Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: koppling mk2

  1. #1
    Martiin
    Gäst

    koppling mk2

    tjenna! jag har ett golf 2 kr 16v block och en växellåda från en g60 (vajerstyrd). jag hade tänkt att köpa en koppling så mina två delar kan bli en stor del men frågan är: ska man köpa en koppling som passar just golf 2 16v eller ska man köpa en koppling som passar på g60? eller är det så enkelt att det är samma??

    tacksam för svar
    MVH

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Koppling svänghjul etc från G60

  3. #3
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Och startmotor samt främre motorfäste. Och det mesta går ju även att ta från andra bilar med 02A.

    Finns massvis med info om detta bla här (även om det kan vara svårt att hitta när inte sökfunktionen funkar nått vidare) och på clubgti.com.

    Finns en del info i min tråd på rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?...=asc&start=168

    Tänker du bygga om till hydralisk koppling eller fortsätta med vajer?

    /Johan
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  4. #4
    Martiin
    Gäst
    okok, varför behöver man starmotor från g60? går det inte med startmotor från en 8v?

    jag funderar på att bygga hydralisk koppling , blir första gången iså fall så har inte riktig koll på hur jag ska gå till väga :/ finns det någon tråd om det också kanske?

    tack för hjälp, kan nu beställa lite delar =)

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Martiin Visa inlägg
    okok, varför behöver man starmotor från g60? går det inte med startmotor från en 8v?
    Nope, pga annat svänghjul, med annan startkrans.

    Citat Ursprungligen postat av Martiin Visa inlägg
    jag funderar på att bygga hydralisk koppling , blir första gången iså fall så har inte riktig koll på hur jag ska gå till väga :/ finns det någon tråd om det också kanske?

    tack för hjälp, kan nu beställa lite delar =)
    Annars är det rätt enkelt att köra med kopplingsvajer, du behöver bara köpa en vajer och ett annat "växellådsbalk" som har ett mothåll för kopplingsvajern. Lätt att hitta artikelnummren på clubgti, annars kan jag fixa fram dem imorgon när jag är i garaget.

    Gjorde en snabbsökning på clubgit och hittade denna tråd som verkar rätt heltäckande: http://clubgti.com/forum/showthread....02a+conversion

    /J
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  6. #6
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Och så behöver du ha en annan hastighetsvajer också.....
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  7. #7
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Ett hett tips är att åka till returbilen i Västerås, då kan du plocka på dig det mesta du behöver till i princip inga pengar alls. Kopplingsvajern och mothållet kan dock vara lite värre med att hitta där, det brukar man få köpa nytt (om du nu inte bygger om till hydraliskt).
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Sök på mitt användarnamn och kolla i min projekttråd så ser du hur jag gjort för att montera hydraulisk koppling, finns även en länk med guide

  9. #9
    Martiin
    Gäst
    så jag har läst tråen om hydralisk koppling så jag tror att jag väntar med det och börjar med att ha kvar vajerstyrning. Blir nog ett mer framtida projekt med hydraliskt.

    jag ahr endast en "naken" låda för tillfället, så det jag behöver är alltså : vajer, "växellådsbalk" , hastighetsvajer, spakställ från g60/corrado/passat eller andra med 02a?
    är det bara att ta en hastighetsvajer från nån med 02a då eller behöver det vara från en golf ??
    ja SixPs om du har en "växellådsbalk" liggandes vore jag väldigt tacksam om vi kunde komma överräns om nånting..
    stort tack för all hjälp
    MVH Martin

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Jag körde med en hastighetsmätarvajer från en passat 2.0 35i -91 den passar bra i mätarhuset, men saknar "klacken" som sitter på mk2:ans vajer och säkrar den mot mätarhuset.

    Har aldrig haft krångel och den sitter där den ska trots avsaknad av "låsning"

  11. #11
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Martiin Visa inlägg
    så jag har läst tråen om hydralisk koppling så jag tror att jag väntar med det och börjar med att ha kvar vajerstyrning. Blir nog ett mer framtida projekt med hydraliskt.

    jag ahr endast en "naken" låda för tillfället, så det jag behöver är alltså : vajer, "växellådsbalk" , hastighetsvajer, spakställ från g60/corrado/passat eller andra med 02a?
    är det bara att ta en hastighetsvajer från nån med 02a då eller behöver det vara från en golf ??
    ja SixPs om du har en "växellådsbalk" liggandes vore jag väldigt tacksam om vi kunde komma överräns om nånting..
    stort tack för all hjälp
    MVH Martin
    Har tyvärr ingen liggandes, men här finns lite mer info och bilder på vad du behöver:

    http://forums.vwvortex.com/showthrea...tch-conversion

    Och lite bilder på "balken": http://clubgti.com/forum/showthread....ble+conversion

    Jag kör också med en hastighetsvajer från en Passat med 02A och det har funkat även för mig fastän det inte finns någon låsning.

    /Johan
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin