Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399

    Bortkopplad AIRBAG på VW verstaden... ?

    Min bil har sedan tidigare ägare bortkopplad passagerar AIRBAG.
    Med bilen följer även ett intyg ifrån VW-verkstan som talar om detta och som skall uppvisas vid varje besiktning
    samt att det sitter en dekal på instrumentbrädan om att Airbagen är bortkopplad.

    Jag var och grävde i bilen häromdagen i ett helt annat ärende och såg då att elkontakten vid den aktuella
    Aibgagen var isär kopplad och kontakt styckena faststrippade en bit ifrån varandra.

    Min fråga:
    Vad mer är gjort då Airbagen är bortkopplad ?
    ...eller räcker det med att trycka ihop kontaktstyckena så är allt OK ?
    ...eller måste man in i bilens ECU och trixa också ?

  2. #2
    polomannen
    Gäst
    Kontakterna måste kopplas ihop och ev motstånd måste tas bort....
    Sen måste styrdornet måste ställas om.....men ska du göra det riktig måste du åka till VW verkstad förrappotering av detta då dom
    Informerar genralagenten.

  3. #3
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av polomannen Visa inlägg
    Kontakterna måste kopplas ihop och ev motstånd måste tas bort....
    Sen måste styrdornet måste ställas om.....
    men ska du göra det riktig måste du även åka till VW verkstad för rappotering av detta
    då dom Informerar genralagenten.
    Hmmm....
    Det sitter inget motstånd i kontakten !
    Spelar detta någon roll ?
    Vad kostar det att VW går in i ECU'n och ställer tillbaka Airbag systemet till ursprungs skick ?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    c:a tusenlappen för att koppla ur, är en siffra jag hört, hyfsat aktuell. Borde vara samma för att koppla in?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Hmmm....
    Det sitter inget motstånd i kontakten !
    Spelar detta någon roll ?
    Det finns båda varianterna, det beror på styrdonsversionen om motstånd behövs eller ej. Eftersom det inte sitter något i din, behövs det inte heller.

  6. #6
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Fors Visa inlägg
    c:a tusenlappen för att koppla ur, är en siffra jag hört, hyfsat aktuell.
    Borde vara samma för att koppla in?
    Om detta stämmer att det kostar ~1000 Kr. att få den inkodad igen så är det helt SJUKT dyrt !!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    DYRT? -De e billigt! (För att citera en viss tv-reklam, sagt på skånska då såklart) :-)

    För samma pengar får du:

    1 full tank bensin

    eller

    10 måltider på Donken

    eller

    1 nytt däck av bra kvalitet

    eller

    En elektriker/ rörmokare/ byggare är hemma hos dig i 10 min. och tittar.

    Då förefaller 1000 spänn för en fullt fungerande, lagligt inkopplad passagerarairbag rätt överkomligt. :-)
    Du kan säkert få det billigare om du kollar runt lite.
    Eller, strunta i att koppla in den igen, det är ju inte du som sitter där och får pannan intryckt ändå.. ;-)

  8. #8
    Marcusk
    Gäst
    Jag ska snart koppla ur airbagen på passagerarsidan på min Passat 2000 och kollade upp pris på vw i Kista där fick jag pris på 1600kr.

    Håller med om att det känns som mycket pengar men om dom lägger ner ett antal timmar i arbete och dubbelkollar att airbagen inte kan lösa ut och skada mina barn vid en eventuell krock är det värt varje krona.

    Han jag pratade med på vw sa att endast mekaniker som gått en utbildning för airbag monteringar och som var certifierade för detta fick göra dessa jobb för att säkerställa korrekt funktion. Stämmer detta känns ju det tryggt.
    Senast redigerad av Marcusk den 2012-02-08 klockan 19:57. Anledning: mer info

  9. #9
    Exelon
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcusk Visa inlägg
    Jag ska snart koppla ur airbagen på passagerarsidan på min Passat 2000 och kollade upp pris på vw i Kista där fick jag pris på 1600kr.

    Håller med om att det känns som mycket pengar men om dom lägger ner ett antal timmar i arbete och dubbelkollar att airbagen inte kan lösa ut och skada mina barn vid en eventuell krock är det värt varje krona.

    Han jag pratade med på vw sa att endast mekaniker som gått en utbildning för airbag monteringar och som var certifierade för detta fick göra dessa jobb för att säkerställa korrekt funktion. Stämmer detta känns ju det tryggt.
    Läste någonstans att dom kan aldrig med 100% garantera att inte airbagen löser ut vid en krock fast den är urkopplad gällde tydligen nyckel avstängning och urkoppling av kabeln. Så ska mitt barn sitta fram i bilen så ska airbagen inte vara kvar i bilen annars blir det baksätet.

  10. #10
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Marcusk Visa inlägg
    Jag ska snart koppla ur airbagen på passagerarsidan på min Passat 2000
    och kollade upp pris på vw i Kista där fick jag pris på 1600kr.

    Håller med om att det känns som mycket pengar men om dom lägger ner ett antal timmar i arbete
    och dubbelkollar att airbagen inte kan lösa ut och skada mina barn vid en eventuell krock är det värt varje krona.

    Han jag pratade med på vw sa att endast mekaniker som gått en utbildning för airbag monteringar och som var certifierade för detta fick göra dessa jobb för att säkerställa korrekt funktion. Stämmer detta känns ju det tryggt.
    Jag tycker nog att du missar poängen hära...

    Jag är själv 3 barns far och detta har ingenting med att göra pengar kontra människoliv barn som vuxna !

    Det jag reagerar emot är att märkesverkstäderna skall sko sig på just sånt som du tar upp !

    Jag har som jag tidigare skrivit i tråden konstaterat att kontakten till passagerar airbagen är isär dragen
    ---> vilket leder till att ingen signal fysiskt kan gå fram till airbagen vilket skulle kunna få den att lösa ut.

    Att sedan koppla upp en handhållen LapTop och klicka i några inställningar för att sedan ta typ 1600:- är horribelt dyrt !
    Det rör sig om 5 minuters jobb.

    Vill du Marcusk vara övertygad om att airbagen absolut inte på något minsta lilla sätt skall kunna skada dina barn så skall airbagen fysiskt avlägsnas ifrån dess placering i bilen !

    Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Läste någonstans att dom kan aldrig med 100% garantera att inte airbagen löser ut
    vid en krock fast den är urkopplad gällde tydligen nyckel avstängning och urkoppling av kabeln.
    Så ska mitt barn sitta fram i bilen så ska airbagen inte vara kvar i bilen annars blir det baksätet.
    Precis !

  11. #11
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Lite ot men ändå:

    En grej som många inte tänker på när det gäller debitering av arbetstid (rent allmänt) är att utrustningen i en verkstad kostar väldigt mycket pengar, tex datorn.
    Värt att tänka på så man inte bara snöar in på arbetstiderna.
    Kan tex tala för mig själv bara. Ny domkraft, kostade mig ca 5000. Svårt att bara göra gratisjobb åt folk när det sliter på prylarna, förr eller senare måste jag ju köpa en ny.
    Sen kan man säkert diskutera hurvida priset är i just detta fallet iofs.

    skickat från min mobiltelefon.
    Senast redigerad av Manny den 2012-02-09 klockan 09:03.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin