Sidan 15 av 20 FörstaFörsta ... 512131415161718 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 384
  1. #281

  2. #282
    Micke_t
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Kollade runt lite..

    TSI 2.0 har fortfarande kamkedja på 7:an enligt informationen nedan.

    http://www.vwvortex.com/news/volkswa...f-7-gti-008-2/

    Press release material från April i ämnet. Omarbetad topp, utvecklade variabla kamtider +lyft, oljetråg I plast, skruvar i alu (viktbesparande) osv.... Start/stopp har de också infört. Det går förhoppningsvis att koda bort.

    http://www.vwvortex.com/news/volkswa...ess-materials/

    /Peter
    Mk7:an jag provkörde hade en knapp vid växelspaken där du kunde välja start/stopp eller ej.

  3. #283

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Går väl bara att avaktivera tillfälligt. När bilen startas om är det aktivt.

  4. #284
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 140

    Byta lampa på en MK7

    Ni som har köpt GOLF mk7, en fråga.
    Har ett grundkrav när man köper bil - man ska själv hyfsat lätt kunna byta glödlampa i huvudstrålkastarna. Helt ok om man behöver lossa och föra ut lamphuset typ 10 cm. Hur vetter det på MK7 xenon?

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #285
    Duratec
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Ni som har köpt GOLF mk7, en fråga.
    Har ett grundkrav när man köper bil - man ska själv hyfsat lätt kunna byta glödlampa i huvudstrålkastarna. Helt ok om man behöver lossa och föra ut lamphuset typ 10 cm. Hur vetter det på MK7 xenon?

    /Peter
    På MK7 GT 1.4TSI så är det iaf gott om plats bakom strålkastarna (jag har xenon), letade efter bild men hittade bara en halvkass bild från en försälningsbil där man ser ena sidan
    Namn:  20121212_141415.jpg
Visningar: 5761
Storlek:  988.6 KB

  6. #286
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 140
    Tack för det Duratec, låter bra! Glömde att kolla när jag var förbi VAG handlaren senast.....

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #287

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    John Holmgren
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    35
    Lite roligt att du skriver att ditt grundkrav är att kunna byta glödlampa när du skall köpa bil. När du väl är o tittar på bil så "glömmer" du att kolla ditt grundkrav för att köpa bil. En xenonlampa håller typ 3000-6000 mil normalt. O det tar VAG typ 30 min att byta de. Menar du att du inte har den tiden att lägga på ett verkst<dsbesök eller varför är det viktigt för dig att kunna byta själv? Hänger inte med här.
    Konsumenterna kräver större passagerarutrymmen,högre komfortstandard med fler funktioner vilket ger avkall på utrymmet. Någonstans måste detta utrymme tas ifrån o VW har gjort helt rätt. Packa ihop grejjerna där kunderna ändå inte skall vara o pilla. Man SKALL INTE in o pilla förutom att fylla sina vätskor mm. Låt VAG sköta det troligen enda glödlampsbytet du kommer råka utför under din tid som ägare av bilen.Det kanske är så att du hade massa andra "grundkrav" så du glömde kolla detta. Jag är inte avundsjuk på de som skaffat sig en livssituation som inte tillåter ett verkstadsbesök på 30 min för att få detta utfört av proffs.

    Mitt grundkrav för att köpa bil är att den finns i vitt. Vet någon om Golf finns i vitt för jag "glömde" fråga detta. lolboll.
    Ha en trevlig lördagkväll. *skål*

  8. #288
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 140
    Sorry for OT

    Qbot - Det hela är mycket enkelt. En sådant bagatellartat fel som att en glödlampa slutar att fungera vill jag kunna fixa själv. Man kan ju befinna sig på en plats långt ifrån en VAG verkstad, eller typ att det är helg. I min Audi manual står det att man ska kontakta verkstad för lampbyte trots att det är ganska enkelt, lossa 3 torx ut med lamphuset osv... Solklart negativt om man måste in på verkstad, kanske inte avgörande, men gränsen ska sättas någonstans.

    Du får väl köra till VAG när dina lampor slocknar eller typ få ett oljebyte utfört (förvisso en vätska, de var ju ok att fylla), så fixar jag det i mitt garage.

    SKÅL på dig själv!

    /Peter

    PS I övrigt behöver du inte bekymra dig om hur jag använder min tid, 30 min hit eller dit. Gäller även om en vit bil är vit, vart du nu vill komma med det.... Tråkig ton!
    Senast redigerad av Peter-C den 2013-06-02 klockan 12:38. Anledning: Stavfel bli-bil
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #289

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 093
    Citat Ursprungligen postat av QboT Visa inlägg
    En xenonlampa håller typ 3000-6000 mil normalt.
    En xenonlampa håller typ 15000-20000 mil normalt.

    Det finns i stort sett ingen bilmodell där man kan byta xenonlampa snabbt och enkelt utan verktyg...
    Senast redigerad av Crille82 den 2013-06-02 klockan 13:23.

  10. #290
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 140
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    En xenonlampa håller typ 15000-20000 mil normalt.

    Det finns i stort sett ingen bilmodell när man kan byta xenonlampa snabbt och enkelt utan verktyg...

    Det var lång brukstid…. Med verktyg är givetvis helt ok, bar det går att gripbart fixa. Att man ska behöva riva frontpartiet för ett lampbyte blir man inte så imponerad av. Har "so far" inte haft Xenon. Blir nog bra med det.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #291

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    En xenonlampa håller typ 15000-20000 mil normalt.

    Det finns i stort sett ingen bilmodell när man kan byta xenonlampa snabbt och enkelt utan verktyg...
    Skoda Octavia!
    Där får man ännu ur lyktan utan att riva fronten , vilket tar 30 sekunder.
    Sen behövs bara standardverktyg för att komma åt lampan.

  12. #292

    Reg.datum
    feb 2013
    Namn
    Tobbe Hansson
    Medlemsnr
    5063
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av QboT Visa inlägg
    Packa ihop grejjerna där kunderna ändå inte skall vara o pilla. Man SKALL INTE in o pilla förutom att fylla sina vätskor mm. Låt VAG sköta det troligen enda glödlampsbytet du kommer råka utför under din tid som ägare av bilen.
    Är man inte fullständigt ohändig så bör man kunna byta både lampa, säkringar, batteri, olja, filter och andra slitagedelar som inte hör direkt till motorns funktion utan ett verkstadsbesök. Allt annat är ju fullkomligt idiotiskt.

    Citat Ursprungligen postat av QboT Visa inlägg
    Jag är inte avundsjuk på de som skaffat sig en livssituation som inte tillåter ett verkstadsbesök på 30 min för att få detta utfört av proffs.
    Det kanske inte handlar om livssituation som gör att man inte vill betala för att få ett så otroligt simpelt jobb gjort av "proffs". Det handlar om att det är ett jobb man bör kunna göra själv, på ett enkelt sätt. Utan att blanda in verkstäder.

  13. #293
    Micke_t
    Gäst
    Är inte speciellt intresserad av att själv fixa en massa med bilen men det räcker med att besöka en verkstad en gång för att vilja ta fram verktygen. 9 av 10 verkstadsanställda verkar vara några riktiga tomtar och varje gång jag lämnar in bilen ber jag en bön om att de inte ska ha sönder bilen.

  14. #294
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Man Kan meka det mesta själv, krävs oftast bara lite mer kunskap.

    När kunderna slutar efterfråga kurviga och designade bilar där en lampa är halvt omöjlig att stuva in så kanske det blir lättare.

    Tills dess får man nog leva med att man får plocka fram en torxmejsel för att byta en xenonlampa en eller två gånger under bilens livslängd.

    Annars finns volvo 240 eller taxi .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  15. #295

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    John Holmgren
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Sorry for OT

    PS I övrigt behöver du inte bekymra dig om hur jag använder min tid, 30 min hit eller dit. Gäller även om en vit bil är vit, vart du nu vill komma med det.... Tråkig ton!
    Hej Peter!

    ber så mycket om ursäkt att du uppfattat min ton som tråkig. Det är inte alltid lätt att få ut i skrift vad man menar, men det var inte alls min mening att göra dig upprörd. Jag tror dock att du får vänja dig vid att inte kunna göra så mycket saker själv på din bil i framtiden. Tekniken går framåt o blir alltmer avancerad. Framöver kommer säkert VACc behöva kopplas in efter glödlampsbyte med för att kalibrera in watt o motstånd på glödtråd mm. Det finns ingen hejd på denna utveckling.

    På vissa bilar kan du inte ans byta torkarblad längre utan att sätta din torkaranläggning i sk. serviceläge. framöver kommer säkert även torkarna behöva "kalibreras" efter ett bladbyte med VAG:s egna instrument. Fabriken stävar efter att kunderna skall pilla så lite som möjligt på bilarna. Titta bara på Audi A2, där du inte ens kan fälla upp huven. du har en liten lucka i fronten där de sakerna som fabriken anser att du skall pilla på finns tillgängliga.
    Så som någon annan skrev, vill man även framöver byta saker själv så finns det alltid Volvoburkar där detta tillåts....

    MvH/
    Q

  16. #296
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 140
    Qbot - No hard feelings!

    A2:an är just en sådan bil som jag nog inte skulle köpa just av den anledningen….. Det som är bökigt för en amatör är säkert inte så smidigt för ett proffs heller.

    Är ändå optimistisk. Exempel Golf mk6 – Bas åtgärder, t.ex. att byta luftfilter, oljefilter, motorolja, kupéfilter, halogen lampa, parkeringljus, torkarblad (serviceläge) är enkelt för den som är lite småhändig, Allt nyss nämnt sitter smidigt till, (är ju en modern bil).
    Hoppas bara att 7:an är lika bra i detta hänseende. Det är ingen naturlag att allt ska bli krångligt och omständigt bara för att det är nytt.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #297
    UffeE
    Gäst
    Någon som provkört den än? Såg på Dinbil i Akalla när jag va där för service att dom hade en GTi för provkörning.

  18. #298

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 905
    Eller framförallt har nån beställt en??

  19. #299
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Chris Harris testar nya GTI'n:

    http://youtu.be/2kl8AP6CoyI

    .

  20. #300

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 905
    http://www.youtube.com/watch?v=CCoWi...TEj33hokY6w4Ow
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Chris Harris testar nya GTI'n:

    http://youtu.be/2kl8AP6CoyI

    .
    Fel modell tyvärr....
    Men verkar gå fin fint..

    Denna däremot , första Mercan som man skulle kunna tänka sig.. Men GTIn gör inte bort sig

    http://www.youtube.com/watch?v=CCoWi...TEj33hokY6w4Ow

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin