Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    j0ntaX
    Gäst

    5:ans växel hoppar ur

    Hej,

    Har en liten Lupo 1,0 -99 som gått ca. 10500. På väg till jobbet idag hände något oroväckande. Låg på motorvägen i ca 90 km/h när det plötsligt började vina eller tjuta från växellådan. Det höll på i ca. 10 sekunder sen hoppade 5:ans växel ur. Nu går det inte längre att köra på 5:an. Den går att lägga i utan problem och även rulla på den men så fort jag ger det minsta gas så hoppar den ur till friläge. Resterande växlar funkar felfritt.

    Finns det någon som har en idé om vad problemet kan vara? Har själv tummen mitt i handen när det kommer till bilar och är inte så där jättesugen att lämna in den för ett byte av växellådan. Kom in på detta när jag pratade med en kund på jobbet och han nämnde att han haft samma problem med sin volvo och att det endast räckte med en ordentlig tvätt av lådan med något som kallades Protec. Kan det vara så enkelt att det bara rör sig om typ kondens?

    Tacksam för svar!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Oskar
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    126
    Mina föräldrar hade samma fel på sin lupo för massa år sedan. Fast det var en 1,4 och backen som hoppade ur då. Detta löstes genom garanti och de fick lådan utbytt men med lite tur är det bara en justering som behövs. Men det var tydligen ett vanligt fel då.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Kolla så att du har olja i växellådan. Hade samma problem på min Golf 2:a. Och då fyllde jag på med olja så sluta den hoppa ut mer =)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Kanske inte samma konstruktion som din låda men på min G60 har jag i tre olika omgångar råkat ut för att just femmans växel hoppat ur.
    Dock hoppade den då ut vid neutral gas till motorbroms. Ända sättet att få den kvar i växel var att gasa. Så fort jag lättade på gasen eller motorbromsade så hoppade den ut.

    Felet var väldigt enkelt, nämligen bara att ta loss gaveln på lådan (från vänter hjulhus). Då ser man femmans drev och det var bulten som håller i drevet som hade lossnat. Skruva i, sen funka det igen. Observera att en skvätt olja rinner ut, så man få kolla nivån och fylla på.

  5. #5
    j0ntaX
    Gäst
    Ok, hur går jag tillväga för att kolla oljenivån i lådan då? Går det att göra utan att ta sig under bilen?

  6. #6
    j0ntaX
    Gäst
    Ok nu har det blivit dags för mig att ta tag i detta. Har inte haft tid innan. Kollat runt lite och verkar som det kommer bli att behöva byta lådan. Har tydligen växellådekod EFM men de verkar vara ett h*lvete att få tag i så frågan är nu om någon har koll på om andra modeller också passar på denna eller om det måste vara just den lådan?

  7. #7
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Klassiskt fel på vissa typer utav 5-vxl lådor till Lupo & Polo
    Felet beror på för låg oljenivå i lådan.
    Detta leder till överhettning utav just 5'te växelns lager som leder till att 5'ans växel hoppar ur.
    Lådan måste renoveras eller bytas.

    ( Har även för mig att VW tidigare haft ett service medellande om just dessa lådor
    och att lådorna skulle fyllas med mera mängd olja än vad som föreskrivs i manualen för att undvika dessa problem )

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin