Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Golf R + e85?

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    tror inte det höjer oktantalet nämnvärt, men oktantalet är ju långt ifrån allt som påverkar förbränningens stabilitet, hursomhelst så flyttas tröskeln för spikningar en bit högre.
    beprövad "snakeoil" som använts på många jänkare härikring sen årtionden tillbaka.. tillverkas i rättvik om ja inte minns galet.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Får prova

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    har kört många år nu på det och jag tycker att det blir bättre men det smörjer pumpen iallafall

    te:x vet dom som har provat tripak diesel booster dom tycket att det blir mycket bättre just i en diesel

  4. #24
    HenkeE35
    Gäst
    Nu börjar det kanske dra sig lite Off-Topic.

    Jag leder oss tillbaka på snacket om E85, själv kör jag en GTI ED35 med samma motor som R:en fast lägre laddtryck på turbon såklart.

    jag har ALLTID kört V-Power för jag tycker att den drar något mindre och inbillar mig att motorn hålls renare, är det så som ni säger att Shell har gått över till att tillsätta 5% etanol så borde väl det rent teoretiskt vara effektivare att köra vanlig 98 oktan?

    / Henke

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    vanlig 98 soppa är utdöende i europa å ersätts inom kort av E5.. som är just 5% etanol inblandning.. och även 95 ersätts av E10 som alltså har 10% inblandning av etanol.. det är väl ett steg mot bättre miljö då redan 5% inblandning av etanol sänker utsläppen ENORMT.. ungefär som när man fuskar igenom en bil genom avgastestaren på bilprovningen, med hjälp av en flaska k-sprit i tanken. (har jag hört..

    E5 = runt 98 oktan
    E10 = runt 95 oktan

    etanolen binder även upp sot och håller förbränningsrum å ventiler betydligt renare, så det är nog inte alls av ondo att köra på E5 soppan.

  6. #26
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Borde inte V Power vara billigare att köpa än 98 oktan isf med denna nya blandning??

    / Per

  7. #27
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Tacka vet jag tyskland, där man kan tanka både 100 och 102oktan på macken...

    .

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    tur att vi än har ren 98okt soppa än
    95okt soppa har 4,95% etanol i redan för är det över 5% etanol i bensin måste dom byta till E5 soppa

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Borde inte V Power vara billigare att köpa än 98 oktan isf med denna nya blandning??

    / Per
    Det är just det här jag tycker är så fantastiskt komiskt. Vintertid så blandar man i mer bensin i E85 så att det är närmare E75 = Priset på E85 går upp med ca 1kr/liter!! Man gör omvänt, blandar i etanol i bensinen 95/98 men inte fan sänker man priset på bensinen men bilens förbrukning ökar.. Så win win för bensinbolagen/staten. Blir så jävla trött på allt ibland..

  10. #30
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Det är just det här jag tycker är så fantastiskt komiskt. Vintertid så blandar man i mer bensin i E85 så att det är närmare E75 = Priset på E85 går upp med ca 1kr/liter!! Man gör omvänt, blandar i etanol i bensinen 95/98 men inte fan sänker man priset på bensinen men bilens förbrukning ökar.. Så win win för bensinbolagen/staten. Blir så jävla trött på allt ibland..
    +1

    / Per

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin