Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
  1. #1
    K.Nilsson
    Gäst

    Restaurera gti grill

    Halloj..Fick för mig att jag vill restaurera min originalgrill eftersom det är 7 resor snyggare än singelgrillen jag har nu =P

    Men..Grillen har ju några år på nacken, så jag behöver fixa till den! Den ser inte för jävlig ut, men plasten har vitnat lite i vissa hörn och skarvar...

    Tänkte bara kika efter lite tips Har tvättat den 3 ggr + försökt få bort det vita med tops och T-röd, men det försvinner inte! Tror ni det går bort om man kör med varmluftspistol, eller jag måte lacka den? Vill ju att den ska se helt original ut så om den ska lackas borde det väl bli i mattsvart dådå..Den röda randen har fått smaka på lite stenskott genom åren och behöver också fixas till..Har sett färdigskruren självhäftande tejp på Ebay, men det känns som att den lär lossna vid första tvätten!

    Som sagt..Tips, idéer och synpunkter tack! Måste ju finnas nån som fått samma idé som jag =D

    Trevlig helg på er!

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Jag har gti-grill på min med svart emblem, och den blir ju lite dassig av sol, stenskott m.m.

    För ett par år sen klenade jag på "black-tyre" medel som gjorde susen på den torra svarta plasten, det har iofs blivit likadant igen, så det funkar nog inte i längden.

    Har läst mycket om värmepistol, men aldrig vågat prova, osäker på hur man går till väga.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Jag har gti-grill på min med svart emblem, och den blir ju lite dassig av sol, stenskott m.m.

    För ett par år sen klenade jag på "black-tyre" medel som gjorde susen på den torra svarta plasten, det har iofs blivit likadant igen, så det funkar nog inte i längden.

    Har läst mycket om värmepistol, men aldrig vågat prova, osäker på hur man går till väga.
    Ja, jag vill ju att det ska vara mer permanent..Får kanske prova på värmepistol iaf! Har inte nåt att förlora precis då den inte gör nån nytta mer än att pryda väggen i garaget just nu hehe =P I värsta fall får man väl lackera den om det skulle bli piss! Men det blir svårt med kulören..Den är ju inte helt mattsvart och inte blank!


    Knivigt :P

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Jag har inte testat med värmepistol på just grillen, men väl på kofångare och skärmbreddare (och bakljusglas, men det gick inte så bra...).

    Det man bör tänka på är att rengöra ytan innan man värmer, så att inte smuts och flugor bränner fast. Om prylarna man ska värma sitter kvar på bilen måste man skydda plåten (lacken) med en masonitskiva eller liknande.

  5. #5
    PassatGT16v
    Gäst
    Svart värmefärg på sprayburk?
    Har funkat bra på blekta lister på mina förra bilar.

  6. #6
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av PassatGT16v Visa inlägg
    Svart värmefärg på sprayburk?
    Har funkat bra på blekta lister på mina förra bilar.
    Ja, jag satt faktiskt och kollade in det =) Hitta även nån snabbtorkande historia på skruvat.se! Får väl prima först så det fäster ordentligt bara! Blir nock till att inskaffa sig en burk sånt! Lär ju hålla längre än varmluftspistol..

    Jaha, då blir det terapiarbete med att maskera det röda på grillen då hehe!
    Senast redigerad av K.Nilsson den 2012-06-01 klockan 14:36.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Hej

    Värme färg – det behöver du knappast på en plastgrill då den inte blir vad man menar med riktigt varm. Snarare en nackdel då ibland värmefärg kräver upphettning för att inte lösa sig i Nafta avfettning. Det råkade jag ut för på efter att ha lackat en värmesköld till avgaset på min MC. Fick lägga den köksugnen typ 15 min i 250 c. Efter det löste inte avfettningen färgen. Det är ju säkert olika.

    Tag vanlig ”CRC” / AutoK ”/”Hagmans” - mattsvart spray. Vattenslipa först och torka av med cellulosa thinner, snabbt då det kanske löser plasten.

    ("Black crome" finish medel löser sig också i Nafta baserad avfettning).

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8
    MiWi
    Gäst
    Biltemas svarta plastfärg ger en perfekt finish som är hållbar, använt detta till rätt mycket plastdetaljer genom tiderna. Ger en sidenmatt yta.

  9. #9
    K.Nilsson
    Gäst
    Ok..den senaste jag nämnde från skruvat var ingen värmefärg dock den var bland annat avsett för plast detaljer. Har läst en del negativt om biltemas färger, men det kanske bara är snack! Aja, när någon form av lackering blir det i alla fall då det inte lär hålla med någon annan metod

    någon som vet om den röda färgen är tornado dag eller om det är nån annan kulör?

  10. #10
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av K.Nilsson Visa inlägg
    Ok..den senaste jag nämnde från skruvat var ingen värmefärg dock den var bland annat avsett för plast detaljer. Har läst en del negativt om biltemas färger, men det kanske bara är snack! Aja, när någon form av lackering blir det i alla fall då det inte lär hålla med någon annan metod

    någon som vet om den röda färgen är tornado dag eller om det är nån annan kulör?
    Detta gäller enbart deras plastfärg, resten lämnar jag okommenterat. Plastfärgen från Biltema är riktigt bra.

  11. #11
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Detta gäller enbart deras plastfärg, resten lämnar jag okommenterat. Plastfärgen från Biltema är riktigt bra.
    Okej Men på deras hemsida står det inte om den är blank eller mattsvart :S Du som använt den, hur blir den? Kanske kan lösa det med matt klarlack annars?!

  12. #12
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av K.Nilsson Visa inlägg
    Okej Men på deras hemsida står det inte om den är blank eller mattsvart :S Du som använt den, hur blir den? Kanske kan lösa det med matt klarlack annars?!
    Blir sidenmatt, alltså ett mellanting av matt och blank. Tänk dig hur ny plast är, blir som det i princip.

    Här ett exempel på plastdetaljer med den färgen:


  13. #13
    K.Nilsson
    Gäst
    Gött precis som jag vill ha det! Tackar och bugar!

  14. #14
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av K.Nilsson Visa inlägg
    Gött precis som jag vill ha det! Tackar och bugar!
    Behövs ingen klarlack utanpå det sen heller. Jag har använt det på diverse arbetsbilar som vanvårdats och där har färgen suttit kvar.

  15. #15
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Behövs ingen klarlack utanpå det sen heller. Jag har använt det på diverse arbetsbilar som vanvårdats och där har färgen suttit kvar.
    Nice tur vi har vårt kära biltema ändå hehe!!

  16. #16
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Citat Ursprungligen postat av K.Nilsson Visa inlägg
    någon som vet om den röda färgen är tornado dag eller om det är nån annan kulör?
    Den röda listen i grillen är mars röd, samma som röda Mk1r från samma epok.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    La3a = marsrot

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M
    La3a = marsrot
    L31B vill jag nog påstå är marsroth.



    Skickat från min Äppel Padda.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Marsröd på mk2 heter LA3A, och antar att det är samma som din kod

  20. #20
    K.Nilsson
    Gäst
    Okej, tack så mkt =)

Liknande ämnen

  1. GTI grill till Polo 00-01 köpes.
    Av vwjohnssa i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 12:31
  2. Emblemlös grill till Polo Gti -06
    Av Klarby i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 22:09
  3. Dimension på extraljus, mk2 GTi grill ?
    Av Fredrix i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 21:22
  4. Grill / Golf IV GTI -01
    Av golfpeter i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 20:01
  5. GTI-grill på Polo 1,4 -06
    Av Crille82 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin