Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    JettaSport
    Gäst

    hur pass dyrare att äga 1,8t än 1,6 liters skoda? service/drift

    Sett en skoda octavia 1,8 T med den utrustning jag letar efter nu, priset är lite lågt kanske så man undrar ju.
    Octavian är en 99-00.

    Kamremsintervallet är 18tusen mil sade bilhandlaren, stämmer det?

    Försäkringen skulle kosta mig 300 kr mer är 1,6 liters 102hästaren så de e ju småpotatis.
    Skatten är oxå em 3-400 dyrare.

    Vad skiljer sig i service och annat som det medför mer att ha dn större motorn på bilen?
    Får skivbroms och bromsok som har en tendens att kärva sig i handbromsen, de sitter ju trumbroms på 1,6:an.

    Förra ägaren sa att den drog 0,62 och de undrar jag ju... kört fars passat 1,8t, nyare årsmod, men haft svårt att få den att gå under 0,8 även då jag gick in för det på en 4 mils sträcka.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Kamremmen bör bytas vid 12.000 mil. 18.000 var det från början.
    Min ligger på ca 0.8L /mil vid ganska lugn kärning. Har nog aldrig varit nere under 0.7 iaf.

    Får man fråga vad skodan kostar?
    Senast redigerad av Cullberg den 2012-03-29 klockan 14:08.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    12000 mil intervall på kamremsbyte rekommenderas starkt! Annars är risken stor att den går av eller att spännaren går sönder. Då kostar det mycket pengar att få det lagat.

    Jag har en Passat 1.8T -00 som har rullat ca 17000 mil. Den drar aldrig under 0,8 L/mil. Ligger på 0,82 vid landsvägskörning.
    Har aldrig haft några som helst problem med handbromsen eller med bromsar i överhuvudtaget.

    Jag kan rekommendera att köra en 1.8T istället för en 1.6, det är en hyfsat tung bil och den stackars 1,6an får nog jobba ganska hårt.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Vi har ju just en Octavia 1,8T.
    JAG skulle efter all forskning jag gjorde utan tvekan välja en bil nyare än 2000.
    Alltså en 2001 eller nyare......men de beror ju på vad man söker och OM eller hur man vill uppgradera/reparera!?

    Min går med 17" RS-fälgar och den drar mer än 0,62 iaf =)
    Kan väl snitta 0,75 vintertid med 17" och landsväg.
    Kanske 0,85-0,9 stadskörning.

    Går ganska mycket billigare med 15" det ÄR klart.
    Den drog 0,7och en gnutta aning billigare än det med på hösten med 15" sommardäck.
    På färddatorn säger den ner till 0,58 sommarväglag och 15" men tankningen tror jag sade 0,65 som bäst.

    Vi pendlade 16mil om dagen med den ett tag.
    Det syns på en gång hur ekonomin slår ut och vad som kostar.
    Den går ju som ett kassaskåp och är skottsäker.

    Men skippa longlifedyngan.
    Efter oljebyte till normal klassad olja slutade den dra olja.
    Ett år med samma olja och longlife drog den ungefär som VW rekomenderar 1L på 100mil =(
    Såååå efter bytet till normal olja har problemet ikke uppkommit.
    Gick MYCKET bättre , jämnare och finare.
    Soppaförbrukningen var lika.

    Jag kan säga att kamremsintervallet ORGINAL då när bilen kom hade 6000mil.
    Ganska kort kan jag iaf tycka då GTi med flera har längre intervall.
    Min bil var servad på VAG och rem samt spännare bytt på ganska exakt 6000mil.
    Så 18.000mil då har min bil fått ny remm mm tre gånger , upplys säljaren om det du =)

    Dock SKA man välja Octavia med 1,8T efter 2001.
    Då har de annan motor , mjuk och hårdvara.
    Håller bättre och har annan turbo.

    Jag har precis bytt kamrem och spännare på min Octavia 1,8T.
    Nu föll det sig precis så när jag köpte den att 6000mils intervallet kom lämpligt.
    Så min har inte gått mer per rem än orginalet skulle.
    Jag bytte till endast orginaldelar dessutom.

    Angående bromsar ja.
    Min hade bromsproblem när den köptes.
    Pulserande i bromsarna , klarade utan problem SBP.
    Bakre skivor som ligger an ibland och förmodligen går lite varma därav vindheten.
    Så jag GISSAR att detta blir det första problem jag får ta tag i.
    Vi har dock kört 2000mil sedan köp och det fungerar ännu =)

    Totalekonomin för oss har redan nu varit bättre än någon annan bil vi haft nästan.
    Har bara haft en som varit bättre och det var en Golf Mk III GTi 16V , trots den höga försäkringen.
    Senast redigerad av Lillen den 2012-03-29 klockan 16:01.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    12000 mil intervall på kamremsbyte rekommenderas starkt! Annars är risken stor att den går av eller att spännaren går sönder. Då kostar det mycket pengar att få det lagat.

    Jag har en Passat 1.8T -00 som har rullat ca 17000 mil. Den drar aldrig under 0,8 L/mil. Ligger på 0,82 vid landsvägskörning.
    Har aldrig haft några som helst problem med handbromsen eller med bromsar i överhuvudtaget.

    Jag kan rekommendera att köra en 1.8T istället för en 1.6, det är en hyfsat tung bil och den stackars 1,6an får nog jobba ganska hårt.
    VW Passat generation år 2000 är väl en helt annan konstruktion än VW Golf/Skoda Octavia generation 1999-2000? Jag har ägt en Audi A3 generation 1999 med skivbromsar bak alltså exakt samma konstruktion som VW Golf och Skoda Octavia av samma generation. Hade en del bekymmer med skivorna bak.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Angående Octavian.
    JAG skulle nog kunna tänka mig en 1,6 åxå.
    Men en kombi skulle det nog få bli vilket som.

    Passat är en annan konstrktion än Golf 4/Audi A3/Octavia.
    Men just bromsarna är ganska lika ju.

    Jag har förmodligen samma bromsproblem bak på min Octavia.
    Anliggande bromsar bak och tendens till vinda bakskivor.
    Ändå använder jag handbromsen ALLTID och motionerar den ofta.

  7. #7
    PassatGT16v
    Gäst
    Bromsskivor bak har jag problem på min Golf och lite kärv handbroms, tror inte tidigare ägare använt den mycket.

    På bilar med skivor bak har jag inte haft problem med tidigare förutom att de rostar mer.
    Har då alltid använt handbroms (med undantag om den står en längre tid) och kollat bromsarna samtidigt som jag gjort vårservice.
    Används handbromsen jämt brukar glidpinnarna vara ett större problem i mitt fall.


    Servicekostnader vet jag inte så mycket om. Kollade även 1,6r när jag köpte min Gti men tänkte att det kan väl inte skilja många kronor på oljemängd, oljefilter, övriga filter mm mellan dem. Prisskillnaden kanske finns på kamrem, eller reparationer som inte har med service att göra.

  8. #8
    JettaSport
    Gäst
    Är nu ägare till en 2004 Octavia, 1,6 liters! Tack för era goda råd o synpunkter

    Hittade den i örebro och körningen hem, ca 13 mil sa färddatorn snitt på 0,59l. Hade väl inte så hög snitthastighet för de va rätt träligt väder o gick därför inte så fort hemvägen, men ändå.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin