Sidan 4 av 20 FörstaFörsta 123456714 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 384
  1. #61
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av forsberg Visa inlägg
    Nu kan man bygga Golf 7 på VWs hemsida.
    Otroligt att VW kan ha en så buggig konfigurator. Lyckades inte ens bygga en halv bil innan den hade låste sig i nåt omöjligt val. Men trevlig bil hur som helst.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  2. #62

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Om det är såhär nya Golf R kommer se ut så tycker jag personligen MK6 är betydligt snyggare har fortfarande lite svårt att smälta 7:an överlag. Ett plus för de som behöver drag på bilen är ju att de har flyttat ut avgaset likt GTI..

    http://www.worldcarfans.com/11209134...mo/lowphotos#0
    Lite trött som man är en lördagsmorgon så ser jag knappt skillnad mot min svarta R MKVI. Lite andra lampor sedan är det minst sagt likt. Dock så lär skillnaden bli mer synlig när bilen visas i rätt kostym.

  3. #63

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Nu vet vi vad det blir för motor i Golf R , en helt ny 2.0L Turbo.

    http://www.automotorsport.se/artikla...-hk-och-380-nm

  4. #64

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Kan blir samma i GTIn tro?...

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Aldrig samma effekt i GTI som S3. Av flera skäl. R och S3 verkar ha etablerat samma nivå däremot.

  6. #66
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Rätt säker på att det blir en vässad TSi motor vi får se liknande den i nya S3...
    Dock kanske med ca 230-240hk...

  7. #67

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Tror snarare GTI'n kommer ligga runt 220hk, max 230.
    Då Edition 35 idag har 235hk, och om man titta tillbacka i tiden så har den nya GTI'n aldrig haft mer hästar än den gamla Edition modellen.

  8. #68
    Chesmal
    Gäst
    Nu kommer även Audi A3 som sportversionen S3. Bland nyheterna finns en helt nyutvecklad motor, 300 hästkrafter, 380 newtonmeter och 0-100 på 5,1 sekunder. Här!

    Ska bli kul att se vart 7:an landar

  9. #69

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Enligt Audi är det en helt nyutvecklad pjäs som utvecklar 300 hästkrafter 5 500 varv i minuten och 380 newtonmeter mellan 1 800 och 5 500 varv i minuten. Den nya motorn väger in på 148 kilo, fem kilo mindre än tidigare.

    Bland nyheterna hör också en indirekt insprutning som kompletterar direktinsprutningen när motorn inte går för full belastning. När motorn startas eller går för full rulle kopplas direktinsprutningen FSI in. För att sänka temperaturen på avgaserna sitter grenröret integrerat i topplocket och är vätskekylt vilket vidare sänker förbrukningen.

    Turbomotorn är byggd "från grunden" som det brukar heta och baseras på den nya motorfamiljen EA888 som introducerades 2009 och finns i flera olika versioner. EA888 har ett stabilt gjutjärnsblock och kamaxlarna drivs av underhållsfria kedjor (istället för kamrem som måste bytas). Tidigare Audi S3 hade EA113-motorn. Nytt på S3-verisionen av EA888 är starkare kolvar och vevstakar samt en annan aluminiumlegering i topplocket. Motorn är lutad bakåt tolv grader för bättre viktfördelning. Vikten har bantats med tolv kilo, jämfört med EA113.

    EA888-motorn har dubbla balansaxlar och variabla kamaxlar och vi noterar ett relativt högt kompressionsförhållande för en turbomotor som laddar 1,2 bar, nämligen 9,3:1. Laddluftkylaren är vattenkyld, och alltså inte luft/luft som annars varit brukligt. Precis som övriga EA888-motorer har S3 en uppbyggnad som gör att den snabbt når arbetstemperatur för att få ner friktionsförlusterna och därmed förbrukningen/utsläppen.

  10. #70

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Till de som har tänkt att köpa en miljöbil 2013, nya regler kommer då. 120g gränsen försvinner.

    Ska du ha en Golf VII Så får den bara släppa ut 95g co2. Bensin eller Diesel.

    Uträkningen baseras på bilens vikt också.

    http://www.miljofordon.se/aktuellt/1...-miljobil-2013

  11. #71

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Vad ska med miljöbil till överhuvudtaget ?

  12. #72

    Reg.datum
    jan 2011
    Namn
    Nenad
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    Till samma sak som man har en 1.4 Tsi till.

    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Vad ska med miljöbil till överhuvudtaget ?

  13. #73

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Är det verkligen så bra att tillverka nya motorer hela tiden?

    Om man bortser ifrån "ohh, shiny new object"-faktorn dvs.

    Barnsjukdomar? Vill vi konsumenter verkligen betala för de R&D-kostnader en motor kräver, om det sker för ofta?

    Jag undrar jag...

    Med det sagt, jag undrar vad S3 Sportback kommer gå loss på...

  14. #74

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jäkligt fin momentkurva. Den motorn kommer kännas varvvillig. Bra med mos i botten också. Min nuvarande r har bra vrid lite väl långt upp i registret vilket denna råder bot på. Sen skulle jag vilja läsa spec mer detaljerat. Förstår inte vitsen med indirekt insprutning vid dellast. Finessen med Di är möjligheten att med variabla kammar köra långt överlapp, mycket egr och öppna upp gasspjället och på så vis minska pumpförluserna utan att spola över en massa oförbränt bränsle.

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jäkligt fin momentkurva. Den motorn kommer kännas varvvillig. Bra med mos i botten också. Min nuvarande r har bra vrid lite väl långt upp i registret vilket denna råder bot på. Sen skulle jag vilja läsa spec mer detaljerat. Förstår inte vitsen med indirekt insprutning vid dellast. Finessen med Di är möjligheten att med variabla kammar köra långt överlapp, mycket egr och öppna upp gasspjället och på så vis minska pumpförluserna utan att spola över en massa oförbränt bränsle.
    Jag kan spontant tänka mig att det är för att slippa ifrån alla problem med koksuppbyggnad på insugsventiler etc som drabbar alla Di motorer. Visserligen drabbar det ju sällan bilarna innan garantitiden gått ut....

  16. #76

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag är inte säker att det är ett så stort problem, sen kan man knappast skylla koksuppbyggnaden på inloppsventilerna på direktinsprutningen i sig. De som jag sett har problem har uteslutande varit äldre versioner där ägaren tankat 95 oktan trots att det är 98 som är föreskrivit. Ska man säkerställa att slippa koks på inloppsventilerna så får de sluta med egr (och tappa en av finesserna med di). Ytterligare en intressant sak är de hävdar att di används vid start och fullast. Just vid start är det knepigt att få till emissionerna med en di Otto. Så hade jag fått välja så hade jag använt den indirekta insprutningen vid start.

    Nu har vi i alla fall fått en hum om hur kommande Golf R kommer bli. Riktigt imponerande förbrukning har motor också men prisbilden för S3 känns för hög. För samma pengar får man en M135i med sexa och 320 hk. Om jag skulle köpa en ny prestandabil i golfklassen så hade valet varit enkelt..
    Senast redigerad av DPC den 2012-09-22 klockan 09:23.

  17. #77

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag gick in och läste Audis pressrelease. Mycket godis i den motorn! Där kan man också läsa att den indirekta insprutningen är ett komplement och ej ersättning för di. Motivet till att ibland använda båda teknikerna parallellt är dels att sänka emissioner (särskilt pm) och enligt Audi för att ytterliggare höja fyllnadsgraden. Sen har de vattenkylt grenrör som gör att de inte behöver anrika på fullast (jag tror de anrikar till ca lambda 0,9, vilket i vanliga fall är omöjligt på fullast om man vill ha livslängd på grenrör och turbo) vilket sänker förbrukningen markant. Trevligt för de som tänkt använda effekten! Sen har de så klart kamflaxare och variabelt lyft på avgassidan, vattenkyld ic, variabel oljepump mm. Då ser vi fram emot denna motor i Golf!

  18. #78
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag gick in och läste Audis pressrelease. Mycket godis i den motorn! Där kan man också läsa att den indirekta insprutningen är ett komplement och ej ersättning för di. Motivet till att ibland använda båda teknikerna parallellt är dels att sänka emissioner (särskilt pm) och enligt Audi för att ytterliggare höja fyllnadsgraden. Sen har de vattenkylt grenrör som gör att de inte behöver anrika på fullast (jag tror de anrikar till ca lambda 0,9, vilket i vanliga fall är omöjligt på fullast om man vill ha livslängd på grenrör och turbo) vilket sänker förbrukningen markant. Trevligt för de som tänkt använda effekten! Sen har de så klart kamflaxare och variabelt lyft på avgassidan, vattenkyld ic, variabel oljepump mm. Då ser vi fram emot denna motor i Golf!
    Intressant motor! Jag förstår fortfarande inte varför vissa motorer koksar (i stort sett nya utan slitna ventilsyrningar). Insprutning som sker i insugsdelen borde ju skölja rent så att säga. Insprutning direkt i förbränningsrummet borde inte påverka det alls, möjligen att mindre kvantitet sköljer rent i insuget? Ursäkta min okunnighet.

    376 500 i grundpris för S3. Undrar vad skillnaden blir till 5 dörrars (Sport Back). SB nuvarande modell ligger på 370 000, tyvärr utan möjlighet att besiktiga med drag.

    Ny R borde väl hamna lägre.

    M1.35 är väl ganska liten inuti? Tror inte den går att köpa längre …..ej med i BMW:s konfigurator. (Kanske inget problem om man har en annan bil för ”volymtransport”).

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2012-09-22 klockan 12:26. Anledning: stavfel
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #79

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag är inte säker på vad uppkomsten av koks beror på men jag har läst om bränslekvalite, problem med injektorer och så kanske tillverkaren inte haft full koll på hur mycket egr påverkar under långvarig drift på låg last många kallstarter etc.

    En sb lär väl kosta typ 15 tkr mer. Golf R i sin tur runt 350' i 3D-utförande.

    M135i (F20) är i samma storleksklass som nya Golf och A3. Modellen är språng ny och första demobilarna kommer till handlare närmaste månaden så det är bara att lägga order Gamla 1 M coupe är det däremot slut för.

  20. #80
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    "F20" i M tappning - det var en nyhet för mig.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin