Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    bmk
    Gäst

    Chassie till passat 3BG

    Går och funderar på vad man skal välja.

    Skulle vilja ha en bil som e lägre og sportigare änn orginal. Den e lite svajig nu tycker jag. Sen skal jag ha møyligheten at dra husvagn med den med. Och att den inte blir för låg men går att köra med.

    Mina funderingar går åt HR fjädrar. Efter vad jag mins när jag hade det på polon så funka dom bra. Progressiva e dom med så vid krok last blir den styvare bak.

    Funderar at använda 17" då jag kör en bit til och från jobb (och har däck liggandes :P )

    Åsikter önskas.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    H&R cupkit kanske vore något?

  3. #3
    J.SJOBECK
    Gäst
    Jag har inga bra erfarenheter av H&R. När jag skulle sänka en bil jag hade förut (ingen VW) köpte jag H&R fjädrar och BILSTEIN sprint dämpare och det blev en fullständig katastrof
    Fjädrarna skulle sänka 35mm men sänkte 70mm! och som grädde på moset blev den inte ens hårdare.
    Efter många turer med återförsäljaren fick jag byta mot EIBACH fjädrar och de var mycket bättre och sänkte bara 35mm
    Provade även H&R fjädrar på en Passat 3B och det var inte heller någon höjdare, sänke mer än utlåvat och var för mjuka.
    Jag skulle köpa EIBACH de har jag aldrig haft problem med.

  4. #4
    bmk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.SJOBECK
    Jag har inga bra erfarenheter av H&R. När jag skulle sänka en bil jag hade förut (ingen VW) köpte jag H&R fjädrar och BILSTEIN sprint dämpare och det blev en fullständig katastrof
    Fjädrarna skulle sänka 35mm men sänkte 70mm! och som grädde på moset blev den inte ens hårdare.
    Efter många turer med återförsäljaren fick jag byta mot EIBACH fjädrar och de var mycket bättre och sänkte bara 35mm
    Provade även H&R fjädrar på en Passat 3B och det var inte heller någon höjdare, sänke mer än utlåvat och var för mjuka.
    Jag skulle köpa EIBACH de har jag aldrig haft problem med.
    Sjalv har jag inte provat eibach eller bilstein. E väll lite som du sejer at hr e mjulka. Vet at min kompis ochså hade problem med hr på sin polo gti.

    Fundera fundera.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Till Passaten finns ju en massa olika H&R-fjädersatser!
    Alltså olika antal mm sänk och hårdhet.

  6. #6
    bmk
    Gäst
    hade en del sidor at titta på godis, men har ni några linkar att dela så man kan titta lite.....

  7. #7
    J.SJOBECK
    Gäst
    Jag beställde fjädrar till rätt bilmodell och de skulle sänka 35mm. det fanns även en sats som skulle sänka 60mm men den var inte TÜF godkänd så den ville jag inte ha.
    Satsen jag fick var enligt artikel numret på fjädrarna den TÜF godkända satsen och de byttes även ut en gång till med samma resultat, alldeles för låg och mjuk.
    Jag hade kunnat acceptera att de sänkte så mycket om de hade varit stenhårda, men de var de inte, så resultatet blev en bil som var väldigt låg men hade helt kass väghållning genom att den ständigt slog igenom i fjädringen.
    Jag tror H&R är gjorda för posörer som vill ha en låg bil med bibehållen komfort och inget krav på bra väghållning.
    Jag har bara provat H&R vanliga sänkfjädrar så man kan ju hoppas att deras mer avancerade satser är bättre, men jag vågar inte chansa en gång till.
    Till min nuvarande bil (Passat 16V -96) har jag köpt riktiga coilovers, stenhårt och lågt härligt!

  8. #8
    bmk
    Gäst
    Ser ochså at det fins justerbara chassi ner i en 4000kr. Sjalv har jag haft kw justerbart til 12000 men tycker det e før mycket at lägga nu. Fjädrar startar på en 12-1400 och cup kit 3-4000. För min del räcker det väll med fjädrar men kunne tenka mig cup kit bara den inte blir dør låg. Bilen ska liksom användas ochså.

  9. #9
    ReD-
    Gäst
    coilovers typ raceland och liknande finns att hitta på ebay billigt.

    annars kan jag även rekomendera dessa http://www.vr6.nu/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=18512

    Köpte dessa till min golf mk5 gick snabbt och mycket smidigat att få dem. 2500:- inkl frakt kostade dem (tog ca 4 dagar att få dem)

  10. #10
    bmk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ReD- Visa inlägg
    coilovers typ raceland och liknande finns att hitta på ebay billigt.

    annars kan jag även rekomendera dessa http://www.vr6.nu/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=18512

    Köpte dessa till min golf mk5 gick snabbt och mycket smidigat att få dem. 2500:- inkl frakt kostade dem (tog ca 4 dagar att få dem)
    det ser ju ut till att va valdigt billigt......samma pris som for bara fjadrar ju...

  11. #11
    ReD-
    Gäst
    det var med min tanke, hade tänkt mig fjädersänkning först. men när jag såg dessa så blev det dem istället.
    Och kan som sagt varmt rekomendera säljaren Väldigt trevligt bemötande och snabb och smidigt leverans till dörren =).

    Är ett års garanti på coiloversen med. (hade samma modell på min vento vr6 och hade inga problem med dem efter 3år och ca 6000 mils åkande)

  12. #12
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag kör med H&R samt gula Koni på min Passat och är jättenöjd iallafall. 30 mm sänkning och lite hårdare tog bort det värsta gunget och gav ett fabrikssänkt utseende. :-) Det fanns ju billigare, men varför köpa saker två gånger?

    Köpte av Pelle på Stötdämparexperten, finns han kvar?

  13. #13
    bmk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Jag kör med H&R samt gula Koni på min Passat och är jättenöjd iallafall. 30 mm sänkning och lite hårdare tog bort det värsta gunget och gav ett fabrikssänkt utseende. :-) Det fanns ju billigare, men varför köpa saker två gånger?

    Köpte av Pelle på Stötdämparexperten, finns han kvar?
    Det låter som vad jag e ute efter. vad gav du ca ?

    Efter som jag var nøjd med h&r fjadrar på tidligare bilar så går det ju at køpa det først, senn dempare....ev...

  14. #14
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av bmk Visa inlägg
    Det låter som vad jag e ute efter. vad gav du ca ?

    Efter som jag var nøjd med h&r fjadrar på tidligare bilar så går det ju at køpa det først, senn dempare....ev...
    Jag minns inte riktigt, det var några år sedan, var det 6000:- med rejsarabatt tro?

  15. #15
    bmk
    Gäst

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Kört med H&R fjädrar i många år och aldrig haft problem faktiskt. Kört dem på Passat 3BG, CC, 3C variant och nu senast skaffade jag 40mm sänkfjädrar till en Superb Combi. Sänker om utlovat och bra kvalité. Kört ca 4000 mil med respektive sats. Brukar ta hem dem från Tyskland, ligger runt halva priset mot här hemma.

  17. #17
    GTI-nissen
    Gäst
    Köp nu riktiga grejer Björn och inte det billigaste! Fast det är klart, gillar man att skruva och göra om samma sak flera gånger då kan man ju chansa på att köpa billiga saker. ;-)

  18. #18
    bmk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Köp nu riktiga grejer Björn och inte det billigaste! Fast det är klart, gillar man att skruva och göra om samma sak flera gånger då kan man ju chansa på att köpa billiga saker. ;-)
    Jo det e klar, brukar vara sketisk till billiga grejerer, skruvandet e det vall så som så med. men surt att lagga massa pengar på grejer man køpt långt bortifrån og skall børja med massa retur osv.........

    grejen med detta va att firmat som saljer dessa bara e en 50-60 min åkande hemifrån mao enkelt att åka ditt og spø upp nån om det er skit, inte minst kolla på det innan.

    Nar jag køpte KW så var jag valdigt nøjd med det, tenkte køpa riktiga grejer som inte "rosta", var ju lite problem med det men det løste sig då. larde ochså att man justerar inn bilen sen blir den dar...så behovet før att efter justera e liten. Med justerbart kan man också få "riktighøyd" samt at dampare og fjader borde vara avstamnda........

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin