Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Golf R + e85?

  1. #1
    xlm
    Gäst

    Golf R + e85?

    Hej!

    Har en fundering kring e85, så vitt jag har förstått så går det att köra på enbart e85 i denna bil?
    Men undrar såklart också hur pass mycket mer bilen tar per mil om man kör på enbart e85 i tanken, och hur blir det med effekten, minskas den?
    Priset på bensinen har ju ökat avsevärt, och det skiljer 5kr per liter mellan 95 oktan och e85

    Finns det för och nackdelar med att köra på e85? jag har ingen aning om detta, så ju mer information ju bättre


    Mvh

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    De alla flesta moderna motorer med Lambdasond klarar som regel minst 30% E85 inblandat i bensinen, min Tsi 1,4 klarar det till 100% med full körbarhet,
    kallstartsvårighet kan uppträda vid >80% E85 samt att motorindikatorn tänds vid ca 40-50% E85,

    prova för att köra ned tanken till rött, häll på E85 för några hundringar och provkör några mil, om den misständer ska man avbryta och fylla upp med bensin, ha gärna koll på oljetempraturen om möjligt, man kan även kolla att lambdan reglera upp och ned med vag-com eller Elm327 för att se att lambdaspänningen pendlar upp och ned

    körning på E85 kan tom. förlänga livslängden på motorn, E85 är ett högoktaning bränsle med ett oktantal på ca 102-104

  3. #3
    xlm
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    De alla flesta moderna motorer med Lambdasond klarar som regel minst 30% E85 inblandat i bensinen, min Tsi 1,4 klarar det till 100% med full körbarhet,
    kallstartsvårighet kan uppträda vid >80% E85 samt att motorindikatorn tänds vid ca 40-50% E85,

    prova för att köra ned tanken till rött, häll på E85 för några hundringar och provkör några mil, om den misständer ska man avbryta och fylla upp med bensin, ha gärna koll på oljetempraturen om möjligt, man kan även kolla att lambdan reglera upp och ned med vag-com eller Elm327 för att se att lambdaspänningen pendlar upp och ned

    körning på E85 kan tom. förlänga livslängden på motorn, E85 är ett högoktaning bränsle med ett oktantal på ca 102-104
    Tack för ditt svar, skall testa att tanka e85 och koppla in min elm327 och kolla hur värdena ser ut vid körning, men drar bilen mer bränsle, antar att den gör det? Och hur är det med effekten, minskas den med e85?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Du får räkna med ca 35-45% mera bränsle beroende på körsätt, många kallstarter etc. , brukar ge någon enstaka extra häst i vissa fall

  5. #5
    xlm
    Gäst
    Den dricker alltså mer men effekten blir det inte direkt skillnad på?
    Undrar om det lönar sig att tanka e85 då om den dricker så pass mycket mer, får nog räkna på detta

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2009
    Namn
    Jonas Larsson
    Ort
    Rydboholm
    Inlägg
    23
    Du kommer att spara ca 1 kr/mil om du kör en 50/50 mix av E85 och 95 oktan, men förtjänsten äts nog upp av tätare oljebyten.

  7. #7
    xlm
    Gäst
    Mjo det har du kanske rätt i, tankar i vissa fall 98 oktan också, har inte prövat V-Power än dock
    Kanske lika bra att fortsätta köra på vanlig bensin.

    Mvh

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Jag kör våra fordon på 98 eller V Power 99 och kommer fortsätta med det.

    Har läst att man ska byta olja oftare vid användning av E85. Bara det känns ju skumt. Varför det, ”spär” e85 :en ner i oljan pga sin rikliga blandning?

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Jag skulle nog avråda från att tanka enbart e85. Visst funkar det säkert men eftersom motorstyrsystemet inte är anpassat för e85 och du skulle ha oturen att nåt går sönder så gäller inga garantier. Av erfarenhet av alla taxi bilar med 1.4 tsi twincharger motorerna som vi får in som går på e85 och är anpassade för det men samtidigt av nån anledning börjar dra olja från cylinderhuvudet och måste få det utbytt pga att problemet är oidentifierbart, så skulle jag nog hålla mig till bensin om jag var du. Men du skulle ju kunna börja blandtanka först 60% bensin och 40% etanol, sen vid nästa tankning kanske tanka 60% etanol och 40% bensin. Lär nog funka bättre om man gör det långsamt så styrsystemet får tid att anpassa sig.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag kör våra fordon på 98 eller V Power 99 och kommer fortsätta med det.

    Har läst att man ska byta olja oftare vid användning av E85. Bara det känns ju skumt. Varför det, ”spär” e85 :en ner i oljan pga sin rikliga blandning?

    /Peter
    V-Power 99 finns ej mer det är nu för tiden 98+ 5% etanol (dyrt) billigare att tanka 98 och blanda i en dos av tripak

    jepp man bör byta olja tätare när man kör på E85

  11. #11
    MiWi
    Gäst
    Inte för inte E85-bilarna är stamkunder på verkstad...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    man bör inte blanda egna varianter av e85 och soppa om man inte har järnkoll på motorstyrningen, å det har ytterst få i detta land.

    antingen har man orginal programvara och då kör man BENSIN, eller så har man utvecklad programvara för E85 och då kör man E85, punkt.

    enbart programvara är inte rätt väg att gå för att nyttja fördelarna av E85, detta kräver även högre kompression och andra kamtider, MEN det går ändå att hämta 15-25% mer effekt på en riktig tändkurva, och med rätt anpassad sådan så drar bilen 5-10% mer E85 jämfört med bensin = ganska rejäla vinster i soppa-pengar.

    nu äts ju dessa vinster upp av tätare oljebyten, även om det idag finns en/ett par riktigt bra oljor med zink i för "hybrid-bilar", så binder E85 vatten, som spär ut oljan snabbt, samt att alkoholen snabbt äter hål på oljefilmen i cylindrarna om man kör vanlig olja.. ganska omgående = rejält ökat slitage.

    så, håll dig till bensin, det blir betydligt säkrare, enklare och billigare än e85 såvida inte någon har satt sig in i just e85 programvara + olja + nya kolvar för just R:en.. men det törs jag med största säkerhet påstå att ingen ännu har gett sig på i detta land.

  13. #13
    MiWi
    Gäst
    E85 är ju mer ett mediabränsle än vad det verkligen är ett bra bränsle enligt mig.

    Synd att utvecklingen med E100 i dieselmotor står stilla (Maptun labbade med detta för ett tag sedan). Fungerade tydligen riktigt bra.

    Så länge de mesar med blandbränsle och hybrider kommer det aldrig bli bra.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    E85 är ju mer ett mediabränsle än vad det verkligen är ett bra bränsle enligt mig.

    Synd att utvecklingen med E100 i dieselmotor står stilla (Maptun labbade med detta för ett tag sedan). Fungerade tydligen riktigt bra.

    Så länge de mesar med blandbränsle och hybrider kommer det aldrig bli bra.
    Många bussar här i Östersund kör på E100 med inblandad glykol som tändförstärkare. En lärare jag hade på universitetet fick tag i ett fat sånt här och körde sin volvo 760 på det, och när han skulle byta olja så var oljan i princip som en stor gelé klump i tråget. xD

    Men utvecklingen står nog inte stilla, dock är det ju mer riktat mot framför allt kollektivtrafik.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    R:en ska/kan inte köras enbart på E85 (max E10 är ok). Motorstyr har ingen detektering för multifuel och förstår inte att man tankar E85. Som kuriosa så får man 37 % högre förbrukning med E85 jämfört med vanlig bensin (densitetsskillnad och energiinnehåll ger skillnaden). I detta fall så tror jag man tappar effekt eftersom styrsystemet inte kommer att styra ut mer mängd (momentrapporteringen kommer bli skräp vilket gör att fel moment rapporteras till växellåda så har man DSG så kan man få problem med dåliga växlingar). Kör på 98 oktan! Bränslekostnaden är inte den stora delen av att äga en R (såvida man inte kör väldigt mycket).

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Slutsats då: Ge fan i spriten.

  17. #17
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 126
    Citat Ursprungligen postat av kim_gulle Visa inlägg
    Slutsats då: Ge fan i spriten.
    :-)))) Det blir ingen sprit! Det verkar ju kunna orsaka mycket elände. Trodde att Shell V power fortfarande var 99 men det var fel, (som boster skriver). Dock kan jag inte säga att jag känt någon skillnad mellan 98 och gamla V power.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    jag kör med http://www.tripak.se/ och 98okt har gjort det i många år tycker det funkar fint

    men jag har ingen GOLF R

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Är tripak bara "snakeoil" eller funkar det?

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Bra smörjning är det ju iaf.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin