Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Nordaan
    Gäst

    VW golf 2 gti 16v spjällhuskontakt (tomgångskontakt) trasig

    Tja som rubriken jag har en 16v som spjällhuskontakten är trasig på och gör så att bilen går ojämt och ryckigt eftersom den ska ge signal till tomgångsmotorn att reglera så gör den det även när jag håller varv på motorn, det är microbrytaren som är trasig som känner av gasreglaget när det står i tomgångs läge.
    så min fråga är vart kan jag köpa denna givare/kontakt? jag har letat runt men utan resultat. hittar endast kompletta spjällhus på skroten att köpa. jag har reistans mätt den och fått fram att det är den som gör felet.
    när man håller 2000 varv så går varvet upp och ner och bilen går ryckigt vid jämn gas under körning.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Har du testat att köra utan att kontakten är inkopplad? Samma fel då? Kontakten är om jag inte missminner mig normalt öppen dvs den sluts när gasreglaget är stängt (motorn går på tomgång). Det är först då den skickar signal till styrenheten för tomgångsstabilisatorn.

    Vet tyvär inte var man köper spjälhuskontakten. Letade själv efter en sådan när jag byggde om mitt insug utan resultat. Det går säkert att ta en liknande brytare och modifiera så den passar (tex någon från burgess) men det är nog lättare att ta ett komplett spjälhus.

  3. #3
    Nordaan
    Gäst
    Jag har testat att rycka ur den och då svajar inte varvtalet när man håller gas utan belastning när man står still med torgas bara, men jag har inte provat köra med bilen utan men den inkopplad men tror den kommer gå normalt då men med förhöjd tomgång. ska prova imorgon och se vad som händer när jag kör utan den inkopplad.

  4. #4
    Nordaan
    Gäst
    Provade idag att koppla ur den och körde 1,5 mil och bilen funkade normalt och felet försvann men tomgången vart hög på ca 1700 varv, så då borde jag kunna ringa in att felet ligger i den kontakten?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Låter som den kan ha ett finger med i spelet ja...Tomgång på 1700 varv låter inte så bra hehe, ställ ner den med tomgångsmotorn urkopplad. Tomgången ska med varm bil vara stabil runt 950 varv även utan en fungerade tomgångsstabilisator. Stabilisatorn ska kompensera för ökade laster från tex AC-anläggning och öka tomgången något när bilen är kall.

    Tycker ändå att det låter lite konstigt att en defekt kontakt kan påverka varvtalet vid körning men det kan den kanske

  6. #6
    Nordaan
    Gäst
    Ja precis lite jobbigt med så hög tomgång, men jag har förtillfället bara dragit ur kontakten och skruvat ner tomgången. så nu går bilen utan att börja rycka och ha sig, när man kör bilen så börjar den rycka vid 2000 varv om tomgångskontakten är inkopplad. men nu går den helt normalt men kan få hög tomgång ibland och ibland normal tomgång på ca 1000 varv. är lite märkligt att den ställer till detta problem tycker jag med, men ska prova när jag får tag i en ny och se om jag har rätt

Liknande ämnen

  1. Hallsensor Golf III 1,8i - trasig
    Av Maha i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 20:22
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 16:20
  3. Kupefläkt Golf 2, Trasig?
    Av Jacob i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 19:15
  4. Trasig elhiss Golf IV
    Av speedbird i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 23:04
  5. Trasig tankarmatur Golf II gti -90
    Av sphincter i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 15:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin