Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 60
  1. #21
    HenkeE35
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Den kommer inte precis rasa heller om han följer tillverkarens råd. Finns billigare saker att ha tvångstankar om tycker jag .
    Lite dom tankarna jag fått efter rådgivningen i forumet.
    Det är trots allt "longlife" olja anpassat för 3000 mil.. Min bil vill servas efter lite drygt 1500.

    Men stort tack alla för råden och tankarna!

  2. #22
    RobinR
    Gäst
    Helt onödigt att använda 5w30 ( longlife olja ) om man ska köra 1500 mil eller 1 år.
    Då kan ni lika gärna köra 5w40.

    Med vänlig hälsning, Robin

  3. #23
    StiFt
    Gäst
    Jag byter hellre olja för ofta än för sällan

  4. #24
    HenkeE35
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av RobinR Visa inlägg
    Helt onödigt att använda 5w30 ( longlife olja ) om man ska köra 1500 mil eller 1 år.
    Då kan ni lika gärna köra 5w40.

    Med vänlig hälsning, Robin
    Varför inte köra longlife trots 1500 mil?
    Borde inte de va bättre för motorn istället för en annan olja?
    Jag e något okunnig så upplys mig gärna!

  5. #25
    RobinR
    Gäst
    5w30n har tillsatser för att kunna klara 2 år alt 3000 mil.
    Att betala de literpriset är bara bortkastade pengar.
    5w40n funkar minst lika bra MEN då får den absolut inte gå
    över 1 år eller 1500 mil.

    Jag gjorde om min serviceintervall från QG1 (variabla serviceintervaller)
    till QG2 (fasta)

    Med vänlig hälsning, Robin

  6. #26
    HenkeE35
    Gäst
    Ok, tack för tipset!
    Min handlare bjuder på den första servicearna fram till 3000 mil eller två år så då får de bli longlife!
    Därefter ska jag fundera på vad det får bli.

  7. #27
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Jag skulle aldrig köra min bil på Longlife.
    Max 1500 mils intervaller på oljebyten oavsett trim eller original, det är iaf min personliga åsikt.

  8. #28
    RobinR
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Jag skulle aldrig köra min bil på Longlife.
    Max 1500 mils intervaller på oljebyten oavsett trim eller original, det är iaf min personliga åsikt.
    Exakt min åsikt också. Longlife var de sämsta de kunde tänkas komma på, tyvärr.

  9. #29
    HenkeE35
    Gäst
    Varför?

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    för att motorerna koksar, sätter igen, skär och skrotar sig själva på löpande band då oljorna ifråga inte klarar av att bibehålla sina egenskaper i 3000mil.
    dom enda oljorna som skulle tänkas tåla detta används inom flygindustrin samt i vissa generatorer och kostar oändligt mer slantar än en vanlig bil-olja.. säljs dessutom som minst på fat, 200+liter.

    vad jag förstod av första inlägget så gällde detta dom första 500 milen.. dvs vid inkörning.. och inkörning av en motor spelar jättestor roll för hur motorn kommer att må resterande dagar av sitt liv.. hett debaterat ämne som det finns många studier inom.. men i korthet så bör man aldrig köra in en motor med syntetiskt olja.. då kolvringarna aldrig sliter in sig mot honingen på cylinderväggarna, och helt enkelt aldrig blir helt täta.. = ökat slitage på motorn och snabbare förorenad olja framöver. klassisk mineralolja gäller vid inkörning.
    finns studier som visar att en korrekt inkörd motor ger bättre bränsleekonomi, går jämnare, renare, effektivare och håller betydligt längre än en där det tummats på just detta.

    anledningen att man gör det första bytet ganska tidigt på en ny motor är just att kolvringarna sliter in cylinder-loppen, samt lagren blir inkörda och detta lämnar vissa "rester" som man vill få ur motorn så fort denna process är klar.. efter detta kan man köra på en 1500mila intervall då dagens oljor i allmänhet är av väldigt hög kvalité.
    billtillverkarna bryr sig emellertid inte så mycke om inkörning då även en syntetisk olja ger en "tillräckligt" bra täthet för att motorn skall klara bilens livslängd under dom allra flesta förhållanden.. men nu finns det ju motorentusiaster som vill hålla sina maskiner i topp-skick.. =)

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Hos min lokala Vag-handlare på 90-talet hörde jag en diskussion mellan en kund och kundmottagningen/reservdelar som rekommederade att kunden skulle använda en mineralolja dom första ca 5000-6000 milen just pga. inkörningens skull och sedan först då gå över till syntetolja

  12. #32
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Ytterligare klargörande. De rester som motorn producerar vid inkörning fastnar säkert till stor del i oljefiltret (främst partiklar bestående olika metaller). ”Koks” partiklarna är troligen betydligt mindre och smiter igenom filtret och åker runt och slipar ner kontaktytorna och i värsta fall sedimenterar igen smala oljekanaler. Oljefilter har ju blivit större med åren (pga longlife intervallerna) men det spelar ingen roll när vi pratar riktigt små partiklar.

    Notering. Har varit och kikat på US forumet då och då http://www.golfmk6.com/forums/. Vad jag förstått kör man generellt ej med LF service utan 1500 mils intervaller i US……

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #33
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Sn00k: Mycket bra skrivet och vad jag anser vara helt rätt åsikter!

    *tumme upp*

    Tack!

  14. #34
    RobinR
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Ytterligare klargörande. De rester som motorn producerar vid inkörning fastnar säkert till stor del i oljefiltret (främst partiklar bestående olika metaller). ”Koks” partiklarna är troligen betydligt mindre och smiter igenom filtret och åker runt och slipar ner kontaktytorna och i värsta fall sedimenterar igen smala oljekanaler. Oljefilter har ju blivit större med åren (pga longlife intervallerna) men det spelar ingen roll när vi pratar riktigt små partiklar.

    Notering. Har varit och kikat på US forumet då och då http://www.golfmk6.com/forums/. Vad jag förstått kör man generellt ej med LF service utan 1500 mils intervaller i US……

    /Peter
    Det med oljefiltret gäller ej alla tyvärr.

    /Robin

  15. #35
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av RobinR Visa inlägg
    Det med oljefiltret gäller ej alla tyvärr.

    /Robin
    Menar du att det inte filtrerar ”grövre” partiklar? Det gör det förutsatt att det är helt……. Det kan ju vara så att de partiklar som hamnar i oljetråget och inte går via oljepump/oljefilter, då ligger det ju längst ned i tråget och orsakar inte några nya problem:-) .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #36

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Olja bryts ned med tiden och olika fort beroende på körförhållanden. Sothalt och oxidationshalt ger partiklar respektive sämre smörjegenskaper. Koks i cylinderlopp (i alla fall för dieselmotorer) brukar däremot inte bara bero på dålig olja, utan även att tillverkaren har gjort ett icke robust grundmotor/förbränningssystem som ger koks på övre ringland som sakteliga slipar bort heningsmönstret.

    CBM (Condition based mainteinance) tillämpas idag av de flesta fordonstillverkare. Med rätt funktionalitet och parametersättning av modellen som anger servicetillfället så fungerar detta intelligenta system. Sen är det som vanligt skillnad från tillverkare till tillverkare och motorer, systemen är olika bra. Sen har Snook ett par poänger. Det är aldrig bra att köra 3000 mil på ett oljebyte. Se bara problemen med sträckta kamkedjor på 1,4 TSI.

  17. #37
    HenkeE35
    Gäst
    Fan va nöjd jag e med mitt val av bil sånna här dagar.

    Ställer en fråga och får svar på den och inte till så man faktiskt lär sig något också.

    Ne helt ärligt, tack för grymma svar!

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    Servar bilen själv och p.g.a att det är så jobbigt att plocka ner bottenplåten så blir intervallerna långa. Kör 5000 mil/1 år på minTDi, använder en helsyntetolja. ser inte ut att vara något bekymmer ännu.

    /Ulf

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Kompis köpte en Passat 1,8T -02 vid 12.000 mil, longlifeservad. Han gick direkt över på att byta olja 2 ggr/år (~1000 mils intervall)
    8.000 mil senare tänds oljelampan. Silen helt igensatt av koks. Skulle gissa på att det som hann bildas på de första 12k med senare år har börjat släppa mer och mer och nu sa det stopp...

    VAG ville ha 6300 kr för rengöring exkl oljebyte....

  20. #40
    HenkeE35
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fors Visa inlägg
    Kompis köpte en Passat 1,8T -02 vid 12.000 mil, longlifeservad.
    longlife är typ 3000 mil/ var annat år?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin