Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Dieselbrännare
    Gäst

    Airbag förarstol Golf 4 -00

    Hej.
    Nu är det dax för besiktning av "andrabilen".
    Airbaglampan har lyst i två år utan jag har brytt mig ,men nu med ändrade regler hos bilprovningen måste jag göra något åt det !

    Efter en felsökning visade det sig vara airbagen i förarstolen som det är något vajsing med.
    Tänke helt enkelt kopplar bort den och lura systemet med ett motstånd.
    Två frågor; Vilken av dessa kontaktstycke är det? (gissar på den gula med 3 kablar.) Vilka av kablarna ska byglas med motståndet?
    Jag vet att det inte är helt korrekt att göra så här, så det behövs inte påpekas.


    tacksam för svar.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Gul är airbag.
    Hur du byglar får någon annan svara på.

  3. #3
    Dieselbrännare
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Gul är airbag.
    Hur du byglar får någon annan svara på.
    Tack!
    Ja jag misstänkte detta då den påminner om kontakten till passagerarairbagen (dock bara två kablar där)

    Hoppas nu någon kan svara på den andra frågan, måste ju vara ganska många som kopplat bort denna airbag tycker jag.

    mvh Tomas

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Kommer felet tillbaks när du nollat systemet?

    Har läst runt lite på nätet då mitt säte också ger varning, men det kan enkelt vara glappkontakt i kablen under sätet, den du visar på bild.
    Nån hade tagit bort kontakten och löddat ihop kablarna och på med krympslang, så var felet borta.
    Sen hitta jag en som hade glapp lite närmare under ratten nånstans vid pedalerna, men att den kabeln gick till sätet, dvs samma ledning fast glappet fanns tidigare på ledningen och inte vid sätet.

    Sen när det gäller ohm så finns det också lite olika bud när man söker, 2.2 ohm, 4.7 ohm osv, så vem vet vem som har rätt?

    Jag tänker iallafall kontrollera kablarna först på min golf, jag vet att när jag köpte den ny så var där glapp i kabelstammen från fabrik.
    Så det kanske har kommit tillbaka nu!??

    Jag frånsäger mig dock allt ansvar i det jag nu skrivit och tar inte på mig något!! Provar du så är det ditt ansvar.

  5. #5
    Dieselbrännare
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Kommer felet tillbaks när du nollat systemet?

    Har läst runt lite på nätet då mitt säte också ger varning, men det kan enkelt vara glappkontakt i kablen under sätet, den du visar på bild.
    Nån hade tagit bort kontakten och löddat ihop kablarna och på med krympslang, så var felet borta.
    Sen hitta jag en som hade glapp lite närmare under ratten nånstans vid pedalerna, men att den kabeln gick till sätet, dvs samma ledning fast glappet fanns tidigare på ledningen och inte vid sätet.

    Sen när det gäller ohm så finns det också lite olika bud när man söker, 2.2 ohm, 4.7 ohm osv, så vem vet vem som har rätt?

    Jag tänker iallafall kontrollera kablarna först på min golf, jag vet att när jag köpte den ny så var där glapp i kabelstammen från fabrik.
    Så det kanske har kommit tillbaka nu!??

    Jag frånsäger mig dock allt ansvar i det jag nu skrivit och tar inte på mig något!! Provar du så är det ditt ansvar.
    Hej. Felet kommer direkt igen efter man nollat med dator. (eller kanske man kan säga att det inte går att nolla då )

    Hittar du något intressant så hojta till. Jag gör detsamma.

    mvh Tomas

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Golf-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Trywall
    Medlemsnr
    244
    Ort
    Vimmerby/Storebro
    Inlägg
    444
    Jag hade glapp i kontakten gjorde en enkel lösning drog åt ett buntband runt kontakten under stolen så den inte kunde glappa
    Tidigare höll nollställningen ett tag sedan kom felet tillbaka." Peppar peppar " nu har det hållt i 2 månader än så länge
    så det verkar funka

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Citat Ursprungligen postat av Dieselbrännare Visa inlägg
    Hej. Felet kommer direkt igen efter man nollat med dator. (eller kanske man kan säga att det inte går att nolla då )

    Hittar du något intressant så hojta till. Jag gör detsamma.

    mvh Tomas
    Du har PM.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Då har jag med beställt lite motstånd, då trådskaparen lyckades att släcka sin lampa.
    Hur länge det håller får tiden utvisa men det är värt ett försök så att man får igenom bilen hos bilprovningen.

  9. #9
    Dieselbrännare
    Gäst
    Vit & grön ska byglas . Jag använde ett 3,3 Ohms motstånd och det funkar klockrent. Hoppas det kan hjälpa någon annan. Verkar ju vara ett vanligt fel detta...

  10. #10
    Markus1987
    Gäst
    Intressant! Är det sådant motstånd man ska skaffa om man vill nu byta framstolar i sin Golf 4 alltså!? Vart får man tag på sådant motstånd?

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Hittade på Tradera blandannat

  12. #12
    bmk
    Gäst
    Instammer att det e den gul/lila kontakten mins dock inte vilka kablar jag bygla på min polo men storleken 4,7 ohm kanner jag igen.

    bestall på elfa typ har https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19771
    eller åk innom någon tv reparatør eller någon annan som håller på med elektronik.

  13. #13
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Golf-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Trywall
    Medlemsnr
    244
    Ort
    Vimmerby/Storebro
    Inlägg
    444
    Med andra ord sätter man vita kabeln i ena änden av motståndet och gröna i andra änden.
    Är det rätt uppfattat?

  14. #14
    bmk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Golf-power Visa inlägg
    Med andra ord sätter man vita kabeln i ena änden av motståndet och gröna i andra änden.
    Är det rätt uppfattat?
    Ja....(menar det va dom som sagt vit+grøn kabel, brun e oftast jord)

  15. #15
    miro
    Gäst
    Jag hade liknande problem på min gamla Audi A4/ 2004. Jag hade 2 stycken gula anslutningar som satt ihop under stolen. Den ena såg man och den andra såg man inte om man inte om man inte tittatde riktigt noga.
    Jag sprayade båda med oxidrengöring och stoppa in och lossa sladdarna 3-4 gånger var och satte ihop det. Efter det så lös inte airbaglampan dom 4 åren efter det då jag hade bilen.
    Så mitt tips innan motstånd monteras. Kontrollera så du inte har flera airbagkontakter understolen. Det sitter oxå en sladd i golvet.Kan vara den med?

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag har ju med haft problem med stolen i några år, dock passagerarsidan.
    Så jag köpte motstånd i hopp om att det hjälpte, och det hade det säkert gjort men nån stans tänkte jag att jag skulle kolla kontakterna först.

    Min kontakt under stolen hade glapp i sig trots att jag tryckt ihop kontakterna flera gånger, även använt rengöringsspray m.m.

    Så när jag klippte av kontakterna och lödde ihop var kabel för sig så funkar allt !!

  17. #17
    RobinR
    Gäst
    Detta gör vi nån gång i månaden på VAG bilarna på jobbet, otroligt vanligt.
    Klipp alltså bort kontaktstycket så slipper ni problemet.

    Med vänlig hälsning, Robin

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tilläggas kan att man gör denna operation med stor försiktighet.
    Dvs kopplar isär kontakterna innan man klipper kablarna och sedan klipper en kabel åt gången.
    Helst med batteriet urkopplat eller iaf tändning avslagen.

    Annars kan det bli spännande.

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    För att tillägga så givetvis tog jag loss batteriet, + att jag hade statiskt band på mig, sådant man har när man löder elektronik.
    Visst det kanske inte behövs men jag har ingen lust att köpa nya prylar.

    När det gäller Airbagsystemet så har jag alltid varit noga och även läst på innan jag gör något.

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel jönsson
    Medlemsnr
    3641
    Ort
    malmö
    Inlägg
    329

Liknande ämnen

  1. Airbag Golf 3 95
    Av qwest i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 17:48
  2. Borttag bakstycke förarstol
    Av Peter-C i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 20:59
  3. ABS & Airbag std på nån Golf 3?
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 12:27
  4. Hur plocka ur airbag Golf IV
    Av robert_gbg i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 14:12
  5. VW Golf IV plocka bort airbag
    Av robert_gbg i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 09:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin