Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 79
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Vacum slangen bakom spjällhuset, sitter den på fel så går bilen riktigt fett, hade de problemet på min, tror att den som går från styrboxen ska sitta på den övre, osäker men testa byt en gång. Skadar ju inte, de var problemet hos mig när jag hade rivit allt förra året och satt tillbaka båda vacumslangarna på dess respektive nipplar fel..



    Citat Ursprungligen postat av K.Nilsson Visa inlägg
    Ja, de verkar vara gnälliga som fan de där pg motorerna

    Jag ska beställa en ny ORG lambda när nya cash rullar in den 25e hehe =P

    Tycker jag har gått igenom allt annat så det finns fan bara den kvar..och katten iofs.. Ja, det hade varit enklast, men jag har inte värdena då killlen på bilprovningen var snäll och gav mig ett år på mig att fixa det ist för 1 mån så att säga Men jag håller tummarna att den blir frisk av en ny lambda så länge! Det lär jag märka på bränsleförbrukningen ju..har en "kalle anka"verkstad rund kvarteret som säkert kan kolla mina värden efteråt iaf =)

    Bilen har ett forsbergschip som den fick "förra gången" den blev trimmad. Dock var det bara remhjul (68mm) som byttes då, nu är det ju en del andra saker som är ändrat på den, så en mappning hade varit att föredra. Men jag har kollat lite på ett bar-tek chip som verkar kunna passa setupen hyffsat. Får se vad man får råd till!

  2. #22
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    Vacum slangen bakom spjällhuset, sitter den på fel så går bilen riktigt fett, hade de problemet på min, tror att den som går från styrboxen ska sitta på den övre, osäker men testa byt en gång. Skadar ju inte, de var problemet hos mig när jag hade rivit allt förra året och satt tillbaka båda vacumslangarna på dess respektive nipplar fel..
    Det är kollat, och den sitter i rätt nippel - tyvärr Hade varit skönt om det var det som va felet!

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Ryker den en massa och har dålig gång i motorn eller är de bara att den går fett? Kan vara katten som är helt slut....

  4. #24
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    Ryker den en massa och har dålig gång i motorn eller är de bara att den går fett? Kan vara katten som är helt slut....
    Katten styr ju inte motorns gång, den förbränner bara, skulle motorn gå helt normalt men avgasvärden höga så vore det en annan 5a.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #25
    K.Nilsson
    Gäst
    Den har varken rykt eller gått konstigt alls under hela tiden..Går bara fett! Igår gnällde den för första gången vid körning..hade precis lagt i 2an och höll väl halv gas typ..Då hackade den till rejält, men gick fin fint efteråt igen..dog inte eller nåt sånt :S

    J.L : Nä, det har du ju rätt i Har nog tänkt för mkt på problemet nu så man tappar all common sense hehe.. Vad tror ni, ska man beställa sig en ny lambda och hålla tummarna? den nuvarande är köpt 2008-08 enligt kvitton, så den har ju några år på nacken!

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Prova en org. Styrbox/chip och org remhjul först om du kan så det inte är chipet. Hade du mätt upp spridarbryggan och kablaget?

  7. #27
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Prova en org. Styrbox/chip och org remhjul först om du kan så det inte är chipet. Hade du mätt upp spridarbryggan och kablaget?
    Känner ingen som har det :S Men styrboxen är bytt för ett tag sedan pga brända kretsar...Snackade med förra ägaren om detta och han trodde också att det var lambdan?! Förra besiktningen var värdena bra med detta chip och hjul, så det borde inte va det. Tänkte rycka lambdan igår och provköra, men installationen var minst sagt tvivelaktig med avklippta gamla kablar och pundmeckad jord, så jag tänkte börja med att byta jordpunkt och rengöra från ärg och skit innan jag köper ny sond.

    Jag mätte över tomgångsmotorn och spänningen var samma som batteriet där. Har ej mätt spridarbryggans kontakt.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Är kablarna till lambdan taskiga så kan det ju vara där, rycker du lambdan och det inte blir skillnad är du i "limp mode".

    Har han bränt huvudenheten ( brukar sluta i att spridarna flödar motorn, slutar inte spruta) så då SKA du omedelbart se över alla jordpunkter och gärna byta dem till nya.

    Batteri->växellåda kan förlängas till ventilkåpan. Varifrån du förlänger till insugets jordpunkt -> fågelbadet -> styrenheten

    Nu sitter alla jordpunkter ihop och du får inga skiftande jordpotentialer.

    Mät på en gång upp spridarbryggan då det också kan höra ihop med för mycket bränsle samt bränd styrenhet.

  9. #29
    K.Nilsson
    Gäst
    Nu helsikes jäklar! Har varit ute och lossat jorden till lambdan och rengjort mm..Satte tillbaka allt och skulle ta en provtur..Gick bra en bit, sen..gick det inte så jättebra längre. Den hosta och frusta och spruta svartrök...Blev ingen skillnad när jag ryckte kontakten på lambdan heller.. Fick gasa upp den i neutral till 4500 varv för att få bränslet förbränt hela tiden så jag kunne komma hem igen.. Men går den så kasst i limp mode eller? känns konstigt :S Men eftersom den börja flippa totalt nu när jag fixat jorden så borde det väl vara sonden som är helt åt helvete?!

    Boxen brändes för längesen så jag tror inte det har något med det att göra. Det borde ju varit åtgärdat sedan länge..Den har fina jordpunkter i övrigt vad jag kan se!

    Vad ska spridarbryggan ha för spänning då?

    vet inte om jag gick ett steg framåt eller bakåt idag hehe, men det hände ju nånting iaf!!

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Är du säker på att alla kablar från lambdan satt rätt från början? och att du satte dem rätt?

    Digifant spruten är känsliga för kassa jordar, så lyft gärna på plasten i fågelbadet och kolla så att allt sitter som det ska

    Själva spridarbryggan ohm-mäter du finns specifierat hur mycket motstånd det ska vara, är det mindre = trasig brygga/spridare etc, sen ska du väl ha X antal volt i kontakten som kommer från boxen till spridarbryggan.

  11. #31
    K.Nilsson
    Gäst
    Det var bara jord kablarna som jag pillade på..De andra satt i kontaktstycket, Så jag kan inte ha satt dem fel! Var finns det specat då? Fan vad tröttsamt fel alltså! Börjar bli less på det nu..OM den bara hade haft en OBD kontakt hehe... Det är en så jäkla rolig bil när den väl funkar!

    Ska kolla jorden där också..

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Kan ha missat att nån svarat, men slangen insug - styrbox skall vara exakt 100 cm, och självklart i orginaldimension. Har du lossat den och kollat så den är hel oxå?

    Mät även spänningen över hallgivaren. Minst 10 volt

  13. #33
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fors Visa inlägg
    Kan ha missat att nån svarat, men slangen insug - styrbox skall vara exakt 100 cm, och självklart i orginaldimension. Har du lossat den och kollat så den är hel oxå?

    Mät även spänningen över hallgivaren. Minst 10 volt
    Tjena =) Slangen är kontrollerad. Inga läckage där! Har iofs inte kollat längden på den, men den ser ut att vara original med gul rand på?! Har läst nånstans att det ska finnas denna rand om den är original. Har ej mätt spänningen på hallgivarn faktiskt, men jag tänker såhär:

    Eftersom bilen går bra kall och även på fullgas när den är varm, så borde det vara lambdan som e fuckad?!

    Kall motor=blåa tempgivaren
    Tomgång= Tomgångsmotorn
    Fullgas= Mappen i chippet
    Halvgas med varm motor= Lambdan som reglerar

    Eller är jag helt ute och cyklar?

    Den blev ju ännu sämre när jag rengjort jorden till lambdan och sprayat elektronikrengöring i kontakten så nåt är där med den. Men sen kan det vara annat som spökar oxå som påverkar Den feta blandningen..Jag beställer mig en lambda ikväll iaf, så kan man utesluta den+ att man själv vet att den är fräsch..Hjälper det inte, ja..bull..en lusentapp fattigare och får fortsätta hehe..Men jag håller alla tummar och tår att det är den!

    Ska på cruicing runda nästa helg så jag vill faen ha den klar till dess..funkar inte att cruisa i en opel vectra liksom, hehe...

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Bra kall - dålig varm är även tecken på kass hallgivare.
    Har du möjlighet att prova en annan fördelare, gör det.
    Tänk bara på att det är rätt bökigt att ställa tändningen på våra kära G60's.

    Ang lambdan. Den reglerar väl bara upp till 3000rpm har jag för mig(?)

  15. #35
    K.Nilsson
    Gäst
    Ok :S Jag kan ärligt erkänna att jag är nybörjare och hobbymeckare, så du har alldeles säkert rätt hehe! Skall mäta den i morgon! Har läst att det är knepigt att ställa och att det är en speciell procudur...så det får jag lämna bort o få gjort/kollat..ang fördelare så har är min enda möjlighet att testa en ny i så fall..känner ingen som har nån sån liggandes vet inte hur man byter heller för den delen hehe!

    Jaså, det gör den kanske :S men det är iofs runt 2000 varv det är som värst också...a, jag vetifan..grymt tveksam till allt nu..vill bara få igång den nu så man kan få njuta lite innan det e dags att vinterförvara igen trött på det nu!

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Mät upp hallgivaren, är den taskig så finns det lösa att köpa så behöver du inte betala för hela fördelaren?

  17. #37
    K.Nilsson
    Gäst
    Ok..Behöver man ställa tändningen efter byte av hallgivaren? Har beställt en lambda nu iaf..hoppas på att den kommer i början av nästa vecka..Men var kan man köpa en sån lös om den nu är kass? googla lite men fann inte nåt :S

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Då sökte du dåligt :P

    http://catalog.meca.se/ProductSheet....egoryType_ID=1

    Annars kan du söka på "hallgeber" på tyska ebay eller "hallsensor" på "vanliga".

  19. #39
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Då sökte du dåligt :P

    http://catalog.meca.se/ProductSheet....egoryType_ID=1

    Annars kan du söka på "hallgeber" på tyska ebay eller "hallsensor" på "vanliga".
    Hehe, så sjukt..jag va inne på meca och slog in regnr men den fanns inte med då :S Tack så mycket!

  20. #40
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel jönsson
    Medlemsnr
    3641
    Ort
    malmö
    Inlägg
    329
    har en beg fördelare + en massa andra delar typ en kpl motor liggande. rer du inte ut det så får du ta en tur ner till mig så kan jag titta på det

Liknande ämnen

  1. höga Avgasvärden
    Av gustav82 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 11:07
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 19:06
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 19:23
  4. Höga Avgasvärden!
    Av LINDBLAD i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 13:10
  5. Höga avgasvärden och hackig bil
    Av Mefirst82 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 17:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin