Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261

    lufta koppling pg mk2

    Är de samma process som bromsayatemet? Finns en nippel vid slavcylundern, pekar upp mot torpeden, började lufta den en snabbis men hände ingenting i Pedalen, fick upp lite vätska.. läst lite att de är tidskrävande men är de bara fortsätta eller finns de risk att man har sönder någon packbox istället? En del har jag läst luftar åt "andra hållet" men de är bara pumpa försiktigt och lufta?

    Vore fint att få bilen klar till lunda.. börjar bli lite brådis

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Pettersson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    389
    Dom är inte kul att lufta så jag gjorde som så att jag tryckte bromsvätska nerifrån slavcylindern o upp genom huvudcylindern o sen in i burken. Höll på ca en halvtimme innan jag gav upp på "vanliga" sättet o gjorde som jag skrev innan.. Du har ju mitt nr om du har frågor.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Gustav
    Medlemsnr
    4805
    Ort
    Skåne Kristanstad
    Inlägg
    605
    jag har aldrig gjort det på min eller behöft,,, satt ihop det sen bara pumpa på pedal sen funkar det på min

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    På min Golf V blåste jag ur vätskan vid byte av bromsvätskan, problemet när man sätter bromsvätskebehållaren under tryck är att man blåser ur det på ett ögonblick , jag öppnade nippeln och lät rinna fram genom självfall , pumpade några ggr. på kopplingen och det blev bra, annars kan man evt. sätta på en slang på nippeln och suga ur bubblorna

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    G-man, du tog och öppnade nippeln, satte en slang ner i bromsvätske behållaren och pumpa på Pedalen? Pumpa är väl att ta i, min bottnar så man får dra upp den...

    Genom huvudcylindern, vilken nippel? Humm

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Jag hade samma problem med att man fick dra upp den, men det löste sig av sig själv efter ett tag.

    Som jag skrev på fejjan, ta loss slaven från växellådan och håll den högt när du luftar. Ta huvudcylindern först

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Är ju snart två år sen jag gjorde det. Men gjorde det by the book, och det är väl huvudcyl. Först och sen slaven.

    Gjorde det igen för ca ett år sen fast då med proffsmaskin tryckluft samt automatisk bromsvätske påfyllning och då gick det lätt

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    skall tilläggas att inte alla G60is har den övre luftnippeln för luftning av huvudcylindern.. dumt.. err.. ja, men vissa har bara den nedre vid slavcylindern, och då kan det bli lite bök att få ur luften, men det går, och du har ju fått många bra tips här =)

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Tack, de ska nog gå bra. Åt vilket håll de nu blir så ska luften bort imorgon löser sig.. verkar ju va lite bök men de är kul.
    Ska kika om jag har en nippel till, ska sitta vid torpeden? Min pg har abs, dock urkopplat

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Till nästa person som ska lufta sin hydraliska koppling, var otroligt smidigt, om än lite bromsvätske stänk att göra som g-man beskrev. Tack o bock, ny koppling, och svänghjul känns bra

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Finns även smidiga tillbehör att använda så man slipper pumpandet. "Luftmann" vill jag minnas att det heter.
    Ett lock till behållaren med en slang man kopplar till ett hjul för att trycksätta behållaren.
    Ta ett reserv/vinterhjul och pys ut så du har c:a 1 bars tryck. Behållaren tål ju inte hur mkt som helst. Fyll till bredden, på med lock, koppla in slangen.
    Sen är det bara att öppna nippeln och låta vätskan flöda. Funkar självklart fin-fint när du luftar bromsarna också och gör allt till ett enmans-jobb.
    Köpte min på mekonomen.

Liknande ämnen

  1. koppling mk2
    Av Martiin i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 23:12
  2. Lufta koppling Golf R32 -03
    Av Jugge i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 21:53
  3. Hur lufta Passat koppling..?
    Av flincken i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 10:47
  4. Backljus och koppling mk2
    Av kroegarn i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 14:55
  5. koppling mk2 1.8
    Av paxen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin