Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    142racing
    Gäst

    Motor byte golf2 Syncro

    hejsan!!!

    Har nyligen införskaffat mej en -87 vw golf2 syncro

    Har funderingarna på att sätta i en turbodiesel motor i den som kommer i från en -92 golf2 "importerad"

    Och då funderar jag om den passar rakt i el måste de göras om mkt mm


    tacksam för bra och utförliga svar mm
    tar gärna i mot mkt tips mm

    kommer att läsa och svara så mkt jag hinner

    mvh Victor

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Att få i den lär inte vara så svårt, men utväxlingen kommer blir lustig.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    142racing
    Gäst
    är det nån skillnad i lådorna tro, tänkte mer om de går och byta ut hela drevsattsen el va de heter el blir de konstigt med syncron då

    tycker för övrigt att den redan är lågt/högt växlad iaf den var mkt men va vet ja är inte så insatt i vw,, men man blir väl mer insatt så småningom om
    Senast redigerad av 142racing den 2012-03-01 klockan 00:55.

  4. #4
    mrpete
    Gäst
    En diesel varvar ju inte i närheten av vad en bensinmotor gör, så det kan nog bli lite knas.. eller har jag fel?

  5. #5
    142racing
    Gäst
    jo de vet ja med att dieseln varvar mkt mindre,,, men hur blir de med bensin växellådan då, kommer dieseln varva mindre el mer, och visst passar den i den lådan?

    måste jag byta nån bränslepump i tanken el undre bilen oxå?
    Senast redigerad av 142racing den 2012-03-01 klockan 10:09.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Den kommer bli väldigt stark 0-100, men sen slår det nog stop, mycket snabbare kommer den inte gå.

    Om jag inte gjort en tankevurpa och det blir tvärtom.

    Elsystem, bränslesystem, o.s.v.

    Går det ens regga bilen med tdi 4wd?
    En sådan bil måste väll finnas att köpa om det ska gå?
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    såvida bilen är av årsmodell 92 eller äldre så ska det vara helt lugnt att regga med en dieselmotor, med kraven att "motorn har fungerande köldstartsanordning och klarar utsläppsprovet vid kontrollbesiktning."

    åka med bensin-låda blir väldigt tråkigt då växlarna blir jättekorta.. topphastigheten blir låg och du kommer att tröttna på den högvarvande dieseln.. såvida du inte tänkt köra mestadels race med den, då är det ok, även soppa-ekonomin kommer att bli riktigt taskig och du kommer finna dig själv med att växla 1-3-5 då 2:an och 4:an helt plötsligt är överflödiga.

    det går att flytta över innehållet, drevsats å rubbet, ifrån en diesel-låda till en syncro-låda, både på 020 och dom lite kraftigare 02C modellerna(wire-manövrerade), men du lär borra bort kronhjulet ifrån diffen och behålla syncrons diff, samt montera denna på dieselns kronhjul, detta då "vinkelväxeln" går in i diffen och vidare till drivningen på höger hjul samt bakåt.
    (detta är inget krångligare än att byta en slutväxel.)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    du kommer även få bygga ett eget främre rör då du har en vinkelväxel på syncron...
    Sen lär de nog bli aningens trångt på baksidan av motorn när du ska ner med en turbo samt grenröret till de som ev. kan krocka med vinkelväxeln även de!

  9. #9
    142racing
    Gäst
    har tagit delar av elsystemet till motorn från 92an och ska flytta över,
    de där med växellådorna ska jag verkligen prova
    menar du främre avgasröret från turbon o bakåt alltså?

    han jag köpte bilen av hade satt i en lika dan motor som jag tänker göra, och han sa då att de inte var nå problem. åfan va fränt tänker en annat de ska ja nog å prova/göra,

    gärna lite mer info om 020 och 02c modellerna?
    mvh
    Senast redigerad av 142racing den 2012-03-02 klockan 00:37.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    020 = satt i golf/jetta syncro.. vanlig tråkig 5-växlad golf-låda.

    02C = satt i golf/passat G60 syncro, samt golf rallye. lite kraftigare 5-växlad låda som har wire-länkage precis som 02A-lådorna som är den framhjulsdrivna varianten av samma serie låddor.


    jag tror INTE att turbon hamnar ens i närheten av vinkelväxeln, den sitter jättemycket högre upp, drygt 16 centimeter vid lägsta punkten på en GTD, om ja inte minns helt galet.
    däremot kommer du att få snida till en downpipe ifrån turbon och ut brevid kardanen på passagerarsidan, då den normalt går rakt ner i kardantunneln på dieseln, men det är ju ett mindre problem.

  11. #11
    142racing
    Gäst
    okok
    tackar för svaren

    kommer nog göra en projekt tråd om de här bygget känner ja på mej

  12. #12
    142racing
    Gäst
    hej
    har nyligen köpt mej en Golf 3 1,9gtd motor -92 och naturligt vis så trycker den ur sig vatten/glykol i expansionskärlet. Nu till frågan. jag har en 1,6td motor står, passar den toppen på 1,9an. om nu det är toppen som de är en spricka i el tror ni att det är topplockspackningen som är kass?
    Har bytit termostaten

    mycket tacksam för svar
    mvh victor

  13. #13
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Jag hade tidigare en Passat TDI 1,9 -99 som hade komp i expansionskärlet. På den räckte det med ett byte av topplockspackning.
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  14. #14
    142racing
    Gäst
    okok ja de blir nog ett topppacknings byte på den.

  15. #15
    142racing
    Gäst
    Mkt nytt o bytt så nu går den som en symaskin i motorn

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin