna om man inte tänkt ha mer en "standard" trim. Jag tror det är en bra idé att ringa och kolla vad man får för bemötande, precis som du har gjort.


    Några som varit uppe tidigare är:

    Stertman (GIAC, Revo)
    BSR
    Biljouren Åkersberga (APR)
    Bluefin (bara box?)
    Ace Competition
    Vtech
    Itsfun (billig variant)

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Micke H
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    13
    Tack för snabbt svar! Har du chip?

    Nu undrar ja lite vad dem som tidigare skrivit och varit intresserade av detta vad som hände.. blev de nått trim lr ?

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    APR (Biljouren i Åkersberga), Lasse är en mkt trevlig herre men tyvärr så måste de ta ut och skicka ECU:n till USA där de måste öppna boxen för 2010- på min -12 så måste de definitivt men de var ganska säkre på att det är -10 och uppåt pga tuning skyddet.

    Har tidigare haft VTECH på min Seat och bemötandet var bra i början men sedan var de mer eller mindre omöjliga att få tag i samt att jag inte var riktigt nöjd. På Steg 1 så gick den mer eller mindre som original, var ingen skillnad alls, de visste inte varför exakt men skickade mig Steg 2 filen utan kostnad och först då hände det grejer men bilen sotade väldigt mkt och det känndes som att den gick väldigt fett. ECO filen fungerade bra iaf.

    Nu har jag bokat i tid hos Stertman Motorsport där jag har fått ett otroligt bra bemötande och jag kan knappt vänta till den 30:e Juli! Särås en är jätte trevlig kille så det ska bli kul att åka upp och träffa dem. Säljer som sagt både GIAC och REVO.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Micke H
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    13
    Grymt har åxå pratat med Särås och de verkar grymt. Vad ska du göra där? Har tittat lite smått på deras steg 1,5...! Så de går inte och chipa bilen utan att skicka ECU:n lr är de bara om man vi använda APR?

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    GIAC samt REVO hos stertman trimmas via OBD så det går, ingen fysisk åverkan på ECU:n. APR (2012 som min är behöver de öppna ECU:n) och enligt Dennis på biljouren så måste alla 2010 och framåt skickas till USA för att ECU:n måste öppnas hos APR, det var jag inte så sugen på.

    Antingen så blir det REVO Steg 1 alt Steg 1 +Eurojet turbo back system. Har även sneglat en del på GIAC då de har en häftig mobil app till android där man kan skifta mellan trim och original i mobilen Ev Steg 1 eller 2.

    Citat Ursprungligen postat av Micketheman Visa inlägg
    Grymt har åxå pratat med Särås och de verkar grymt. Vad ska du göra där? Har tittat lite smått på deras steg 1,5...! Så de går inte och chipa bilen utan att skicka ECU:n lr är de bara om man vi använda APR?

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Micke H
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    13
    Så kan jag inte använda bsr lr v-tech då, hur funkar deras trim?

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Vtech vet jag inte, sist jag kollade med de då jag har en RTS hemma var; prova läsa ur filen, den kan behöva tas in för optimering. Problemet är att då måste jag radera enheten och då jag hade trim till en annan bil på RTS:en så ville jag helst inte göra det för att prova. Men på hemsidan så kan man beställa RTS, då bör de ha löst tuningskyddet. BSR trimmas via OBD genom deras PPC enhet.

    BSR hade jag personligen inte valt iaf. På Stertman har du rabatt via gti klubben.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    Karl Lagerkvist
    Ort
    Gråbo
    Inlägg
    11
    Jag kör med BSR steg 1 på min ED 35, kan säga att jag är grymt nöjd.
    Det tar ca 9min att ladda in nytt prog. med PPC, hur smidigt som helst.
    Bilen går jämt och fint och som ett skott.


    Inga möjligheter till värre trimsteg dock, för den som vill det....

    //Kalle.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Vad skiljer egentligen BSR från tex Bluefin? Med "färdiga" programvaror!

    Citat Ursprungligen postat av Kalle72 Visa inlägg
    Jag kör med BSR steg 1 på min ED 35, kan säga att jag är grymt nöjd.
    Det tar ca 9min att ladda in nytt prog. med PPC, hur smidigt som helst.
    Bilen går jämt och fint och som ett skott.


    Inga möjligheter till värre trimsteg dock, för den som vill det....

    //Kalle.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Vad skiljer egentligen BSR från tex Bluefin? Med "färdiga" programvaror!
    Priset...

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Vad skiljer egentligen BSR från tex Bluefin? Med "färdiga" programvaror!
    Som Crille skrev, priset (Motor Nord i Sverige säljer också Bluefin och är mer korrekt jämförbart än att köpa från England). Fast mer eller mindre alla Steg 1 programvaror är ju "färdiga" program oavsett leverantör? Jag har då inte stött på någon som mappar en bil vid steg 1..

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Micke H
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    13
    Grymt tack för svar


    Citat Ursprungligen postat av Kalle72 Visa inlägg
    Jag kör med BSR steg 1 på min ED 35, kan säga att jag är grymt nöjd.
    Det tar ca 9min att ladda in nytt prog. med PPC, hur smidigt som helst.
    Bilen går jämt och fint och som ett skott.


    Inga möjligheter till värre trimsteg dock, för den som vill det....

    //Kalle.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Micke H
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    13
    Oki tack för infon.!

    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Vtech vet jag inte, sist jag kollade med de då jag har en RTS hemma var; prova läsa ur filen, den kan behöva tas in för optimering. Problemet är att då måste jag radera enheten och då jag hade trim till en annan bil på RTS:en så ville jag helst inte göra det för att prova. Men på hemsidan så kan man beställa RTS, då bör de ha löst tuningskyddet. BSR trimmas via OBD genom deras PPC enhet.

    BSR hade jag personligen inte valt iaf. På Stertman har du rabatt via gti klubben.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Michel D
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Kundbemötandet efter köpet är minst lika viktigt som innan.
    Tyvärr verkar Stertman brista på det mot flera om man kollar flera kunder varav vissa är tysta här dock står lite på facebook sen en dag eller 2.
    sen vet jag ena har återställt till orginal helt från att bytt hur mkt som helst. pga det utlovade inte var där efter stora kostnader osv..

    skyller på hardvarufel. När dem ändrat kundens önskan till det dem säger är rätt. Samt även ombesörjt monteringen av produkterna dem valt. Förutom på ena bilen vad jag förståt.

    Sen leverar bilarna Mindre efter än innan med Org K04..

    Slirande koppling som skylls på inkörning när leverantören säger att dem inte ska Slira utan funka direkt..
    Hoppa det löser sig för dem ialf.

    mvh

  16. #16
    RobinR
    Gäst
    Då det är jag som återställt min bil till original så kan jag berätta allt så inte fel information kommer ut som mygel inte känner till, så tycker jag han ska hålla käften rent ut sagt.
    Både jag o Stertman Motorsport är missnöjda med effektuttaget på min bil, de skylls varken på hårdvara eller mjukvara, jag har ifrågasatt mjukvaran men fått bekräftat att de har lagt ner ofantligt många timmar, fler på giac har kikat på den men finner inga fel.
    Detta märktes redan när jag monterade på steg 2,75 på bilen. Alla grejer har jag själv monterat då jag har bilverkstad, min lillebror åker nu steg 2,75 på sin golf r o den som ett skadat troll, den kör ifrån min steg 3 som är bänkad mer Hk på papper. ( ca 20 whp mer )
    Alltså frågesätter jag inte giac längre, o Erik från Umeå har åkt rekord tid (Europa) med steg 2,75 på sin. Men min hade inte ens klipp på steg 2,75..
    Då valde jag att gå på steg 3 o hoppades självklart på ca 400hk
    Nu blev ej så fallet, jag har inte gett Stertman Motorsport är chans att kika vidare på felet pga olika anledningar. (inte pga att jag misstror dom)
    Nu när jag säljer bilen så vill inte folk köpa trimmade bilar samt de vill inte ens betala 30k för grejer som gått 500mil o kostat 130-140k
    Varför ska jag då ej ta av allt o återställa bilen??

    Då jag ska ha råd med att köpa en annan bil så har jag själv valt att göra så här av ekonomiska skäl, utan att ha pratat med nån på Stertman Motorsport. Vilket de tycker är jävligt tråkigt då de inte fått en chans att kika vidare på problemet som är..

    Så kom fan inte o skriva sånt ni inte vet nåt om tack!
    Jag pratar både med Jimmy o Mattias dagligen o har absolut inget otal med dom.

    /Robin

    Edit: jag har även monterat all hårdvara på min lillebrors golf r!
    Senast redigerad av RobinR den 2012-07-21 klockan 13:45.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Misstänkte precis som du säger Robin att Mygel inte har en aning om vad han pratar om och bara är ute efter att smutskasta Stertman av någon anledning. "läst på facebook, bla bla hittar på sin egen teori"
    Bra att du tar upp hur det ligger till i verkligheten, hoppas du får sålt din fina bil och hittar en ny rolig.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Eftersom jag anar att på ett eller annat sätt så är jag också inblandad i det här så ,är det i mitt fall så att..
    Ja det strular med min bil kopplingen samarbetar inte riktigt.
    MEN Jag har en utmärkt dialog med Stertman och deras leverantörer.
    Men det har väl funnits lite tvivel hos mig då det är semestertider och det är svårt med att nå rätt info ibland, men jag har fullt förtroende att problemen kommer att lösas på ett bra sätt , annars skulle jag inte ens fundera på forsätta samarbeta med Dem och lägga ut så pass mkt pengar som jag gjort.

    Att bygga "värsting"grejor är som att börja på ett blankt papper och visst är det jävligt surt att jag inte fått ngn körtid men thats racing.
    Det har så vitt jag vet inte byggts ngn Golf R liknande min då mkt i combon är en ONE OFF lösning och då får man räkna med lite /mkt strul
    Det viktiga är kommunikationen mellan berörda parter och INTE vad som folk uppfattar, även om det tycks vara tvärt om ibland...
    Mvh Erik

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    mYGel, visst är det Du som har den där Vtech seaten 4wd? Ser mkt bra ut "tumme upp" från mig MEN går den ngt?
    Skickar härmed en officiell inbjudan/utmaning till ett matchrace, på stripp, SS bana el flygfälts event.

    550hk? vtech seat 4wd mot en GIAC/stertman R golf, mitt enda krav är att jag får fxat min koppling så ställer jag upp på valfritt event med riktigt tidtagning, det finns inte så mkt vassa 4 wds i den här Golf/S3 och din bil då som är en mix av de grejorna och jag är MKT intresserad av vad andra tuners bilar levererar, försökte ju skaka fram ngt i fjol men inget då mer än snack från många.
    Eftersom jag har en känsla av att alla tror mest på sin tuners produkter så bring it on
    så vad tror du , ??? Man eller Mes
    Med vänlig hälsning Erik Umeå
    PS om ngn vill flytta / ändra det från den här tråden till ngn annan , gör gärna det. / Erik

  20. #20

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av Gasekke Visa inlägg
    mYGel, visst är det Du som har den där Vtech seaten 4wd? Ser mkt bra ut "tumme upp" från mig MEN går den ngt?
    Skickar härmed en officiell inbjudan/utmaning till ett matchrace, på stripp, SS bana el flygfälts event.

    550hk? vtech seat 4wd mot en GIAC/stertman R golf, mitt enda krav är att jag får fxat min koppling så ställer jag upp på valfritt event med riktigt tidtagning, det finns inte så mkt vassa 4 wds i den här Golf/S3 och din bil då som är en mix av de grejorna och jag är MKT intresserad av vad andra tuners bilar levererar, försökte ju skaka fram ngt i fjol men inget då mer än snack från många.
    Eftersom jag har en känsla av att alla tror mest på sin tuners produkter så bring it on
    så vad tror du , ??? Man eller Mes
    Med vänlig hälsning Erik Umeå
    PS om ngn vill flytta / ändra det från den här tråden till ngn annan , gör gärna det. / Erik
    Namn:  1291131680_two-thumbs-up.jpg
Visningar: 1565
Storlek:  12.6 KB

Liknande ämnen

  1. Vilket nav har 26 splines och 4x100?
    Av minken i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 01:10
  2. Ni killar (och tjejer) som har BH, hur gör ni???
    Av Lilla_Vargen i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 22:43
  3. Har ni handlat här?
    Av jönsson i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 12:39
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 15:54
  5. Vilket fjäderbensstag tror ni passar?
    Av VWR18 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 18:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin