Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 76 av 76
  1. #61
    Siesta ST
    Gäst
    Passaten är en V6:a -08.

    Golfen står utomhus men motorvärmaren varit inkopplad mins 4 timmar innan start samt varit inkopplad hela tiden när jag varit på jobbet. Stort sätt ingen kallstart alltså. Har faktiskt 13 km (exakt) till jobbet också och snittat 8.6 l/100km senast tiden mao kört väldigt lugnt men ändå hoppar intervallet som den gör.
    Skulle vara tacksam om det finns andra som också kan kolla hur era displayer/intervall fungerar. Tacka på förhand för hjälpen!

  2. #62

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Når du upp i oljetemp när du fiskör (ursäkta..)? Jag kan åka till jobbet på typ 8,6 om jag kör under hastighetsbegränsningen och aldrig nyttjar motorn.. Ottomotorer har en tendens att samla på sig vatten i oljan som behöver kokas bort och därmed ingår i modellen för oljebytesintervallet. Når man inte upp till över en viss temp en viss tid så degraderas bytesintervallet. Så det kan alltså vara negativt att köra för lugnt (eller för korta sträckor framförallt).

    Nyss hemkommen efter 20+20 km kan jag meddela att varken sträcka eller dagar till service ändrades. Ska snart ut på en tur igen och uppdaterar sen.
    Senast redigerad av DPC den 2013-02-10 klockan 08:51.

  3. #63

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Ytterliggare 40 km gav heller ingen skillnad i km eller dagar till nästa service. F-n vad kul det är med lite nysnö

  4. #64
    Siesta ST
    Gäst
    ...och mer snö skall ni tydligen få :-)

    Tack för informationen Daniel om intervallet, sträcka o dagar! Någona annan som kollat?

    Jodå på min korta sträcka till jobbet blir det lite temp på oljan. Inte maxat men runt 70 brukar det bli med motorvärmaren på. Den har nu varit hos "doktorn" sedan onsdag förra veckan och väntar nu på diagnos från Tyskland.
    Kör för tillfället en ny multifuel Passat som lånebil. Den räknar ned som den skall. Dag för dag o mil för mil även om jag gasar på emellanåt. Precis som min egna Passat förresten.

    to be contiunued...

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    TSI Multifuel har fasta serviceintervall, så det känns naturligt att den räknar ner dag för dag, mil för mil.

  6. #66

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Nu hoppade km ned med 100 efter ca 95 körda. Känns rimligt. Synd bara att storservice närmar sig..

  7. #67
    Hamburger SV
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av kalle950 Visa inlägg
    1170mil och drygt ett år från leverans till första service.

    Vinner jag priset som största blyfot?
    Skämt å sido mest sambon som kör den och då väldigt mycket kortkörningar.
    Min importerade ED 35 visar service om 14 dagar, uttagen Februari 2012, ca 1000 mil på mätaren:-) Den är inställd på flexibla serviceintervall. VW Stockholm ville inte boka service, de tyckte det var onödigt och sa 2 år eller 3000 mil. De erbjöd en tid för diagnos för att kolla om service behövs. Ringde min tyska VW handlare. han rekommenderade starkt att köra en första service nu, det är ändå bara oljebyte och han sa att min fortfarande har oljan som de hällde i från leverans, och vid mycket korta tripper kan den börja bli dålig redan nu. jag tänker avboka diagnostiden och boka en första service (oljebyte)

  8. #68
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Hamburger SV Visa inlägg
    VW Stockholm ville inte boka service, de tyckte det var onödigt och sa 2 år eller 3000 mil.
    Att det finns mekaniker som fortfarande tror på det där ?

    Citat Ursprungligen postat av Hamburger SV Visa inlägg
    Jag tänker avboka diagnostiden och boka en första service (oljebyte)
    Helt rätt.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  9. #69

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Att det finns mekaniker som fortfarande tror på det där ?
    reparationer/utbyte av motorer är en säker inkomstkälla för bilverkstäder :-(

  10. #70
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    1500 mellan servicar mår nog alla bilar bäst av.
    Blir ju en "mellan" service då mellan de större.
    Visst kostar det en slant men ska man ha bilen ett tag sparar man in det i längden.
    Visst kör man som jag ca 600 mil/månaden så blir det lite dejavu...
    Servade jag inte nyss... ;-)

    Via kranaprataren på mobilen...
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  11. #71

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    reparationer/utbyte av motorer är en säker inkomstkälla för bilverkstäder :-(
    Kan meddela att motorbyte/renovering genererar betydligt sämre andel fakturerad kontra arbetad tid än service i längden. Det är ytterst sällan verkstäderna kan fakturera i närheten av använd tid.


    Håller får övrigt med om att det låter otroligt att VW Sthlm rekommenderar 3000 mil eller två år...

  12. #72
    Hamburger SV
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Att det finns mekaniker som fortfarande tror på det där ?



    Helt rätt.
    Ringde centrala verkstadsbokningen, helt annan attityd än muppen som satt på kundmottagningen hos VW Hammarby. Klart den ska in tyckte han... Så nu blir det oljebyte. Sen ska den in igen när det gått två år för inställning av ljus, byte av filter etc.

    Samma kille tankade dessutom hem all fakta om bilen från nån databas i Tyskland, och la in alla uppgifter om den så att det nu framgår rätt motor etc. Ringde sen upp och sa att allt var klart och bekräftade min tid för service. Det finns hopp.

  13. #73

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Vet inte om jag skulle ställa denna i vcds delen av forumet men..

    Min bil är inställd på flexibel service, den första servicen beräknas ske vid 2800mil, vad händer om jag själv går in och ändrar med vcds till 1 år/ 1500mil? Kommer den från ändringen att gå på ett år, m.a.o om bilen rullat 2000mil kommer den då varna direkt eller vid 3500mil?

  14. #74

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Resetar du den "nu" och ställer om till fast intervall, kommer den att "kräva" service om 1500mil eller 365 dagar. Vilket av dem som inträffar först.

  15. #75

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Tack för svar, det var vad jag misstänkte, då är det bäst att göra det efter första servicen

  16. #76

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Lasse
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    198
    Har för mig att det går att lägga in mil och dagar manuellt till nästa service med VCDS, inte bara fasta intervaller.

Liknande ämnen

  1. kolla service intervall?
    Av rakso77 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 20:49
  2. Service intervall Golf 4
    Av Gizze i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 22:20
  3. Felaktigt serviceintervall
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 13:09
  4. Ändra service intervall från 3000-1500mil
    Av Mikegti i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 16:52
  5. Longlife service intervall ?
    Av dalle82 i forum VW-forum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin