Sidan 11 av 20 FörstaFörsta ... 891011121314 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 384
  1. #201
    Duratec
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Hej
    En allmän observation.

    Provkörde en golf -13 (mk7?) TDI masters 105 idag pga garanti jobb på min R -11. Jag trodde dom hade fått in mer utrymme i kupén iom med utökad hjulbas, men tydligen så har dom ju sänkt taket såpass mycket att jag knappt får plats längre. Även med stolen i botten. Är 186 cm.
    Nu har jag iofs taklucka i min R, men är det så "lågt i tak" så kan jag ju ge upp att byta till en R mk7 någon gång i framtiden. Takhöjden var en av anledningarna att jag bytte bort min A3 Q

    Eller är det så att R'ns inredning är kompaktare än övriga golf modeller och ger en känsla av mer innerutrymme?

    Hur upplevde ni takhöjden som gått från mk6 -> mk7
    Mvh
    Hmm, vad märkligt att du upplever det "trångt" i nya mk7:an?
    Nu har ju jag iofs bara kört GT:n med dess sportstolar, men där tycker jag att det finns snarare gott om utrymme?
    Jag kan även sänka ned stolen lägre mot golvet än vad jag normalt vill ha som körställning.

    Kan det vara så att tex Masters-modellen ej har samma justermån på stolarna?

  2. #202

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Hej

    Nu har jag fått tillbaka min R-11. Jag tror nu att det faktum att jag har taklucka gör en hel del för känslan av innerutrymme, samt att jag tror att sikten genom framrutan känns aningens "smalare" på mk7. Men efter en hel del tweakande så hittade jag till slut en stolsinställning som kändes helt ok. Så en framtida mk7 är fortfarande tänkbar

    I övrigt kan jag säga att inredningen var väldigt trevlig på den lånebilen jag fick. Dvs tdi 105 masters. Min inredning kändes plötsligt gammal. Och det kändes faktiskt som det fanns lite mer utrymme i bilen rent allmänt.
    + till adaptiv farthållare. Ett måste på nästa bil helt klart

  3. #203

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    I övrigt kan jag säga att inredningen var väldigt trevlig på den lånebilen jag fick. Dvs tdi 105 masters. Min inredning kändes plötsligt gammal. Och det kändes faktiskt som det fanns lite mer utrymme i bilen rent allmänt.
    + till adaptiv farthållare. Ett måste på nästa bil helt klart
    Jag tycker jämförelsen är intressant, mellan din "top-of-the-line" och en "standard" :-) Vad upplevde du vara största skillnaden mellan de två olika generationerna? Jag tycker båda är fina på sina sätt, men vore intressant att läsa vad du som ägare upplever ger störst upplevd skillnad.

  4. #204

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag tycker jämförelsen är intressant, mellan din "top-of-the-line" och en "standard" :-) Vad upplevde du vara största skillnaden mellan de två olika generationerna? Jag tycker båda är fina på sina sätt, men vore intressant att läsa vad du som ägare upplever ger störst upplevd skillnad.
    Hej

    Tja, det är ju ingen ide att jämföra köregenskaper, motor etc. Dessutom vet jag inte om GTI/R kommer att ha samma instrumentering som denna TDI Masters. Men om de har då så tyckte jag att:

    - Föredrog gamla knappsatserna i ratten i mk6 gti/r, men de nya var snyggare i mk7. Kanske en vanesak. Däremot gillade jag att mk7 hade farthållaren i ratten och inte i helljusspaken.
    - Mycket snyggare instrumentering i mk7. Både vad gäller förardisplay och radio, fläktkontroller, luftblås m.m. Speciellt runt omkring växelspak och mittkonsol. I mitt personliga tycke alltså . Däremot vet jag inte om jag tyckte att det var funktionellt bättre. Gillade min "gamla" instrumentering bättre rent funktionellt. Kanske en vanesak.
    - Sen var jag tvungen som sagt att sänka stolen till botten för att uppnå en upplevd lika körställning och takhöjd i mk7 som jag upplever i mk6 gti/r utan att sätta stolen i botten.

    Man får ju ta dessa tidiga subjektiva observationer med en nypa salt. Kanske en hel del som skiljer en mk7 gti/r från en mk7 tdi 105 masters . Hursomhelst blir det spännande när de kommer

  5. #205

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Tack! Det var just jämförelsen mellan instrumentering och inredning som jag tyckte var intressant. Farthållarkontrollen i ratten låter som Volvo-varning, tycker jag Jag uppskattar den hantering som finns i Golf generation 6 med flera. Jag har bara hunnit torrköra en Golf Masters generation 7 och jag reagerade negativt på att reglagen till klimatanläggningen (Climatronic) kändes ganska billiga och rappliga... Måste känna och klämma mer på 7:an känner jag

  6. #206

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Fick nyss information från en återförsäljare att priserna för GTI;n inte ser ut att komma förrän i juni

  7. #207

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Hej
    En allmän observation.

    Provkörde en golf -13 (mk7?) TDI masters 105 idag pga garanti jobb på min R -11. Jag trodde dom hade fått in mer utrymme i kupén iom med utökad hjulbas, men tydligen så har dom ju sänkt taket såpass mycket att jag knappt får plats längre. Även med stolen i botten. Är 186 cm.
    Nu har jag iofs taklucka i min R, men är det så "lågt i tak" så kan jag ju ge upp att byta till en R mk7 någon gång i framtiden. Takhöjden var en av anledningarna att jag bytte bort min A3 Q

    Eller är det så att R'ns inredning är kompaktare än övriga golf modeller och ger en känsla av mer innerutrymme?

    Hur upplevde ni takhöjden som gått från mk6 -> mk7
    Mvh
    Det där låter otroligt konstigt. Jag provkörde en Golf VII i dag och jag hade gott om mellanrum till innertaket även med stolen i högsta läget. Då är jag till och med längre än vad du är.

  8. #208

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av wibmag Visa inlägg
    Fick nyss information från en återförsäljare att priserna för GTI;n inte ser ut att komma förrän i juni
    Åfan. Min säljare sa förra v att man ska kunna beställa GTIn från påsk..

  9. #209

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg

    Åfan. Min säljare sa förra v att man ska kunna beställa GTIn från påsk..
    Jag tror din säljare har rätt, och att jag återigen har råkat ut för en säljare som vill kränga en lagerbil snabbt, istället för att få en bilnörd på halsen, som ställer besvärliga frågor om performancepaket och utrustningsnivåer...
    Vill gärna ha tips om bra återförsäljare, någon som engagerar sig lite... ger snart upp

  10. #210

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag gissar också på snar lansering i Sverige. Den finns ju i Tyskland sedan ett tag tillbaka, låter konstigt om priserna och möjlighet till order ska dröja flera månader till.

  11. #211
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag gissar också på snar lansering i Sverige. Den finns ju i Tyskland sedan ett tag tillbaka, låter konstigt om priserna och möjlighet till order ska dröja flera månader till.
    Borde ploppa upp snart i konfigen.

    Sedan kan man beställa en kanske hösten 2014 när första omgången av "kundprovning" är genomförd på första årsmodellen i vanlig ordning
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  12. #212

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Precis.. Det utökade fältprovet får gärna vara utfört med en rad glada testchaufförer.. Nej, skämt åsido jag skulle inte vara rädd för att handla. Tror vw har ganska bra koll på läget och så nydanande är varken modellen eller motorn.

  13. #213
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Borde ploppa upp snart i konfigen.

    Sedan kan man beställa en kanske hösten 2014 när första omgången av "kundprovning" är genomförd på första årsmodellen i vanlig ordning
    Ja det är aldrig fel att låta någon annan prova först. Själv kommer jag nog praktisera denna metod. Har ju bra bil att åka i……. ingen panik.

    Hoppas att det kommer en ruta med tillval ”Riktig fysisk handbroms” på den Svenska sidan. Jag är villig att betala 1500:- extra för att få fylla i denna ruta

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #214
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Precis.. Det utökade fältprovet får gärna vara utfört med en rad glada testchaufförer.. Nej, skämt åsido jag skulle inte vara rädd för att handla. Tror vw har ganska bra koll på läget och så nydanande är varken modellen eller motorn.
    Egentligen ska man nog köpa absolut sista årsmodellen.

    1) Första årsmodellen har buggar.
    2) Sedan åtgärdas buggarna.
    3) Sedan kommer kostnadsbesparing.
    4) Sedan kommer facelift.
    5) Nya buggar.
    6) Produkt färdig.
    7) Ny modell och cykeln börjar om.

    Bara att välja vilken del av produktutvecklingscykeln man vill vara med i
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  15. #215

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Hoppas att det kommer en ruta med tillval ”Riktig fysisk handbroms” på den Svenska sidan. Jag är villig att betala 1500:- extra för att få fylla i denna ruta

    /Peter
    Jag skulle lätt ge motsvarande summa för att ersätta växelspaken till DSG mot en stabil Tablet hållare. Varför har man en växelspak till DSG överhuvudtaget? Körlägesväljare kunde man ju satt i ratten istället. Gärna programmeringsbara a la BMW
    Det var min första tanke på mk7. "Vilket perfekt ställe att lägga ipaden på. Om det inte vore för växelspaken".

    Mvh

  16. #216

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Produktionsstart v.18

  17. #217

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av wibmag Visa inlägg
    Produktionsstart v.18


    Intressant!, borde man inte kunna bygga en på nätet nu då..?

  18. #218

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Blir till att prova en när de nått handlarna. Bör ju bli en trevlig bil!

  19. #219
    Micke_t
    Gäst
    Fick besked av en säljare, vad nu det är värt, att de tar emot beställningar från v.18 och att de får in de första demobilarna GTI/GTD ca v.35. Han nämnde också att det enbart är 230 hk versionen som kommer hit.

  20. #220

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Dryg väntetid väntar för de som slår till. +4 mån förutsatt att man får bil samtidigt som demo, med andra ord mer troligt att det tar +5m.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin