Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    jonas_lindquist
    Gäst

    Eftermontera AUX RCD 300

    Hej

    Har köpt en Passat, 2007, som har RCD 300. Jag har även en Polo 2010 med RCD 310. Polon har 3,5mm aux kontakt för enkel anslutning av t.ex. iPhone och dylikt. Detta saknar Passaten.

    Som jag ser det har jag lite olika alternativ:

    1. FM-sändare
    Ser nästan bara minus med detta...

    2. CD-växlaremulator
    Verkar rätt lätt att skruva in. Kan då montera ett 3,5mm hål där jag vill ha det. Men frågan är - vilket av alla kit ska man köpa? Måste något kodas in i bilen?

    3. VW-verkstad
    Antar att jag kan lämna in bilen och få AUX eftermonterat på RCD300. Vad kostar det?

    4. RCD 310 / stereobyte
    Om jag köper en RCD310 på blocket, är det plug and play då? Kan jag bara skruva i den, dra en AUX sladd och allt fungerar?


    Jag är jättetacksam för alla idéer och hjälp! Jag har sökt men utan större framgång tyvärr...

    Mvh
    Jonas

  2. #2
    ReD-
    Gäst
    http://www.blocket.se/stockholm/Vw_D....htm?ca=13&w=3

    något sånt kanske är ett alternativ annars ? =)

  3. #3
    jonas_lindquist
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ReD- Visa inlägg

    något sånt kanske är ett alternativ annars ? =)
    Nej. Det tycker jag inte. Men tack ändå.

  4. #4
    jonas_lindquist
    Gäst
    Skulle det vara så svårt att få svar? Ingen som har någon hjälp?

  5. #5
    sejton
    Gäst
    Aux monterad ca 1000kr
    byta till rcd310 då måste du byta gateway om jag fattat folk rätt. Läste lite på nätet om det och där står det. (RCD300 och RCD500) är från 2:a generationen och (RCD210, RCD310, RNS310 m.m) är från generation 3, så därför måste du byta gateway. Men såg rcd310 från 2005, funkar dem i tex golf v 2007 rakt av utan gateway byte?

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    http://www.ebay.com/itm/Car-MP3-Adap...item3f0e04ebe8

    Något liknande den köpte jag och monterade till min rcd300. Funkar klockrent!

  7. #7
    Davex_
    Gäst
    Jag har en golf gti 05 med stereon rcd300! Skulle vara jätte tacksam om någon kunde beskriva om vad man ska köpa och om det blir bra ljud med aux kabel! Skulle helst vilja byta till en rcd510 men då måste man tydligen uppdatera gatewayen och så och det kostar en slant! Tänkte att det blev både billigare å smidigare om man fixade aux i min nuvarande stereo! Jag har inte så jag kan ha många cd skivor i samtidigt utan bara 1 men det kanske inte har med saken att göra, jag har fortfarande ett cd växlare utag på stereon?
    Kan någon kunnig person som gjort detta dela med sig av sina erfarenheter!
    Jätte tacksam vid svar!

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Davex_ Visa inlägg
    Jag har en golf gti 05 med stereon rcd300! Skulle vara jätte tacksam om någon kunde beskriva om vad man ska köpa och om det blir bra ljud med aux kabel! Skulle helst vilja byta till en rcd510 men då måste man tydligen uppdatera gatewayen och så och det kostar en slant! Tänkte att det blev både billigare å smidigare om man fixade aux i min nuvarande stereo! Jag har inte så jag kan ha många cd skivor i samtidigt utan bara 1 men det kanske inte har med saken att göra, jag har fortfarande ett cd växlare utag på stereon?
    Kan någon kunnig person som gjort detta dela med sig av sina erfarenheter!
    Jätte tacksam vid svar!
    Svaret ovanför löste mitt "problem" med avsaknad av aux. Kopplade den till "cd-växlar-ingången" på min RCD-300, som inte har någon växlare monterad. Vet inte om länken funkar fortfarande, men hojta till annars så ska jag göra en ny sökning.

  9. #9
    Davex_
    Gäst
    Okej, du fick det att funka på en gång eller? Vissa säger att man måste aktivera cd växlar uttaget för att få den att funka?

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Ja, det fungerade direkt för mig. Var vara att "dubbelklicka" på CD knappen och köra igång musik.

    Ska inte säga att alla enheter är likadana dock. Finns kanske lite olika modeller.

  11. #11
    callewi01
    Gäst
    Hej!
    Jag är ny på forumet och lyckades inte hitta var man skrev ett nytt inlägg så jag hoppar på ett liknande. Hoppas det är ok.
    Jag har en passat -06 med en rcd300 som jag skulle vilka byta ut till en annan originalradio. Jag har förstått när jag läst på forumet att det ibland behöver bytas en "gateway". Vad är det och var sitter den?
    Behöver jag alltid göra en omkodning hos VAG?
    Om jag byter till en rcd500 behöver jag byta den då?
    Vilken är skillnaden på 300 och 310 resp 500 och 510?
    Mycket frågor...
    Mvh
    Calle


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Eftermontera AUX RCD 300

    Gatewayen sköter snacket med bilens dator. Den översätter bilens språk till radions språk (kan man säga i stort).

    Och i nyare radio så har de lärt sig nya ord. Och för att bilen skall förstå vad radion säger, behövs en nyare tolk (gateway).

    Allt fungerar med gammal gateway, förutom en sak. Men den saken är rätt viktig. För den gamla modellen av gateway klarar inte av att stänga av radion. Och det medför till slut att batteriet blir tomt.

    RCD300 och 500 kan du skifta hur som. Skillnaden mellan dem i stort, är att 500 har 6-skivors växlare inbyggd. Båda saknar Aux-ingång.
    RCD500 finns in 2 varianter, en som kan läsa MP3 och en som bara klarar Cd-formatet. Brända skivor funkar utmärkt.

    RCD 310 och 510 är nyare modernare varianter av ovanstående. 510 har dessutom pekskärm. Osäker på om båda har Aux, men 510 har det om jag minns rätt.

    Har du en bil av årsmodell 2006-2007 är risken stor att du måste byta gateway. Och om jag kommer ihåg rätt, så behöver den kodas in. Det kan VAG göra, men också den som har VCDS.

  13. #13
    callewi01
    Gäst
    Tack! Klockrent svar, Glasklart!!
    Var sitter gatewayen? Är de lätta att få tag på? Är det eBay som gäller?
    Finns det någon av dessa modeller som har bluetooth?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #14
    Medlem nivek75s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Namn
    Simon S
    Medlemsnr
    5289
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    102
    Gatwayen sitter ovanför pedalstället på höger sida dvs över gaspedalen.
    Du behöver en gateway med minst Q i numret. Den kom -08 har du tillgång till vcds så är det rätt lätt att koda in den nya själv..tog mig ca 5-10 min att koda in min (första gången).

    Motorsport utan ljud är som porrfilm utan bild....
    Mina bilar finns här. http://www.garaget.org/Nivek75

  15. #15
    Medlem nivek75s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Namn
    Simon S
    Medlemsnr
    5289
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    102
    Oem eftermontering har sådana till salu.

    http://www.oem-eftermontering.se/index-2_can.html#can


    Motorsport utan ljud är som porrfilm utan bild....
    Mina bilar finns här. http://www.garaget.org/Nivek75

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin