Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    blackfox
    Gäst

    VW Golf 1.6 GTD (TD"LLK") Projekt

    Hejsan, bensinpriserna är inte nådiga idag. Så jag gick och köpte mig en 1991 Golf GTD. Jag tänkte renovera bilen och bygga lite ljudbygge med tiden men det blev visst tidigare än jag trodde. På väg ner från Göteborg ner till Malmö insåg jag att motorn inte alls var frisk, så jag ställde golfen på Eurostop strax efter hallandsåsen och hämtade den dagen efter med släp.

    Eftersom Vlado (G60 V-spec)s golf är på lackering tänkte vi att vi kunde pilla lite där.

    Vi började riva direkt, rätt snabbt stötte vi på problem, oljeretur slangen satt som f*n så vi fick såga den, samt att pinnbulten i turbon gick av. men efter ett tag fick vi av toppen och insåg att det satt fel toppackning.

    Lite bilder:

    Blocket bilden



    Vlado slipade bort gamla packningen från blocket medan jag fortsatte att riva toppen.



    Ser inte så friskt ut



    Toppen såg inte alls bra ut, olja överallt.



    Turbon och grenröret borta.



    En snabb tvätt för att se i vilken skick allting är.



    Nu är delarna beställda, toppen lämnad på planing. Glömde inköpslistan i bilen men den kommer snart.

    Update: 2012-03-18

    Nu är beställningen gjord, kommer inom 3 dagar precis lagam till att oljereturslangen är fixad ny pinnbult i turbon och planad topp.

    Senast redigerad av blackfox den 2012-03-18 klockan 20:33.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Man ser vem som gjorde allt jobb. Jag hade så mycket att göra att jag inte ens märkte att du tog foto på allt

    Du glömde nämna att det är en äkta TD"LLK" dvs. TDintercooler.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Härligt med en till vit mk2 i klubben!

    Snygg tejp på extraljusen! ;-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #4
    blackfox
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Härligt med en till vit mk2 i klubben!

    Snygg tejp på extraljusen! ;-)
    Tejpen är borta funderar på att koppla in 75W HID, jag vet att dom kommer att smälta men de e kul så länge det varar

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Jag kommer posta detta på forumet MEN jag passar på att göra det här med. Grym hemsida med sjukt roligt billiga priser!

    http://www.mister-auto.se/sv/

    Ett måste att titta på vad olika delar till din bil kostar!

  6. #6
    blackfox
    Gäst
    2012-03-19

    Idag fortsatte vi skruva av grejer från golfen. Vi förbereder allt vad vi kan, för när delarna kommer då ska allting ihop så fort som f*n.

    Vlado började med att värma upp klubben


    Hmm vad tycker ni jag ska göra med grillen? Behålla original eller emblemlös? Xenonlysen eller ej? Tonade i gult?


    Lägg märke till huven, hur kunde det komma så mycket olja där


    Denna ska bort fortare än blixten


    Provmontering av IC:en


    Remskivorna borta, vattenpumpen ska ju bytas


    Bormsarna får duga än så länge, pratade lite med vlado om att sätta ventilerade skivor får se vad de blir av det


    Ville verkligen INTE skruva av dieselpumpen men för att få loss vattenpumpen så var vi tvungna. Vlado passade på att smörja upp allt. (black magic is the shit )


    Nu är det VERKLIGEN tomt i motorrummet, det känns jättejobbigt, jag vill så gärna plocka ihop allt men varje gång vi är där så åker bara mer och mer grejer av.


    Efter all möda så fick vi loss vattenpumpen och jag var jättenyfiken på hur den såg ut innuti, försökte skruva av den men massa skruvar gick itu, så jag tänkte nu ska den (SÄRAS) så vlado passade på att filma, det var de roligaste på hela projektet, vlado höll på att få halva i skallen, juggemusiken i bakgrunden och massa flummprat...


    Varför gör man såhär på en termostat? Har någon någon vettig förklaring till detta?



    Delarna kommer förhoppningsvis på Onsdag.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Hade det funnits "gilla" knappar här, som det finns på Facebook, så hade jag gillat denna projekttråden

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Ser bra ut, kämpa på , Vlado får säkert ihopa det.... På med ventilerade skivor så du kan köra lite bana med oss
    Klart att du ska ha en emblemlös grill, för då kan du sälja dubbelljus grillen med fjärrljusen till mig ))

    / Daniel

    Ps. Ja jag skulle oxå vilja ha en gilla knapp!

  9. #9
    polo_td
    Gäst
    Roligt med en diesel.
    Såg att du lämnat iväg toppen för planing.
    Tänk på att denna typ av topp måste planslipas, inte fräsas pga förkammarma.
    Men det kanske du visste.

    hade
    Thomas

  10. #10
    blackfox
    Gäst
    Jo, han som gör det har bra koll på det. Många års erfarenhet av planing av toppar.

  11. #11
    mrpete
    Gäst
    Hålet i termostaten var lite intressant.. kan det vara för att hålla en något lägre vattentemp? Delade också en vattenpump från huset och det satt fast som in i helvete.. lika bäst att köpa nytt när man ändå byter.

  12. #12
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Vissa termostater har en mässings pryl där du har hålen och det kan vara så att den förre ägaren tagit bort den eller borrat ett hål i den,

    Grymmt trevligt med en diesel men varför fixa den motorn för jag köpte en mk3td med 1,9 för samma peng och då tog jag även lådan och den motorn har nu fungerat i 10 000mil i lagom påställt skick.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Bilen har kommit till den punkten där den måste gå vidare, till mig =D.

    Pga. att Blackfox har "tidsbrist" och jag har all tid i världen så bestämde vi att byta bil. Han fick då min Golf 3 GTD, som han ev. kommer sätta upp på projekttråden, och då fick jag hans "uberweiss" Golf.

    Tyvärr så satt en spricka i topp eller block stopp för hans planer att köra bilen till vardags. Och eftersom jag samlar på skrot, mer eller mindre, så har jag en annan motor jag kan använda mig av för att bilen ska kunna leva vidare.

    Planerna är att få ut gamla motorn och blanda ihop lite delar så vi får liv i monstret utan att kompen pyser ut i kyl-systemet.

    Bilder och kommentarer följer!


    Mvh Vlado
    Senast redigerad av G60 V-spec den 2012-04-10 klockan 14:49.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531

    Update: 17/4 - 2012

    Har hunnit med att ta av toppen, men inte tagit några bilder tyvärr.

    Den ser bra ut men misstänker att toppen har någon liten spricka där det pyser ut komp i kyl-systemet.

    Planer jag har med bilen, förutom att få den att funka till BugRun:

    - Ersätta inredning med min G60 inredning.
    - Ordna smårost
    - Sätta på ett par finare fälgar
    - G60 IC
    - G60 Kylare


    Om någon har en 1.6TD topp som är i bra skick så är jag intresserad.


    //Vlado
    Senast redigerad av G60 V-spec den 2012-04-28 klockan 02:59.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531

    Update: 27/4 - 2012

    Har gjort ganska mycket sen Blackfoxe's (numera min) bil blev parkerad vid mitt garage.

    Har tagit ett par foto också, men nu är det så sent att jag inte orkar ladda upp dom, utan bara skriver ner vad som är gjort:

    *Hittade en topp i NY-skick!
    *Tvätt av topp och inslipning av ventiler
    *Transplanterat G60 Intercooler samt kylare + kylarslangar.....passform = 100%!!!!
    *Batteriet har hittat sin plats tillbaka där det en gång var, dvs. vänster om motorn!

    Återstår att göra:

    *Hämta nya bultar till toppen
    *Anpassa tryckrör till den nya IC:n
    *Laga oljereturslangen från turbon. Ev. hitta någon annan lösning där

    Efter det är det bara att montera ihop allt, ställa in pumpen och hoppas på att allt håller =)


    So fahren so gut

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Bilen är såld!

    Good luck till den nya ägaren!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin