Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    hobbyapan
    Gäst

    Eftermarknads sprut/motorstyrning

    Tjeena

    Nu är det så här att jag skulle vilja veta vad för givare som skulle behöva inhandlas vid köpe av eftermarknads sprut.

    Det sprutet jag kollat på är Civinco SA2000
    Vad mer än bredbandslamda behövs?

    Eller finns det någon som har en bra rekomendation på ett sprut som passar bra till en Golf MK1 16V-turbo?

    Tack på förhand

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Snook (här på forumet) kan nog modda ett Digifant 1 sprut (från G60) för turbo om du vill behålla det original.

    Sen finns ju VEMS, Megasquirt, Haltech etc

    Givare är ju helt beroende på vilka funktioner i sprutet du behöver/ska använda.

    Lista alla funktioner du vill ha så är det lättare att välja sprut utifrån det. Kan du inte mappa själv, så kolla även vem/vilka i närheten som är duktiga på vilket sprut. GM-givare brukar ju vara populära, men är ju också beroende på vad sprutet "vill ha"/funkar bäst med... Kika in på sävarturbo så har du ett jäkligt kunnigt forum för sånt här.

    Ska du tex ha Launch-control så bör du ju ha ABS-givare och kransar, men det kanske är onödigt...

    VR-givare för triggerskiva och du inte kör med fördelare och Hallgivare, Oljetemp, vattentemp, MAP eller TPS, avgastemp kan vara bra (behövs dock inte kopplas i sprutet) etc etc

  3. #3
    hobbyapan
    Gäst
    Det ska vara ett bra och bekvämt sprut.

    Vill kunna byta mapp
    boostcontroll
    shiftlight
    Varvräknare
    (Det är dem funktioner jag kommer på)
    Bredbandslamda
    oljetemp, oljetryck
    vattentemp
    (hade jag tanke av att ha på separata mätare)

    Sedan skulle jag vilja kunna skippa tändfördelaren och köra med wastefire eller separata tändspolar...


    digifant kan ta och slänga i vägen och samma tycker jag med MS...

    Jag är ute efter ett okej sprut för okej peng. Nytt är jag villig att lägga runt 10 000 kr
    Beg: vägrar betala dyrt för gammalt och omodernt sprut (köper då hellre nytt)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    autronic alt. ViPEC (lite av en autronic klon, ekonomi) kan vara vettiga alternativ för dig.. men svårt att få tag i för dom pengarna du är villig att lägga.

    ett äldre haltech E6K/E6X kan vara ett alternativ.. stadigt och funkar bra, men långt ifrån moderna.

    vill du ha en verkligt BRA motorstyrning så ska du titta på motronic 7.5 eller nyare.. dessa är "lättjobbade" om man orkar sätta sig in i dom, men defintivt inget för amatörer.. dom slår dock alla eftermarknadssprut på fingrarna, och det totalt. (men för att mappa EN motor, så är det inte att tänka på, då dessa kräver enorma förkunskaper)

    digifant 1:an kör ju batch fire på spridarna, och med fördelare(batch-soppa och sekventiell tändning).. det är ju lite förlegat, men precisionen är fullt tillräcklig för dom flesta byggen ändå. (batch-soppa med bra spridare funkar riktigt fint, men skall man envisas med boschs gamla 1600cc el dylikt, så är det helt enkelt inte ett alternativ)

    haltech/autronic/ViPEC mfl kan konfigureras att köras med fullsekventiell soppa och tänding, samt separata tändspolar och trigger/reluktor, +hallgivare på kam, istället för fördelare..
    en trigger ger betydligt mer träffsäker tändning jämfört med hallgivaren i en fördelare.. men för en motor som inte varvas över 7500 så spelar detta mindre roll.. i slutändan rör det sig om runt 1-1.5graders tändning man kan få lov att backa av med fördelaren jämfört med riktigt triggerhjul.

    MS.. detta/DESSA omtalade lågbudget-sprut.. långt ifrån en motorstyrning..
    dess absolut största svaghet ligger i att dom som utvecklade det gick åt förtielva olika håll vilket gjorde att dom aldrig någonsin fick till en standard.. det har blivit BÄTTRE på senare år, men är fortfarande en SÖRJA som få seriösa "mappare" ens tittar åt.. folk vägrar att ta i det just pga att det ena inte är det andra likt.. kladd-lösningar.. barnsjukdomar så det visslar om det.. och aldrig något slut på dessa då det inte standardiseras eller går däråt.

    hade man bara enats om vilka funktioner som behövts i ett MS och sedan helt enkelt gjort EN standard för hårdvaruutförandet och pressat priset på komponenterna så hade det både blivit billigare och tusen gånger mer stadigt och användbart.

    VEMS, ännu en MS-klon, men ett tidigt försök att få till en standard = ett stort steg i rätt riktning.

    Civinco, jag har tyvärr aldrig haft tillfälle att jobba med deras standalone enheter personligen.. (endast ett äldre piggyback som kasserades), men jag har hört en del gott om dessa.. har ingen aning var dom ligger i prisbild eller hur dom beter sig.
    EN stor fördel det har är att det är svenskt och att dom har en verkligt BRA support och man slipper ringa å gnata på engelska om man skulle ha nå frågor =)


    jag hade nog sagt ett nytt ViPEC, alt. ett begagnat autronic sm2/4.. lämpligast i ditt fall.
    Senast redigerad av Sn00k den 2012-04-30 klockan 00:00.

  5. #5
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Du glömde nämna Nira Sn00k, vet du nått om det?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    glömde nog nämna en hel hög med tillverkare..

    felsökt nira EN gång.. slutade med ett autronic på den bilen då ägaren tröttnade.. men tror inte dom är så tokiga.. dom låg väldigt bra till i pris, i början när dom lanserades iaf.

  7. #7
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Om man ska nu jämföra digifant 1 vs motronic 7.5, då känns digifanten smidigare eftersom den inte använder en lmm som motronic gör. Vad har du för erfarenheter när det gäller 7.5an? om mitt minne inte sviker mig så har den map sensor också. Skulle lätt använt 7.5an om det var lika smidigt o mappa det som eftermarknads sprut!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    tror inte man skall jämföra en av världens mest sofistikerade vridmomentsstyrda motorstyrningar med en gammal digifant ifrån tidigt 80-tal.. och nej, utan ganska omfattande förkunskap så är motronic 7.x heeelt bortkastad tid.
    (den går dock att köra utan LMM om nu så önskas)

    jag utvecklar egen programvara för 7.x, och har några polare som testkör den just nu på lite olika bilar, + att jag kör den själv idag i bruksbilen, med launch-control och No-Lift-Shift program av egen design, så jag har grävt ganska djupt ner i programvaran, men det tar en stund till innan jag har införståelse nog att våga släppa något eget ut på marknaden.

    Digifant 1:an har ju 1 tändmapp och 1 soppamapp, som kan kan justera in det mesta med.. i VWMS streamlinade programvara, som är det som bör användas vid eftermarknads-mappningar.. jämfört med motronic som har 3799 mappar.. för att styra allt och mer därtill.


    autronic och ViPEC är erkänt bra sprut som går ganska snabbt att lära sig själv, + att många företag kan med dessa, så man kan åka å få bilen mappad i bänk i stort sett varsomhelst, så detta är i min mening 2 vettiga alternativ som trådskaparen bör titta på =)

  9. #9
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Intressant! fast jag skulle nog föredragit att ta ett motronic sprut o mappat det hos dig då det är lättare o hitta + billigare.

    Vet du varför de har monterat en LMM egentligen? är det för att få exaktare värden? vad är skillnaden om man inte har det?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    kort svarat; tryck säger ingenting.. flöde säger allt.. diagnostik, återkoppling och kontroll.

    (med LMM och MAP kan man köra i en typ av "closed loop" läge, där man begär ett vridmoment med gaspedalen, motorn räknar sedan ut cylinderfyllningen(laddtryck och spjällvinkel) som behövs för att uppfylla detta mål utifrån kalibreringen i MASSOR av mappar, sedan kontrollmäter den efteråt via LMM och bredbands-sond och gör sina adapteringar av tändning/soppa/laddtryck/spjällvinkel för att få allt 100% rätt)

    ja, dom är lätta att hitta, å en box är inte dyr.. men det behövs mycke el och givare för att saxxa in ett på en äldre bil.. och en massa jobb att anpassa det till en äldre motor, lär koda bort diverse "system" runtikring, men jodå, visst går det. (immobilizern lär kodas bort tex, även diverse kringutrustning på motor mm lär kodas bort..)
    jag tar inte åt mig nå mappningar i dagsläget.. med undantag för polarna, vissa bilar och boxar och enklare steg 1-3 program som jag känner mig trygg med.

  11. #11
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Jepp! finns massor av såna på skroten i helsingborg. Tänkte mest att man kan ta en abf block o montera en 20v topp (ja, man måste plugga några oljekanaler), så har man ju triggerhjul som 1.8an har o så får man ett 2.0l högblock på köpet! dock måste man ha andra kolvar för att få det o funka med ventilerna såklart.

    Vad vet du om Trionic 5 system som sitter på saab 9000 tex? de kör inte med nån LMM heller o ingen fördelare heller utan en tändkasett som tar han om allting med tändning. Han känner en kille som mappar till honom o det verkar inte vara några bekymmer!

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    har tittat på det, men insåg ganska snart att många viktiga mappar och variabler fattades, + att många var rent felaktiga.

    idén till programmet är helt klart väldigt vettig, men det krävs mycket förkunskap om motronic för att det skall vara lättjobbat, och utan tillgång till vissa vitala mappar så är jag rädd att det är helt bortkastade pengar.. men det är på rätt väg! =)

Liknande ämnen

  1. Olika alternativ till motorstyrning ?
    Av mojoman i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 08:40
  2. Eftermarknads-avgassystem Jetta mk2
    Av JettaGTS i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 17:49
  3. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 23:14
  4. Motorstyrning 1,4 AUA
    Av Larsevert i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 13:41
  5. motorstyrning o avgas tsi?
    Av sqace i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin