Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    AeroPlus
    Gäst

    Golf 5 Gti Stertman/giac 340 hk vs Bmw 335 org 306 hk mm

    Hej!

    Några polare testade idag lite..

    Första filmen

    100-240 km/h

    Gti kör med giac/stertman koncept 340 hk ,,Bmw 335 kör orginal mjukvara med steg 3 hårdvara ,effekt 325 hk..

    http://www.garaget.org/video/121908

    Här är det trim vs trim 470 hk i 335an..
    http://www.garaget.org/video/121905

    Kul med lite filmer..

    Har förväntat mig mer utav GTI faktiskt,går dom inte bättre än så här utan racesoppa ?
    Mer filmer kommer imorgon under dagen..

    Mvh

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    intressant.. den där blev ju ganska totalt ifrånåkt.. stertmans "stage 2.5" monterat på golfen ifråga?

    skulle visserligen tro att bmwn lämnar mer än 325hk med downpipe, avgas etc monterat även om orginal programvara användes vid tillfället.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Något som inte stämmer.

    Om nu Golfen har 340hk och BMW har 325hk samt så väger ju BMW ca 190kg mera.
    Stämmer siffrorna så borde inte resultatet bli så där stor skillnad, så jag tror nog inte siffrorna är helt korekta

    Efter som BMW har "turbo bak avgas , downpipe . intercooler , insugs kit" så tror jag det ger mer än 19hk även med orginal mjukvara

  4. #4
    AeroPlus
    Gäst
    Hej,allt på bilen är monterat av Stertman..
    Den laddar max 1.5-1,6 bar..

    Som ni ser så hänger den på till 180 km/h där 5an åker i och Bmw försätter på 4an där toppeffekt ligger..
    Så utväxlingen förstör en del.Men fortfarande bör den prestera bättre i 100-180 intervall ?
    Angående 335an vad jag förstått här så ger steg 3 hårdvara kring 20 hjul hk extra..
    http://www.garaget.org/?car=150775&image=1637967

    Sen skall vi inte glömma hur effekt kurvorna ser ut,medel effekt är det viktigaste.335 har 325 hk ca toppeffekt men även medeleffekt..
    Medan GTI har 340 hk men medeffekt kring 320 ?

    Så i det här fallet om det är något som inte stämmer med nån av bilarna så tror jag det är GTI-N..
    Rians gamla steg 2.5 utan racesoppa hade för mig backade tändning på vanlig bensin med 5-6 grader,kan det vara liknande här ?

    Mvh

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    tror att det är så enkelt att bmwn ger betydligt mer med endast modifierad hårdvara.. som AeroPlus nämner ovan, tittar man på bromsning etc så ser det ut att ge runt 21-22hjulhästar, dvs betydligt mer i motorn.

    gtin som är framhjulsdriven har mindre drivlineförluster, och på detta en mer tätstegad låda, den skulle utan problem prestera bättre än en tyngre bmw i alla register med samma effekt.. OM ingenting spökar.. nån kan ju ha tankat 95-soppa el dylikt.

  6. #6
    GTI30EDITION
    Gäst
    Särås får nog se över den där GTi:n... . Hänger man på med en Golf GTi MK2:a?

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Tycker ni ska köra båda bilarna mot en likvärdig orginal bil. Typ en GTI ed 35. Då kanske man får lite svar på om bmw.n går bra eller om golfen går dåligt för att vara 340hk

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2011
    Namn
    Erik persson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    498
    Skitsvårt att ladda 1.5+ med en tfsi , när man kryper upp i ladd så går det banne mig inte att åka med ngt högre ladd alls , är nog inget unikt med stertmanprodukter och om man eftersträvar ngn form av hållbarhet.
    framför allt så tror jag att det beror på att tfsin är en relativt högkompad motorn som inte klarar dessa laddtryck o avgastemp ökningar som följer med.
    Utan rejssoppa har jag mkt lite tändning på min R golf jämfört med bästatider med gatmappen är det en definitivt skillnad och min bil går bevisat rätt ok.

    Är gti:n slö ? Nja snarare så är bmwn snabb..

    Tfsin är en maskin som nog kräver en kompsänkning eller rejssoppa alt meth för att kunna ladda 1,6 + utan att dö laddtrycksdöden.
    Version 2012 av min R hoppas jag kunna ladda på bra med och jag väljer ngn av mina idéer för att hoppas på ngn form av hållbarhet.
    Mvh Erik

  9. #9
    Erik L
    Gäst
    Om det där var 100-210 på mätare så tog det ca 20 s. Då känns det som om golfen inte riktigt är kry för spontant skulle jag säga att min steg 2 edition 35 är rappare än så...


    På golfen:
    Giac flash loader by stertman motorsport
    awe-tuning steg 3 k04 turbo - Giac flashloader
    Cold air intake kit från awe-tuning med carbonfiber box
    3" downpipe awe-tuning med resonator
    awe-tuning soppa pump
    3" simons system cat bak
    oem dump G version
    vf dogebon
    vf mounts kitt
    vf shortshifter
    vf steg 2 intercooler

    alltså inte någon steg 2,5 från stertman!!!
    Senast redigerad av Erik L den 2012-05-17 klockan 13:08.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Denna Gti är inte kry spelar ingen roll om man dränker Golfen med racesoppa skulle bli förlust ändå.

  11. #11
    AeroPlus
    Gäst
    Hej,

    I den filmen 100 uppåt org 335 kom 335 i 240 km/h ,vad gti låg på vet jag inte..Ägaren skrev fel.

    Den gti körde för ett år sedan 12.6-13 sec 100-200 km/h

    I samma förhållande körde Anri52 med racesoappa med frugan som extra pers, så kallad (Rian racesoppa mannen for ever) 100-200 12.7 sec
    Bmw med mapp 0 så kallad orginal körde 12.8 100-200 km/h medan trimmad ligger den kring 8 sec..

    Så att GTI är inte kry är att ta i men att den saknar någon hk är närmare sanningen.

    Mvh

  12. #12
    GTI30EDITION
    Gäst
    Om Stertman ska ha en GTi som hänger på den svarta 335 räsern får dom allt slänga i det mesta dom har och även lätta VW:n. Beemern går som skottet. Dessutom finns det vassare tuners än just Stertman på VW bilarna.

  13. #13
    AeroPlus
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI30EDITION Visa inlägg
    Om Stertman ska ha en GTi som hänger på den svarta 335 räsern får dom allt slänga i det mesta dom har och även lätta VW:n. Beemern går som skottet. Dessutom finns det vassare tuners än just Stertman på VW bilarna.
    Hej Martin,hur går det med racesoppa ?

    Jag tror faktiskt att det kan röra sig om något litet fel på denna gti,men inte något stort.
    Han har fått tid hos Stertman så får vi se om dom hittar på något..

    Vem är vassare på vw ,V tech jonis som svarar aldrig ?

    Mvh

  14. #14
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av AeroPlus Visa inlägg
    Hej Martin,hur går det med racesoppa ?

    Jag tror faktiskt att det kan röra sig om något litet fel på denna gti,men inte något stort.
    Han har fått tid hos Stertman så får vi se om dom hittar på något..

    Vem är vassare på vw ,V tech jonis som svarar aldrig ?

    Mvh
    Hallå Kemal!

    Racefuel är på G för min del, håller på att kika runt på lite olika alternativ bara. Bilen lämnar ju 370hkr (kanske något mer efter aptering) whp på 98 oktan, men det ska allt gå att klämma ur lite mer på racefuel.

    APR är ju en stark spelare på marknaden, det är synd bara att ingen i Sverige valt att köra med dom fullt ut. Men om man läser om dom på utländska forum så verkar dom ha fått en RIKTIGT bra fart i GTi bilarna.

  15. #15
    Migb
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI30EDITION Visa inlägg
    Hallå Kemal!

    Racefuel är på G för min del, håller på att kika runt på lite olika alternativ bara. Bilen lämnar ju 370hkr (kanske något mer efter aptering) whp på 98 oktan, men det ska allt gå att klämma ur lite mer på racefuel.

    APR är ju en stark spelare på marknaden, det är synd bara att ingen i Sverige valt att köra med dom fullt ut. Men om man läser om dom på utländska forum så verkar dom ha fått en RIKTIGT bra fart i GTi bilarna.
    Biljouren i Åkersberga tillhandahåller APR's grejer.

    / Mirza

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 14:17
  2. Slirande koppling golf gti 8V 115 hk -93
    Av TdiR i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-31, 17:15
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 07:36
  4. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 23:35
  5. 110 TDI hk eller 110 FSI hk
    Av Mrsound i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin