Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 79 av 79
  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    låter som att du har bra koll ändå =)


    signalkabeln på lambdan är mycket riktigt LILA.. stift 2 i stora kontakten vid databoxen om du vill mäta upp den med multimeter så det inte är nå avbrott.

    hallgivaren kan du utesluta helt då den går som den ska när den är kall.

    utifrån vad du skriver så vågar jag nästan påstå att det är styrkretsen i boxen som spökar för dig.. blir det inte bättre efter lambda-byte så testa med en annan styrbox snarast.


    tändningen bör du se till att få rätt ställd iaf, och ställ den då på 6-8 grader F.ÖD.

    co-poten har en grundinställning på 500ohm, givetvis kan denna behöva justeras in på en modifierad motor, och detta gör man enklast med en "avgasprovare" på bilverkstad.


    förövrigt har du bottnat dina orginal-spridare totalt och en hel del därtill.. det är dags för större spridare och en mappning eller bättre anpassad programvara i ditt läge.. chippet du använder idag är långt ifrån optimalt för din setup, och vid en fullgasrepa så BÖR kolvarna snart komma tuggandes genom tråget..

    hade även rekkomenderat en schrick 268/276 kam, då du ändå lagt ner energi och pengar på så mycke annat runtikring.. högre effekt och 1700rpm bredare register uppåt, utan att förlora en enda pålle i låg/mellanregister.. värt varenda krona.

  2. #62

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    hallgivaren kan du utesluta helt då den går som den ska när den är kall.
    Är det verkligen så? Polaren hade detta symptom, ryckig gång på varm motor, men inte kall. Tipset från VAG-verkstaden var just att hallgivaren kan bete sig lustig när den blir varm och mycket riktigt gick bilen bra igen med en annan fördelare...

  3. #63
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    låter som att du har bra koll ändå =)

    Tackar =) Försöker lära mig så mycket som möjligt. -lekman som man är hehe


    signalkabeln på lambdan är mycket riktigt LILA.. stift 2 i stora kontakten vid databoxen om du vill mäta upp den med multimeter så det inte är nå avbrott.
    Gött =) Skall mätas när jag köpt ny multimeter hehe..

    hallgivaren kan du utesluta helt då den går som den ska när den är kall.
    Skönt! En dyr historia avfärdad dådå.

    utifrån vad du skriver så vågar jag nästan påstå att det är styrkretsen i boxen som spökar för dig.. blir det inte bättre efter lambda-byte så testa med en annan styrbox snarast.
    Ja, det får bli att jaga tag på en box om det inte blir bättre! Tänkte höra en sak till..Läste på nåt engelskt corrado forum att nån snubbe haft problem med nåt lambda relä. Nån som vet vilket nummer detta relä har? Värt att prova kanske =)


    tändningen bör du se till att få rätt ställd iaf, och ställ den då på 6-8 grader F.ÖD.
    Ja, jag måste få det fixat. Har läst nånstans att VAG har fast pris på det..Får haffa grannen annars, han är servicemekaniker på din bil HBG

    co-poten har en grundinställning på 500ohm, givetvis kan denna behöva justeras in på en modifierad motor, och detta gör man enklast med en "avgasprovare" på bilverkstad.
    Ok, så om den tex behöver stå på 900ohm för att få bra värden så kan den stå där utan problem? eller den magrar förmkt då?


    förövrigt har du bottnat dina orginal-spridare totalt och en hel del därtill.. det är dags för större spridare och en mappning eller bättre anpassad programvara i ditt läge.. chippet du använder idag är långt ifrån optimalt för din setup, och vid en fullgasrepa så BÖR kolvarna snart komma tuggandes genom tråget..

    Hehe, ok :P vet att vi diskuterade det lite i en annan tråd jag skapat. Jag är kluven vad jag ska ha för nåt chip :S Där finns ju det där bar-tek chippet för 1.5 bars map sensor som vi oxå diskuterade lite i andra tråden, men har läst en del negativt om det på andra forum! Har även tänkt på nåt sns-anti lag chip?! Visst är en mappning att föredra, men det lär väl flyga iväg rätt kraftigt i pengar då? Är inte ute efter att suga ut varenda föl ut motorn, vill att den ska vara pålitlig framför allt! Du pillar väl mycket med sånt..har du inte nåt chip som skulle kunna funka? =)

    hade även rekkomenderat en schrick 268/276 kam, då du ändå lagt ner energi och pengar på så mycke annat runtikring.. högre effekt och 1700rpm bredare register uppåt, utan att förlora en enda pålle i låg/mellanregister.. värt varenda krona.
    Har ju tänkt att införskaffa en sån kam sen, men budgeten är stram just nu då man är sjukskriven, så tyvärr får det vänta till nästa år..Blir till att spara under vintern hehe :P

  4. #64

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Är det verkligen så? Polaren hade detta symptom, ryckig gång på varm motor, men inte kall. Tipset från VAG-verkstaden var just att hallgivaren kan bete sig lustig när den blir varm och mycket riktigt gick bilen bra igen med en annan fördelare...
    på en PG motor? detta är mer vanligt på 16v motorerna och beror på oljeläckage.
    hursomhelst så skulle den inte bara svarta och dra mycke soppa då, triggermissar/hallgivarmissar blir rejäla tugg och miss/baktändningar som bla smäller ut i insuget och avgassystemet.


    relä till lambdan? nja, förvärmningen tas visserligen ifrån soppapumps-relät, men vet inte om den påverkar alltför mycket.. relät heter troligtvis 80 i ditt fall.. på äldre g60is hette det 67.. och dom allra senaste modellerna 167.

    co-poten är lite lurig, behöver den stå på 900 för att du ska ha bra avgasvärden vid besiktning så ställ den där.. men den är med å påverkar blandningen ända uppåt 0.7bars ladd, så den kan bli att gå lite magrare.. det är ju dock inte nödvändigtvis ont i ditt fall.. tills du har riktig programvara anpassad för dina prylar så får du labba lite med sådant =)

    hmm.. kan ha nått färdigt chip som skulle kunna funka, iaf bättre än det du har nu, med orginal mapsensor.. vi kan titta på det senare, se till att få den att gå riktigt nu först å ställ tändning mm.

  5. #65
    K.Nilsson
    Gäst
    Will do =) Vaktar brevlådan 24/7 i väntan på en avi, hehe

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    på en PG motor? detta är mer vanligt på 16v motorerna och beror på oljeläckage.
    hursomhelst så skulle den inte bara svarta och dra mycke soppa då, triggermissar/hallgivarmissar blir rejäla tugg och miss/baktändningar som bla smäller ut i insuget och avgassystemet.

    mm.
    Det var det visserligen inte, då gällde det en mk3 gti 8V

  7. #67
    K.Nilsson
    Gäst
    Slet av vacuumslangen till styrboxen igen då jag bara kollat den för sprickor osv...mätte den och den var bara 95cm lång...skulle ändå bytt den i förebyggande syfte, men nu måste jag ha tag i en fort..Biltema har bara 4 millimeters så jag vetefan vart jag kan få tag i en..Tror ni Hydroscand kan ha? Skulle de 5 cm kunna ha stor inverkan på motorgången?

  8. #68

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    längden har ingen större betydelse, är det väv runt kan den evt. kallas för dieselreturslang och finns som metervara evt. hos en bildelsåterförsäljare tex, mekonomen, VAG etc.

  9. #69
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    längden har ingen större betydelse, är det väv runt kan den evt. kallas för dieselreturslang och finns som metervara evt. hos en bildelsåterförsäljare tex, mekonomen, VAG etc.
    OK..tycker var jag än kollar så är just 1 meter mega viktigt :S Aja, ska jaga tag på en i morgon på nåt sätt iaf =) kör 1 meter som det sägs...

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ingen större fara om den är 950mm heller.. men orginalprogramvaran är avstämd för just 1000mm.. hade dom från början valt en större slang som INTE dämpat vaccumet till sensorn så hade det kvittat helt.. men nu valde dom 1000mm med 3mm invändigt.. kanske för att dämpa pulserna som blir.

  11. #71
    K.Nilsson
    Gäst
    Halloj igen...I väntan på att min förbannade lambda ska komma så slet jag av en massa vacuumslangar igen för att byta dem i förebyggande (+) felsökande syfte =)

    Men de är rätt så deformerade efter att ha suttit där sedan gud vet när..Så jag tänkte helt enkelt fråga om nån nisse här på forumet har dimensionerna till dessa?

    Sen tänkte jag pimpa till det med att köra stålomspunnen bränsleslang istället för vanlig vacuumslang...Funkar detta, eller det måste varaVacuumslang? Ser ju lite trevligare ut med stålomspunnen!

    På Fjaernsyn som di säger =)

  12. #72
    K.Nilsson
    Gäst
    Sådär då.. Då verkar det vara fixat bytte lambdan innan idag och har tagit en testrunda.. Har inte hackat än iaf och det luktar inte soppa där bak!
    Ska ut på en längre runda och testa sen! Hoppas bara att inte katten tagit skada nu när den gått så fett! Jag tackar så hemskt mycket för alla som har hjälpt till här i denna tråden tråden!

    Mvh Kim
    Senast redigerad av K.Nilsson den 2012-06-10 klockan 19:12.

  13. #73

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    skönt att den verkar gå som den ska nudå, vi håller tummarna för det =)

    det tar en stund innan katten ger sig.. sotar du ur den lite så ska du se att den snart är igång å luktar illa igen.. =)

  14. #74
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    skönt att den verkar gå som den ska nudå, vi håller tummarna för det =)

    det tar en stund innan katten ger sig.. sotar du ur den lite så ska du se att den snart är igång å luktar illa igen.. =)
    Ja verkligen =) Har haft lite huvudvärk emellanåt hehe! Ja, jag tänkte ta mig en 10 mila runda idag så den får andas rejält!

  15. #75
    K.Nilsson
    Gäst
    Så, nu har jag haft lite tid på mig att utvärdera om felet är ur världen helt och hållet!
    Har kört 9 mil och det har fungerat relativt bra. Jag tycker gången är lite ojämn om man tex gasar på så känns det som att den hela tiden tvekar på nåt sätt!
    Vet inte om det var så innan eller inte men jag märker det nu iaf.

    Bränsleåtgången verkar iaf ha sjunkit. Dock inte i färddatorn som visar 2 liter milen, men det kan inte stämma!
    Nu i eftermiddags tog jag en vända till Ica ( 1mil T/R ). På vägen dit så hände nåt nytt som inte hänt innan. Bilen tvärdog mitt under körningen. märkte att det ryckte till så jag trampa ner kopplingen och då dog bilen..släppte upp den igen och bilen gick som vanligt ett tag för att göra likadant en gång till..

    Hemvägen gick problemfritt :S fattar nada!

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    låter som nått sprucket relä, kabelbrott, alt. glappande tändningslås..

  17. #77
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    låter som nått sprucket relä, kabelbrott, alt. glappande tändningslås..
    Ja, det känns inte som att det är bränslerelaterat precis! Men tändnings brytaren är bytt för bara nån månad sen, relä 30 bytt, stift, kablar, rotor, Fördelarlock.. Vetefan, får se om det händer igen hehe!

    Men det här med att bilen känns tveksam under press.. Kan det vara programvaran som inte hänger med riktigt, eller spridare? Vet att du skrivit att spridarna behövs bytas, men hur tidigt bottnar dem? Fenomenet börjar vid typ 80% gas.. Känns inte alls annars.. Dags att spara Cash till nytt chip och 4
    968or!

  18. #78

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    spridarna, om du har dom vanliga gröna, är på 285cc vid 3 bar.. orkar väl i runda slängar 205-215hk lite beroende på hur mycke du behöver feta på blandningen.. så dom är FÖR små och du bör ha bottnat dom.. så det kan mycke väl vara mager-ryckningar du känner som "tvekningar".. alt knacksensorn som reglerar av på tändningen.
    programvaran är ju helt fel, men det vet du om.
    bilen ska ju inte DÖ bara för det.. då äre nått annat galet.. men att investera i större spridare och anpassad programvara kan nog vara en mycket smart ide härnäst.

  19. #79
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    spridarna, om du har dom vanliga gröna, är på 285cc vid 3 bar.. orkar väl i runda slängar 205-215hk lite beroende på hur mycke du behöver feta på blandningen.. så dom är FÖR små och du bör ha bottnat dom.. så det kan mycke väl vara mager-ryckningar du känner som "tvekningar".. alt knacksensorn som reglerar av på tändningen.
    programvaran är ju helt fel, men det vet du om.
    bilen ska ju inte DÖ bara för det.. då äre nått annat galet.. men att investera i större spridare och anpassad programvara kan nog vara en mycket smart ide härnäst.
    sparkonto öppnat ska spara ihop några tusen nu och byta allt på samma gång.. Då blir det annan kam oxå

Liknande ämnen

  1. höga Avgasvärden
    Av gustav82 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 11:07
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 19:06
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 19:23
  4. Höga Avgasvärden!
    Av LINDBLAD i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 13:10
  5. Höga avgasvärden och hackig bil
    Av Mefirst82 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 17:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin