Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38
  1. #21
    mr.gtiman
    Gäst
    Tjenare, är ny på forumet och var precis ute efter svar på denna frågan, tack så mycket för all bra info som finns här! Hjälpte mig verkligen. Nu är det så att jag har en Beetle 2012 på väg och den kommer tyvärr med RCD 310 (köpte lagerbil). Funderar på att uppgradera till RCD 510 eller en annan stereo som ej är orginal. Kikat lite på denna:
    http://www.netonnet.se/art/bil-och-b...t/168022.4687/

    Tänkte fråga er här snabbt istället för att göra en ny tråd; funkar den ovan länkade stereon i min kommande bil? Hur vet jag om en stereo passar rent storleksmässigt? Man vill ju inte ha något äckligt tomrum precis Måste ovan stereo även den kodas som RCD 510:an eller kan jag bara köra på? Är inte så insatt i området och känner mig lite vilsen, vill gärna ha en lite finare maskin än RCD 310:an som tyvärr är aningen tråkig.

    Tack på förhand!

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag tror tyvärr inte steron som du länkade till passar i beetle 2012 eller någon annan vw efter 05.
    Det finns alltid bra priser på rcd510 på ebay. Det flesta måste kodas om ja då bilen känner av vad för enhet som sitter i bilen.

    Citat Ursprungligen postat av mr.gtiman Visa inlägg
    Tjenare, är ny på forumet och var precis ute efter svar på denna frågan, tack så mycket för all bra info som finns här! Hjälpte mig verkligen. Nu är det så att jag har en Beetle 2012 på väg och den kommer tyvärr med RCD 310 (köpte lagerbil). Funderar på att uppgradera till RCD 510 eller en annan stereo som ej är orginal. Kikat lite på denna:
    http://www.netonnet.se/art/bil-och-b...t/168022.4687/

    Tänkte fråga er här snabbt istället för att göra en ny tråd; funkar den ovan länkade stereon i min kommande bil? Hur vet jag om en stereo passar rent storleksmässigt? Man vill ju inte ha något äckligt tomrum precis Måste ovan stereo även den kodas som RCD 510:an eller kan jag bara köra på? Är inte så insatt i området och känner mig lite vilsen, vill gärna ha en lite finare maskin än RCD 310:an som tyvärr är aningen tråkig.

    Tack på förhand!

  3. #23
    mr.gtiman
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Jag tror tyvärr inte steron som du länkade till passar i beetle 2012 eller någon annan vw efter 05.
    Det finns alltid bra priser på rcd510 på ebay. Det flesta måste kodas om ja då bilen känner av vad för enhet som sitter i bilen.
    Ok tack för hjälpen, skiter i den då och letar upp en RCD 510. Ebay ser lovande ut! Vill bara se så jag förstått allt rätt innan jag börjar, ska alltså göra såhär nu:

    1. Jag köper en 510, skruvar loss min gamla 310 (ser väldigt enkelt ut, ska inte vara några problem att göra det en eftermiddag i garaget) och trycker in den nya.

    2. Den nya 510:an borde fungera direkt plug & play, inga nya kablar eller något behövs och jag borde få ljud från alla högtalare och så.

    3. Jag kör bilen till närmsta VW verkstad och ber om en omkodning. Nu är det bara att tuta o köra.

    "Felkoden" som jag får direkt efter bytet, kan man endast se denna ifall man kopplar dator mot bilen eller dyker det upp något i stil med en varningslampa på intrumentbrädan eller på stereon? Efter att jag kodat in den nya stereon, vad händer om jag trycker i den gamla RCD 310:an om tre år? Måste jag koda om för den igen?

    Tack igen för all hjälp!

  4. #24
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Jag tror tyvärr inte steron som du länkade till passar i beetle 2012 eller någon annan vw efter 05.
    Det finns alltid bra priser på rcd510 på ebay. Det flesta måste kodas om ja då bilen känner av vad för enhet som sitter i bilen.
    varför skulle den inte passa. ur med originalen. i med en Facia ram som tar ner hålet till 2 DIN. i med ISO kablage. du kan till och med köpa till Canbuss kablage som för över rattkontroller och annat till dom flesta maskiner. skall inte vara nå problem att sätta in den pioneeren. visst original är original, men pioneer och kenwood har ju maskiner som är OEM VAG och passar rakt in med AC backsensorfunktioner och allt om detta finns på bilen.

    Enda problemet jag ser är att modellen är så ny att det kanske inte hunnit tas fram en aftermarket Facia panel ännu, men det kan jag kolla upp för dig om det är intressant, och klubbmedlemmar har förmåner på bilstereo hos oss. men denna går ju rätt in i brädan.

    Namn:  12_DNX521VBT_navi.jpg
Visningar: 1931
Storlek:  86.2 KB

    http://www.kenwood.eu/products/car/n...ion/DNX521VBT/

    Eller denna

    Namn:  avicf9210bt_main_1_gallery.jpg
Visningar: 1895
Storlek:  43.2 KB

    http://www.pioneer.eu/se/products/25...0BT/index.html
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  5. #25
    mr.gtiman
    Gäst
    Tack för tipset låter bra det! Var inne snabbt hos en lokal butik och fick reda på att man kan köpa en modelanpassad ram tillsammans med stereo, vilket skulle göra att den passar direkt i bilen. Ramen gick på en femhundring. Så det är bra att man har lite andra valmöjligheter, kan inte så mycket om 510an men den verkar ju ha betydligt färre funktioner än en stereo för liknande peng.

    Ska försöka få tag på en 510a så billigt som möjligt under den närmsta veckan men om det blev för krångligt så byter jag istället till något av ovan. Nu har man ju i alla fall koll, kändes väldigt vilseledande när jag först började leta info.

    Tack för en bra tråd.

  6. #26
    Jocke Grön
    Gäst
    Lånar denna tråd något också... Känner mig helt rudis på detta så ha överseende

    Om man har RCD510 och vill komplettera med ett blåtands-kit för telefon och mediastreaming, kan man då bara handla denna http://www.volkswagentillbehor.se/De...cle=000051473M och koda om systemet? Är mikrofon, mm. förberett i bilarna eller följer det med i detta paket som man då måste dra in?

    Mvh Jocke

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Jocke Grön Visa inlägg
    Lånar denna tråd något också... Känner mig helt rudis på detta så ha överseende

    Om man har RCD510 och vill komplettera med ett blåtands-kit för telefon och mediastreaming, kan man då bara handla denna http://www.volkswagentillbehor.se/De...cle=000051473M och koda om systemet? Är mikrofon, mm. förberett i bilarna eller följer det med i detta paket som man då måste dra in?

    Mvh Jocke
    Artikeln du länkar till är avsett för RNS system.
    "Systemet kan kontrolleras och och styras via RNS 310 (från vecka 22/10) / RNS 315 eller RCD / RNS 510. Samtal kan accepteras eller avslutas via spaken för multifunktionsdiplayen eller eller, alternativt, via multifunktionsratten."

    Jag tror snarare det är denna du ska ha OM du har RCD system:
    http://www.volkswagentillbehor.se/De...=T%20%20443443

    Som svar på din fråga : Köper du ett Volkswagen orginal handsfree kit avsett för ditt system så måste detta kodas mot stereon för att börja fungera.
    Microfon är ej fördraget utan följer med i satsen och monteras i taket vid innerbelysningen.

  8. #28
    Jocke Grön
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Artikeln du länkar till är avsett för RNS system.
    "Systemet kan kontrolleras och och styras via RNS 310 (från vecka 22/10) / RNS 315 eller RCD / RNS 510. Samtal kan accepteras eller avslutas via spaken för multifunktionsdiplayen eller eller, alternativt, via multifunktionsratten."

    Jag tror snarare det är denna du ska ha OM du har RCD system:
    http://www.volkswagentillbehor.se/De...=T%20%20443443

    Som svar på din fråga : Köper du ett Volkswagen orginal handsfree kit avsett för ditt system så måste detta kodas mot stereon för att börja fungera.
    Microfon är ej fördraget utan följer med i satsen och monteras i taket vid innerbelysningen.
    Jo, jag såg att jag länkade till fel efter att jag kikade lite mer..

    OK men tack för info iaf...

  9. #29
    superior
    Gäst

    Jag lånar denna tråden lite

    Hej,

    Splitter ny på forumet och dessvärre ingen GTI, men jag hoppas ni vill hjälpa mig iallafall.

    Jag har precis köpt en Golf VIa 2012 och det sitter den lilla stereon i.
    (denna sitter i)
    Namn:  2013-04-17 10-38-17.jpg
Visningar: 1710
Storlek:  14.7 KB

    Jag vill uppgradera till en större modell av stereo, då jag vill ha navigator, bluetooth och senare även kunna montera i parkerings sensorer.

    Är det någon som har erfarenhet av nedan stereo?
    Vet du vad den heter (modell beteckning) och om man kan hitta information på nätet om den.
    Fördelarna som jag ser är att jag får bluetooth direkt i apparaten utan att behöva installera ännu en del (och vad jag tror) priset.
    Jag har blivit erbjuden att få köpa en (enbart uppackad) för 6000:-
    Vad kan man förvänta sig att en sådan här apparat skulle kosta helt ny?
    Passar den i min bil?
    Namn:  2013-04-17 09-59-00.jpg
Visningar: 1808
Storlek:  29.9 KBNamn:  2013-04-17 09-59-29.jpg
Visningar: 1771
Storlek:  53.7 KB

    Tack på förhand för all hjälp jag kan få.

  10. #30
    Ama303
    Gäst
    ser ut att vara en valfri no-name enhet från Ebay.
    Kolla runt där så ser du att de kostar betydligt mindre än 6000kr

    edit: kan det vara denna? 3000kr inkl frakt.

    http://www.ebay.com/itm/8-Car-GPS-DV...item53f166795d
    Senast redigerad av Ama303 den 2013-04-18 klockan 09:23. Anledning: länk inkluderat

  11. #31
    superior
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ama303 Visa inlägg
    ser ut att vara en valfri no-name enhet från Ebay.
    Kolla runt där så ser du att de kostar betydligt mindre än 6000kr

    edit: kan det vara denna? 3000kr inkl frakt.

    http://www.ebay.com/itm/8-Car-GPS-DV...item53f166795d
    Tack snälla för det, där räddade du mig från årets misstag!
    Ska kolla runt lite mer på Ebay.

    Något annat tips.
    Är dessa runt 3000 värda dom pengarna?
    Eller är det fortfarande pengar i sjön?

    Tack igen!!!

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av superior Visa inlägg
    Tack snälla för det, där räddade du mig från årets misstag!
    Ska kolla runt lite mer på Ebay.

    Något annat tips.
    Är dessa runt 3000 värda dom pengarna?
    Eller är det fortfarande pengar i sjön?

    Tack igen!!!
    Du får en från Ebay för under 3000:- inkl frakt så det är upp till dig att välja vad du tycker är enklast!

  13. #33
    Ama303
    Gäst
    jag köpte en rcd510 på ebay till syrrans polo som kom med en rcd310. 1400inkl frakt och den funkade rakt av.
    parkeringssensorerna, aux-in, blåtanden, allt funkade direkt utan något behov för kodning.
    helt klart roligare att titta på än den tråkiga 310an

  14. #34
    superior
    Gäst
    Namn:  ImageUploadedByTapatalk1366624472.448785.jpg
Visningar: 1700
Storlek:  176.0 KB
    Det blev en original 310 istället.
    Trevligt lyft för interiören
    Tack ännu en gång för att hjälpen att slippa göra årets tabbe!

  15. #35
    Ama303
    Gäst
    no problem.. ser bra ut! alltid trevligt att hålla kvar originalkänslan

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Artikeln du länkar till är avsett för RNS system.
    "Systemet kan kontrolleras och och styras via RNS 310 (från vecka 22/10) / RNS 315 eller RCD / RNS 510. Samtal kan accepteras eller avslutas via spaken för multifunktionsdiplayen eller eller, alternativt, via multifunktionsratten."

    Jag tror snarare det är denna du ska ha OM du har RCD system:
    http://www.volkswagentillbehor.se/De...=T%20%20443443

    Som svar på din fråga : Köper du ett Volkswagen orginal handsfree kit avsett för ditt system så måste detta kodas mot stereon för att börja fungera.
    Microfon är ej fördraget utan följer med i satsen och monteras i taket vid innerbelysningen.
    Nja.. Den Övre länken funkar ypperligt till RCD 510 !! Har själv monterat den i min tidigare Golf med RCD 510.
    Billigare än Fiscon, men den kräver dock lite kodning för att få det att lira.

    Men det är det ju värt. Förstår inte hur fiscon satsen kan vara nästan 2000:- dyrare.

  17. #37

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    ]
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Nja.. Den Övre länken funkar ypperligt till RCD 510 !! Har själv monterat den i min tidigare Golf med RCD 510.
    Billigare än Fiscon, men den kräver dock lite kodning för att få det att lira.

    Men det är det ju värt. Förstår inte hur fiscon satsen kan vara nästan 2000:- dyrare.
    RNS 315 eller RCD / RNS 510.
    Ser det nu , är lite luddigt skrivet bara om man läser fort.

  18. #38

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Martin Palmberg
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    2
    Lånar denna tråd lite.

    Funderar också på att byta min RNS 310 mot en RNS 510.
    Tycker navigatorn som sitter i RNS 310 är kass. Svårt att se hur man ska köra, framför allt när man kör i Sthlm/Gbg. Samt att restiden stämmer helt horibelt dåligt.

    Är det någon som bytt från 310 till 510 och tycker att navigatorn på 510 funkar bättre än den lilla 310 ?

    Eller får man en bättre navigator om man köper 3:e parts stereo med navi? Tips på bra 3:e parts som funkar bra med vw backsensorer och styrning från multiratten??

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin