Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 79
  1. #1
    K.Nilsson
    Gäst

    Höga avgasvärden PG

    Halloj! var äntligen och besiktigade bilen idag!

    Allt såg bra ut, förutom att avgasvärdena va höga som f-n!

    Kommer ej ihåg vad de var nu, men lambdan var bra iaf, den såg först ut att vara fel men rättade till sig efter ett litet tag.

    Han sa att bilen går fett?! Det märks inte alls på motorgången, den surrar på fint, går som en raket och hostar inte ur sig nån svart rök eller så! Däremot dricker den enligt FD 2liter milen :S har inte tömt en hel tank än så jag kan inte mäta ordentligt än...

    Nån med tips? Hur skadligt är detta för motorn? Jag har mätt volten på tomgångsmotorn som jag läste måste vara 12v. Den låg på 11.2 V. Det var nåt relä som kunde va kasst?

    Känner inte att jag är speciellt haj på detta området alls :S Så alla tips är välkomna! Motorn är nyligen renoverad så det borde vara nån givare/mätare/lambda eller nåt väl?

    De blå/svarta tempgivarna är bytta...

    Mvh Kim

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Var HC-värdena höga så skickar motorn ut oförbränd bensin (eller olja) i avgasröret.

    Går åt onödigt mycket bränsle, och katalysator (om sådan finns) gillar det inte.

    Hur gamla är tänddelarna?
    Stift, kablar, rotor, lock.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    RobinR
    Gäst
    Vad är det för bil?

  4. #4
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Var HC-värdena höga så skickar motorn ut oförbränd bensin (eller olja) i avgasröret.

    Går åt onödigt mycket bränsle, och katalysator (om sådan finns) gillar det inte.

    Hur gamla är tänddelarna?
    Stift, kablar, rotor, lock.
    Ok..puh, ingen aning faktiskt! Köpte ju bilen i höstas och den vart redan avställd så den har bara stått..Låter dyrt att behöva köra uteslutningsmetoden på detta problem :S

  5. #5
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av RobinR Visa inlägg
    Vad är det för bil?
    En Golf G60..Skrev PG i ämnesraden =)

  6. #6
    MiWi
    Gäst
    Skriv de exakta värdena du fick på Bilprovningen så underlättar det lite.

  7. #7
    K.Nilsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Skriv de exakta värdena du fick på Bilprovningen så underlättar det lite.
    Hmm..ja, nu var det så att killen va stort fan av bilen hehe, så den gick "igenom"..Nämner ej var jag besiktigade så ingen hamnar i kläm!

    Så därför har jag inte värdena :S Det enda jag vet att han sa att den går fett!
    Har kommit 22 mil på 3/4 tank nu, så mkt bränsle får den!!

  8. #8
    K.Nilsson
    Gäst
    Har nu lagt 1 timme på och kolla igenom en massa saker. fast jag inte är speciellt insatt i denna motor är där flera saker jag ser inte står rätt till!

    1. Stiften är Beru platina ( är det inte biltema?). De va sotiga som sören, så där måste jag köpa nya. Tänkte köra på G40'ns Bosch W5DP0.

    2. Uppe på baksidan på insuget sitter en mässings skruv (Co potten?) den satt rent löst och hade iget över sig som skydda den..vet inte om där ska vara det, men det såg suspekt ut. Så om det är Co potten är den säkerligen inte inställd! Hur ställer man in den? Kan ju inte se ett skit där!

    3. på höger sida av fuelrailen går det ut en bränsleslang..där droppade det bensin. Fick stopp på det när jag spände slangklämman. Men kan det vara BTR'n som e kass och släpper in för mkt soppa i fuelrailen så det blir för högt tryck?

    4. insuget satt lite löst (med betoning på lite). Har ingen insex som passar :S Specialstorlek?

    Kollade även vacumslangen..den bit jag kunde se såg hel ut iaf. den satt i översta uttaget på insuget, är det rätt?

    Ja..det är väl så långt jag kommit hittills..Hade inte varit helt fel och haft 20 tusen över och lämnat in bilen & fått en jäkla massa fixat hehe!

  9. #9
    K.Nilsson
    Gäst
    Slänger upp en bild för att förenkla det hela lite..Gammal bild från renoveringen, så jag har ej plockat av insuget hehe :P

    Fick inte bilden att funka :S Här är länk ist!

    https://docs.google.com/open?id=0B7v...HhLZTUySzZQVkU
    Senast redigerad av K.Nilsson den 2012-05-11 klockan 20:55.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Det är tomgångsskruven som du ringat in. O-ringen kan ge med sig ( finns ej på VAG någe mer) så kolla om den är hel.

    Är vanlig storlek på insexorna till i suget, runt 7mm har jag för mig men är ej säker.

    Beru är väl inte biltema, utan har väl iblAnd använts som originalstift? Platina är onödiga, och dyra (halva priset på tyska e-bay) men håller längre. Kolla vilket bosch eller NGK stift som rekommenderas och välj ett med samma värmetal (bosch och NGK har tvärsom) om du ej vill ha platina.

    Är det slangen som sitter i 45 graders vinkel in mot fuelrailen så brukar det vara matningen.

    Spruta startgas på vaccumslangar, blrjar bilen på jämnare och lite högre tomgång har du en läcka där du sprutade.
    Senast redigerad av Janne.M den 2012-05-11 klockan 21:07.

  11. #11
    K.Nilsson
    Gäst
    Aha, hade bara upp till storlek 6 på mina bits...tyckte den gick segt in och 5an var för slapp :S aja..
    Ok, så det är inte co-skruven dådå..vart sitter den och hur ställer man in den+ vad är det rätta ohm'et? har sett allt från 500 upp till 1900 :S
    frågan är om inte O-ringen e kass på tomgångsskruven för den är väldigt lös tycker jag!

    Har iaf beställt nya stift, skall beställa nya tändkablar (uppgraderade till 8mm), fördelarlock, rotor och relät till boxen..Får se om det hjälper! Annars vetefan, får väl lämna in möget till Din bil här i stan :/

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Ja de är 7mm Janne. Precis hållt på med min g60. Slangen som går från högre delen från fuelrailen går upp till en kontakt, givare som sitter fast med 2st bult mot insuget, bara skruva åt slangklämman eller kapa den lite. Jag vet dock inte va den kontakten fyller för funktion, de kanske någon vet här?

    De ska finnas två vacumslangar bak på insuget. Sitter nedanför den övre du såg.
    Kolla stiften när du kört lite och jämför om dom skiljer sig lite...

    Co potten sitter på tryck röret från ic högre nedre del och sitter i spjällhusets nedre inlopp.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Lämna inte bilen till vag, dom har ingen aning om sånt där idag, om de inte jobbar någon gamla räv som vill ge sig på bilen. Finns säkerligen bättre folk på forumet här som du kan få hjälp av.
    Men går den fett är de väl dåliga kolvringar, ( slitet block ) kmr Det ner soppa i oljan också? Lambda kanske är dålig?
    Hur pass är tändningen ställd, de kan påverka...


    Citat Ursprungligen postat av K.Nilsson Visa inlägg
    Aha, hade bara upp till storlek 6 på mina bits...tyckte den gick segt in och 5an var för slapp :S aja..
    Ok, så det är inte co-skruven dådå..vart sitter den och hur ställer man in den+ vad är det rätta ohm'et? har sett allt från 500 upp till 1900 :S
    frågan är om inte O-ringen e kass på tomgångsskruven för den är väldigt lös tycker jag!

    Har iaf beställt nya stift, skall beställa nya tändkablar (uppgraderade till 8mm), fördelarlock, rotor och relät till boxen..Får se om det hjälper! Annars vetefan, får väl lämna in möget till Din bil här i stan :/

  14. #14
    K.Nilsson
    Gäst
    Får ta och fixa mig en 7a =) Har heller ingen aning vad den kontakten gör! Angående vacuumslangarna där bak så tror jag bara ja kände en :S får kolla i morrn igen..Den som fanns där satt där jag visa på bilden, men kunde bara följa den en bit, sen gick den in i torpedväggen! Vad ska den andra gå till då?

    Borde få stiften i nästa vecka hoppas jag. Beställde från England då det va halva priset mot här hemma! de som sitter i va lika sotiga allihop.
    Tror jag vet vilken du menar nu (co). Den sitter typ på halva tryckrörets längd mot spjällhuset?! Hur kollar man den då? och vilka ohm?

    Ni får ursäka de 1000 frågorna, men är totalt newbie på detta alltså! Men, envis som en gammal get och vill verkligen lära mig =)
    Är väldigt tacksam för all hjälp man får på detta forumet.-bara så ni vet

  15. #15
    K.Nilsson
    Gäst
    Hehe ok..ja, det hade kännts tryggare med nån kunnig härifrån! Motorn har alltså gått 500 mil sen renovering, med en massa nya saker..Bla.a wössner kolvar..Lambdan vet jag inget om..han hade bredbandslambda som han tog med sig. Är väl nån universal sak på nu! Men det värdet rätta till sig när han gasa lite..

    Tändningen sa han att den va ställd, men det har jag ju inga garantier på:S
    Har inte kollat soppa i oljan.. får kolla i morrn..
    Senast redigerad av K.Nilsson den 2012-05-11 klockan 21:37.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Den vacumslangen går till styrboxen, den andra kmr från vänster sidan på motorn, vet fjäderbenstornet kmr inte riktigt ihåg. Co potten e rätt känslig, sök på forumet så finns de nog info om de. Fanns tidigare iafl.

    När vacumslangen från boxen till insuget den ska vara visst antal cm varken mer lr mindre, kmr inte ihåg längden nu men de dyker upp, 60cm lr något

  17. #17
    K.Nilsson
    Gäst
    Ska försöka hitta den andra slangen och få dit den igen..Jepp, I shall seek, and maybe find =) Tack så länge! Återkommer om det inte löser sig!

  18. #18
    K.Nilsson
    Gäst
    Liten update...



    Har nu bytt:

    Stift
    Tändkablar
    Rotor
    Fördelarlock

    - Går lite renare nu.. Men ingen skillnad i övrigt.. Mätte co-potten, den stod på 705 Ohm. Testade att höja den till 900,men jag tyckte att den gick rätt så mycket sämre då. Så den är tillbaka på 705 igen..

    Lambdan är ej original..kan den påverka alla värdena om den är kass? Hur beter sig bilen när man rycker den, och inom vilket område? Skulle behöva koppla bilen till avgasmätare och se värdena nu+ ställa co-potten samtidigt.. Fan..

    Tröttsamt fel, när bilen går som den ska-men ändå inte blir lagom dyrt att köra med den förbrukningen!

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Får rysningar när jag bara tänker på g60 och dessa jädra avgasvärden, verkar va bekymmer på dom flesta tyvärr...

    Lambdasond är rätt känsligt, hade nog köpt en org och satt i, Tempgivaren har du bytt?

    Enklast vore om du skriver upp värdena du fick på bes så kanske man kan utgå lite därifrån hur illa det kan va.

    Är den ommappad efter allt som är gjort med bilen?

  20. #20
    K.Nilsson
    Gäst
    Ja, de verkar vara gnälliga som fan de där pg motorerna

    Jag ska beställa en ny ORG lambda när nya cash rullar in den 25e hehe =P

    Tycker jag har gått igenom allt annat så det finns fan bara den kvar..och katten iofs.. Ja, det hade varit enklast, men jag har inte värdena då killlen på bilprovningen var snäll och gav mig ett år på mig att fixa det ist för 1 mån så att säga Men jag håller tummarna att den blir frisk av en ny lambda så länge! Det lär jag märka på bränsleförbrukningen ju..har en "kalle anka"verkstad rund kvarteret som säkert kan kolla mina värden efteråt iaf =)

    Bilen har ett forsbergschip som den fick "förra gången" den blev trimmad. Dock var det bara remhjul (68mm) som byttes då, nu är det ju en del andra saker som är ändrat på den, så en mappning hade varit att föredra. Men jag har kollat lite på ett bar-tek chip som verkar kunna passa setupen hyffsat. Får se vad man får råd till!

Liknande ämnen

  1. höga Avgasvärden
    Av gustav82 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 11:07
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 19:06
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 19:23
  4. Höga Avgasvärden!
    Av LINDBLAD i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 13:10
  5. Höga avgasvärden och hackig bil
    Av Mefirst82 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 17:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin