Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    steffe_GTI
    Gäst

    MK6 GTI 2009 - turbo ur funktion med läckage

    Har haft mina aningar sedan jag köpte bilen förra året att turbon inte riktigt fungerat till 100%, man har liksom inte kännt den här kicken som i min MK5 GTI jag hade en gång i tiden.

    Nu har min MK6:a som gått 4000 mil varit på service på Mekonomen (jaaa tänk att jag servar på Mekonomen ) och har fått det bekräftat nu: Turbon fungerar inte och behöver bytas ut var deras slutsats. Man upptäckte även ett stort läckage från turbon. Jag känner verkstadskillen och det är en ärlig person, så jag misstror inte denna.

    Hur gör jag nu? Försäkringsbolaget täcker om det är en maskinskada, ingår detta i den kategorin tro?


    Tacksam för tips om vad man ska göra här.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ingen nybilsgaranti kvar?

  3. #3
    steffe_GTI
    Gäst
    Tror inte det, den gäller väll bara i 2 år har jag för mig. Vagnskadegaranti finns kvar.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Maskinskadeförsäkringen brukar inkludera turbo/kompressor etc.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Turbo går på dom flesta bolag som maskin skada.

    Som en sidonot så är det ju synd att du inte har servat auk pga ev goodwill som kan finnas....dont want to rub it in.

  6. #6
    steffe_GTI
    Gäst
    Jag bad VW Täby undersöka samma problem förra året. De såg läckaget men att de var osäkra vart det kom ifrån. De rekommenderade mig att återkomma i samband med nästa service då det inte var ngt allvarligt. Jag betalade självrisken.
    Goodwill?! Knappast från VAG. Förväntar mig inget iaf.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Hej Steffe.

    I en ”delkasko” försäkring ingår ofta maskinskada, i mitt fall 12000 mil / 8 år. Självrisk finns ju.

    Om du kan använda maskinskadeförsäkringen så finns det väl stor anledning att fortsätta med den verkstad du litar på, i detta fall en Mekonomen verkstaden. Jag kan inte tänka mig att ditt försäkringsbolag kräver att en VAG verkstad ska ha hand om reparationen. Det har ju ingen koppling till skadan…..

    Hoppas det löser sig. /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8
    steffe_GTI
    Gäst
    Tack för svar allesammans!

    För mig handlar det om tillit till verkstaden/mekanikern. VAG gör inte alltid ett bättre jobb förutom att det ser finare ut i boken.
    Pratade med försäkringsbolaget, de ställer inga krav på vart reparationen genomförs.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Har ingen koll på hur gammal din bil är, men om du varit inne med bilen ang det felet så hade jag kontaktat vw verkstan och frågat om ditt
    problem.

    Om du var inne och sa till under garantin så kan du fortfarande ha tur att du kan utnyttja den.

    Jag sa till om Airbagslampan på min bil innan garantin gick ut. Om att där var något fel, detta antecknades efter att nybilsgarantin gått ut
    så kom felet tillbaka och de tog snällt på sig att åtgärda då jag kontaktat dem när jag hade garantin.

    Annars är det bara o betala självrisken och köra det på försäkringen.

  10. #10
    steffe_GTI
    Gäst
    Ska nog göra ett försök hos VW först då. De kommer kräva en avgift för feldiagnos till att börja med.

    Förresten, borde inte bilen ge ett varningsmeddelande om turbon är av? Konstigt!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av steffe_GTI Visa inlägg
    Jag bad VW Täby undersöka samma problem förra året. De såg läckaget men att de var osäkra vart det kom ifrån. De rekommenderade mig att återkomma i samband med nästa service då det inte var ngt allvarligt. Jag betalade självrisken.
    Goodwill?! Knappast från VAG. Förväntar mig inget iaf.
    2 saker:

    1: Man har all rätt i världen att serva / fixa / etc vart man vill...säger inget annat.

    2: Inte mening om du blev stött med min kommentar om auk serva mm. Goodwill finns det massor av men olika verkstäder resonerar olika runt dom. Så får du nej betyder det inte alltid att det är nej tyvärr. Regeln är att lämnar du in och det fastställs ett fel på tex turbon så ska man kolla : Garanti -> GW -> F-bolag och sist(!) kund. (Alltså vem som betalar).

    Har suttit på detta forum lääänge och försökt försvara VW auk men är många som är mkt bättre på att förstöra (Som då jobbar på VW) så jag räknar inte med att du ska lita på vad jag säger utan att blinka. Det är mer på enstaka personer som skapar ett dåligt rykte om VW verk.

    Du borde få en varnings lampa om det påverkar bilens system för mkt. Tex lågt/högt laddtryck mm...

    Det fina i att ta det på maskin skada att du då har 2 års reservdels garanti på delen (Turbon)...har du inte om garanti/GW betalar.

    Önskar dig all lycka till och att det löser sig så bra som möjligt.

  12. #12
    steffe_GTI
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    2 saker:

    1: Man har all rätt i världen att serva / fixa / etc vart man vill...säger inget annat.

    2: Inte mening om du blev stött med min kommentar om auk serva mm. Goodwill finns det massor av men olika verkstäder resonerar olika runt dom. Så får du nej betyder det inte alltid att det är nej tyvärr. Regeln är att lämnar du in och det fastställs ett fel på tex turbon så ska man kolla : Garanti -> GW -> F-bolag och sist(!) kund. (Alltså vem som betalar).

    Har suttit på detta forum lääänge och försökt försvara VW auk men är många som är mkt bättre på att förstöra (Som då jobbar på VW) så jag räknar inte med att du ska lita på vad jag säger utan att blinka. Det är mer på enstaka personer som skapar ett dåligt rykte om VW verk.

    Du borde få en varnings lampa om det påverkar bilens system för mkt. Tex lågt/högt laddtryck mm...

    Det fina i att ta det på maskin skada att du då har 2 års reservdels garanti på delen (Turbon)...har du inte om garanti/GW betalar.

    Önskar dig all lycka till och att det löser sig så bra som möjligt.
    1.

    2. Tog inte illa upp av din kommentar, mera att jag insåg att jag minskade min chans till GW av VW.
    Fråga, man har väll inte mycket till garanti då den är uttagen 2009-06-08? Brukar man inte få 2-års garanti av firman då bilen rullat som demobil engång i tiden.
    Tänkte faktiskt inte på att man får 2 års garanti på delar, räknar definitivt inte med att den går sönder igen iaf

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    GW sträcker sig efter nybils garantin. Vissa saker väldigt länge om det är ett vanlig fel (Passat framvagn 97-00)

    Nybils garanti är från när bilen ställdes på en gång i tiden av första ägare (I ditt fall en ÅF).

  14. #14
    steffe_GTI
    Gäst
    Tack för svar.

    Har nu bokat tid hos VW Täby. De kommer undersöka problemet först, därefter en kostnadskalkyl som försäkringsbolaget tar ställning till. Är problemet välkänt så kommer det troligen gå på GW, men jag räknar med att det går på 5-8000 från egen ficka. Lika bra att göra det ordentligt.
    Återkommer senare om hur det går.

  15. #15
    lundqvistarn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av steffe_GTI Visa inlägg
    Tack för svar.

    Har nu bokat tid hos VW Täby. De kommer undersöka problemet först, därefter en kostnadskalkyl som försäkringsbolaget tar ställning till. Är problemet välkänt så kommer det troligen gå på GW, men jag räknar med att det går på 5-8000 från egen ficka. Lika bra att göra det ordentligt.
    Återkommer senare om hur det går.
    Hur gick det?

Liknande ämnen

  1. Turbo/avgas läckage på GTI 00:a, hjälp?
    Av Wassergekühlt i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 01:53
  2. Positionsljus ur funktion
    Av Scirocco_turbo i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 22:13
  3. Farthållare ur funktion
    Av outrunner i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 21:19
  4. Sätesvärmarna ur funktion! - Polo GTI 6N -98
    Av Scratchen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 19:24
  5. Baklysen ur funktion
    Av Delain i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 00:19

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin