Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 76
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Kan man se vad bilen stå i för "serviceintervall-läge" nu?

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Enligt detta svaret från SVW så bör man inte acceptera att "flytta" fram servicen till 3000 mil om det säger till att det är service.



    "Hej igen Erik,

    Flexibelt serviceintervall innebär att servicelampan tänds mellan 1 500 mil/12 månader och maximalt 3 000 mil/24 månader. Det behöver alltså inte vara något tokigt om bilen indikerar service vid 1500 mil men vi kan förstås inte kommentera de enskilda fallen. Det måste en auktoriserad VW-verkstad kontrollera.

    Det är även möjlighet att be en auktoriserad verkstad ställa om intervallet till ett fast intervall, vilket innebär att bilen ska servas var tolfte månad eller 1 500 mil beroende på vilket som först inträffar. Så det kan också vara en tänkbar orsak till att bilen indikerar tidigare än 3000 mil.

    Man ska alltid följa serviceindikatorn i bilen och låta en verkstad kontrollera bilen när indikatorn säger till."

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    "...Man ska alltid följa serviceindikatorn i bilen och låta en verkstad kontrollera bilen när indikatorn säger till."
    Det var så jag gjorde, och det låter som att verkstan alltid har sista ordet och då givetvis undviker att serva i onödan och ställer om till 3000 mil.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Det vore såklart intressant att veta om det går att se vad bilen är eller var inställd på för typ av serviceintervall.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Efter lite begrundan, speciellt efter Eriks svar från SVW, så kommer jag att höra av mig till verkstaden och meddela att de får ta in min bil på service eftersom det är de som ställt den på fasta intervall vid leverans.

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Serviceavtalet suger på en ED35, sa till min säljare innan jag ens hade fått bilen att det finns inte en chans att jag kliver över 1500mil mellan servicarna, han avrådde mig då från att teckna avtalet då den servas när bilen kräver det, inga undantag och rekommenderade istället att få bilen omkodad vid första servicen. Sagt och gjort, bilen servades nu i måndags för 1a gången med ca 700mil på mätaren.

    Första servicen är nog bra att ta ganska tidigt tror jag då det är mkt i motorn som ska slitas in å det lär vara lite spån å skit i den oljan. Nästa service kommer vara efter ca 1000 mil eller MAX 1500mil/1 år!

    Hade vi snackat om en golf tsi 122 eller 105 så hade jag tecknat avtalet och inte brytt mig något större, men en GTI, ED35, R osv... Inte en chans!

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Avtal eller inte spelar nog inte så stor roll i det här fallet, förutom att de möjligtvis blir ännu mer motsträvande mot att göra en service förstås. Dock så hade man vid leverans ställt in bilen på fasta intervaller, och det skall inte jag få lida för.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av frazer Visa inlägg
    Avtal eller inte spelar nog inte så stor roll i det här fallet, förutom att de möjligtvis blir ännu mer motsträvande mot att göra en service förstås. Dock så hade man vid leverans ställt in bilen på fasta intervaller, och det skall inte jag få lida för.
    Nej, exakt. För vem vet när bilen skulle servats annars? Dom kan ju inte veta när bilen egentligen ville ha service. Den kanske hade sagt ifrån vdi 1600 mil t.ex.. då är 3000 för sent.

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Nej, exakt. För vem vet när bilen skulle servats annars? Dom kan ju inte veta när bilen egentligen ville ha service. Den kanske hade sagt ifrån vdi 1600 mil t.ex.. då är 3000 för sent.
    Precis, och har de nu valt ett fast intervall så är det det som gäller. Har mailar min säljare, och om han inte kan göra något så ringer jag till verkstadschefen (eller vem som nu är ansvarig för det hela) och pratar med honom.

    Några tips på hur man kollar att de verkligen byter olja? Har hört att det finns bra sätt, men glömt bort. Skulle inte förvåna mig om de struntar i det om jag nu skulle få igenom en service.

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av frazer Visa inlägg
    Avtal eller inte spelar nog inte så stor roll i det här fallet, förutom att de möjligtvis blir ännu mer motsträvande mot att göra en service förstås. Dock så hade man vid leverans ställt in bilen på fasta intervaller, och det skall inte jag få lida för.
    Ok. Har inte läst allt utan mitt inlägg var mest, ja ett inlägg har de ställt om den å du ändå betalar 99kr i månaden (?) för avtalet så får de ta mig fan stå sitt kast! Tycker rent ärligt kundbemötandet från VW är på gränsen till uselt, allt är toppen tills man har fått pengarna och levererat bilen.

    Min sambo är sponsrad av VW (tennis) och vi fick bilen 35% billigare tack vare det och får köpa 1 bil om året med den rabatten, ändå idiotförklarade de henne på verkstaden då jag inte ville ta en hel dag ledigt p.g.a en hjulinställning som de hade lovat att göra, när hon kom dit sa de det blir 1400kr och anledningen till att hjulinställningen görs är för att du samma dag som du hämtade bilen har kört över en stor trotoar kant..

    Tror du jag såg rött? Var helt jävla vansinnig över hur hon blev behandlad, inget annat men behandlingen av henne gjorde mig rasande. Vår säljare löste det efter mitt raseri men ska det behöva gå så långt??? Jag menar, bad fan tror ni vår nästa bil kommer vara? En Volvo eller en VW med 35% i rabatt? Man behöver inte vara ett geni för att lösa den ekvationen!

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 093
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Ok. Har inte läst allt utan mitt inlägg var mest, ja ett inlägg har de ställt om den å du ändå betalar 99kr i månaden (?) för avtalet så får de ta mig fan stå sitt kast! Tycker rent ärligt kundbemötandet från VW är på gränsen till uselt, allt är toppen tills man har fått pengarna och levererat bilen.

    Min sambo är sponsrad av VW (tennis) och vi fick bilen 35% billigare tack vare det och får köpa 1 bil om året med den rabatten, ändå idiotförklarade de henne på verkstaden då jag inte ville ta en hel dag ledigt p.g.a en hjulinställning som de hade lovat att göra, när hon kom dit sa de det blir 1400kr och anledningen till att hjulinställningen görs är för att du samma dag som du hämtade bilen har kört över en stor trotoar kant..

    Tror du jag såg rött? Var helt jävla vansinnig över hur hon blev behandlad, inget annat men behandlingen av henne gjorde mig rasande. Vår säljare löste det efter mitt raseri men ska det behöva gå så långt??? Jag menar, bad fan tror ni vår nästa bil kommer vara? En Volvo eller en VW med 35% i rabatt? Man behöver inte vara ett geni för att lösa den ekvationen!
    Vad var anledningen till att hjulinställning gjordes?

    Hjulinställning är färskvara och det kan räcka med att köra i ett potthål eller emot en trottarkant för att den skall ändra sig. Volkswagen (eller någon annan biltillverkare) kan självfallet inte stå för den på garanti om nu inte ratten står uppenbart snett eller att bilen drar i samband med leverans. Samma sak som att skrapa ex. en stötfångare och kräva att det skall gå på garantin.

    Vad det gäller serviceavtal så skall en auktoriserad verkstad utföra det som rekomenderas när bilen indikerar. Arbetet faktureras sedan Volkswagen Finans som står för avtalen. Den enskilda verkstaden har således ingen vinning av att neka kunden service när bilen indikerar, snarare tvärt om.
    Är bilen felkodad från leverans skall man självklart koda om till det som är rekomenderat för modellen i samband med servicen.

    Min GTI -11, min brors Scirocco GT -10 och mina föräldrars Golf GT -11 går relativt mycket kortkörningar och har alla indikerat service vid 1500-1700 mil och långt innan två år. Alla är rätt kodade QG1 (flexibel serviceintervall).
    Senast redigerad av Crille82 den 2012-06-28 klockan 18:21.

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Vad var anledningen till att hjulinställning gjordes?

    Hjulinställning är färskvara och det kan räcka med att köra i ett potthål eller emot en trottarkant för att den skall ändra sig. Volkswagen (eller någon annan biltillverkare) kan självfallet inte stå för den på garanti om nu inte ratten står uppenbart snett eller att bilen drar i samband med leverans. Samma sak som att skrapa ex. en stötfångare och kräva att det skall gå på garantin.

    Vad det gäller serviceavtal så skall en auktoriserad verkstad utföra det som rekomenderas när bilen indikerar. Arbetet faktureras sedan Volkswagen Finans som står för avtalen. Den enskilda verkstaden har således ingen vinning av att neka kunden service när bilen indikerar, snarare tvärt om.
    Är bilen felkodad från leverans skall man självklart koda om till det som är rekomenderat för modellen i samband med servicen.

    Min GTI -11, min brors Scirocco GT -10 och mina föräldrars Golf GT -11 går relativt mycket kortkörningar och har alla indikerat service vid 1500-1700 mil och långt innan två år. Alla är rätt kodade QG1 (flexibel serviceintervall).
    Ratten stod märkbart snett vid leverans, tror inte att uttåget från bilhallen till vår parkering 1,7km bort på nylagd asfalt orsakade detta, men det tyckte killen på verkstaden. Tycker inte det var så mkt att diskutera. Oavsett anledning eller problem så kan man åtminstone bete sig som folk när en kund är inne?

    Din liknelse är rätt dålig för det är en helt annan grej. Mina fälgar var tex smårepade vid ett bulthål efter att någon tysk inte riktigt brytt sig när muttermaskinen användes, brydde mig inte om detta och det såg jag när jag kikade på bilen innan papperen skrevs, du kanske hade fått det till att det ändå är kundens (i detta fall mitt) problem? Kan garantera att jag inte hade skrivit på något om det var utsidan av fälgen.

    En sak att stå sitt kast när man själv orsakar en skada och jag har inga problem med att betala för mig men ingen annan ska orsaka skador på min bil och jag blir lidande. Hade det varit mindre ryggdunk inom företaget och kanske lyssnat mer på kunderna så hade inte VW verkstad haft det mer eller mindre dåliga omdömet som de har, men nu vet man att det är så.
    Senast redigerad av Kingen den 2012-06-28 klockan 18:44.

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 093
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Ratten stod märkbart snett vid leverans, tror inte att uttåget från bilhallen till vår parkering 1,7km bort på nylagd asfalt orsakade detta, men det tyckte killen på verkstaden. Tycker inte det var så mkt att diskutera. Oavsett anledning eller problem så kan man åtminstone bete sig som folk när en kund är inne?
    Påtalade du/ni detta direkt när bilen levererades? Självklart skall alla vara trevliga och tillmötesgående, försvarar inte någon dålig servicerådgivare. Om det var som du säger borde det absolut inte något att argumentera om.


    Vad jag generellt kan säga, från baksidan av disken, är att det finns minst lika många oresonliga kunder som det finns dåliga servicerådgivare.

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Påtalade du/ni detta direkt när bilen levererades? Självklart skall alla vara trevliga och tillmötesgående, försvarar inte någon dålig servicerådgivare. Om det var som du säger borde det absolut inte något att argumentera om.


    Vad jag generellt kan säga, från baksidan av disken, är att det finns minst lika många oresonliga kunder som det finns dåliga servicerådgivare.
    Min flickvän åkte tillbaka dagen efter då de stängde då, med 3,4km på mätaren och jag sa till henne vad hon skulle ta upp, då fick hon detta bemötandet ja.

    Finns säkert fler oresonliga kunder än dåliga servicerådgivare, tvivlar jag inte en sekund på, men jag menar tänk dig att du köper en bil för de pengarna och man får ett sådant första bemötande som nuvarande kund? Kan man inte sätta sig in situationen? Slutade ta mig fan tidigare från jobbet p.g.a det. Håll me om att det inte ska vara något att diskutera? Jag menar de kunde ju titta på den och dra en vit lögn å säga att "det ska va så tillsdämpare m.m sätter sig", nä bättre att säga till någon okunnig att man är dum i huvudet. Kul.

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Det verkar vanligt att nya bilar från VW levereras med felaktig hjulinställning. Båda mina Golfar som jag köpt nya stod ratten helt åt helsike på vid leverans. Intressant nog fick jag samma typ av beteende från verkstan som du Kingen. Det krävdes argumentation för att de skulle lösa felet som var av ursprungstyp. För min GTI behövde de två tillfällen och först när de gjorde en fyrhjulsinställning så blev det bra (höger bakhjul var felinställt), för R:en gjorde de hjulinställningen direkt så det blev bra. Självklart så försökte de först att klämma även mig på 1400 kr för jobbet! På min R fick jag senare ratten utbytt på garanti och efter det besöket så stod den nya ratten helt fel.. Alla kan göra fel, men det är viktigt att behandla kunden på ett korrekt sätt och inte komma dragande med felaktiga och grundlösa anklagelser. Jag har köpt tre nya bilar av VW-gruppen och kan eventuellt tänka mig att köpa fler, men intrycket från verkstan drar helt klart ned min totala syn och påverkar mitt framtida nybilsköp negativt.

  16. #36

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Det verkar vanligt att nya bilar från VW levereras med felaktig hjulinställning. Båda mina Golfar som jag köpt nya stod ratten helt åt helsike på vid leverans. Intressant nog fick jag samma typ av beteende från verkstan som du Kingen. Det krävdes argumentation för att de skulle lösa felet som var av ursprungstyp. För min GTI behövde de två tillfällen och först när de gjorde en fyrhjulsinställning så blev det bra (höger bakhjul var felinställt), för R:en gjorde de hjulinställningen direkt så det blev bra. Självklart så försökte de först att klämma även mig på 1400 kr för jobbet! På min R fick jag senare ratten utbytt på garanti och efter det besöket så stod den nya ratten helt fel.. Alla kan göra fel, men det är viktigt att behandla kunden på ett korrekt sätt och inte komma dragande med felaktiga och grundlösa anklagelser. Jag har köpt tre nya bilar av VW-gruppen och kan eventuellt tänka mig att köpa fler, men intrycket från verkstan drar helt klart ned min totala syn och påverkar mitt framtida nybilsköp negativt.
    Kunde inte sagt det bättre själv!

    Min ratt är fortfarande inte perfekt men jag får väl leva med det, enligt verkstaden så satte de ratten rakt och gjorde sedan inställning (4 hjul).

    Är tyvärr som du säger verkstaden som drar ner helhetsintrycket och jag är inte så säker på att nästa bil blir VW, troligen blir det så när kronorna skall vändas men då enbart p.g.a tjejens grymma rabatt. Tycker ta mig fan kvalitén på inredningen var flera gånger bättre än vad den är på min ED35.

    Väl talat DPC! Kul att det inte är bara jag å min flickvän som är sugen på att köra i gropar samt trottoarkanter det första man gör med en sprillans ny bil utan fler verkar ha haft samma problem från fabrik.

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 093
    Det förekommer rätt som det är att hjulinställningen är fel när bilarna levereras, då borde det inte vara några som helst problem att få det åtgärdat. Troligtvis är det under frakten som man kör som biltjuvar, det är knappast vanligt att hjulinställningen är felaktigt från fabrik.
    Det händer rätt som det är att kunder kommer in när bilen gått 2-3000 mil och klagar på snedslitna däck, då är det orimligt att åberopa garanti.

    Det är naturligtvis tråkigt att det finns dåliga servicerådgivare och att kunder blir felaktigt bemötta. Men som alltid finns det två sidor på ett mynt. Det är är inte konstigt att vissa tappar lusten när det kommer in orimligt besvärliga kunder med en i utgångsläget negativ attityd.
    Ett annat vanligt förekommande fenomen är de som enbart kommer in när man skall klaga på något och mer eller mindre kräver goodwill-åtagande, övrig service och underhåll sköter "Nisse i svängen".

  18. #38
    Siesta ST
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Det förekommer rätt som det är att hjulinställningen är fel när bilarna levereras, då borde det inte vara några som helst problem att få det åtgärdat. Troligtvis är det under frakten som man kör som biltjuvar, det är knappast vanligt att hjulinställningen är felaktigt från fabrik.
    Det händer rätt som det är att kunder kommer in när bilen gått 2-3000 mil och klagar på snedslitna däck, då är det orimligt att åberopa garanti.

    Det är naturligtvis tråkigt att det finns dåliga servicerådgivare och att kunder blir felaktigt bemötta. Men som alltid finns det två sidor på ett mynt. Det är är inte konstigt att vissa tappar lusten när det kommer in orimligt besvärliga kunder med en i utgångsläget negativ attityd.
    Ett annat vanligt förekommande fenomen är de som enbart kommer in när man skall klaga på något och mer eller mindre kräver goodwill-åtagande, övrig service och underhåll sköter "Nisse i svängen".
    Även hjulinställningen på min Golf R var fel när jag hämtade ut den. Tänkte inte speciellt mycket på det då men efter några 100 mil lämnade jag in den. Inga problem hos den VW-handlaren jag lämnade in bilen hos. Var aldrig fråga om att jag skulle betala, blev garantiåtagande.
    Finns bra servicerådgivare/vw-handlare också :-)

    Lämnar båda mina bilar på samma ställe och till samma servicerådgivare. Funkar kanon och aldrig varit några problem (bara en aning långa tider innan man kan lämna in bilen).

  19. #39

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    569
    Vissa verkstäder (oavsett märke) kan ju ha kundmottagare som inte precis passar till jobbet, precis som det finns i alla yrken.

    Minns att Bilbolaget i Östersund (Volvo/Renault) under många år hade en ökänd kundmottagare som skrämde bort verkstadskunderna, det ledde ofta till att verkmästarn fick en mängd extrajobb då kunderna fick gå förbi kundmottagaren för att få en bil åtgärdad/provkörd när det gällde backjobb eller garantiåtaganden.

  20. #40

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    569
    Citat Ursprungligen postat av frazer Visa inlägg
    Precis, och har de nu valt ett fast intervall så är det det som gäller. Har mailar min säljare, och om han inte kan göra något så ringer jag till verkstadschefen (eller vem som nu är ansvarig för det hela) och pratar med honom.

    Några tips på hur man kollar att de verkligen byter olja? Har hört att det finns bra sätt, men glömt bort. Skulle inte förvåna mig om de struntar i det om jag nu skulle få igenom en service.
    Jag skulle aldrig nånsin våga serva en sådan bil efter Longlifeprogrammet om man tänkt sig att behålla bilen efter att garantin gått ut och absolut inte efter att maskinskadeförsäkringen upphört att gälla.

    Sedan kanske man ska göra oljebytena själv också eftersom man kanske inte får det man betalar för alltid.

    Jfr detta: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...-8-o-3-2-liter)

Liknande ämnen

  1. kolla service intervall?
    Av rakso77 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 20:49
  2. Service intervall Golf 4
    Av Gizze i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 22:20
  3. Felaktigt serviceintervall
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 13:09
  4. Ändra service intervall från 3000-1500mil
    Av Mikegti i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 16:52
  5. Longlife service intervall ?
    Av dalle82 i forum VW-forum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin