Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1
    Henke_86
    Gäst

    Jag som har fel eller polisen? (ljus golf r)

    Hej! Var ute och tog en första kvälls tur med min golf r igår. Men stötte på problem direkt med polisen. Blev stannad och en arg polis kvinna bad mig att slå av dimljuset på direkten. Det stora problemet är att det finns ju fan inget dimljus. Försökte förklara att ledbelyningen är parkeringsljus/varselljus men polisen trodde inte på det. De skulle kolla upp de och menade att jag hade mixat med elektroniken till ljuset... Blev ingen bot men sura miner.
    Frågan är om det är lagligt att köra med halvljusen och ledbelysningen tända samtidig på kvällstid? (hade autoläge i). Vem hade fel jag eller polisen =)
    Mvh: Henke

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Så länge du har auto på så ska det vara lugnt.
    Samma på min GTI Dioderna lyser på dagen, när det blir kväll så dimmras dioderna ner till parkeringsljus och halvljuset tänds.

    Polisen har fel. De har faktiskt sämre koll på lagarna än vad folk tror.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Framför allt har nog Polisen dålig koll på tekniken...

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Hahaha, "mixtrat med elektroniken till ljuset" ja det funkar ju också skitbra när allt är canbus. xD

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Du har rätt.

  6. #6
    Henke_86
    Gäst
    Känns som att det kommer bli samma visa ikväll =)

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Visa instruktionsbuken bara. Där står det att bilen inte ens har dimljus.

    Citat Ursprungligen postat av Henke_86 Visa inlägg
    Känns som att det kommer bli samma visa ikväll =)

  8. #8
    Henke_86
    Gäst
    Funderade på att vi skulle titta i instruktionsboken igår för att se vem som hade rätt. Med inte lätt när de inte vill föra en vuxen debatt....

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Men visst sjutton har väl bilen dimljus? Läget längst åt höger och sen dra ut vredet? eller är det annorlunda på R:en?

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Kan hända att de har samma vred på flera bilar. Men den saknar dimljus i fronten då spelar det ingen roll hur du vrider och vänder på vredet.

    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Men visst sjutton har väl bilen dimljus? Läget längst åt höger och sen dra ut vredet? eller är det annorlunda på R:en?

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Hahaha, "mixtrat med elektroniken till ljuset" ja det funkar ju också skitbra när allt är canbus. xD
    Går utmärkt att " mixtra med elektroniken" fast det är canbus. Allt går att koda om

  12. #12
    Konigshoven
    Gäst
    De gäller att vara påläst nuförtiden... Spec nu när aspiranterna är i farten igen.

    Lite OT
    En polare blev stoppat för ett tag sen när han körde sin passat (tysk regg) med ta-teknix coilisar. Han har precis kommit tbx från Tyskland med nytt tüv (motsvande SBP). De var 2 aspiranter som ansåg att hans bil var för låg (12cm frigång samt bra plats i hjulhusen) så dom ringde in fordonskontrolanten trots att han sa att bilen precis var besiktad samt att han har ett ABE för kittet. Nej bilen var för låg i deras ögon. Fordonsinspektören gick 1 varv runt bilen, tryckte lite, kollade hjulhusen och sen sa: "nej denna bilen var de inga konstigheter med."

    Så ifall polisen påstår nåt som inte alls stämmer antingen ber om fordonsinspektör eller blåneka allt.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av Bossni Visa inlägg
    Kan hända att de har samma vred på flera bilar. Men den saknar dimljus i fronten då spelar det ingen roll hur du vrider och vänder på vredet.
    Av nån anledning trodde jag att det var bakljusen vi pratade om.. My bad.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ta instruktionsboken, åk ner till polisstationen och få prata med någon ansvarig på trafikpolisen.

    Sen ber du dom fylla i ett papper som visar att bilen är laglig och tryck upp i näsan på nästa polis som stoppar dig. =)

  15. #15
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Fan vad jag hatar poliser som tror att de kan något när de bara ute o cyklar!! har de inget bättre för sig ute på vägarna?

    Hoppas du kan äga dem om de stoppar dig nästa gång

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Till att börja med så är det mig veterligen inte ens möjligt att slå av varselljuset, dvs led-rampen lyser i alla lägen (så är det på min R -10 i alla fall). Polisen har riktigt fel i detta fall och det riktigt irriterande att de hade mage att vara arga. Varselljus/parkeringsljus är tillåtet att använda i alla lägen. Sen så skulle jag vilja tala med den polis som tycker led-rampen kan blända en mötande bil? Den utvecklar ju patetiskt lite lyse som bara är till för dekoration. En R har dessutom inga dimljus av utrymmesskäl i fronten.

  17. #17
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Henke_86 Visa inlägg
    Känns som att det kommer bli samma visa ikväll =)
    Nästa gång det händer dig kan du ju kosta på dig att vara lite extra påstridig ……… jämför med sentida Audi och de DRL ljus som de har. De kan knappast ha missat ”devil eyes” modet.

    De vill väl öva sig inför framtiden. Övningen kanske skulle kunna kallas ”Hur jag fördärvar en eftermiddag för en vardagsbilist” med extra poäng för eventuell tillkommande ”bötesintäkt”.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #18
    Henke_86
    Gäst
    Tror äntligen de lärde sig något nytt för mötte samma poliser 2gr förra lördag´s kvällen. Utan att bli stannad!

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Oskar
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    126
    Farsans jobbarkompis blev stoppad i sin bmw 330 förra året pga angeleyesringarna. Polisen hade aldrig hört talas om något sånt så han fick böter. Sjukt egentligen att man inte kan åka runt i en originalbil utan att bli stoppad för polisen "tror". Lite mer bilintresse hos trafipaxer och inte bara sjutgalna jönsar som ser terrorister överallt röstar jag för.

  20. #20
    Konigshoven
    Gäst
    En kompis blev stoppad idag med sin ng900 Saab och polisen fick för sig att bilen var typgodkänt och skulle sätta han på regbes för de satt en annan dump. Polisen påstod att min polare hade ökat effekten genom att har bytt ut dumpventilen.
    Jag sa till polarn när jag hörde det att han skulle krävt en bänkning för bevisning. Nu fick han inte en regbes men en varning. Tydligen är de flera som höll på att åka på det i samma stad (ronneby) för dom har bytt dumpen.

    Fattar fan inte vad dem sysslar med längre

    Kommer bli kul att ser snutens min när min kadett gsi är reggat när han lyfter på huven och hittar en Saab 2.0 turbo motor.... hihihi


Liknande ämnen

  1. Kasst ljus på Golf-5
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 21:27
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 07:32
  3. Inget P-ljus fram eller bak!
    Av Janne.M i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 13:46
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 10:19
  5. Choklad från polisen
    Av adis i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin