Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21

    Polo GTI - Nybörjarfrågor

    Hej,

    Jag har precis inhandlat mig en Polo GTI 2001!


    Supernöjd med mina första 25mil, vilken skönhet hon är! Har dock ett par frågor gällande bilen som jag hoppas få svar på, ett par VW relaterade och några generella.

    1. Jag fick bara med en nyckel till bilen och önskar givetvis göra en till. Hur gör man det lättast?
    Kan man installera ett "automatiskt centrallås", dvs med fjärrkontroll på samma gång? Och med tillhörande larm kanske? Hur har ni andra gjort?
    2. Kopplingen är lite "trög" och trycks ner i två steg eller hur man ska beskriva det. Säljaren pratade om att "spänna" kopplingen, är det något man kan göra eller ska man byta?
    3. Vad finns det för uppdateringar på Polo som man inte får missa? Vad bör man göra som ägare?
    4. Har lite oxiderade kanter på de fälgarna som ni ser på bild, hur tror ni att man lättast fixar dem?
    5. Fälgarna är idag 17 tum tillsammans med en 60/40 sänkning och vid stora rattutslag så tar däcken i hjulhusen, hur rädd ska man vara för detta?
    6. Tänkte rengöra inredningen och göra det med en ångtvätt. Hur är det med biltemas ångtvätt, är det något att ha?

    Tack på förhand kära VW ägare!

    MVH
    Marcus

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Välkommen och grattis till en fin bil.

  3. #3
    HenkeE35
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MarcusGTI Visa inlägg
    Hej,

    4. Har lite oxiderade kanter på de fälgarna som ni ser på bild, hur tror ni att man lättast fixar dem?
    6. Tänkte rengöra inredningen och göra det med en ångtvätt. Hur är det med biltemas ångtvätt, är det något att ha?

    Tack på förhand kära VW ägare!

    MVH
    Marcus
    Kanske inte helt hundra svar på samtliga frågor men två lycks jag dock klämma åt!

    4. Hör med http://www.intera-sverige.se/ de är rekomenderade av VW själva (Ska själv kontakta dom efter sommarn ang. en av mina fälgar.)
    6. Personligen håller jag mig borta från biltema eftersom jag aldrig någonsin köpt en sak där som hållt ens under en månad. Min högst Personliga rekomendation är Mr Cap - Vällingby jag har själv nyttjat dom bla. för en rengöring men också en lackförsegling. Snacka med Leo och hälsa från GTI'n

    Hoppas det hjälper lite iaf.

    / Henke

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    1.Beställ en ny hos Volkswagen och koda in båda till bilen, runt 1000-1500 kr, priset varierar beroende på
    vilken VW verkstad som gör det.

    Köp ett nytt larm, sen kan man köpa centrallås separat, oftast kan larmfirman som monterar larmet fixa det med så att den låser upp via larmdosan.

    2. Vet ej
    3. Vet ej
    4. Prova polera dem, mekonomen, adcenter brukar ha produkter, eller fråga en rekond firma.
    Alternativt är att du åker till din däckhandlare i din stad så brukar (ska) dom veta hur du skall gå tillväga för att fixa dom.

    5. Sväng lite mindre så klarar sig både skärm o däck. =)

    6. Gillar du städa så se om du hittar nån som hyr ut en våtdammsugare där du bor, funkar effektivt.
    Bara spraya på medel som följer med, låt verka, gnugga en aning på fläckar och dammsug, upprepa någon gång om det behövs.
    Sen in med en avfuktare och bilen blir som ny =)

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21
    Cullberg: Tackar så hjärtligt!

    HenkeE35: Tack för responsen! Ska kontakta fälgföretaget du nämnde. Men inredningen vill jag nog fixa själv eftersom jag är en fattig student och jag kan tänka mig att Mr.Cap kan ta lite betalt för en sådan tjänst som jag efterfrågar
    Fast kanske kan man få låna något verktyg som underlättar, man vet ju aldrig. Bor ju i Bromma så Vällingby är 10min från mig.

    VWGolfIV: Då får det bli VW:s anläggning i Bromma. De kan säkert hitta på något.
    Haha jo jag får väl svänga lite mindre. Dock tar det ju i över gupp om man kör för fort också, men vill man vara fin får man väl lida pin.... Angående våtdammsugare, bra idé! Ska kolla med Bauhaus som ligger runt hörnet och fråga om de har någon lösning på det hela. Bra idé med avfuktaren också!

    Tack så mycket för alla svar allesammans!

    MVH
    Marcus

  6. #6
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av MarcusGTI Visa inlägg
    VWGolfIV: Då får det bli VW:s anläggning i Bromma.
    Passa då på att gå runt huset ner till Skodas outletavdelningen. Där inne har Skoda en rekondhall, finns en yngre kille som heter Gustav som jobbar i den. Prata med honom angående din invändiga rekond och hälsa från mig (MiWi / Michél), så kommer du få en bra deal.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    VWälkommen hit och grattis till en bra bil!
    Själv har jag haft två Polo:s var av en GTi -01.


    Citat Ursprungligen postat av MarcusGTI Visa inlägg
    2. Kopplingen är lite "trög" och trycks ner i två steg eller hur man ska beskriva det. Säljaren pratade om att "spänna" kopplingen, är det något man kan göra eller ska man byta?
    "Spänna kopplingen" tror jag inte på MEN tryckplattan är nog problemet och jag vet andra som haft liknade problem.
    Kanske är fel att rekomendera dig att köra som det är men det är ju endel jobb att riva ner lådan för att byta tryckplattan (och lamellen samtidgt).


    Citat Ursprungligen postat av MarcusGTI Visa inlägg
    3. Vad finns det för uppdateringar på Polo som man inte får missa? Vad bör man göra som ägare?
    Vad tänker du på, vill du uppgradera bilen eller få tips på saker att hålla koll på!?
    Måste ju i alla fall rekomendera dig att ta hand om växellådan!
    Se till att det inte läcker olja från bussningen till växelväljaraxeln och det är inte dumt med ett oljebyte till en bra olja.
    Se då till att detta görs på rätt sätt och framför allt att det fylls på tillräckligt med olja...


    Citat Ursprungligen postat av MarcusGTI Visa inlägg
    5. Fälgarna är idag 17 tum tillsammans med en 60/40 sänkning och vid stora rattutslag så tar däcken i hjulhusen, hur rädd ska man vara för detta?
    17" är stort till Polon men vad har du för däck på?
    Det kanske går att skaffa mindre däck!?

    Tar det bara i lite vid fulla rattutslag så kanske det inte är så farligt, ta en ficklampa och inspektera hjulhusen för det syns ju rätt fort var det skaver...


    Lycka till med bilen!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21
    MiWI: Det skulle jag kunna göra i och för sig men jag ska försöka fixa insidan själv först

    Patrik: Trevligt med fler som ägt/äger polo GTI
    Angående saker att hålla koll tänkte jag t.e.x. på grejer man bör förbättra på bilen. Exempelvis byta lampor, byta radioantenn, det är väl lite mer åt stylinghållet kanske kom jag på nu.
    Det är 205/40 som sitter på. Kommer du ihåg vad du hade? Ah, får kika där!

    MVH Marcus

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av MarcusGTI Visa inlägg
    Patrik: Trevligt med fler som ägt/äger polo GTI
    Angående saker att hålla koll tänkte jag t.e.x. på grejer man bör förbättra på bilen. Exempelvis byta lampor, byta radioantenn, det är väl lite mer åt stylinghållet kanske kom jag på nu.
    Jag är inte så mycket för eftermarknadslampor m.m.
    Dock så finns det lite snygga saker till Polo 6N2 som tex Riegerläppen jag hade på min GTi:
    http://www.p-plats.se/pologti

    Jag gillar även grillen från en vanlig Polo bättre än GTi:ns...


    Citat Ursprungligen postat av MarcusGTI Visa inlägg
    Det är 205/40 som sitter på. Kommer du ihåg vad du hade? Ah, får kika där!
    Jag körde 16" på min med mindre däck och det funkade kanon!
    Finns ju även mindre 17":are som du kan byta till när det är daxs för byte nästa gång.
    (...eller kanske sälja dina begagnade och köpa nya!?)


    Får även bjuda på en länk till min Polo -98:
    http://www.p-plats.se/polo
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21
    Naah lyktorna gillar jag också. De ska jag inte byta!
    Ang läppen är jag nöjd med original läppen, se här:
    http://www.garaget.org/?car=287364&image=2700649
    Men kanske man kan byta dimjlusen till några med lite mer vitt sken?
    Och radioantennen, vad sägs om att byta den till hajfena? Svårt?

    /Marcus

  11. #11
    Polo_gti
    Gäst
    Bytte dimljusen på min polo -98, bytte bara lampan till en diodlampa, blev mycket bra resultat! gick genom besiktningen också utan problem.
    tog 10min att byta på gds hallen.
    beställde mina på diodhuset, men finns säkert andra ställen.

    Inspirerande hälsningar//

  12. #12
    bmk
    Gäst
    Ville bara sjuta inn http://www.nordicpolo.com

    Har dom senaste åren varit dødt har inne men det finns massa info och tips om du søker lite.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21
    Polo_gti: Behövde du en GDS hall för att hissa upp bilen så du kom åt bättre underifrån eller var det bara i egenhet av att ha en egen yta?
    Vilken lampa köpte du på diodhuset?

    bmk: Tack så mycket, ska söka efter lite grejer. Kanske finns någon skatt att hitta där!

    /Marcus

  14. #14
    Polo_gti
    Gäst
    jag var i GDS hallen för annat syfte så passade på, men underlättar väldigt mycket, vet inte om jag skulle fixa det utan lyft, kanske går... fanns dessutom inga kablar dragna till mina så var tvungen att göra det med

    osäker om det är lika på polo -01 som min, men jag köpte en från diodhuset; Ledlampa H3 xenonvit 12 SMDled. (http://www.diodhuset.se/diod-led-lam...d_grp-s1%2F154)
    passade även på att byta parkeringsljusen så dom matchar!

    Tror att det kan vara H7 i din om ja inte minns fel... finns en lampguide på http://www.philips.se/c/car-lamps/31146/cat/ eller bara ta bort och kolla.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21
    Polo_gti:
    Yes, det var enkelt att plocka bort, gick på ett par minuter och nu är nya H7 LED lampor beställa för 50pix inkl frakt!
    Diodhuset ville ju ha 195kr per lampa...

    Vet någon om det är svårt att byta radioantennen? Tycker det ser omodernt ut med en lång styv sladd om man säger. Skulle hellre sätta på en hajfena, vad tror ni om det?

    /Marcus

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Min sambo har Biltemas ångtvätt och den fungerar väldigt bra.
    Förstår verkligen inte varför folk rackar ner på Biltemas grejer.
    Visst, en del grejer håller inte riktigt samma kvalitet som dom "riktiga" produkterna.
    Men sedan så har man ju faktiskt alla dom delarna som faktiskt håller bra kvalitet för priset (syftar på bromskivor, torkarblad, oljor, vätskor, verktyg).
    Jag har inte lyckats knäcka något spärrhandtag än t.ex. Jag kör ju däremot inte heller med förlängare, för det mår inget verktyg bra av .

    Grattis till en fin polo iallafall, ska vara riktigt trevliga att svänga med iallafall =D!

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21
    Trevligt att höra att någon vågar stå upp för deras grejer också. Jag har handlat där 100 tals gånger och precis som du säger så håller ju vissa saker lite sämre kvalitet. De torkarblad jag har köpt tidigare har dock varit minst lika bra som märkestorkarbladen.
    Så kanske blir en ångtvätt i alla fall

    Yes, den ligger som ett strykjärn på vägen!

Liknande ämnen

  1. Frågor om service samt några nybörjarfrågor
    Av moonshadow i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 16:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin