Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60
  1. #1
    HenkeE35
    Gäst

    Oljebyte vid 500mil?

    Tja!

    Nu har min ED 35a snart gått 500 mil.. Jag hörde någonstans att man bör genomföra ett oljebyte efter de första 500 milen...?

    Vad tror ni om detta? Skulle de bara vara humbugg att byta olja eller e det vettigt för att hålla motorn i toppskick?

    DSG lådan, inkörd lugnt (ej över 3500 varv) första 150 milen, därefter full gas ca 3-6 ggr per tank. I övrigt vanligt körd.

    Tack!
    / Henke

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Följ manualen, om du inte ska använda den som racebil 24/7. Sedan kommer du få en massa andra åsikter här, klassiskt debattämne .

    En sak kan man säga, det skadar inte i alla fall, bara plånboken.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Håller med Premis till fullo. Bilen har en indikator som tar hänsyn till antal starter, körstil, förbrukning mm och kalkylerar därefter serviceintervallet. Så om man tex kör mycket kortsträckor så kommer bilen vilja ha service inom ett år och under 2000 mil.

    Om du tycker det känns bra att byta olja så gör det.

  4. #4
    HenkeE35
    Gäst
    Tack för tankarna.

    Om man skulle summera allt till några få ord så skulle man kunna säga att byt olja via VW om det skulle ingå i min "fri service 3år".

    Annars skulle det rent teoretisk vara ganska onödigt i och med min körstil?

    Sjukt intressant ämne dock...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Sen får man hålla i åtanke att serviceintervallerna är satta med stor hänsyn tagen till driftekonomi för ägaren..
    På min brukis har oljan bytts var 500'e mil sen den var ny. Overkill, jag vet, och inget en normalsvensson är intresserad av att göra, den "normala" serviceintervallen är 2000 mil.
    Öppnade motorn vid 16.500 mil i syftet att byta topp och den såg tusan ut som ny! Den topp jag skulle byta till, servad enligt serviceplan (utgår jag ifrån iaf), hur svart och kletig som helst...

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    mats
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    61
    Ska lämna in min bil på fix av parkeringsskada och tänkte då passa på att göra första service samtidigt.
    Bilen är ett år och ca 1300mil och indikatorn i displayen visar service inom 30 dagar.

    Blev senare uppringd från verksaden som undrade om det inte var "over kill" att serva den redan då den normalt skulle gå på något "long life schema"?????

    Nu blir det service i alla fall då jag gillar bilen och tycker att hon kan vara värd lite ny olja :-)
    Men frågan är om man har något för det?
    Inte min bil då jag har den via jobbet på 36 månaders leasing så om två år så är det ju inte mitt problem längre.

    Kostnadsmässigt vinner man väl på längre serviceintervaller? Och restvärdet vid nästa inbyte kan jag inte tänka mig
    skulle påverkas så länge stämplen finns där.

  7. #7
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Jag byter var 1.500'e mil på min GTI och har så gjort sedan den var ny.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  8. #8
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av kalle950 Visa inlägg
    Blev senare uppringd från verksaden som undrade om det inte var "over kill" att serva den redan då den normalt skulle gå på något "long life schema"?????
    sök lite på longlife service här på forumet så ser du vad folk tycker. inga överdriver varma känslor för longlifen, utan entusiasterna byter oftast vid 1000-1500 mil. skit i vad servicen säger. ett oljebyte är biligt jämfört med sliten motor sträckta kamkjedjor osv.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  9. #9
    HenkeE35
    Gäst
    Jag ringde faktiskt och hörde mig för hos VW idag, sanningen är att dom har förändrat rekommendationen för serviceintervallen.
    Longlifeoljan är bra men VW säger själva att man bör serva bilen var 1500 mil. Detta för att bilen skall funka under en längre tid helt felfritt.

    låter vettigt eftersom min indikator säger ca 200 dagar till nästa service. Så vafan jag väntar till första servicen.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Jag har bytt olja (läs servat) på verkstad var 1500 mil, något de själva också rekommenderade. Fyller på med longlifeolja iofs men kostnaden tycker jag är försumbar. Senast betalade jag väl runt 1600kr för olja och filter (4500 mil).

    Ställde om bilen från longlifeintervall till fast intervall vid första servicen så nu varnar den "rätt", alltså vid runt 100 mil kvar, alternativt tidsindikator sedan senaste service.

  11. #11
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av HenkeE35 Visa inlägg
    Longlifeoljan är bra men VW säger själva att man bör serva bilen var 1500 mil.
    jag menade inte att oljan i sig är dålig, jag menade iden med att köra 3000 mil, altså longlife service, mellan bytena inte var så lyckat.
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Lite kuriosa: min GTI V ville alltid ha service med 1700-1800 mils intervall. Min nuvarande R ville ha service första gången efter 2000 mil och nästa vill den ha efter ytterliggare 1800 mil. Inte så långt ifrån gamla vanliga intervallet 1 år och 1500 mil.

  13. #13
    HenkeE35
    Gäst
    Lite off topic, vad tycker du om golf R i förhållande till golf gti?

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    För min del så var det stora lyftet att gå från Golf V till VI. Jag blev förvånad att Golf VI är så pass mycket bättre bil och var nära att köpa en GTI VI sommaren 2009. Vid samma tidpunkt dök förhandsinfo upp om R och jag valde att vänta, vilket jag inte ångrar. Med en ED35 så minskar skillnaden mot R rent prestandamässigt men generellt så är R:en mer vridstark och varvvillig. 4WD gör att man kan åka fort året om och gör bilen förlåtande. Nackdel mot GTI är drygt 100 kg mer vikt. Viktökningen märks mest i långsamma kurvor och är inte positivt för körkänslan.

  15. #15
    HenkeE35
    Gäst
    Ofan, det låter så som jag hade på känn.
    Måste testköra den vid något tillfälle.

    Tack!

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Njut av din fina bil!

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av HenkeE35 Visa inlägg
    Jag ringde faktiskt och hörde mig för hos VW idag, sanningen är att dom har förändrat rekommendationen för serviceintervallen.
    Longlifeoljan är bra men VW säger själva att man bör serva bilen var 1500 mil. Detta för att bilen skall funka under en längre tid helt felfritt.

    låter vettigt eftersom min indikator säger ca 200 dagar till nästa service. Så vafan jag väntar till första servicen.

    Från fabrikens håll är det fortfarande en Flexibel intervall = den kan gå mellan 1500-3000mil innan den tänder.

    Så den du pratat med har lagt sina egna värderingar i sitt uttalande...dvs VW har inte ändrat nåt , bara kille du pratat med (Sen att andra tycker lika så är fabriken LAG inom VW)

  18. #18
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av HenkeE35 Visa inlägg
    Vad tror ni om detta med oljebyte ?
    Skulle de bara vara humbugg att byta olja eller e det vettigt för att hålla motorn i toppskick ?
    ALLTID vettigt för motorn att byta olja och filter ofta !

    ...Det kan helt enkelt inte bli för ofta !

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    ALLTID vettigt för motorn att byta olja och filter ofta !

    ...Det kan helt enkelt inte bli för ofta !
    Den kommer inte precis rasa heller om han följer tillverkarens råd. Finns billigare saker att ha tvångstankar om tycker jag .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  20. #20
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Den kommer inte precis rasa heller om han följer tillverkarens råd. Finns billigare saker att ha tvångstankar om tycker jag .
    +1

    / Per

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin