Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    Johansson7
    Gäst

    Coilovers som inte sänker?

    Hej. Jag letar efter coilovers eller någon form av väghållningsats som ger styvare fjädring men som inte sänker bilen så överdrivet mycket. De flesta som jag har hittat sänker som minst 40 mm och det tycker jag är lite för mycket. Runt 20 mm är okej men helst ingen förändring alls i "gatläget" sen är det ju skit bra om dom är ställbara så att man kan sänka de gångerna man ska köra bana.

    Finns detta eller kan man kanske montera ditt sportfjädring från någon högre bil?

    Detta gäller en Golf Gti mk2 -89

    Mvh Erik

  2. #2
    K.Nilsson
    Gäst
    det är väl bara att justera dem så att den är i samma höjd som nu..mät innan och ha det som måttstock.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    Eftersom du vill ha styvare kan du ju istället köpa nya originalgrejer. Du kör med gamla slitna grejer och väghållningen är därefter. 4 nya fjädrar och dämpare borde göra susen.

  4. #4
    Johansson7
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheDeadDorkster Visa inlägg
    Eftersom du vill ha styvare kan du ju istället köpa nya originalgrejer. Du kör med gamla slitna grejer och väghållningen är därefter. 4 nya fjädrar och dämpare borde göra susen.
    Sitter inte allt för gamla orginal på nu. Förra ägaren satte ditt det. Fungerar väl helt okej på gatan men inte racestandard direkt.

  5. #5
    Johansson7
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av K.Nilsson Visa inlägg
    det är väl bara att justera dem så att den är i samma höjd som nu..mät innan och ha det som måttstock.
    Men sänker inte coilovers ändå? Vare sig man vill det eller inte? På de jag har sätt så står det sänker 40-70mm är inte minsta sänkningen 40 mm då? Eller går det att få upp till orginal ändå?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    De dyrare märkena har så man kan beställa med liknande orginalhöjd.
    Men de går ju även att bygga ihop egna med "rätt" höjd förutsatt att benen klarar det.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Billiga coilovers är å andra sidan inget att ha på bana direkt. Då är det nästan bättre med ett par bra dämpare och fjädrar bara

  8. #8
    Johansson7
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Billiga coilovers är å andra sidan inget att ha på bana direkt. Då är det nästan bättre med ett par bra dämpare och fjädrar bara
    Okej. Vilka märken ska jag kolla på då?

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Billiga coilovers är å andra sidan inget att ha på bana direkt. Då är det nästan bättre med ett par bra dämpare och fjädrar bara
    Beror lite på skulle jag säga, som prova på kan det nog duga till en början,
    även om man kör bana på lite billigare skruvben så är de ändå hårdare än orginal
    dämpare och fjädrar.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  10. #10
    Johansson7
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Beror lite på skulle jag säga, som prova på kan det nog duga till en början,
    även om man kör bana på lite billigare skruvben så är de ändå hårdare än orginal
    dämpare och fjädrar.
    Ja. För min del så räcker det just nu i alla fall. Jag vill ju ha en någolunda bekväm bil också eftersom den i första hand kommer köras på vägarna.

    Men frågan kvarstår finns det sådana satser som inte sänker bilen så mycket?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Billiga coilovers är å andra sidan inget att ha på bana direkt. Då är det nästan bättre med ett par bra dämpare och fjädrar bara
    JAG håller inte med.
    Fungerar fint för bana!

    Jag åker ju med medeldyra ben.
    Åker långsammare än de som åker med Sellholmben.
    Men det är en försumbar skillnad , detta år på mantorp berodde det mer på utväxling och effekt.
    Jämfört med en annan bil som åkte med slicks var jag lika snabb.
    Så just billiga coilovers kan man inte dra över en kam.

    Beror nog mer på vad man väljer , hur bilen i övrigt är att köra mm.
    Det är betydligt bättre med de flesta vanliga coilovers än normala fjäderben och sänkfjädrar.
    Men som sagt tidigare det fungerar ju med att åka orginal , det är ju körningen som är kul.

    Om vi säger så här.
    Ett coilover kit som sänker 40mm är så pass hårt att de inte blir lägre eller bottnar som en vanlig sänksats gör. Jag åker ju med min sättning nästan så höht det går , många andra som har dyrare grejor åker lika ungefär. Det är inte höjden som har betydelse oftast utan det är funktionen.

    Frågan är inte alltid så enkel som att man ska ha coilovers eller standardfjäderben.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Det jag egentligen menade var att det är svårt att både få bra komfort som med original stötdämpare och bra ban egenskaper med billigare coils

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Bra komfort och bra banegenskaper är kanske inte alltid lätt att få(beroende på vad man anser vara bra komfort). Det blir heller inte bättre väghållning om man sänker rejält. Kan löna sej att köra med styvare fjädrar och krängningshämmare, men inte sänka mer än(som du själv var inne på)ca 2cm.

  14. #14
    Johansson7
    Gäst
    Tycker vi kommit ifrån ämnet litegran.

    Det jag undrar är om det finns coilovers eller väghållningssatser som inte sänker bilen utan bara förbättrar väghållningen?
    Jag vill inte ha en helt stum fjädring efter som bilen mestadels kommer används på gatan men ändå så pass hård att den inte "niger" så mycket i kurvorna.
    Jag förstår att åkkomforten på gata kommer bli sämre än med orginal.

    Så finns det väghållningssatser som inte sänker bilen?
    Och isåfall är de så pass bra att det är värt att byta från orginal?

    Tack för alla jättebra svar och åsikter.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Citat Ursprungligen postat av Johansson7 Visa inlägg
    Tycker vi kommit ifrån ämnet litegran.

    Det jag undrar är om det finns coilovers eller väghållningssatser som inte sänker bilen utan bara förbättrar väghållningen?
    Svar: ja.

    De Koni coilovers som sitter på vår busbil kan med lätthet justeras till originalhöjd. De är även justerbara i dämpningen så man kan köra "hyfsat" mjukt på väg för att sen krana på och få en järnsäng på banan.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    När jag skruvade upp min Etta med fulcoils så blev den helt livsfarlig att köra!!!
    Passa dig för detta!!!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  17. #17
    SundH
    Gäst
    Många rallyåkare kör ju med orginalhöjd och skruvben men då är det väl också sellholm & koni mfl de kör med dvs väldigt dyra grejer! Men borde gå att hitta begagnade. "Fulcoils" har nog ingen större marknad i orginalhöjd då alla är ute efter kunna sänka och då gärna mycket..

  18. #18
    Johansson7
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av P-plats.se Visa inlägg
    När jag skruvade upp min Etta med fulcoils så blev den helt livsfarlig att köra!!!
    Passa dig för detta!!!
    Vad hände?

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av Johansson7 Visa inlägg
    Vad hände?
    Känndes som fjädrarna och dämparna inte jobbade ihop.
    Så länge bilen var ordentligt sänkt så fungerade det relativt bra MEN när jag skruvade upp den inför besiktningen så började problemen.
    Körde man i ett gupp såsvalde fjädrarna guppet men efteråt började bilen gunga ordentligt.
    Problemet var bak så där fick jag sätta på orginalbenen för att kunna köra till besiktningen.
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av P-plats.se Visa inlägg
    Känndes som fjädrarna och dämparna inte jobbade ihop.
    Så länge bilen var ordentligt sänkt så fungerade det relativt bra MEN när jag skruvade upp den inför besiktningen så började problemen.
    Körde man i ett gupp såsvalde fjädrarna guppet men efteråt började bilen gunga ordentligt.
    Problemet var bak så där fick jag sätta på orginalbenen för att kunna köra till besiktningen.
    Låter som slutfärdiganvända dämpare!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin