Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135

    Bygga avgassystem 1.8t

    Det har ju blivit XX antal varianter av avgassystem på bilarna genom åren med mycket blandade resultat av ljudnivå/komfort/flöde, och nu ska det till att byggas ett lite större på bruksbilen, 3" närmare bestämt, och detta vill jag ha så tyst det bara går.. dvs. det ska inte låta nånting ens i närheten av "fränt ljud" eller "volvoraggare" om bilen.

    tänkte som så att det måste finnas många fler här som sitter på bra/dåliga erfarenheter ifrån egna tidigare snickerier.

    dom flesta sportsystem som säljs är 2.5" eller 2.75" till dessa motorer och 1-2 ljuddämpare, men denna dimension är alltså för liten för denna motor, så nu hoppar vi upp ett snäpp till 3", ifrån turbon och hela vägen bak.. möjligen även en 3.5" downpipe.

    orginal sitter där en väldigt liten turbo, som varvar livet ur sig, och den är jättebra på att blockera flödet samt slå sönder ljudet, vilket är anledningen till att vissa system bara har EN dämpare, men nått sådant är alltså inte intressant.

    Jag vill åt riktigt högt flöde, från turbon och ut, med en sportkat, RF flexdel, och vad jag idag kan tänka mig 3st dämpare..
    det finns säkert några här med erfarenhet av olika typer av dämpare, runda, långa, korta, ovala mfl olika konstruktioner?
    olika teorier om placering, långt fram/bak för att dämpa ut olika frekvenser å resonanser?
    tankar kring "flow straighteners", supertrapps och andra lösningar?
    (vi hoppar över "cut-outs" i detta projekt då det är en bruksbil.)

    troligen blir det simons universaldelar, rostfritt, som det ska snickras av, allting kommer att TIG-svetsas.


    vad bör jag tänka på för att dämpa ut så mycket av ljudet det bara går?

    all info, erfarenheter och tankar kring detta tas tacksamt emot =)

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Förstår jag rätt att du skall behålla K03 turbon?


    .

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Nope, K03 turbon ska han inte ha kvar...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Erik Milberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    74
    Känns lite spontant som att du är ganska begränsad med en orginal omoddad kaross. Har ju inte kollat under din bil men ja vet att platsen för avgassystem brukar vara rätt begränsad. Dvs. de finns ju inte så många sätt att dra ett system på och de finns inte plats för så många dämpare heller. Så kolla hur många som kan tänkas gå dit å slå dit så många som möjligt. De är väl de som går att göra, såvida ingen vet nån hemlig mirakel dämpare som dödar ljud å ökar flödet sammtidigt Med 3" kommer det mullra så är de bara, lite svårt både ha kakan å äta den...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    själva linjen för hur systemet skall gå den är ju som du säger ganska solklar, däremot är det en jäkla skillnad på hur långt fram/bak man sätter dämpare samt av vilken typ dom är, vissa typer/sorter/modeller tar bort ljusa toner, andra dova, å det är frågan om i vilken ordning man vill dämpa/filtrera ljudet så att man i slutändan får lägst ljudnivå ut genom pipan, samt bäst komfort i kupén.
    är fullt medveten om att ett 3" system "mullrar".. har dock hört jäkligt tysta system, men dessa har då innefattat specialbyggda och avstämda fullflödes-dämpare som måttats fram specifikt för motorn ifråga..

    det är ganska gott om plats därunder faktiskt, efter downpipen dvs..
    en lång rundis tänkte jag knöka in därunder ganska tidigt.. då dessa brukar dämpa bort dom ljusa tonerna ganska effektivt..
    ev en kortare oval dämpare innan denna, direkt efter katten, alternativt efter lång-rund.. sen blir det ju en större oval dämpare bak där i "baljan".. som man får S:a sig in i då den kommer att ligga på tvären.. inte optimalt, men så ser det ut på en kort å kompakt bil ala golf 4/a3.

    lite så ser väl planerna ut just nu, men fler förslag tas tacksamt emot =)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det skulle ju gå att designa en "mirakel-dämpare" att montera bakom katalysatorn/i slutet på systemet..
    bestående av ett inre rör, med portar ut åt sidorna.. och en fjäderbelastad kona inuti detta rör som trycks bakåt av avgastrycket och öppnar portarna mer och mer, för att vara i fullt öppet läge vid ett givet avgastryck(fjäderkonstanten)..
    sedan sätter man ett yttre rör över detta, utanpå portarna, som leder avgaserna "runt" själva kontruktionen och vidare bakåt till resten av systemet..
    på detta vis skulle man dämpa bort enormt mycket av resonansen och vid vanlig körning skulle framförallt mullret vara nästan helt eliminerat.. med minimal påverkan av flödet.. i stil med en sk "supertrap", fast kanske inte monterad längst bak i slutpipan.
    dom första "trapsen" jag kikade på för många år sedan var som en insats längst bak i slutpipan, fjäderbelastad, som rörde sig ut och in beroende på flödet.. detta, tillsammans med 2st vanliga dämpare, dämpade ljudnivån på v8r bättre än ett system med 4st konventionella ljuddämpare.. utan att påverka flödet nämnvärt vid full belastning.

    alt. kan konstruktionen styras av en WG-klocka och aktiveras vid ett givet tryck i insuget.. = lågt ljud genom små portar tills turbon har snurrat upp i varv och börjat slå sönder ljudet mer.. å först DÅ öppnar man portarna helt..

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Ett tips kan jag komma med och det är att titta på apple racing ljuddämpare i stället för simons, de är bättre på att dämpa ljud och verkar flöda bättre.
    Senast redigerad av razer den 2012-02-27 klockan 20:42.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Har också hört goda saker om Apple, deras dämpare som dämpar lika mycket som andra är betydligt mindre, så en som är likastor borde dämpa mer

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    OM det är trångt om plats......
    Med 3-3,5" är det ju en del material som skall expandera.
    Kan expandera upp till 2,5 cm på ett 3-3,5" system.

    Det diskuteras just i nån tråd på rejsa.nu.
    Tänkte att om det är platsbrist blir 2,5cm mycket som skall röra sig.
    Men så är det ju inte ens säkert att de rör sig mer än 0,5-1cm heller.

    Kör du med gummiupphängt eller?
    Kopplingar , V-band eller vanliga klammer?

    Bara en tanke.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    jag tänkte V-banda det efter downpipen, och helsvetsa det bakåt sedan.. blir gummiupphängt som orginal då det är riktigt kraftiga upphängningar, möjligen att det blir sånna där röda polyurethan-upphängningar ifrån ådi s3.

    plats finns det gott om överallt utom där downpipen ska stickas ner, där äre tråååångt bland kardaner, fördelningslådor, drivaxlar, sniglar, oljereturer å generator, men det löser sig! =)

    Apple dämparna har jag spekulerat i tidigare, och lyssnat lite på vid tillfälle.
    dom verkar tåla värme betydligt bättre än simons, som man ofta bränner ur på en säsong, sen verkar dom även dämpa bättre.
    sist jag tittade på dom verkade det svårt att få fram dämpare till bilen ifråga.. men det ser ut att vara fullt möjligt idag, och priserna såg inte heller så tokiga ut, helt klart ska jag slå dom en signal och höra efter.. 3st sådana rätt avstämda bör ju kunna ta ner oljudet till rimliga nivåer.. då dom oftast dämpar ner stora V8r med endast 1-2.. sen är det väl tänkt att stor-snigel ska komma upp i varv relativt fort och slå sönder resterande ljud.
    tack för tipset!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin