Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    Thomas79
    Gäst

    Värt att chippa Tsi?

    Hej jag har läst runt en hel del och det är blandade känslor och fördelar med att chippa en Golf TSI 122hk modellen 2011.

    Är det någon risk i era ögon att chippa den? Jag får ut ca 30hk mera. Pallar motorn för detta eller är det en överhängande risk att man sabbar mer än man har roligt? Vissa säger tom att man speciellt inte ska chippa TSI modellerna den lilla i alla fall. Store bron har ju fler Hk samt en till Turbo men är det samma motor i övrigt?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Högre effektuttag=högre risk för skador i drivlinan, den som säger något annat har troligen också uppfunnit evighetsmaskinen! Sen kan ju marginalerna vara olika stora mellan olika märken, modeller och motortyper. Konceptet med "TSI" är ju en liten fabrikstrimmad motor så jag tror inte på några större marginaler uppåt i effekt.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Självklart så slits motorn mer om den pressas hårdare!
    Däremot så är folk överdrivet nojjiga över att trimma små-motorerna.
    Är ganska säker på att den ska klara av ett effekttillskott jag .

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag är generellt restriktiv när det gäller chippning etc men jag ska försöka ge en nyanserat svar. Av de mindre 1,4 l TSI-motorerna så är 122 hk-versionen den enda med endast turbo och moderat effektuttag. Denna version bör ha den relativt bästa förutsättningen att tåla ett effekttillskott. Dock så kan VW ha sparat på hårdvaran för den billiga volymversionen och då kommer saken i annan dager. Mitt råd är att köpa rätt effekt från början.

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    ............Dock så kan VW ha sparat på hårdvaran för den billiga volymversionen och då kommer saken i annan dager. Mitt råd är att köpa rätt effekt från början.
    Den motorn har jag inte hört så mycket om i trimnings sammanhang. Om hårdvaran är av mindre lämpligt slag för trimning så skulle jag nog inte ta den risken. Som DPC säger det kan ju skilja rejält. Idag är det på gränsen till en instegs motor trots sina 122 hp…. :-)

    Många andra VAG motorer, typ olika 1,8, 2,0 versioner, är ofta föremål för chippning varför det finns mycket mer material att läsa som rör utfallet. Där blir ju ofta eventuell DSG låda som blir första tröskeln när effekten klättrar uppåt.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Dom som trillar 120-hästaren utanför Sverige plockar ut ungefär 150 kusar... Dvs inga problem för dsg:n. Tror dom manuella lådornas koppling får problem först, men det är bara jag det :-).

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Dom som trillar 120-hästaren utanför Sverige plockar ut ungefär 150 kusar... Dvs inga problem för dsg:n. Tror dom manuella lådornas koppling får problem först, men det är bara jag det :-).

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
    Det är säkert riktigt, DSG klarar sig i detta fall så även manuell skulle jag tro. DSG 6 klarar ju 0fficiellt 350 nm tror jag men många påstår att den klarar betydligt mer. DSG 7 vet jag inte med en 1,4 l chippad till 150 hp lär ju inte komma i närheten av 350 NM, kanske 250-280 i bästa fall.

    Innehållet i motorn då? Vet ej……

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det lär knappast vara några problem att uppdatera TSI 122, skulle förvåna mig om den i grunden skiljer sig från TSI 160. Ger 25-30 hk och 30-40 nm.
    Vad det gäller DSG så lär inte det inte heller vara några problem eftersom lådan sitter i TS1 160 och TDI 105 som ger 240 respektive 250 nm original. Dvs ungefär som en uppdaterad TSI 122.

  9. #9
    Thomas79
    Gäst
    Jag har en manuell låda funderar start på skaffa 30hk mera lite skillnad blir det ju

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    VW är ju kända för att återanvända prylar så långt det bara går, så jag skulle bli förvånad om 122'n skiljer sej i motorn från twincharger-motorn. 140, 170, 160, 180-motorerna är ju tydligen bara programerade olika samt att soppapumpen visst skiljer på mk6. Trimföretagen ligger mellan 170-190hk samt att vridet ökar rätt blygsamt så jag tror inte slitaget är mycket att oroa sej över.
    Sedan kan jag själv tycka att en 20-30hk effektökning inte alltid märks av.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om jag inte har fel så har 122 varianten inte natriumkylda avgasventiler

    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...exX43g&cad=rja

  12. #12
    Thomas79
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Om jag inte har fel så har 122 varianten inte natriumkylda avgasventiler

    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...exX43g&cad=rja
    Är det dåligt? Ska man avstå då ? Som sagt lekman en sak vet jag om fyra år blir det en R sparar för fullt

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Thomas79 Visa inlägg
    Är det dåligt? Ska man avstå då ? Som sagt lekman en sak vet jag om fyra år blir det en R sparar för fullt
    Det är inte dåligt i sig men däremot inte anpassat för en hög avgastemperatur (notera att jag skriver obestämt "hög" avgastemp, jag känner inte till varken vilken temperatur ventilerna utsätts för original eller vad de är konstruerade för).

    Är man beredd att ta konsekvensen av ett ras/problem av något slag så är det bara att trimma på. Men är du minsta orolig över problem med motor, försäkring, bilprovning osv så bör man kanske hoppa över. Med tanke på att den extra effekten oftast inte nyttjas så bör det går bra så länge inga kritiska gränser överskrids. De allra flesta som chippar sina bilar med kalibrering från en erkänd firma drabbas sällan av problem. Men jag upprepar min tidigare rekommendation, köp rätt effekt från tillverkaren istället!

  14. #14
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399

    1.2 tsi

    Vad säger ni om att chippa en 2012'as 1.2 TSI motor på 105 Orginal hästar då ??

  15. #15
    Thomas79
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Det är inte dåligt i sig men däremot inte anpassat för en hög avgastemperatur (notera att jag skriver obestämt "hög" avgastemp, jag känner inte till varken vilken temperatur ventilerna utsätts för original eller vad de är konstruerade för).

    Är man beredd att ta konsekvensen av ett ras/problem av något slag så är det bara att trimma på. Men är du minsta orolig över problem med motor, försäkring, bilprovning osv så bör man kanske hoppa över. Med tanke på att den extra effekten oftast inte nyttjas så bör det går bra så länge inga kritiska gränser överskrids. De allra flesta som chippar sina bilar med kalibrering från en erkänd firma drabbas sällan av problem. Men jag upprepar min tidigare rekommendation, köp rätt effekt från tillverkaren istället!


    Om jag gör det blir det något stort "trim märke" Synd det inte finns mer folk som redan har gjort det så man hade kunnat göra en korrekt bedömning.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av bmptsi Visa inlägg
    VW är ju kända för att återanvända prylar så långt det bara går, så jag skulle bli förvånad om 122'n skiljer sej i motorn från twincharger-motorn. 140, 170, 160, 180-motorerna är ju tydligen bara programerade olika samt att soppapumpen visst skiljer på mk6. Trimföretagen ligger mellan 170-190hk samt att vridet ökar rätt blygsamt så jag tror inte slitaget är mycket att oroa sej över.
    Sedan kan jag själv tycka att en 20-30hk effektökning inte alltid märks av.
    1,4 TSI 140, 160, 170, 180 har turbo och kompressor. 1,4 TSI 122 har endast turbo. Den sistnämnda har inte ens 100 hk per liter, trots överladdning...

Liknande ämnen

  1. Underkänd på bes. Värt att laga?
    Av johannes2k i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 10:29
  2. Värt att köpa en Jetta GTX??
    Av Freiholtz i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 23:03
  3. Värt att xenonkonvertera Caddy -88?
    Av Freiholtz i forum VW-forum
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 12:37
  4. GTI Special-84. Värt att köpa nya stolar?
    Av Fahlgren i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 12:14
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin