Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2010
    Namn
    Ben Hogan
    Ort
    Växjö/Örebro
    Inlägg
    92

    Förslag på Sommardäck.

    Hej!

    Skulle vilja ha förslag på nya sommardäck till min Scirocco. Har idag kört 6000 mil på Pirelli Zero Rosso. Möjligen något bullriga men verkligen hållbara. Har inte så mycket att jämföra med. Idag har jag dimensionen 235/45 18.

    Jag prioriterar:

    Pris
    Hållbarhet
    Våt egenskaper

    Förslag emottages tacksamt!

    /M
    Senast redigerad av hoganb den 2012-02-29 klockan 15:00. Anledning: Skrivit fel.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av hoganb Visa inlägg
    Hej!

    Skulle vilja ha förslag på nya sommardäck till min Scirocco. Har idag kört 6000 mil på Pirelli Zero Rosso. Möjligen något bullriga men verkligen hållbara. Har inte så mycket att jämföra med. Idag har jag dimensionen 235/45 18.

    Jag prioriterar:

    Pris
    Hållbarhet
    Våt egenskaper

    Förslag emottages tacksamt!

    /M
    Personligen tycker jag Kumho är väldigt prisvärda däck, men skall väl i ärlighetens namn säga att jag inte hårdtestat våtegenskaperna.
    235/45-18 är egentligen fel dim, original har Sciroccon 235/40-18. 45-profil får 3,6% längre rullomkrets och hastighetsmätaren visar mindre.

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2010
    Namn
    Ben Hogan
    Ort
    Växjö/Örebro
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Personligen tycker jag Kumho är väldigt prisvärda däck, men skall väl i ärlighetens namn säga att jag inte hårdtestat våtegenskaperna.
    235/45-18 är egentligen fel dim, original har Sciroccon 235/40-18. 45-profil får 3,6% längre rullomkrets och hastighetsmätaren visar mindre.
    Det är möjligt att jag rört ihop dimensionen. Hur som däcken har suttit på sedan jag köpte bilen ny. Får kolla i morgon.

    Inga fler tips??

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Magnus Olausson
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    52
    Åker på Hankook Ventus Evo V12, kanon nöjd!
    Har bara åkt ca 600 mil så har inte jättestora erfarenheter om hållbarhet men vettigt pris

    Mvh

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2010
    Namn
    Ben Hogan
    Ort
    Växjö/Örebro
    Inlägg
    92
    Det var skralt med tips men tack till er som skrivit!
    Fick den hjälp jag önskade på " Jag rullar" Ett riktigt trevligt forum.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Det är skitenkelt att välja däck. Man lär sig två tre saker som man kombinerar ihop sen.

    1 Däck med V mönser ser fräckare ut (tycker en del) Låter mer.

    2 Däck med raka snitt som ''continental sportcontact'' är bättre än de V mönstrade (oftast)

    3 Olika storlekar ger olika köregenskaper. Balongdäck = komfort. Lågprofil = snyggt (Tycker samma perssoner som gillar V mönstrade däck.). Mittimemellan ger bäst grepp. (beroende på bredd)

    4 Priset Dyrt=bra (ibland dåligt men ändå bättre än billgt). Billigt = Sämst. Prisvärt = däcken som satt på bilen från fabrik (oftast)

    Tycker det är rätt så värdelöst å fråga på forum om vilka däck man ska ha. Oftast skriver folk jag kör med xxx de är bra. Jag kör med yyy de är bra. Om 20 pers skriver sina favoritdäck så säger det dig inget då de förmodligen har en annan storlek på sina däck än de som du ska ha. Och även om de tycker att däcken är bra, så är det förmodligen kassa.
    Bilda alltid en egen åsikt först sen leta däck.

  7. #7
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av hoganb Visa inlägg
    Det var skralt med tips men tack till er som skrivit!
    Fick den hjälp jag önskade på " Jag rullar" Ett riktigt trevligt forum.
    det var ju bra att du fick ditt svar där då. Då slipper du ju sitta här inne å surna till. Må väl och gå i frid....

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Väl skrivet.

    Citat Ursprungligen postat av Haugeman Visa inlägg
    det var ju bra att du fick ditt svar där då. Då slipper du ju sitta här inne å surna till. Må väl och gå i frid....

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  9. #9
    J.SJOBECK
    Gäst
    Däck är en hel vetenskap och oerhört mycket mer komplicerat än vad de flesta tror.
    Alla däck är kompromisser och vissa egenskaper går inte att kombinera så här är några hållpunkter:
    * våtgrepp och lång hållbarhet är två motpoler: "mjukt" gummi ger bra grepp men kort hållbarhet, "hårt" gummi ger lång hållbarhet men sämre grepp.
    * mönstret har väldigt lite med egenskaperna att göra utan det är däckstommen och framförallt gummiblandningen som avgör ett däcks prestanda.
    * det är väldigt dyrt och kostnadskrävande att utveckla däck så det är den enkla sanningen "man får inte mer än man betalar för" som gäller.
    De flesta lågprisdäck kan fungera hyfsat så länge det är varmt och torrt men de har mycket sämre våtegenskaper och som på vår och höst när det är både blött och kallt kan de vara rent livsfarligt dåliga.

    Jag tycker du skall köpa däck av ett känt fabrikat, de kostar mer men är mycket bättre, tänk på att bra däck är en billig livförsäkring!

    Lycka till med däckvalet!

    // Joakim

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2010
    Namn
    Ben Hogan
    Ort
    Växjö/Örebro
    Inlägg
    92
    Toppen Joakim! Det blir likadana däck som satt på från början!

    Citat Ursprungligen postat av J.SJOBECK Visa inlägg
    Däck är en hel vetenskap och oerhört mycket mer komplicerat än vad de flesta tror.
    Alla däck är kompromisser och vissa egenskaper går inte att kombinera så här är några hållpunkter:
    * våtgrepp och lång hållbarhet är två motpoler: "mjukt" gummi ger bra grepp men kort hållbarhet, "hårt" gummi ger lång hållbarhet men sämre grepp.
    * mönstret har väldigt lite med egenskaperna att göra utan det är däckstommen och framförallt gummiblandningen som avgör ett däcks prestanda.
    * det är väldigt dyrt och kostnadskrävande att utveckla däck så det är den enkla sanningen "man får inte mer än man betalar för" som gäller.
    De flesta lågprisdäck kan fungera hyfsat så länge det är varmt och torrt men de har mycket sämre våtegenskaper och som på vår och höst när det är både blött och kallt kan de vara rent livsfarligt dåliga.

    Jag tycker du skall köpa däck av ett känt fabrikat, de kostar mer men är mycket bättre, tänk på att bra däck är en billig livförsäkring!

    Lycka till med däckvalet!

    // Joakim

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin