Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    Problem med spriten och spolarvätskeindikeringen - Passat TDI 2010

    Hej!

    Har problem med spolarvätskeindikeringen på min Passat 2010.
    Indikeringen för låg nivå tänds fastän behållaren är fylld.
    Diskuterade det med återförsöljaren, som menade på att det berodde på att jag hade alldeles för mycket sprit i spolarvätskan!
    Blandar alltid själv, och brukar normalt sett alltid blanda 50/50.
    Har försökt dra ner på spriten, men det verkar inte hjälpa.
    När återförsäljaren hade bilen inne för att kolla på problemet så hade de fyllt på med "sin" vätska, och då verkar det funka.

    Så frågan är om man bör blanda något annat också i vätskan för att det ska funka?
    Eller ska man dra ner ännu mer på spriten? 50/50 kanske är overkill här i Skåne.
    Men hur gör ni i Norrland?
    Kan tänka mig att ni måste vara rätt svåra på spriten om ni inte ska riskera att det fryser igen totalt.

    /Berlands

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag har något liknade symptom när spolarvätskan är frusen , jag kanske häller i ca 1 liter på en behållare som rymmer 5-7 liter

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    När återförsäljaren hade bilen inne för att kolla på problemet så hade de fyllt på med "sin" vätska, och då verkar det funka.
    Är då säker på att den INTE var bottenfrusen och ÅF tog in den och hällde i sprit/t-röd så den tinade upp lagomt till du hämtade bilen?


    Men hur gör ni i Norrland?
    50/50 ner till - 25. (Vatten/spolarvätska)
    Under det så det i princip ren spolarvätska allt annat fryser , brukar klara ner till ca -40.
    Spär man på mindre doser här upp lyser garanterat spolarvarningen eftersom vätskan fryser.

    Ps.........Du kommer föressten åt att både se och känna nivågivaren om du monterar bort höger luftgaller i stötfångaren , så kan du ju titta om behållaren är fylld eller frusen nästa gång det händer.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    Problem med spriten och spolarvätskeindikeringen - Passat TDI 2010

    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Är då säker på att den INTE var bottenfrusen och ÅF tog in den och hällde i sprit/t-röd så den tinade upp lagomt till du hämtade bilen?
    Yep, helt säker.
    Det var inte speciellt kallt och dessutom körde jag ju med min 50/50-blandning.
    Sen skällde de ju på mig att jag hade haft för mycket sprit i och att jag skulle köra med färdigblandad nästa gång...
    Kanske ska prova det för säkerhets skull.
    Eller så är det nåt knas med Statoils spolarvätskesprit som gör att man får detta problemet. Om spriten blandar sig dåligt med vattnet eller något så att det trots allt fryser till is nere vid givaren?
    Kanske ska prova med annan spritleverantör...

    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    50/50 ner till - 25. (Vatten/spolarvätska)
    Under det så det i princip ren spolarvätska allt annat fryser , brukar klara ner till ca -40.
    Spär man på mindre doser här upp lyser garanterat spolarvarningen eftersom vätskan fryser.

    Ps.........Du kommer föressten åt att både se och känna nivågivaren om du monterar bort höger luftgaller i stötfångaren , så kan du ju titta om behållaren är fylld eller frusen nästa gång det händer.
    Aha, ja, hade faktiskt exakt samma problem på min gamla bil, en Golf TDI-04.
    Bytte givaren på den, och det verkade som att det funkade till att börja med.
    Men berodde nog mer på att jag bytte spolarvätska samtidigt, för sen kom felet tillbaks igen.

    /Berlands

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Lahegas färdigblandade samt oblandade (som man blandar själv) fungerar garanterat om den oblandade blandas rätt enligt anvisning på behållare , det kan jag borga för.
    Vi har det på jobbet så jag har kört den spolarvätskan sedan urminnes tider utan problem i alla väderleker och temparturer.
    Färdigblandat när det är mildare årstid och ren sprit när det är vinter (för att förhindra frysning) , toppat med lite vatten.
    Ibland har jag faktiskt använt spolarvätska/vatten/t-röd.

    Testa en dunk av Lahega och se om det gör skillnad...i exprimentellt syfte.
    Kan ju vara så att vissa "no name" spolarvätskor bildar en "slush" nere i behållaren när det blir kallare ute , dvs deras fryspunkt är inte vad den borde vara.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2010
    Namn
    Roger
    Ort
    Svinninge
    Inlägg
    22
    Jag hade ett liknande problem på min Golf IV -99 för ett par år sedan.

    Jag hade avlagringar i spolarvätskeburken som även satt på givaren och störde givarens funktion, troligtvis kalk.

    På Golfen gick det att ta bort silen i påfyllningen och lysa ner i behållaren med en ficklampa så kunde man se avlagringarna.

    Det slutade med att jag plockade ut behållaren ur bilen och spolade det invändig med högtryckstvätten och gjorde rent givaren, så nu har det fungerat .

    Mvh Roger

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    Problem med spriten och spolarvätskeindikeringen - Passat TDI 2010

    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Testa en dunk av Lahega och se om det gör skillnad...i exprimentellt syfte.
    Kan ju vara så att vissa "no name" spolarvätskor bildar en "slush" nere i behållaren när det blir kallare ute , dvs deras fryspunkt är inte vad den borde vara.
    Utmärkt idé. Ska testa om det funkar med den spolarvätskan. Isåfall är det Statoils vätska som är skum.

    /Berlands

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin