Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142

    Felaktigt service-intervall

    Hallåj!

    Någon mer än mig som blivit inlurad på service trots att det inte skall göras någon?
    Köpte en ED35 i september, och passerade precis 1500-mils-sträcket. Då började bilen skrika om service.
    Min brorsa köpte en Scirocco R någon månad tidigare, och hans skrek även den om service för någon månad sedan. Han åkte dit, men fick efter att de kört in bilen på verkstan och ut igen reda på att de "lagt in fel serviceintervall" i bilen och att de inte tänkte göra någonting förän om 1500 mil till (totalt 3000).

    Med detta i bakhuvudet ringde jag då till VW och bad de bekräfta 3 ggr att jag VERKLIGEN behövde komma för service när bilen sa till om detta. Uppgav reg.nr, och då sa de att jag SKA lämna in bilen på service.

    Då tog jag ledigt en halvdag från jobbet idag för att lämna in bilen på service, men tro inte att de gjorde någon, nej jag fick samma besked som brorsan trots 3 bekräftelser.

    Eftersom jag ändå var där så påpekade jag ett sprucket blinkersglas som fusit under vintern p.g.a att fukt samlats, men inte heller detta ville man göra något åt trots att bilen ändå stod på verkstan och jag tagit ledigt för att åka dit.

    Antar att någon annan här borde reagerat om det hänt er, men vill ändå kolla?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    De borde väl ändrat ditt intervall om du nu vill ha longlife när du ändå bokat tid ?
    Nu får du fortfarande "Service Now" ?
    Är det inte hårt att lägga longlifeservice på de bilarna ? De får väl en del aktiv körning ?
    1500-service känns väl max vad man vill ha.
    Senast redigerad av Fredrix den 2012-06-27 klockan 02:35.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Låter konstigt. Är bilen ställd på 1500 mil så ska den varna innan 1500 mil och inte efter. Alla mina bilar från Volkswagen-koncernen har varit inställda på flexibelt intervall som avgörs av hur man kör. Kör man korta sträckor så är det inte ovanligt att bilen vill ha service redan vid 1500 mil även om den är ställd i flexibelt "longlife"-läge. Att det skulle vara rätt att köra 3000 mil kan inte stämma.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Kör inte 3000 mil mellan service... Sök på ämnet och stå på dig att serva vid 1500.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Om du upplever dålig service så prata med Chefen på verkstan.
    Har dom ändå bilen inne så kan man byta glaset, elller ta hem och fixa.

    När det gäller service så har det diskuterats otaliga gånger och 1500 mil för mig är MAX gränsen i en bil.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    De borde väl ändrat ditt intervall om du nu vill ha longlife när du ändå bokat tid ?
    Nu får du fortfarande "Service Now" ?
    Är det inte hårt att lägga longlifeservice på de bilarna ? De får väl en del aktiv körning ?
    1500-service känns väl max vad man vill ha.
    Det gjorde de, så nu står det att det är service vid 3000 mil eller om ett år och några dagar.
    Bilen får mycket aktiv körning skulle jag säga, dessutom oftast korta sträckor.

    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Låter konstigt. Är bilen ställd på 1500 mil så ska den varna innan 1500 mil och inte efter. Alla mina bilar från Volkswagen-koncernen har varit inställda på flexibelt intervall som avgörs av hur man kör. Kör man korta sträckor så är det inte ovanligt att bilen vill ha service redan vid 1500 mil även om den är ställd i flexibelt "longlife"-läge. Att det skulle vara rätt att köra 3000 mil kan inte stämma.
    Den varnade innan, men vid 1500 sa den "SERVICE NU".

    Jag tycker även jag att 3000 mil låter mycket. Jag har ett serviceavtal så att servicen inte kostar något när det väl är dags, men jag kommer max hinna göra en service innan detta avtal går ut.

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Aha, det är nog där skon klämmer (serviceavtal). Jag är rädd att de vill komma undan så billigt som möjligt och därför tycker det är ok att serva efter 3000 mil oavsett körtyp/stil. Det kanske är så rent av (observera, nu spekulerar jag) att de ställer indikatorn för bilar med serviceavtal på 1500 mil/1 år och sedan hävdar att det var fel och ställer om den en gång till? Hur som helst så hade bilen velat ha service mellan ca 1500-2000 mil (kan vara ännu tidigare) om du kör korta sträckor och aktivt. Både min nuvarande R och förra GTI V ville alltid ha service mellan 1500-2100 mil för min körtyp som också innehåller mycket korta sträckor.

    Jag känner flera personer som ägt/äger nya BMW där fri service ingår de tre första åren. BMW gör också sitt bästa för att få med så få servicar som möjligt under den fria perioden och jag känner till fall där verkstan hävdat att det är ok att köra 3500 mil innan första oljebytet...

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Frågan är om jag som kund har något att säga till om här? Är det inte så att man från Volkswagen HQ bestämt att det är 3000 mil som gäller oavsett körstil / avtal?

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Knivigt läge med serviceavtal. Hur som helst hade jag aldrig väntat till exakt 3000 mil och byta.

    Mina Vag-bilar som jag pendlat med har plingar till mellan 1700-2300 mil där 2300 mil var på skoda dieseln som uteslutande gick landsväg på långresa mellan göteborg-växjö, lugnare körning finns inte. Hur folk kommer upp i 3000 mil är för mig obegripligt, har dom bärgats runt i 3000 mil med motorn på tomgång?

    Självklart ligger det i tillverkarens intresse att maximera intervallet under avtalets tid. En del tillverkare har ju t.o.m. fixerat intervall på 3000 mil / 2 år. Ingen bil man kanske behåller så länge då ...

    Jag kör på den flexibla indikatorn, men rullar in den om det drar iväg för mycket över 1500 mil.

    Tillägg: på min ED35 så finns återstående tid/sträcka i instrumentet under en egen meny.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  10. #10
    Siesta ST
    Gäst
    Skulle precis starta en tråd med i stort sätt samma ämne...
    Har en Golf R (-10) som bara vill ha en massa service. Första service vid ca 1600 mil. Helt ok, aldrig fel med ny olja i bilen.
    Efter detta tog det några mil innan serviceindikatorn fick liv och ställa in sig och då visade den 17500 km eller 300 dagar (ungefär)! Bilen in till VW och minsann; ej inställd på Longlife. Varför den visade 17500 km blev jag aldrig klok på…
    Bilen blev inställd på Longlife och serviceindikatorn visade efter ändring på 25 000 km eller 600 dagar (tror jag det var i Januari någongång) och allt var frid och fröjd. Har inte tänkt på det på ett tag men för någon vecka sedan kollade jag var den stod på. Då visade den 10 500km eller 170 dagar! In på VW igen för att kolla. Jodå, den är rätt MEN följande fick de ut från bilens dator:
    Bilen har rullat 6000km sedan senaste servicen men olja är så ”skitig” så att det motsvarar ca 17000km därför skall den in om ca 10500 km. Min fråga var då varför antal dagar bara visar 170. Borde vara 170+365 dagar= ca535 dagar någonting OM den nu är inställd på Longlife???
    Har även en Passat V6 som servades ungefär samtidigt som Golfen och den visar idag 22000km ELLER 520 dagar! Golfen får kanske gå tuffare men båda bilarna körs i stort sätt korta som långa sträckor så skillnaden borde inte vara så stor. Passaten får gå rätt hårt nere på kontinenten men den har bara sagt till om service vid 30000km och 60000km. Nästa service blir faktiskt vid 91000km...
    Går alltså bevisligen att klara intervall på 30000 km. Kanske inte bra men än håller bilen ihop...

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av frazer Visa inlägg
    Frågan är om jag som kund har något att säga till om här? Är det inte så att man från Volkswagen HQ bestämt att det är 3000 mil som gäller oavsett körstil / avtal?
    Vet inte hur avtalet är utformat men själva föreskrifterna för service bör vara detsamma som för alla andra fall. Det här med 3000 mil och upp till två för en service är en gammal kvarleva som inte tillämpas längre enligt de servicerådgivare jag talat med. De hävdar att det är ett flexibelt intervall beroende av körstil och har ingen koppling till 3000 mil och upp till två år. Sen kan det kanske vara så att det är det mest optimala fallet som i närheten av 3000 mil. Min Skoda Fabia II gick 2850 mil mellan två servicar, men den rullar nära optimalt med relativt långa sträckor och en mycket snäll förare bakom ratten.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Skulle precis starta en tråd med i stort sätt samma ämne...
    Har en Golf R (-10) som bara vill ha en massa service. Första service vid ca 1600 mil. Helt ok, aldrig fel med ny olja i bilen.
    Efter detta tog det några mil innan serviceindikatorn fick liv och ställa in sig och då visade den 17500 km eller 300 dagar (ungefär)! Bilen in till VW och minsann; ej inställd på Longlife. Varför den visade 17500 km blev jag aldrig klok på…
    Bilen blev inställd på Longlife och serviceindikatorn visade efter ändring på 25 000 km eller 600 dagar (tror jag det var i Januari någongång) och allt var frid och fröjd. Har inte tänkt på det på ett tag men för någon vecka sedan kollade jag var den stod på. Då visade den 10 500km eller 170 dagar! In på VW igen för att kolla. Jodå, den är rätt MEN följande fick de ut från bilens dator:
    Bilen har rullat 6000km sedan senaste servicen men olja är så ”skitig” så att det motsvarar ca 17000km därför skall den in om ca 10500 km. Min fråga var då varför antal dagar bara visar 170. Borde vara 170+365 dagar= ca535 dagar någonting OM den nu är inställd på Longlife???
    Har även en Passat V6 som servades ungefär samtidigt som Golfen och den visar idag 22000km ELLER 520 dagar! Golfen får kanske gå tuffare men båda bilarna körs i stort sätt korta som långa sträckor så skillnaden borde inte vara så stor. Passaten får gå rätt hårt nere på kontinenten men den har bara sagt till om service vid 30000km och 60000km. Nästa service blir faktiskt vid 91000km...
    Går alltså bevisligen att klara intervall på 30000 km. Kanske inte bra men än håller bilen ihop...
    Min R ville ha första service efter 2100 mil medan den andra ville den ha redan efter 1500 mil. Skillnaden mellan första och andra servicen var en Europatripp på 500 mil, annars likvärdig körning. Direkt efter andra service betedde sig min bil ungefär som din. Efter ett par dagar så sa färddatorn att nästa service skulle ske typ om 1800 mil/365 dagar. Jag reflekterade inte så mycket över det (så här i efterhand tycker jag som du att det är konstigt att den satte så kort intervall så tidigt, man kan nästan undra över om de bytte oljan..), men det intressanta är att jag nu är precis hemkommen efter en ny tripp i Europa på ca 500 mil. Inför resan sa färddatorn ca 1400 mil till service och nu när jag kom hem så säger den fortfarande 1400 mil till service, så någon slags adaptivitet finns det allt i beräkningen. Korta sträckor verkar döda serviceintervallet totalt, vilket är logiskt. Sen kan jag väl tycka att den borde klara uppåt 2000 mil i alla fall.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Enligt SVW HQ

    "Köper du en ny VW idag har bilen ett flexibelt serviceintervall som innebär att service ska se senast efter 2 år eller 3000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Man tittar dock på att införa fasta serviceintervaller på 1500 mil men det är oklart i dagsläget hur det blir."

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Enligt SVW HQ

    "Köper du en ny VW idag har bilen ett flexibelt serviceintervall som innebär att service ska se senast efter 2 år eller 3000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Man tittar dock på att införa fasta serviceintervaller på 1500 mil men det är oklart i dagsläget hur det blir."
    Mao får jag det svårt att hävda något annat än det som nu står i bilen, alltså 3000 mil eller 2 år.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Nje, alla bilar ska i första hand servas enligt den flexibla indikatorn (och i andra hand var 1500:e mil eller en gång per år) som tar hänsyn till din körning. Sen finns det gynnsamma fall som leder till nämnda 3000 mil (med indikatorn aktiv, annars är det omöjligt att säga när bilen ska servas), men det låter orimligt för din del. Jag tycker det låter mycket konstigt att din bil inte hade den intelligenta indiktatorn aktiverad från start. Det är nästan så jag undrar om inte funktionen var aktiv och din körstil ledde till att bilen ville ha service. Rent teoretiskt kan ju du köra mycket korta sträckor med hård drift vilket motiverar service redan efter 1500 mil. Oljan kommer sannolikt vara fullständigt nedbruten om du kör 3000 mil med korta sträckor och aktiv körstil.

    Har VW gjort fel och ställt in bilen på icke longlife från start så får de stå sitt kast och serva bilen redan efter 1500 mil. De kan omöjligt veta hur du kör och det är rent tjänstefel att då hävda att de ska följa det mest gynnsamma fallet. Stå på dig, de ska serva din bil nu.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Enligt SVW HQ

    "Köper du en ny VW idag har bilen ett flexibelt serviceintervall som innebär att service ska se senast efter 2 år eller 3000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Man tittar dock på att införa fasta serviceintervaller på 1500 mil men det är oklart i dagsläget hur det blir."
    Som meningen är formulerad så tolkar jag det som antingen 2 år eller 3000 mil och inget annat. Dock går det helt stick i stäv med vad samtliga säljare, servicerådgivare mfl på flera VW-verkstäder som jag talat med. De har varit övertydliga med att det är ett flexibelt intervall som gäller, dvs det kan vara 1000, 1500, 2000 mfl mil och i absolut bästa fall 2 år eller 3000 mil (och inte antingen eller). Jag ska skicka ett PM till crille82 som jobbar som rådgivare så får vi höra hans åsikt i ämnet.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Som meningen är formulerad så tolkar jag det som antingen 2 år eller 3000 mil och inget annat. Dock går det helt stick i stäv med vad samtliga säljare, servicerådgivare mfl på flera VW-verkstäder som jag talat med. De har varit övertydliga med att det är ett flexibelt intervall som gäller, dvs det kan vara 1000, 1500, 2000 mfl mil och i absolut bästa fall 2 år eller 3000 mil (och inte antingen eller). Jag ska skicka ett PM till crille82 som jobbar som rådgivare så får vi höra hans åsikt i ämnet.
    Ja det låter rimligt, men det borde inte heta flexibelt serviceintervall om det inte just var flexibelt! Meddela gärna svar här sen.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kan inflika med en sak som kanske är intressant att veta.
    Om man på bilar där det går att nollställa servicen via färdatorn och gör detta , blir intervallen 365 dagar alt 1500 mil.
    Dvs man frångår då det flexibla intervallet.

    Nämnda bilar i denna tråd ( Golg/Scirocco)har den menyn under "service" i färddatorn.
    En teori är att dom nollställt där ex vid leverans av bil till kund.

    Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Daniel Mattsson
    Ort
    Hässelby, Stockholm
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Kan inflika med en sak som kanske är intressant att veta.
    Om man på bilar där det går att nollställa servicen via färdatorn och gör detta , blir intervallen 365 dagar alt 1500 mil.
    Dvs man frångår då det flexibla intervallet.

    Nämnda bilar i denna tråd ( Golg/Scirocco)har den menyn under "service" i färddatorn.
    En teori är att dom nollställt där ex vid leverans av bil till kund.

    Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.
    Den såg jag, men har aldrig vågat röra den inställningen. Man stänger alltså av den dynamiska uträkningen av serviceintervall om man använder denna funktion? Antar att den dynamiska uträkningen aldrig ger en "jämn" siffra, 1500 i det här fallet?

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av frazer

    Den såg jag, men har aldrig vågat röra den inställningen. Man stänger alltså av den dynamiska uträkningen av serviceintervall om man använder denna funktion? Antar att den dynamiska uträkningen aldrig ger en "jämn" siffra, 1500 i det här fallet?
    Stämmer.

    Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

Liknande ämnen

  1. kolla service intervall?
    Av rakso77 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 21:49
  2. Service intervall Golf 4
    Av Gizze i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 23:20
  3. Felaktigt serviceintervall
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 14:09
  4. Ändra service intervall från 3000-1500mil
    Av Mikegti i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 17:52
  5. Longlife service intervall ?
    Av dalle82 i forum VW-forum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin