Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Kungen123
    Gäst

    Golf V 1.6 FSI serviceschema? VW eller Mekonomen?

    Hejhej,
    som rubriken lyder är jag ute efter ett serviceschema för min Golf V 1.6 FSI.

    Bilen har gått ca 9000 i skrivande stund och jag vill därför byta olja, oljefilter och luftfilter.
    Ska jag byta något mer? Kanske bromsvätska?
    Tändstiften är bytta vid 6000 mil och nästa är vid 12000 mil.
    Sista servicen är gjord vid ca 8000 mil och då var det en intervallservice med oljebyte etc.

    Jag var inne hos Volkswagen och de ville ha 3500:- för en oljeservice (inkl olja, oljefilter och luftfilter).
    Mekonomen skulle ha 2400:- för samma service.
    Jag kan ju byta oljan själv, men jag är ute efter stämpeln.
    Vad har ni för erfarenheter av Mekonomen som bilverkstad? Har deras stämpel bra rykte eller ska jag betala 1100 extra för att få den servad hos VW?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Eddie
    Gäst
    Personligen gillar jag när bok är stämplad av aukt. skulle valet bli mellan två bilar vars den ena har skickats iväg till mekonomen och andra på vw så skulle jag hellre välja vw. Dels för att historik går att följa kanske går på mek. också men inte på samma sätt. Samt att de lite fler punkter som kontrolleras än bara oljebytet.

    Personlig uppfattning och mek. gör säkert lika bra kanske tom bättre jobb vissa gånger, men eftersom du jagar stämpel så gissar jag på att du vill kunna sälja i framtiden. Många håller nog inte med.

  3. #3
    Kungen123
    Gäst
    Jo du har rätt man väljer nog bilen som har varit inne hos VW (om priset är detsamma etc).
    I mitt fall är bilen från 2005 så den är inte ny. Det är väl alltid bättre att få en stämpel från Mekonomen än att göra det själv utan att stämpla det?

    Ingen som vet om det ska göra något extra vid 9000 mil?

    Tack

  4. #4
    steffe_GTI
    Gäst
    Jag stod inför samma dilemma nyligen då 4000 mils service skulle göras; olja + oljefilter + bromsolja + kupefilter skulle bytas. Det handlade om VW som ville ha 5900 kr för jobbet, medan Mekonomen som tog 3300 kr för samma jobb. Nästan halva priset ju!!! Jag valde Mekonomen då jag känner personen som utförde servicen och tvivlade inte det minsta att han skulle göra ett bra jobb. Inget illa om VW men CASH IS KING.

    Skulle jag köpa en bil som har rullat 9000 skulle jag inte stirra på vart senaste service är gjord, utan jag skulle granska säljaren lika hårt som bilen, men även att service är gjord i överhuvudtaget.

  5. #5
    Kungen123
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av steffe_GTI Visa inlägg
    Jag stod inför samma dilemma nyligen då 4000 mils service skulle göras; olja + oljefilter + bromsolja + kupefilter skulle bytas. Det handlade om VW som ville ha 5900 kr för jobbet, medan Mekonomen som tog 3300 kr för samma jobb. Nästan halva priset ju!!! Jag valde Mekonomen då jag känner personen som utförde servicen och tvivlade inte det minsta att han skulle göra ett bra jobb. Inget illa om VW men CASH IS KING.

    Skulle jag köpa en bil som har rullat 9000 skulle jag inte stirra på vart senaste service är gjord, utan jag skulle granska säljaren lika hårt som bilen, men även att service är gjord i överhuvudtaget.
    Mycket bra jobbat!
    Jag ska boka servicen nästa vecka hos Mekonomen. Det blir olja, oljefilter, luftfilter och kupéfilter för 2650:-.
    VW skulle ha 3500:- för samma service utan kupéfilter.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Vad ingår mer än bara service och olja mm?? Ni kan ju inte jämföra äpplen och päron...

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    GDS-hallen, skriv in i boken vad som gjorts med datum och mätarställning, och låna sedan "firmastämpeln" i kassan och stämpla i avsedd ruta :-)

  8. #8
    RobinR
    Gäst
    Jag som äger en Mekonomen Bilverkstad kan säga att servicescheman som Mekonomen har kontra VW är stor.
    Det är många fler kontrollpunkter på Mekonomens än hos VW. Några må vara "onödiga" men du more bang for the buck om man säger så hos Mekonomen.

    Ville bara inflika de då jag jämfört o det var någon som frågade. Min kollega har dessutom jobbat på VW i ca 10 år o han nämner de några gånger per dag då man undrar vart vissa kontrollpunkter kom ifrån

    Mvh Robin

    Edit: Ska rätta mig själv, nu är inte alla servicarna stor skillnad på rent kontrollpunktsmässigt. T ex Oljeservice innefattar bara olja + filter kontroll bromsar samt släcka servicelampa.

    De är intervall plus tilläggen som brukar skilja en del.

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-02-27, 10:55
  2. 1,6 FSI eller 1,4 TSI
    Av Henke04 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 09:48
  3. VW Golf V 1.6 FSI konstigt pip från kupen
    Av Kungen123 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 23:36
  4. Bruksis med 2.0 fsi, bu eller bä?
    Av gurra i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 21:04
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 16:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin