Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566

    Tips på uppgradering av bromsar

    Kommer strax bli att byta bromsar på min Editon 30 nu när orginal rullat 7000 och tänkte sätta lite kraftigare.

    Kollat lite på att sätta S3/R32 (345 fram och 310 back?) bromsar men några som har vägt dessa kit så är det 5kg tyngre fram.
    RS6 bromsar ska också vara relativt lätt (lättare än RS4 IIRC) att få på men då blir det lite dyrare.

    Eller har någon andra tips på vad man kan slänga på??

    Pratar vi bara fram så kan jag slänga ut runt 10k och back vet jag inte.

    Någon som kollat på dessa "billigare" kit som fins på ebay? phatboy m.m.

  2. #2
    bmk
    Gäst
    Vilka kit osv som du borde gå før kjanner jag ej, men en ting jag lart mig e at det a relativt bort kastat å uppgradera bak. iom att något sånt som 80 av broms kraften ligger fram så sejer ju det sig sjalv. racker lange med battre bromskor och eventuelt slitsade/hålborrat bak i org storlek.

    så mitt råd e lagg pengarna på fram bromsarna.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Är man händig kan man slöjda lite själv, just nu har jag 330mm skivor med evo bromsok på min passat 3c

    Har precis byggt klart ett nytt som ska monteras nästa vecka, blir 345mm skivor å GT3 bromsok

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Slöjda själv har jag inte tillgångt till, men skulle det finnas att köpa adaptrar m.m. så går det ju.

    Är det någon som testat dessa billiga kit som fins med typ 8-kolvs OK med 356mm skivor fram för ca 10 000kr, normalt så ska ju ett sådant kit av bättre kvalite ligga runt 25 000kr++.

    Någon som har koll på vad det är för bromsfördelning på en MK5 GTI/Edtion 30 ?

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av bmk Visa inlägg
    Vilka kit osv som du borde gå før kjanner jag ej, men en ting jag lart mig e at det a relativt bort kastat å uppgradera bak. iom att något sånt som 80 av broms kraften ligger fram så sejer ju det sig sjalv. racker lange med battre bromskor och eventuelt slitsade/hålborrat bak i org storlek.

    så mitt råd e lagg pengarna på fram bromsarna.
    Det är ju inte jätte bra att ändra bromsbalansen... har man riktigt otur blir bilen helt livsfarlig vid inbromsning.

    .

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Byter man bara fram är det ingen risk.
    Då får man ju inte några konstiga "låsa upp bakensyndrom".

    Men börjar man ändra för mycket utan att veta vad man gör kan de ju bli fel.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Ähh de tar ABS'en han om

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2008
    Namn
    T.Englund
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    110
    Är det inte bätre att satsa på bättre kylning, bromsvätska och stålomspunna slangar istället? De lär ju inte ha hafsat ihop bromserietnär de konstruerade bilen?

  9. #9
    bmk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Det är ju inte jätte bra att ändra bromsbalansen... har man riktigt otur blir bilen helt livsfarlig vid inbromsning.

    .
    precis dar av at lagga pengarna på fram bromsarna, Vad hander om man drar i handbromsen? jo man snurrar. Inte faligt als att øka broms kraften framtil men baktill kan va farligt...;P

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av bmk Visa inlägg
    precis dar av at lagga pengarna på fram bromsarna, Vad hander om man drar i handbromsen? jo man snurrar. Inte faligt als att øka broms kraften framtil men baktill kan va farligt...;P

    Ja eftersom man inte har abs funktion på handbromsen blir det så

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Tror inte riktigt att du förstår vad Norrmannen säger. Han menar att du ska inte ha för mycket bromskraft bak oavsett ABS eller inte. Bilen blir livsfarlig om du har för mycket bromskraft bak även med ABS.

    Citat Ursprungligen postat av Mange.k Visa inlägg
    Ja eftersom man inte har abs funktion på handbromsen blir det så

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av bmk Visa inlägg
    precis dar av at lagga pengarna på fram bromsarna, Vad hander om man drar i handbromsen? jo man snurrar. Inte faligt als att øka broms kraften framtil men baktill kan va farligt...;P
    Men det är inte säkert att det blir bättre totalresultat när man flyttar fram bromsbalansen...

    .

  13. #13
    bmk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Men det är inte säkert att det blir bättre totalresultat när man flyttar fram bromsbalansen...

    .
    Først och framst detta har inget med ABS at gøra då den bara sertil at du inte låser upp dina hjul. EPS darimot kan nog justera litte, men....

    Det funkar vall ala så har

    en bil i dag har ca 70/30 broms kraft fram/bak. At øka bak utan at gøra nått fram kan va farlig ala hanbråms testet som jag skrev lenger upp.

    Økar man fram så får man kanske 80/20 altså bromsar bilen battre iom at fram bromsarna e kraftigare och mesta av kraften ligger fram man kan vidare bygga ut bak med så man åter går til 70/30 og får ut nytjad bromsarna bak battre.....

    Om man bygger ut fram så ger detta kanske en 20% før battring og bak "bara" 5% lr nått sånt.

    I slut endan så ligger hur bra du kan bromsa ner inte bara i bromsarna men dack osv också. Om du kjør bana och låser upp bromsarna så låt bli att byta før då har du bra nog bromsar på din bil avhangigt av storlek på ok/skivor. om du daremot marker at bromskraften blir borta vi bana/hård kjørning typ varmabromsar, broms sko flyt eller vad det heter....då kan du/borde du uppgradera.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Sebastian Steiner
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    87
    vad är syftet med uppgraderingen. är det bara för att va fräck vid kiosken eller ska grejorna användas på riktigt

  15. #15
    Exelon
    Gäst
    Finns kit från stoptech som ska passa. Har själv deras skivor,belägg och stålomspunna slangar på r32án och är helnöjd.

  16. #16
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Finns kit från stoptech som ska passa. Har själv deras skivor,belägg och stålomspunna slangar på r32án och är helnöjd.
    Har 328mm stoptech kit med 4 kolvs ok på min gti. Lite svårt att hitta passande fälgar då oken bygger en del utåt (52 mm ca ) men nöjd med kvalitet och performance. Stoptech beläggen var värdelösa på bana då dom överhettade och kletade skivorna så jag fick vibration i dom. Fick rådet av stacke på pean sweden att köra ett tag med performance friction PF01 beläggen jag köpte till ban åka men glömde/var för lat att byta till och nu är bromsarna bra igen . Dyra belägg men grymt bett när dom fått lite temp. Dammar dock rejält.

    Nackdelen jag såg med dom billigare bbk kitten var att det oftast var otätade ok och enkel anodisering som aldrig skulle hålla för vinter bruk och vardags åkning i längden utan konstant rengörning renovering. Kittet jag montera låg på ca 18000 ha jag för mig.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  17. #17
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Slöjda själv har jag inte tillgångt till, men skulle det finnas att köpa adaptrar m.m. så går det ju.

    Är det någon som testat dessa billiga kit som fins med typ 8-kolvs OK med 356mm skivor fram för ca 10 000kr, normalt så ska ju ett sådant kit av bättre kvalite ligga runt 25 000kr++.

    Någon som har koll på vad det är för bromsfördelning på en MK5 GTI/Edtion 30 ?
    Skit i 6 och 8 kolvs ok osv. Satsa på ett kvalitet kit med 4 kolvs ok anpassad för din bil. Stoptech kitet har 2 olika dimensioner på kolvarna och är anpassad för att ge korrekt broms verkan i förhållande till biltyp och skivstorlek.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av Babbe Visa inlägg
    vad är syftet med uppgraderingen. är det bara för att va fräck vid kiosken eller ska grejorna användas på riktigt
    Hade ju tänkt fara lite på bana också (största orsaken för bytet) så nu vill man ju att dom ska fungera och inte bara se snyggt ut.

    Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Finns kit från stoptech som ska passa. Har själv deras skivor,belägg och stålomspunna slangar på r32án och är helnöjd.
    Har funderat på stoptech, men som Haugeman säjer så bygger dom ut lite och jag är nog rädd för att jag åker på nya fälgar då
    Både vinter och sommar.

    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    Har 328mm stoptech kit med 4 kolvs ok på min gti. Lite svårt att hitta passande fälgar då oken bygger en del utåt (52 mm ca ) men nöjd med kvalitet och performance. Stoptech beläggen var värdelösa på bana då dom överhettade och kletade skivorna så jag fick vibration i dom. Fick rådet av stacke på pean sweden att köra ett tag med performance friction PF01 beläggen jag köpte till ban åka men glömde/var för lat att byta till och nu är bromsarna bra igen . Dyra belägg men grymt bett när dom fått lite temp. Dammar dock rejält.

    Nackdelen jag såg med dom billigare bbk kitten var att det oftast var otätade ok och enkel anodisering som aldrig skulle hålla för vinter bruk och vardags åkning i längden utan konstant rengörning renovering. Kittet jag montera låg på ca 18000 ha jag för mig.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Stoptech har jag funderat på men som sagt så är jag rädd för att jag åker på nya fälgar :/
    Du kollade inte vikten på kittet innan du satte på det?

  19. #19
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    gjorde tyvärr inte det . men ring o kolla med per på pean så får du svar.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Alltså vad är det för prisklasser på dessa bromskit?

Liknande ämnen

  1. Uppgradering av bromsar 8V till 16V
    Av Johannes B i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 18:21
  2. Tips på stora bromsar till mk2
    Av Kyten i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 10:39
  3. uppgradering bromsar gti 83:a
    Av Johan.a i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 12:44
  4. Uppgradering av bromsok
    Av calle i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin