Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1
    Thomas79
    Gäst

    Continental Eco Contact 3

    Hej på er alla!

    Tänkte ta upp två saker i denna tråd.

    1. Obs min egna bedömning continental eco 3 är inte något att ha, jag har fruktansvärt högt vägbana ljud när jag kör.

    2. De andra är den ständiga fråga om däck tryck. Jag kör "orginal" Golf Tsi 2011 år's modell. 195/65-15 continental eco 3. Nu till det lustiga eller stora frågan, om man läser på däcket max 51 psi. Och räknar om det här http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html

    Så blir det 3.51632 bar.(Jag vet som sagt att varma däck ökar 10-15% ca) Var inne och gjorde en hjulinställning idag , kalla däck han pumpade i 2,7 bar helt ok tyckte jag sen tankade jag då står det i tanklocket rekomenderat ungefär 2,3 bar. Läser man runt så rekomenderar alla från 2,3 till 3 bar. För normal A-B körning,

    Så till min fråga vad är rätt vad är fel? Finns det något opimalt för som det är nu kör jag med 0,4 bar högre än biltilverkarens rekomendationer, har också fått förklarat att dom tänker mer på komfort än ekonomi slitate och vad som är bra för däcket.

    Gud vad rörigt detta blev men ni förstår säkert. Finns det någon vänlig själ som kan förklara lite.

    PS Ursäkta att Knake mannen inte har kommit till några träffar, jag har nämligen legat inne på sjukhus har nästan precis kommit hem..

    Tack för allt keep upp the good work!

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    De flesta ekonomi-däck är varken tillverkade för komfort eller grepp, endast för att minska bränsleförbrukning, däremot är det ofta så hård gummiblandning att de slits väldigt lite.

    Du kan ju prova lite olika däcktryck, desto mindre tryck, desto mindre låter det, men det rullar även tyngre och drar mer soppa.

    Jag brukar hålla mig runt 2.3 - 2.5, beroende på bilens tyngd o.s.v.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

Liknande ämnen

  1. Reklam - Passat Eco Fuel , Musik?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 23:57
  2. VW Eco Driving Game=)
    Av Mini_me i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 19:32
  3. Passat CC Eco Concept
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 17:10
  4. VW Eco Race i Trollhättan idag...
    Av Falcor i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 18:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin