Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49
  1. #1
    Miche N
    Gäst

    Återupplivning av en Mk2 Gti 16V -87

    Köpte en gammal halv-(hel?)död Golf Gti 16V -87 av en kompis för några veckor sen,trots att jag lovat mej själv att det inte skulle bli mer "skrotbilar"..Men vad gör man,kan man rädda en gammal 16V från döden så ska man! För övrigt är detta min Mk2 nummer 44..har blivit ett par stycken i varierande skick genom åren.Beroende,eller snarare missbruk,kan man ju kalla det...
    Hursom,bilen i sej har både varit stulen och blivit halv nerplockad,och när jag hämtade den så hade den varit ståendes en tid. Karossmässigt har den klarat sej riktigt bra från rost,finns ytterst lite i bakre hörnen på trösklarna som kommer döljas av breddarna sen,men detta ska åtgärdas.Nån gång i tiden har den förmodligen blivit ordentligt iordninggjord då golvbitarna verkar vara utbytta mot "nya",samt att den Audi RS-blåa lacken är ganska seriöst lagd (förutom i motorrummet...) Tyvärr är det en hyffsat stor buckla i höger bakskärm precis bakom dörren,men inget som inte går att rikta igen. Till det lite roligare då,till bilen följde en svart skinninredning i riktigt bra skick (dock väldigt skitig),komplett GL/G60-paket med både breddare o tröskelplast i helt felfritt skick,samt att den sitter ju den underbara KR-motorn i den! Blir ju inte heller sämre av att det sitter det stora insuget på samt 2,5" avgassystem.Rykten säger även att det ska sitta vassare kammar i den,dock inget jag brytt mej om att undersöka närmre än..
    Kan slänga in ett par bilder på objektet åxå,det brukar ju alltid va uppskattat :-)
    Här precis hämtad...En lite "rolig" grej är att min första Mk2 jag köpte 1998 såg exakt likadan ut som denna,RS-blå och allt,o dessutom kommer fälgarna som sitter på släpet på denna bilden ifrån just den bilen :-D

    Färgglad är den ju...Lambo-orange huv grön stötfångare o vit grill-list..Bara provisoriskt ihophängt på bilden

    Rivit ur allt som fanns i bilen för att fräscha upp me lite ny färg samt ljuddämpning på golvet... (vilket skräll,en Mk2 som takluckan läcker på...)

    Motorn...Rensat motorrummet från ca 2km gamla tattardragna kablar som inte fyllde nån funktion,samt nåt gammalt helvete till larm...Har gått åt nåra liter avfettning för att hitta motorn åxå.

    Har haft lite köp-fest på Ebay åxå..Än så länge har jag fått hem skivor,belägg och hjullager till baken,en jävla massa klips,avgasupphängningar,glödlampor till instrumenten,renoveringssatser till oken bak,samt dimljus och framblinkers i svart klarglas,o en massa andra småprylar...Imorrn kommer resten av paketen,emblemlös enkelljusgrill samt ögonlock,skivor och belägg fram,samt svart/röda klarglasbakljus och svarta klarglasframlysen.

    Skinn! :-D

    Har börjat att grov-rikta bucklan i bakskärmen..


    Just nu står bilen med nerplockade bakbromsar utomhus,utanför garaget...Så fort jag plockat ihop bromsarna bak och hängt upp avgassystemet så ska den köras in i värmen för det sista finliret med bucklan,sen väntar nerslipning innan den ska få ny färg in och utvändigt.Färg är bestämd och beställd,men kommer nog inte avslöja nåt innan den är lackad,blir mer spännande så :-D Blir iaf en candy-färg...
    Bilen ska hållas hyffsat original,förutom lysen,lack och hjul,och ordentlig sänkning naturligtvis! Är väldigt sugen på Borbet A 16x9 runt om,men det återstår att se vad det blir när det blir aktuellt...
    Ska försöka komma med en uppdäjt till helgen igen!
    Mvh/Miche

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    4716
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    74
    Gött att du räddar en stackars golf=)

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    trevligt trevligt. skall följas =)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Snyggt, inte dåligt med 44st mk2or. Bra jobbat =)

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Härligt!
    Kommer titta in fler gånger, var så säker ;-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Härligt att man räddar fler mk 2r från döden,men du har några bilar kvar mot mina 57 golfar.....hehehehehe.....
    Har en Golf GTi 16v-86 som jag kanske skall rädda oxså.

  7. #7
    Miche N
    Gäst
    Haha 57st är inte dåligt jobbat! :-)
    Blir nästan lite förvånad över hur pass få 16V Golfar i vettigt skick det finns på blocket nuförtiden,förr växte dom ju på träd nästan..Helt klart värda att tas hand om!
    Tack för alla kommentarer,fick dom sista delarna igår,så i helgen ska bakbromsar plockas ihop,avgaset ska hängas upp och sen får det bli en liten provtur förhoppningsvis :-)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Saknar du någon specifik del till KR så finnes det på lager.

  9. #9
    Miche N
    Gäst
    Blev tyvärr ingen provkörning i helgen pga att jag fått fel renoveringssatser till dom bakre oken,hade fått till dom nyare med 38mm kolv..Nya satser till oken med 36mm kolv är beställda och lär väl dyka upp i veckan :-) Har iaf monterat dom nya skivorna och hjullagrena bak,samt bytt skivorna och beläggen fram.
    Mvh/Miche

  10. #10
    Miche N
    Gäst
    Fick hem candy-koncentratet som ska blandas i klarlacken idag...Ska lägga en en silvermetallic bas,blandad med ca 5% Audi Maya-gelb metallic,sedan klarlacken blandad med Candy Rootbeer...Tror det ska bli bra,kanske inte den vanligaste färgen på en Mk2,men varför inte...? :-)

    Så ser den ut,lagd på en "ren" silvermetallic bas,jag ska som sagt bryta den med några % gul/guld-metallic åxå..Får se hur det ser ut :-D

    En uppsättning RM/RS med polerade 2,5" banor och guldmetallic centrum skulle nog sitta fint till denna färgen kanske..Men som jag sagt innan,finns en del att göra innan jag är där..!
    Mvh/Miche

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Oh ! Snygg !
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  12. #12
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    ren porr =)
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  13. #13
    Miche N
    Gäst
    Varit dålig på att uppdatera sista tiden,men har haft mycket annat att pyssla med... Idag är första dagen på min semester,och den har spenderats med att slipa och grunda alla lösa delar som ska lackas (skärmar,stötfångare,dörrar och lite småprylar..)Huven återstår,men räknar med att lacka dom lösa delarna på onsdag eller senast torsdag.Är grym spänd på hur färgen kommer bli! :-) Har 5 veckor semester från och med idag,och innan semestern är slut så ska iaf bilen vara lackad och ihopsatt (Kommer inte göra något åt motorrummet nu,tiden för det finns inte om jag ska hinna åka lite innan höst/vinter kommer) Har planerat att lyfta ur motor och låda i vinter och fräscha upp allting då,samt lacka motorrummet
    Mvh/Miche

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Spänd på att se hur detta blir !
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  15. #15
    Miche N
    Gäst
    Varit och lackat lite idag...Blir fan inte alls så bra som jag vill,candyn blir alldeles för ljus!!Skulle gå att blanda ännu mer candy i klarlacken och lägga flera varv,men då måste jag beställa mer,och företaget där jag köpt har semesterstängt i 3 veckor.Efter att ha tjurat en stund så har jag bestämt att det blir en helomvändning med färg då hela bilen helst ska vara lackad i slutet av nästa vecka,så nu är jag nere på 2 möjliga färger (mest för att jag har mycket hemma av dom 2 färgerna,men enligt mej jävligt snygga färger på MK2 också...) Nu står det mellan SVART eller VIT!Lutar mest åt vit då inredning,all belysning samt breddare osv kommer vara svart...Hjälp..?!
    Mvh/Miche

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2008
    Namn
    Jarmo
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Vitt är jäkligt snyggt på mk2!

  17. #17
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Black on Black är snyggt om man gör rätt. men jag skulle nog också säga Vitt. Cleant och enklare att hålla rent o snyggt.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  18. #18
    Miche N
    Gäst
    Håller med,jättesvart är riktigt grymt,MEN,man tröttnar ganska fort.Tycker det känns lite som att bilens form "dör" när allt bara är svart.Vitt funkar alltid,ser fräscht ut och det funkar med alla möjliga lysen,fälgar osv.Så,efter en sömnlös natt,så har jag bestämt mej för att den får bli vit.Av nån anledning har jag dessutom bara ägt 1 vit mk2 innan under alla år,men 2st svarta :-D Ska matta ner delarna jag lackade igår under kvällen och förhoppningsvis få på lite vitt istället under morgondagen.
    Mvh/Miche

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Väldigt vit och med matt klarlack på sedan

  20. #20
    Miche N
    Gäst
    Sådärja,nu är nästan alla lösa delar till bilen lackade! Vitt funkar alltid :-D



    Och en bonus-bild...Såhär gammal är faktiskt lackboxen,men den gör sitt jobb fortfarande! :-D


Liknande ämnen

  1. Hjulnav till scirocco mk2 gtx 16v -87?
    Av werre i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 17:15
  2. "The green one" Golf mk2 gti 16v-87 (Tar en paus)
    Av GTIEXTREME i forum Projektforum
    Svar: 141
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 12:48
  3. ABS-lampa lyser (Mk2 GTI 16v 87')
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 00:31
  4. Byte av huvudpump MK2 GTi 16V
    Av Bastard66 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 23:15
  5. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin