Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    MiWi
    Gäst

    Vad för el behövs för att montera färddatorn på Mk2 Golf?

    Jag har panel samt spak för färddatorn.

    Vad för övrigt kablage behövs för att få färddatorn "aktiv"?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Nu kan jag inte detta exakt. Men du behöver antagligen hela kabelhärvan till alla givare, vilka du också behöver. Jag tror nog att någon här har gjort detta innan och kan säkert svara bättre på ditt inlägg. Hur som helst så är det en del el-jobb som behövs för att få det att lira.


    Mvh Vlado

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    Vad för el behövs för att montera färddatorn på Mk2 Golf?

    Citat Ursprungligen postat av G60 V-spec Visa inlägg
    Nu kan jag inte detta exakt. Men du behöver antagligen hela kabelhärvan till alla givare, vilka du också behöver. Jag tror nog att någon här har gjort detta innan och kan säkert svara bättre på ditt inlägg. Hur som helst så är det en del el-jobb som behövs för att få det att lira.


    Mvh Vlado
    Jag har gjort det här på min Golf CL-85, och det var förhållandevis lätt.
    De kablar du behöver dra extra ifrån kontaktdonet för kombiinstrumentet är:
    1. Två kablar till yttertempgivaren, som ska sitta i ett fästhål strax under vänster strålkastare.
    2. En kabel som går till oljetempsgivaren, som sitter i huset som oljefiltret sitter i. Tips här är att man kan köpa själva oljetempsgivaren ifrån skruvat.se och sen plocka filterhuset ifrån skroten, om det nu är så att det filterhuset man redan har inte har uttag för oljetempsgivare.
    3. Fyra kablar som går till spaken för att välja minne/ge reset/välja funktion.
    4. En vaccuumslang som går mellan förbrukningsmätaren och insugningsröret. Man kan skippa denna om man vill, förbrukningsmätaren stämmer ju nästan aldrig ändå.

    Ett till tips förresten, enklaste sättet att montera extra kablar till kombiinstrumentet är att på skroten klippa av hela kontaktdonet med lite kabel kvar. Man kan sen pilla ut kontakthylsorna och klicka i dem i kontaktdonet man har på bilen. Sen är det bara att skarva på en hylsa med längre kabel.

    /Berlands
    Senast redigerad av berlands den 2012-01-25 klockan 18:18.

  4. #4
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av berlands Visa inlägg
    Jag har gjort det här på min Golf CL-85, och det var förhållandevis lätt.
    De kablar du behöver dra extra ifrån kontaktdonet för lpmbiinstrumentet är:
    1. Två kablar till yttertempgivaren, som ska sitta i ett fästhål strax under vänster strålkastare.
    2. En kabel som går till oljetempsgivaren, som sitter i huset som oljefiltret sitter i. Tips här är att man kan köpa själva oljetempsgivaren ifrån skruvat.se och sen plocka filterhuset ifrån skroten, om det nu är så att det filterhuset man redan har inte har uttag för oljetempsgivare.
    3. Fyra kablar som går till spaken för att välja minne/ge reset/välja funktion.
    4. En vaccuumslang som går mellan förbrukningsmätaren och insugningsröret. Man kan skippa denna om man vill, förbrukningsmätaren stämmer ju nästan aldrig ändå.

    Ett till tips förresten, enklaste sättet att montera extra kablar till kombiinstrumentet är att på skroten klippa av hela kontaktdonet med lite kabel kvar. Man kan sen pilla ut kontakthylsorna och klicka i dem i kontaktdonet man har på bilen. Sen är det bara att skarva på en hylsa med längre kabel.

    /Berlands
    Stort tack!

    Jag förmodar att du menar hela kontaktstycket på panelhusets baksida?

    På min CL -86 som sett till elektroniken borde vara jämförbar med din är det ju två kontaktstycken som sitter monterade i originalhuset. Vilket av dessa påverkar färddatorn?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    Vad för el behövs för att montera färddatorn på Mk2 Golf?

    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Stort tack!

    Jag förmodar att du menar hela kontaktstycket på panelhusets baksida?

    På min CL -86 som sett till elektroniken borde vara jämförbar med din är det ju två kontaktstycken som sitter monterade i originalhuset. Vilket av dessa påverkar färddatorn?
    Yep, åk till skroten och klipp av ett par sådana kontaktstycken. Låt en bit kabel vara kvar så att du kan skarva på längre kabel. Sen kan man pilla ut kontakthylsorna ur plasten och sen peta in i de kontaktstyckena du har som sitter på bilen.
    Det finns två kontaktstycken till kombinationsinstrumentet. Men kommer inte ihåg vilket av dessa som kablarna till färddatorn ska anslutas till. Om det var ena eller båda, rentav.
    Är på skidsemester denna veckan, men ska kolla när jag är hemma igen.

    /Berlands

  6. #6
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av berlands Visa inlägg
    Yep, åk till skroten och klipp av ett par sådana kontaktstycken. Låt en bit kabel vara kvar så att du kan skarva på längre kabel. Sen kan man pilla ut kontakthylsorna ur plasten och sen peta in i de kontaktstyckena du har som sitter på bilen.
    Det finns två kontaktstycken till kombinationsinstrumentet. Men kommer inte ihåg vilket av dessa som kablarna till färddatorn ska anslutas till. Om det var ena eller båda, rentav.
    Är på skidsemester denna veckan, men ska kolla när jag är hemma igen.

    /Berlands
    Suveränt!

    Jag skulle behöva veta vart i kontakten kablarna sen ska kopplas. Ska se om jag kan få tag i kablaget från donatorn där min panel kommer ifrån.

    Det jag främst är ute efter är att få spaken att fungera ihop med färddatorn, mer än färddatorns funktioner i sig.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    Vad för el behövs för att montera färddatorn på Mk2 Golf?

    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    Suveränt!

    Jag skulle behöva veta vart i kontakten kablarna sen ska kopplas. Ska se om jag kan få tag i kablaget från donatorn där min panel kommer ifrån.

    Det jag främst är ute efter är att få spaken att fungera ihop med färddatorn, mer än färddatorns funktioner i sig.
    Återkommer med lite info angående detta.
    Notera att jag inte har själva bilen tillgänglig just nu för att kontrollera att allt stämmer, så jag reserverar mig för eventuella fel.

    Det finns två kontaktdon med 2 x 7 kontakthylsor som ansluts till kombiinstrumentet, en svart och en vit kontakt.
    "Undersidan" på kontaktdonen har en tapp, ovansidan saknar denna.
    Här är hur de är kopplade samt orginalfärgkod på kabeln. De som är markerade med * är de som du behöver montera dit själv.

    T7, Vit kontakt, ovansida utan tappen
    1 Helljusindikering, svart/vit
    2 MFA yttertempmätare1, vit/röd, *
    3 MFA mode switch, vit, *
    4 MFA yttertempmätare2, svart/blå, *
    5 Bränslemätare (tankgivaren), svart/violett
    6 Instrumentbelysning, blå/grå
    7 Blinkers röd/blå

    T7b, Vit kontakt, undersida med tappen
    1 Solenoid, förbrukningsmätare (denna används nog inte på MKII)
    2 MFA oljetempmätare, grön/svart, *
    3 MFA +matning, röd (denna ska redan finnas där, matar klockan i normalfallet)
    4 Varvräknare, svart/röd. (denna ska redan finnas där, signalen används till den dynamiska oljetrycksvarningen)
    5 Jord, brun
    6 Kylvätsketempmätare, röd/gul
    7 Växlingsindikering, gul/blå (finns bara om man har upshift indicator)

    T7a, Svart kontakt, undersida med tappen
    1
    2 MFA memory select, svart/vit, *
    3
    4 Oljetrycksgivare 1,8 bar, gul
    5 Kontrollampa laddning, blå
    6
    7

    T7c, Svart kontakt, ovansida utan tappen
    1 MFA reset, röd/vit, *
    2
    3
    4 Oljetrycksgivare 0,3 bar, svart/blå
    5
    6
    7 +Matning (terminal 15), svart

    MFA-kontakten ifrån spaken har följande signaler:
    Blå = jord. Koppla till en jordpunkt i chassit.
    Svart = 1/2, d.v.s. Memory select. Kopplas till T7a-2
    Röd = Reset. Kopplas till T7c-1
    Vit = Mode select, kopplas till T7-3.

    Hoppas du får rätt på det!

    /Berlands

  8. #8
    MiWi
    Gäst
    STORT tack till dig Berlands!

    Möts vi på Bugrun bjuder jag på en kaffe!


    Har dock ytterligare en följdfråga jag glömde tidigare, gällande oljetempgivaren. Vilken givare (art nr / inköpsplats) behövde man införskaffa för att få detta att fungera ihop med MFA? Har sökt runt efter en sådan hos Mekonomen / Meca utan resultat nu på morgonen.

    Oljefilterhus har jag hunnit införskaffa.
    Senast redigerad av MiWi den 2012-02-06 klockan 07:49.

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Detta kommer jag också ha nytta utav! Toppen!!! :-D

    skickat från min mobiltelefon.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    Vad för el behövs för att montera färddatorn på Mk2 Golf?

    Citat Ursprungligen postat av MiWi Visa inlägg
    STORT tack till dig Berlands!

    Möts vi på Bugrun bjuder jag på en kaffe!


    Har dock ytterligare en följdfråga jag glömde tidigare, gällande oljetempgivaren. Vilken givare (art nr / inköpsplats) behövde man införskaffa för att få detta att fungera ihop med MFA? Har sökt runt efter en sådan hos Mekonomen / Meca utan resultat nu på morgonen.

    Oljefilterhus har jag hunnit införskaffa.
    Ser fram emot en fika på Bugrun då.

    Jag hittade ingen oljetempgivare att plocka på skroten, så jag köpte en på skruvat.se:
    >1 n/a 19596 Sensor, oljetemperatur (Lagervara) Inväntar leverans 139 kr 139 kr
    Rätt dyr givare, men det var kul att få oljetempgivaren att funka.

    Yttertempgivaren plockade jag ifrån skroten på bilen som jag fick själva färddatorn+spaken ifrån.
    Tror inte den givaren fanns på skruvat.se, nämligen.

    /Berlands

  11. #11
    MiWi
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av berlands Visa inlägg
    Ser fram emot en fika på Bugrun då.

    Jag hittade ingen oljetempgivare att plocka på skroten, så jag köpte en på skruvat.se:
    >1 n/a 19596 Sensor, oljetemperatur (Lagervara) Inväntar leverans 139 kr 139 kr
    Rätt dyr givare, men det var kul att få oljetempgivaren att funka.

    Yttertempgivaren plockade jag ifrån skroten på bilen som jag fick själva färddatorn+spaken ifrån.
    Tror inte den givaren fanns på skruvat.se, nämligen.

    /Berlands
    Yttertempgivaren löste sig via VAG!

    Tack för hjälpen med andra sensorn. Ska skriva ut det du skrev upp till mig och ha med mig ut till garaget.
    Senast redigerad av MiWi den 2012-02-08 klockan 07:34.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin