Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    Hyperion
    Gäst

    Tveksamheter inför köp av R/R32

    Jag har funderingar på att byta min nuvarande och lätt skruttiga bil mot en ny eller nästan ny golf. Just golfen är den som passar mina behov bäst. Intressanta årsmodeller är från 2008-2009 med max ca.3000-3500 mil och sedan upptill fabriksnytt.

    Jag vill gärna ha fyrhjulsdrift då det kan vara besvärligt på vintern med brant backe upp till huset, men det är förvisso bara 1-4 gånger per år jag med framhjulsdriven bil inte tar mig till/från huset pga väglag.

    Jag har aldrig kommit bra överens med diesel, så företrädesvis söker jag en bensinare.

    Om jag nu tittar på utbudet av golfar som passar in på detta så är det bara R som matchar helt perfekt. Inte mig emot att köpa en sådan, men jag är lite tveksam till den och därför har jag en del frågor..


    Jag har sett en jättefin R32 2008 som knappt ens är inkörd, men V6'an avskräcker i form av hög bränsleförbrukning, så min teori är att nyare R med fyrcylindriga motorn är lämpligare.
    Hur är åsikterna om detta?

    Jag ser också att bränslerekommendationen på alla R/R32-versioner är 98 oktan. Innebär detta att den inte alls går köra på 95/E10 pga motorn har för hög kompression så bränslet antänder i förtid med möjliga motorskador som följd, eller ger den bara inte maximal effekt? Jag bryr mig inte ifall den ger 20-40hk mindre, men det vore ju mycket försmädligt med motorhaveri bara för att man tankat 95/E10 i den.

    Det finns just nu 15-20 st R/R32 på "bytbil.com" och de flesta är mycket lite körda, bara 3600 mil på en 2008 års modell, och så många 2010-2012'or att jag blir orolig över anledningen. Varför byter folk bort sina nästan nya R? Svenska volkswagen har därtill tagit bort R ur sin bilkonfigurator, så det förefaller som de inte längre tas in i sverige, men tyska vw har fortfarande kvar den. Är det så mycket problem med dessa bilar, eller är det nåt annat som gör att det ser ut såhär? eller är bilen svår på nåt sätt, så folk byter till andra modeller? Hur många R/R32 av årsmodell 2009 och framåt finns det egentligen i landet? Jag har kollat upp några av de utannonserade bilarna via bilregistret och ser att några har tillhört handlare i snart ett år, däribland en som visas i "garaget" här som nu stått hos bilhandlaren sedan oktober 2011 och en fin R32 som varit till försäljning sedan juli. Det tyder på att det här är synnerligen svårsålda bilar. Varför är det såhär?

    Vågar jag köpa en sån här bil? eller ska jag kanske skippa det där med 4wd och sikta mot en mer vanlig gti istället?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    "mellanvarianten" GTI edition 35 finns också, kolla upp den med, hett tips .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Att de bilarna på byt bil har gått så lite är inte så konstigt.
    Tror inte att det är så många som pendlar med dessa bilarna.

    Innan jag köpte min gti så körde jag 3500 mil/år. När jag sen köpte min gti så köpte jag en pendlar bil också för att få ner milen lite granna.

    Jag tror att den största anledningen till att de flesta gör sig av med de är att de har köpts av killar i 25 - 30 års åldern.
    Många börjar få barn och anser att de behöver större bil.

    Sen att det finns så många Golf R/GTI/GTI35, är att fabriken har bara pumpat ut massa bilar och bilhandlarna har blivit tvingade att ta imot de. (hörde av en säljare)

    Skulle jag välja bil idag skulle jag köpt en R.
    För att en GTI 211hk är lite väl klen för de priset man får betala.
    En GTI ed 35 har samma motor som i R drar mycket mer än en vanlig GTI för att bara ha 235hk. Chippar man den så skiter man i förbrukningen men då tycker jag att den har för många hk på framhjulen.
    En R32 är en sugis vilket går bort hos mig eftersom jag anser att de inte har det rätta vridmomentet på låga varv.

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Hej Hyperion.

    Det är alla supertrevliga bilar som du nämner.

    Ekonomi – Då väljer man företrädesvis 211 / TSI versionen. Även i chippat utförande sparar man nog 1dl/mil med denna motor jämfört med R /ED35. R32 vet jag inte vad de drar.

    När jag köpte min 211/TSI för mer än 2 år sedan ville jag helst ha en 2.0 R, bryr mig inte så mycket om förbrukningen. Dock har jag emellanåt behov av dragkrok, varken R32 eller R 2,0 går att besiktiga med drag. Golvet är väl c:a 10 cm högre i R pga 4wd vilket inkräktar på utrymmet. Det sistnämnda kanske får betraktas som en bagatell. Långt senare kom ju ED35, som Premis säger är ett bra alternativ. Den hade jag klockrent köpt om den funnits då!

    R32, som är en generation äldre, är ju helt underbar med sin sång som den ger ifrån sig!

    Välj utifrån behov – du verkar ju ha nytta av 4wd vilket talar för en R mk6 om den ska vara av senare årsmodell. Som regelbunden besökare av detta forum har jag inte läst om några särskilda problem med GTI 211 / ED35 eller R modellen som innebär att man ska undvika någon av dem.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Bossni Visa inlägg
    Sen att det finns så många Golf R/GTI/GTI35, är att fabriken har bara pumpat ut massa bilar och bilhandlarna har blivit tvingade att ta imot de. (hörde av en säljare)
    Stämmer bra det, fast det finns inte speciellt många där ute egentligen. Men det är bra också, många är ju tilldelade och har stått rätt länge i hallen. Du har med andra ord ett rätt bra förhandlingsläge, för dom kostar inte gratis där dom står för handlaren heller.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    På din fråga låter det som du prioriterar bränsleförbrukning och användarvänlighet högre än körglädje, rätta mig om jag har fel.

    Om det stämmer kanske du snarare ska kika på en TSI eller GT. Betydligt (!) snålare motorer och faktiskt ok drag i dessa också. Dessutom betydligt bättre komfort. GTI och R är stenhårda i chassit.

  7. #7
    Victor.b
    Gäst
    Utan att bli hatad av alla här, du har inte kollat på Audi? Dom har väl fyrhjulsdrivna med likadan motor som GTI? Så går du ner lite i bensinkostnad och får fyrhjulsrivet!

    A3:an är väl nästan likadan storlek som Golfen?

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    På din fråga låter det som du prioriterar bränsleförbrukning och användarvänlighet högre än körglädje, rätta mig om jag har fel.

    Om det stämmer kanske du snarare ska kika på en TSI eller GT. Betydligt (!) snålare motorer och faktiskt ok drag i dessa också. Dessutom betydligt bättre komfort. GTI och R är stenhårda i chassit.
    Bränsleförbrukning TSI eller GT – helt riktigt, dock på bekostnad av körglädjen……..:-( Som sagt man får prioritera.

    Stenhårda – Nej det är de knappast - Fullt bruksvänliga med 18” och original fjädrar :-) Med 19” och sänkningssats så blir det troligen stötigt. Det är ju frivilligt om man vill sänka.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9
    Hyperion
    Gäst
    Ett flertal givande svar här. Tackar för dessa.

    Edition 35
    ---
    Jag är medveten om den, jag har den som alternativ, men om det ska bli en GTI så väntar jag nog tills MK7-karossen får sin premiär i september och beroende på hur 7'an ser ut osv så kan jag endera bestämma att omedelbart skaffa MK6-GTI'n då eller om 7'an faller mig i tycket kanske t.o.m vänta tills MK7-GTI'n kommer framemot våren/sommaren 2013. Jag har inte mer bråttom än så.


    Bränsleekonomins betydelse
    ---
    Det är inte sådär vansinnigt viktigt i nuläget, jag har råd att köra bil, men jag förutser också att det kanske blir en bil jag behåller i 10-15 år eller i vart fall vill få bästa andrahandsvärde på om jag byter in den tidiagare. Sålänge det varar vill jag ha mesta möjliga bruksnöje av den också, det är rätt mycket värt det med.
    Min förra fyrhjulsdrivna bil köpte jag ny och hade kvar den i 23 år. Det bar emot väldigt mycket att sälja den, men jag kan inte meka och jag är beroende av att bilarna funkar. Det här kanske ger lite perspektiv på det hela.
    Men, åter till ämnet.. Med tanke på åt vilket håll utvecklingen går med E10 bensin nu, E15 några år därefter, EU har redan kraven att nya bilar som säljs fr.o.m 2015 får ha max 120g/km utsläpp annars blir det böter 95 euro per gram över, och sedan kan man väl ta för givet att det även blir straffskatt på befintliga bilar som avger mer än viss mängd däröver eller att de helt enkelt förbjuds i stadstrafik. Man kan ju bara ana vad politkerna kommer hitta på för regler. Oslo har ju nyligen beslutat att förbjuda dieselbilar vissa dagar per år sedan WHO larmade om dieselns skadlighet.
    Jag ser liksom bara framåt och det är av den anledningen bränsleekonomin spelar roll för mig och av den anledningen jag också ställer frågan om det är tekniskt möjligt att köra R på även de lägre oktantalen. Jag såg att 265hk R-motorn i scirocco och leon klarar det och anar att då även golfen funkar på det lägre oktantalet, bara med några hästars bortfall.


    Audi A3 m.fl
    ---
    Jo, jag har tittat på A3'an och jag har tittat på rätt många andra bilar också, även större och mindre varianter, det är precis därför jag inte är på audiklubben och frågar om A3'or just nu Om jag nu ska motivera "varför inte en A3" så är det att den har ett högre pris med motsvarande utrustningsnivå. Dessutom är bilar för mig nåt man ägnar rätt många timmar i per år och vill då såklart trivas i dem. Som A3'an ser ut inuti så vore det en bil jag skulle längta att ställa ifrån mig hellre än att köra. Jag gillar den inte exteriört heller. Jag vet att det i princip är samma bil som en golf och leon, men ändå så olik.



    Fjädring i GTI och R
    ---
    Oavsett vilken det månde bli så avser jag välja en modell med ställbart chassi och avser använda fälgar med minsta möjliga antal tum i kombination med så hög däckprofil som tillåts. Nåt man knappast kommer få se på en bil jag äger är 60"-fälgar med gummisnoddar.
    Trimning, sänkning och sånt där hägrar inte alls.
    Innan nån för det på tal.. nej, jag är inte riktigt så gammal att det blir kulsäten och rattmuff heller. Extraljus kanske.
    Senast redigerad av Hyperion den 2012-06-19 klockan 07:24.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Vad jag vet så blir 2-0T motorn inte så glad i annat än ren 98 oktan, Men någon får gärna rätta mig om jag har fel!

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Det går bra med 95 oktan i 2l turbon men det blir en mindre effektförlust. 95 oktan står angivet i bl.a. vw faktablad från tsi 122 till R. Föredrar att tanka 98 men det händer att man får tanka 95 och den går hur fint som helst med 95 också.

  12. #12
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Vad jag vet så blir 2-0T motorn inte så glad i annat än ren 98 oktan, Men någon får gärna rätta mig om jag har fel!
    95 oktan står ju angivet som nr 1 bensinalternativ på insidan av tanklocket på gti mkV så visst funkar det alldeles utmärkt vid orginalmapp! Men en orginalmappad bil går ju naturligtvis inte sämre på 98 oktan

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Min förra bil 1,6 Fsi utan turbo och kompressor gick både billigare och betydligt bättre på 98 okt och ytterliggare ett snäpp billigare och bättre på 99 oktan som ej finns att tanka i Svergie längre än på 95 oktan

    min nuvarande tsi 140 går inte dugg billigare eller bättre på 98 än 95 (tom. sämre)

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    MKV GTI gick mjukt o fint på 95 men kunde tycka mig tappa några hästar. Förbrukning skiljde inget märkbart, snittade ca 0.85 oavsett bränsle. Gick på 98 på sommaren, på långresor 95 om det passade, på vintern 95. ED35 sägs föredra 98 men jag ska självklar testa skillnaden framöver på den med, dock drar den riktigt mycket soppa så fort det börjar gå för fort eller för långsamt .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Bränsleförbrukning TSI eller GT – helt riktigt, dock på bekostnad av körglädjen……..:-( Som sagt man får prioritera.

    Stenhårda – Nej det är de knappast - Fullt bruksvänliga med 18” och original fjädrar :-) Med 19” och sänkningssats så blir det troligen stötigt. Det är ju frivilligt om man vill sänka.

    /Peter
    Allt är relativt men det vill till att man gillar att trycka på när det svänger annars tror jag de flesta föredrar en mjukare sättning. Jag gillar chassisättningen på min ED35 men det är ingenting för långturer på motorvägar med trist beläggning. Men som sagt fantastiskt vid inspirerad körning.

    Jobbigt när man har passagerare som inte förstår sig på varför man ska känna alla olika nyanser i vägbanan men deras första fråga brukar också vara: -Hur mycket drar den? Något ni känner igen!?

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Som ägare av en R sedan 2 1/2 år tillbaka gör jag ett försök att ge min syn på bilen. Till att börja med är Golf VI en utmärkt bil oavsett motorbestyckning. Jämfört med Golf V har komfort och kvalitetskänsla tagit ett rejält steg uppåt. När det gäller själva kvalitén så har jag inte haft några fel att tala om, bilen är kort och gott den bästa jag haft. Min förra GTI V hade jag ganska många fel på, så det känns bra att VI:an är klart bättre. När det gäller bränsleförbrukning så går det att köra snålt med R:en. Men det går också att göra av med kopiösa mängder bränsle om man kör hårt. Jag snitter strax under litern vid min blandade körning som är av slaget korta sträckor. Senaste Europatrippen till Italien gav ett snitt på 9,4 l/100 km med en snittfart på 110 km/h (autobahn är minst sagt varierat trafikerad. Allt från 250 km/h till nästan stillastående kö i flera mil). På landsväg går den lätt under 8,0 l/100 km (min bil är en manuell med 18"). Detta är min första bil med 4WD och jag kommer försiktigt uttryckt sakna det om jag inte har det på nästa bil. Vintertid är det en fröjd att köra bilen och det går att åka fort året om. Gällande bränsletyp så är motorn gjord för 98 oktan men kan köras på 95. Det som händer med 95 oktan är att man tappar moment i mellanregistret samt att förbrukningen ökar marginellt. Huruvida motorn tar skada av 95 oktan har jag svårt att bedömma. Rent körmässigt är det en rolig bil, som dock är ganska tung vilket känns i långsamma kurvor. På motorväg är det en riktig kryssare. Passar bra i hög fart där den är klippstabil.

    Jag kommer behålla min bil så lämge familjen får plats. Vi är tre nu och det var med nöd och näppe vi klarade packningen för en långresa. Det finns idag inget alternativ som lockar mig. Golf R är en riktigt bra bil som jag varmt kan rekommendera.

  17. #17
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Vill bara tillägga att det som inte framgått av allas återberättelser hur bra bilen/bilarna är var ju det att den utgått ur VWs konfigurator.
    Finns ju STOR sannorlikhet att iom 7:an kommer i höst kan man helt enkelt inte beställa nya R Mk:6.
    Misstänker ju oxå att R 7:an ;-) kommer tillbaka under nästa vår.

    Personligen så har jag haft många funderingar och ett par provkörningar då vi befinner oss i ett skede till att byta bil.
    Dock faller R:en på en sak för mig, krok. Går inte att få :-(
    Vill ha fyrhjulskrafs.
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Lilla_Vargen Visa inlägg
    Vill bara tillägga att det som inte framgått av allas återberättelser hur bra bilen/bilarna är var ju det att den utgått ur VWs konfigurator.
    Finns ju STOR sannorlikhet att iom 7:an kommer i höst kan man helt enkelt inte beställa nya R Mk:6.
    Misstänker ju oxå att R 7:an ;-) kommer tillbaka under nästa vår.

    Personligen så har jag haft många funderingar och ett par provkörningar då vi befinner oss i ett skede till att byta bil.
    Dock faller R:en på en sak för mig, krok. Går inte att få :-(
    Vill ha fyrhjulskrafs.
    R brukar ju komma några år in i variantcykeln, GTI brukar inte heller vara först ut. Gissar på att vi får hit MKVII våren 2013 och GTI kanske höst 2013/vår 2014. R borde finnas 2015. Men det finns ju några hallbilat som tur är om man inte orkar vänta på 7an.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag delar Premis uppfattning om introtidpunkter för Golf VII. Vill man ha en R VII så får man sannolikt ha tålamod ett bra tag. Som exempel kom Golf V 2003. GTI V presenterades hösten 2004 och de första exemplaren nådde kund i Sverige på våren 2005. R32 kom först 2006, hela tre år efter basmodellen. För Golf VI (eller V LCI som det egentligen är) gick det lite fortare. Intro 2008, GTI 2009 och R 2010. Visst var TS dessutom öppen för begagnatköp?

    Varför många ägare av Golf R säljer sina bilar tidigt kan jag bara spekulera i, men det är en speciell och ganska dyr bil att äga som tilltalar många unga personer som också tycker det är roligt att byta bil ofta. Sen så har bilen begränsningar i utrymme och avsaknaden av dragkrok. Att många står osålda efter lång tid beror på att ägarna begär för mycket pengar. Finns många exempel där ägarna tror att de ska får 80-90 % av nybilspriset efter två år, vilket är orealistiskt.

  20. #20
    Hyperion
    Gäst
    Jo, jag kan tänka mig både nytt och nästan nytt.

    P.g.a de svar som getts här är jag inte lika tveksam längre och siktet är nu huvudsakligen ställt på en R, men jag tar det lugnt med köpet och låter det ta sin tid att hitta rätt bil. Samtidigt kommer ju nästan varje vecka mer och mer info om 7'an via spionfotografer, fabriksläckor m.fl. Någonstans såg jag rykten om en fyrhjulsdriven GTI, den vore mer idealisk för mig, men jag väntar inte till 2013 bara för ett vagt rykte, tror mer att det var en journalist som missuppfattat nåt, och mk7'an ska vara enormt mycket mer tilltalande än mk6 om jag ska vänta på en R mk7 ända tills den presenteras i september 2013, men man vet aldrig..

    Jag tror att svenska vw kommer sätta in R i konfiguratorn igen, de vore knepiga om de inte gör det. En tänkbar orsak till borttagandet kan vara att det dels är modellårsskifte nu, men kanske än mer för att fabriken laggar efter. På tyska forum ser jag flertalet rapporter om väntetider på över ett halvår. En som beställde 14 juni har tydligen fått besked att den byggs i slutet av januari(!)

Liknande ämnen

  1. Råd inför köp av golf 99 sdi
    Av D_Stenlund i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-27, 12:28
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 21:24
  3. Tips inför ev. köp av II gti 16v.
    Av hannesbannes i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 01:31
  4. Råd inför köp av Golf GTI DSG -05
    Av Johan_W i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 11:36
  5. äldre modell av R32, sugen på köp. Yes/NO
    Av D_Stenlund i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 21:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin