Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54
  1. #21
    loop
    Gäst
    GTIn hämtad, den gick inte av konstigt nog







    Har även mekat lite

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Jävlar när är den GTI:n byggd? 1930 eller

  3. #23
    loop
    Gäst
    Ja, den var inte vacker. Vad kan vara värt att ta från den förutom K-jet, huv och vindruta? Är kamaxeln i 1,6 GTI vassare än AFT och AGG kamaxlarna? Är det värt att köra med mekankam?

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    AGG är ju en 2.0L 8v motor med hydrauliska lyftare, då passar inte en 1.6L mekanisk kam.

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Den där GTI:n har fått slita i sina dar av bilderna att dömma.

  6. #26
    loop
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    AGG är ju en 2.0L 8v motor med hydrauliska lyftare, då passar inte en 1.6L mekanisk kam.
    Vad skiljer dem åt? lagerlägen?

    För övrigt så behöver man inte svetsa AGG blocket för att montera AFT topp


  7. #27
    mrpete
    Gäst
    Nej, lagerlägena skiljer inte mer än att mekanisk topp har 5 överfall medan hydraulisk har 4, men de passar sinsemellan. Dock är det ventilmekanismen som skiljer.

    Mekanisk ventilmekanisk har stumma tryckare, man schimsar in rätt spel mellan kamnock och tryckare. ventiler är längre (98-99mm har jag för mig)
    Hydraulisk ventilmekanism har oljefyllda tryckare, inga schims, självreglerar spel, ventiler kortare (ca 92mm långa)

    Om man då ska konvertera till mekanisk (tål högre varv med rätt grejer) så måste man ha de långa ventilerna, mekaniska tryckare och en kam för såna.

  8. #28
    loop
    Gäst
    Bägge de två topparna på föregående sida, min AFT och en Golf2 1,8 GTI topp har fem lagerlägen och hydraliska lyftare. Hm, längre ventiler. Det går nog att lösa på nåt sätt. Vad är det för värden på den mekaniska GTI kammen? Och vad är det för värden kamaxeln i AGG, 2E resp AFT?

  9. #29
    A-performance
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av loop Visa inlägg
    Vilket ET?
    minns inte..

  10. #30
    mrpete
    Gäst
    Hmmm, märkligt.. AFT vet jag inte vad det är för motor.. någon nyare? golf II gti, måste nästan va från en -84 då, på mk1 är det iaf alltid så att 5 överfall = mekanisk, 4 överfall = hydraulisk.

    Jag har själv en mk2 gti topp med 4 överfall och hydrauliska tryckare. Agg-kammen är väldigt snäll, gti kammen något vassare men inte nåt att hänga i granen vid lite annat trim. Funkar väl om man har en original icke gti och vill ha lite annat register bara. aft vet jag inte ens vad det är för motor eller vilken bil den kommer ifrån.

    Edit: kikade lite närmare nu, aft är alltså en crossflow 1,6 från golf mk3. Vet att akl och aba är riktigt bra toppar med bra flöde original, bättre än portad counterflow, men aft vet jag inget om annat än var den kommer från.

    Edit2. golf3 1,6 fanns i två utföranden. 93-97 75hk, 95-99 100hk.
    Senast redigerad av mrpete den 2012-04-04 klockan 11:01.

  11. #31
    loop
    Gäst
    Min AFT topp kommer från en SEAT, 101hk. Tror den är likadan som en AKL, samma ventilstorlek 39,5 resp 33 och på bilder ser de likadana ut. Den är portad nu, så den ska nog räcka till. Vilken originalkam är vassast då? Eller har nån en billig trimkam att sälja? Gärna lyft runt 12-13mm.

    Det är fullt möjligt att de bytt kam i GTI toppen och då stoppat i en hydraulkam.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Har du brickor på Lyftarna i gti toppen är det garanterat en mekanisk kam då en hydraulisk inte lirar ihop med mekaniska lyftare.

    Du kan även mäta bascirkeln på kammen och jämföra med en känd hydraulisk kam då det skiljer dem emellan.

  13. #33
    loop
    Gäst
    Har mätt bascirkeln på AFT och AGG kammarna, de var samma. De såg likadana ut i övrigt också.

  14. #34
    krickan4
    Gäst
    Kan bli ett coolt bygge! synd det är 4 bult för annars har jag breddade plåtisar med däck

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    AFT och AGG kammen bör ha samma bascirkel då bägge är hydraul kammar, menade om du skulle jämföra mot mk1 gti

  16. #36
    loop
    Gäst
    Är det större bascirkel på mekankammarna?

  17. #37
    loop
    Gäst
    nån som behöver nåt från GTI 81an? Skambud och bytesaffärer gillar jag. den var komplett men upprostad.

  18. #38
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Som gti nörd skulle man vilja gå lös och rädda massa små detaljer egentligen. Men lite långt för att rensa på småprylar. :-)

    skickat från min mobiltelefon.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  19. #39
    loop
    Gäst
    skriv en lista så kommer vi nog överens. Jag skruvar bort det

  20. #40
    loop
    Gäst
    Opelfälgen passade inte fram pga bromsoket. Gör en till att sätta bak och breddar nåt annat att sätta fram. 165/65-13 fixade också.
    Motorn sitter ihop nu. Hoppas på start i helgen. Portad AFT topp, 2l AGG botten, hembyggt insug och k-jet, avgas får vi se.
    Rolig och praktisk bil.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin