Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135

    Bilsportlicens Enkel kontra Bilsportlicens Debutant?!?

    Någon som har koll på om det finns någon mening att pröjsa för Debutant istället för Enkel då jag inte tävlar (iår iallafall.....)?

    T.ex. på våra banträffar, kan jag fortfarande åka i gruppen för de som har licens eller måste man åka i pröva på gruppen om man har den Enkla varianten?

    /Mvh Johan
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Så din fråga på andra stället åxå.

    Det där var uppe på årsmötet förra året.
    Vet inte om vi fått klarhet i detta ännu?

    Så OM nån vet så skriv gärna ut det , jag vill åxå veta!

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    enkla tävlingsformer är inget mer än en prövapå licens . altså ingen "riktig" licens. enda fördelen med den är att den gäller ett år. så det blir enklare för klubben då ingen betalning behöver göras på plats och det blir billigare för dig om du kör fler än 3 körnngar per år (kostar 300 kr )
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Man får alltså bara åka provapåpassen med denna licerns?

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    ja. i o med att det inte är en riktig licens. finns inga krav på att plugga till den. inga kurser, annat än nått man skall / kan läsa på sbf hemsida. jag hitta inte en sdet när jag köpte min förra året. jag la bara den i kundvagnen och betala sen skrev jag ut licensen. detta är en helårs provapå licens och inget annat.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  6. #6
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    enkla tävlingsformer är inget mer än en prövapå licens . altså ingen "riktig" licens. enda fördelen med den är att den gäller ett år. så det blir enklare för klubben då ingen betalning behöver göras på plats och det blir billigare för dig om du kör fler än 3 körnngar per år (kostar 300 kr )
    Tackar för den infon! Då blir det att köra vidare på min debutant licens. Var har du hittat denna information, går det att hitta i textform på nätet eller har du pratat direkt med SBF?
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  7. #7
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Har inte hittat det konkret nånstans. Men det är detta vi resonerats oss fram till när vi diskuterat denna "licens". Man får ju ingen utbildning eller liknande som man får när man tar en riktig licens, så det verkar logiskt.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  8. #8
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Diskussionen har fortsatt på rejsa: http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79795

    Känns inte riktigt utrett ännu.... Ska försöka hinna ringa SBF imorgon.
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  9. #9
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    "Men det står att enkel licens ger rätt till obegränsad träning i de grenar där man har vilande licens. Och min tolkning är att om man faktiskt får träna racing (med tidtagning och allt) så måste man få köra banträffar fullt ut också. Man har ju inte glömt det man lärde sig på licenskursen bara för att man betalar 180:- mindre för licensen."

    detta ändrar ju denna licens lite. jag tolkar detta som att om man bara löser denna licens så är det som jag skrev en helårs provapå. om man däremot som dom skriver på rejsa har en vilande licens så kan du ha denna som "tränings" licens och köra i licens gruppen. då har man ju faktiskt gått en licenskurs osv .
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Varför jag frågade är ju att vi har passen uppdelade.
    Så med denna billigare licens får man ju inte åka licenspassen.

    Eller??
    Ansvarig för detta borde kolla upp och svara i tråden tycker jag!

  11. #11
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Kanske inte är ansvarig inom området men jag har alltid funderat på varför vi har delat upp alla körningar ?
    Vet att det står i reglementet att endast pr licensierade skall tex ha Max 20 minuters pass.
    Rutinerade licensierade förare får ju ändå inte "tävlingsköra" på våra banträffar.
    Tror gränsen är grå där IOM att licensierade (riktiga om vi nu ska kalla den så) får tävla men inte de med pr...?
    Ska vi tolka det så kommer inte enklalicensen få blanda i sig med de licensierade IOM att de heller inte får tävla...

    Våra banträffar arrangeras under "trackday" anda och med förartränings inricktning och med det anser jag iaf att alla skall vara välkomna tillsammans i grupperingarna.
    Om nu folk dyker upp med renodlade tävlingsbilar blir leken en helt annan.

    Enklalicensen anser jag har fler fördelar OCH det kostar numer 150 :- för pr.

    Slutsats: om man inte anser att tävla ngn gång under året behöver man inte lösa sin (debut eller internationell osv) och kan endast lösa en enkellicens inom den grenen och ja det skall kunna "tränas" fullt ut. Tänk nu på att debutlicensen är ganska billig jämfört med de högre nivåerna! Internationell kostar väl ett par tusen...
    Senast redigerad av Lilla_Vargen den 2012-05-03 klockan 22:54.
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  12. #12
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Hmm... Går lite mot mig själv nu....

    Enkla tävlingsformer menas konbaner, lådbilsrejs och ngt fler kom jag ihåg.
    INTE racing som vi då skall gå under på våra banevenemang.

    Enkellicens MÅSTE då endast fungera som pr på "riktig" bankörning och helt fullt ut inom enkla tävlingsformer...
    Senast redigerad av Lilla_Vargen den 2012-05-03 klockan 22:53.
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  13. #13
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Tolkar det hela som den fyller visst båda funktionerna.
    *Om man har en tävlingslicens som man inte vill lösa ut så kan man lösa enkellicens för att kunna träna.
    *Men denna fungerar även för de som EJ har ngn tävlingslicens sen tidigare och då fungerar den som pr utanför de tävlingsformer som ingår i "enkla tävlingsformer"
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Och träning innebär ju att kunna träna BANRACING så som licensen man innehar vare sig den är vilande eller aktiv. Så enligt det jag kan förstå så gäller den enkla licensen som licens för banträffar , då inte som endast "prova på". Detta förutsatt att man har en vilande licens alltså.

    Har man INTE en vilande licens gäller den som "prova på" , luddigt men så fattar jag det?

    Är det så =)

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Jag har precis köpt en, får se vilka jag får köra med ;-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  16. #16
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Lilla_Vargen Visa inlägg
    Tolkar det hela som den fyller visst båda funktionerna.
    *Om man har en tävlingslicens som man inte vill lösa ut så kan man lösa enkellicens för att kunna träna.
    *Men denna fungerar även för de som EJ har ngn tävlingslicens sen tidigare och då fungerar den som pr utanför de tävlingsformer som ingår i "enkla tävlingsformer"
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Och träning innebär ju att kunna träna BANRACING så som licensen man innehar vare sig den är vilande eller aktiv. Så enligt det jag kan förstå så gäller den enkla licensen som licens för banträffar , då inte som endast "prova på". Detta förutsatt att man har en vilande licens alltså.

    Har man INTE en vilande licens gäller den som "prova på" , luddigt men så fattar jag det?

    Är det så =)
    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    "Men det står att enkel licens ger rätt till obegränsad träning i de grenar där man har vilande licens. Och min tolkning är att om man faktiskt får träna racing (med tidtagning och allt) så måste man få köra banträffar fullt ut också. Man har ju inte glömt det man lärde sig på licenskursen bara för att man betalar 180:- mindre för licensen."

    detta ändrar ju denna licens lite. jag tolkar detta som att om man bara löser denna licens så är det som jag skrev en helårs provapå. om man däremot som dom skriver på rejsa har en vilande licens så kan du ha denna som "tränings" licens och köra i licens gruppen. då har man ju faktiskt gått en licenskurs osv .
    Var väl typ det jag kom fram till 3-4 inlägg ovan =P
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  17. #17
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Luddigt men framgick inte vem som skrivit den feta texten...

    Lillens summering mer lättbegriplig, ja ;-)

    HUR ser man då skillnaden på de som HAR och de som INTE har vilande licens ???
    Kontrollfråga och alla kommer att svara ja ?????
    Luddigt...

    Johan: dig slänger vi in bland vargarna ;-)
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  18. #18
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Lilla_Vargen Visa inlägg
    Luddigt men framgick inte vem som skrivit den feta texten...

    Lillens summering mer lättbegriplig, ja ;-)

    HUR ser man då skillnaden på de som HAR och de som INTE har vilande licens ???
    Kontrollfråga och alla kommer att svara ja ?????
    Luddigt...

    Johan: dig slänger vi in bland vargarna ;-)
    Var nån som skrev nått på rejsa om det, att man fick ha en licens att visa upp som var under 5 år gammal. Utgår ifrån att en licens kan vara vilande i max 5 år då. Den feta texten var saxat från tråden på rejsa.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Har du licens vilande eller ej så har du ett kort med datum.
    Detta är lätt att visa upp , så hoppas man att det stämmer bara =)

  20. #20
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Hade ett mycket trevligt samtal med Claes Elofsson på racing utskottet idag och han kunde reda ut alla frågetecken kring Bilsportlicens Enkel licensen.

    Till att börja med så får man skilja på de som har debut licens eller högre samt de som inte har någon licens.

    För de som har debut licens eller högre:
    - Det enda som skiljer förrutom priset mellan Bilsportlicens Enkel och Debut eller högre är att man inte får tävla.
    - Så för oss som bara åker på bandagar fungerar det precis som vanligt med Bilsportlicens Enkel, men man kommer undan lite billigare.
    - Man kan inte lösa en Prova På-licens om man har en vilande licens.

    För de som inte har någon licens sedan förrut:
    - Gäller bara för Enkla tävlingsformer, så man får inte åka på banträffar med Bilsportlicens Enkel, utan man måste då lösa en Prova På-licens.

    Så det var väl i princip som det vi kommit fram till förrutom att för den som inte har licens så gäller inte Bilsportlicens Enkel som en PR licens på våra bandagar. För bandagarna måste man då lösa en Prova På-licens.

    Så det blir att lösa en Bilsportlicens Enkel för mig iallafall och spara några kronor.
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 12:02
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 17:06
  3. Enkel bra lösning till kylning av trummbromsar ???
    Av Lilla_Vargen i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 01:01
  4. Försäkring kontra bankörning
    Av stigerud i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-15, 22:47
  5. Bygga enkel sidoruta på MKI?
    Av GTD83 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 17:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin