Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 70
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919

    Golf II GTi goes G60 (motor bygge på g)

    Ja då vad det väl dax att lägga upp mitt projekt här, så ni kan ta del av vad vi sysslar med i garaget
    Och kanske kan vi kan få lite tips o trix under resans gång kanske.

    Bilen:
    Golf II GTi -87 1,8 8v 107hk Import Tyskland -00
    Med Digifant insprutning, även kallad Special i Sverige dock från -88
    Detta gör att jag kan köra utan kat eftersom det inte är ett krav i Sverige förrän -88
    Bilprovningen kontrollerar inte heller detta, endast Co som får lov att vara 3,5

    Bilen används nästan uteslutande som banbil/sommar räser.
    Tanken med bilen är att det ska vara roligt och hyfsat billigt.
    I mina ögon går inte bilen fortare för att den har blank lack och kromade fälgar.
    Utan tanken är att lägga pengarna på motor, bromsar och väghållning!

    Snabb historik:
    Motor: Portad, planad, 284 kam, hårdare ventil fjädrar, öppet filter och 2,5tum avgas.
    Chassi: JR sänk sats runt om.
    Kaross: Har varit i diket av förra ägaren, därför sitter det nu -90:ans kofångare och Jetta front.
    Sollucka, elspeglar, servo och fack för CD skivor i mitt konsolen!!!

    Billigt inköp -02 pga spruckit värmepaket och ägaren hade ny bil.
    Fixade till alla fel och besiktigade bilen, körde ett tag.
    Medlem GTi klubben. Under namnet: Svartafaran
    Mycket vill ha mer, Ställbar kamdrev och UNI Chip resulterade i 139,9HK och bra vrid!!! Körde nu ifrån en STD 16v! Delmål 1 av klarat
    Bråttom till Bug run -02, full gas på motorvägen resulterade i en smält kolv vid Glumslövs backar!!!
    Köpte ett 2,0 block från Passat, inget hände.
    Golf glädjen DÖD!!! Körde div. Volvo, det höll i alla fall...
    -04 gick ur GTi klubben...

    Golfen stod i 6år, hade köp hus, sålde den dyra Volvo räsern, köpte kombi, började snegla på Golfen...
    -08 Skulle bara sätta ihop skiten sen sälja den... Fick hjälpa av Danno här på klubben!
    Blev 2,0 med GTi toppen, extactor och spridare från VR6:an. Går lite fet och ojämnt på tomgång pga kamen!
    Härligt!!! Golf glädjen tillbaka !!!
    Medlem GTi klubben.

    Problem med bränd styrbox, Sturup närmar sig, Panik, skulle fan köra efter alla dessa år...
    Inpuls köpte en GTi -87 Svart 2000kr, generator fästet gick av vid Glumslövs backar, spännrem hem, körde Sturup med den... tog elhissar och fälgar, bytade dörr, framskärm, sålde 3000kr
    Besiktigade bilen Torsdag, Fredag Bugrun 41mil dit inte kört bilen på 6år, ny motor, 2 dagar på Bugrun sen hem höll hela vägen

    -09, -10, -11 Bankörning, stripp, div uppdateringar, service.
    Mycket vill ha mer, börja tröttna på den ojämna effekten, ville ha mer HK, ville ha större bromsar och nyare vxl.

    Att vidare utveckla sug motor som sitter i kostar mer än det smakar! Alternativ 1.8T eller G60.
    1.8T jätte fin motor! Mycket meck, klydd med tändningslås, start spärr, måste regga osv.
    G60 gammal teknik, bara att hinka i och byta styrbox, kan besiktiga utan G60

    Idag:
    Köpte ett avstannat projekt en Corrado G60 komplett i delar... Billigt!
    Tog allt jag ville ha:
    Motor, vxl, bromsar och div små saker, sålde lite delar, skrotade resten av bilen.

    Så nu har jag:
    En komplett G60 motor där G60:in ska vara renoverad av RS Mannen här på klubben. Dock problem med oljetryck förra ägaren har bytat alla givare och oljeslangen till G60:in...
    Vajer vxl typ A02 eller vad den heter och kompletta G60 bromsar. Precis vad jag ville ha
    Projektet ska gärna vara klart till Sturup -12

    Dax att börja jobba!!!




    Då är det bara till att skruva loss ALLT!!!


    Redo för lyft


    Ute


    Hmm vilken motor skulle jag nu stoppa i...


    Kollade ett ramlager och vevlager såg ok ut men... oljepumpen var helt ny varför är där då dåligt oljetryck...


    Gamla Digifant 2 ur bilen med UNICHIP box förväll


    Jaha kunde väl ge mig fan på att en pinbult skulle gå av i toppen som vanligt!!! Bara av med insuget oxå!!!
    Samma sak hände vid förra motorbygget och då fick jag inte ur bulten!!! Hata!!!


    Danno, fixade så att resterna av pinbulten i toppen försvann. Tackar jag ja!!! ))

    Det får vara nog för idag, fler bilder kommer en annan dag godnatt

    Mvh Daniel
    Senast redigerad av Sjove den 2012-02-01 klockan 07:24.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Hur får jag bilderna till att synas direkt och inte som en länk???

    Mvh Daniel

  3. #3
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    använd bara [img] taggar och inte [url] osså måste det vara ett / tecken framför sista taggen på varje bild. [/img]
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Kul att du har kommit igång med motorbytet =) Fick du den korta remmen jag lämnade?


    Mvh Vlado

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    använd bara [img] taggar och inte [url] osså måste det vara ett / tecken framför sista taggen på varje bild. [/img]
    Tack Manny äntligen får jag in bilderna, satt i flera timmar igår... I FAQ stod det något om att man kunde ladda upp bilder i sin profil och sen länka dom till inläggen??? Vet du något om detta???

    Citat Ursprungligen postat av G60 V-spec Visa inlägg
    Kul att du har kommit igång med motorbytet =) Fick du den korta remmen jag lämnade?



    Mvh Vlado
    Tack, ja jag har fått den kortare remmen hoppas det fungerar till besiktningen

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Ja då var det dax för lite fler bilder


    Lite fler bilder från helgens operation
    När vi lyfte på ventilkåpa för en inspektion upptäckte vi att tidigare ägarna har glömt allt vad service heter!!!


    Så här ser det ut när man skiter i att serva sin bil!!!


    Kamen ur... Katastrof!!!


    Inte konstigt att förra ägaren hade problem med oljetrycket... Oljekanalerna lär ju vara igensatta...


    När toppen såg ut så här blev vi misstänksamma så vi rev botten delen igen...


    När vi kollade alla ram o vev lager hittade vi denna lilla överraskning! Så det blir helrenovering av botten oxå!!!


    Så här ser det ut just nu, motorn i delar, renoverings kontot i botten och allt ska vara klart till Maj för premiär turen på Sturups raceway. Och jag som bara skulle hinka i motorn i bilen och byta bromsar....

    Som det ser ut nu kommer jag att lämna in toppen för att få den helt ren och rensad samt riktplaning.
    Sen blir det nya ventiltätningar och packningar.
    I botten delen blir det nya ramlager, vevlager, kolvringar och packningar.
    Ja allt utom att borra den till första överdimensionen kommer dock att hona cylindrarna.

    Just nu letar jag fullt efter någon som kan leverera allt jag vill ha till ett bra pris. I USA är det halva priset med Sverige fast man betala frakt, tull och moms....

    Det jag hade tänkt köpa är:
    Fördelare
    Rotor
    Tändkablar
    Tändstift
    Vevlager
    Ramlager
    Vevaxel tryckbrickor
    Kolvringar
    Topplocksbultar
    Sotningssats
    Kompletteringssats
    Kamremssats
    Ventiltätningar

    Hoppas det är allt...

    Företagen jag har kollat mer är:
    Serige, Autoexperten: 9552Kr -Kamremssats, Ventiltätningar
    Tyskland, ARZ-Tuning: 6831Kr med frakt -Rotor, Ventiltätningar
    USA, mjm autohaus: 5883Kr med frakt, tull, moms - Ventilttätningar

    Har förhandlar lite med frugan om pengar till detta då vi har gemensam ekonomi, hon var inte glad men det gick bra att ta lite av buffert pengarna...

    Sen behöver jag bara... nya stötdämpare, fjädrar och renovera G60 bromsarna... perfekt!

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    4716
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    74
    Riktigt trevligt projekt, tur i oturen att du upptäckte det med motorn nu ändå.
    Är det med Svedala mk du brukar köra på Sturup med?
    Har du kollat på skurvat.se om de har några grejer till dig, vi har ju rabatt där med klubben.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Citat Ursprungligen postat av Daniel_Borg Visa inlägg
    Riktigt trevligt projekt, tur i oturen att du upptäckte det med motorn nu ändå.
    Är det med Svedala mk du brukar köra på Sturup med?
    Har du kollat på skurvat.se om de har några grejer till dig, vi har ju rabatt där med klubben.
    Tack, ja det är väl tur att man är misstänksam nog till att titta lite extra på sakerna innan man stoppar i motorn. Ja på ett sätt är det ju skönt att ha en nyrenoverad motor som man sen kan plåga i några år, men kostnaderna drar snabbt iväg....

    Ja jag brukar försöka köra lite med Svedala MK på Sturup, du oxå?

    Tack för tipset ska kolla där oxå.

    -edit- Skruvat.se hade inte i närheten alla saker jag behöver...

    Mvh Daniel
    Senast redigerad av Sjove den 2012-01-13 klockan 10:51.

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    4716
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    74
    Ja det är ju lätt att det sticker iväg när man är igång och renoverar.

    Blev 3 körningar med svedala mk förra säsongen (röd jetta mk1), riktigt trevligt intiativ av dom=)

    Var också inne och kikade efter grejer till dig där, och det var ju inte för mycket som gick att bocka av på din lista.

    Kamremskittet verkar ju vara prisvärt i alla fall.

    Kollat på Vag vad vev och ramlager m.m kostar? Ibland kan det konstigt nog vara billigare med orginalgrejer.

    Mvh Daniel

  10. #10
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Trevligt projekt Daniel! Riktigt tråkigt med motorn, du vågar inte titta på ytterligare en beggad? Bör ju bli billigare.
    Vartfall lycka till med dina planer.

    mvh Per

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Citat Ursprungligen postat av Daniel_Borg Visa inlägg
    Ja det är ju lätt att det sticker iväg när man är igång och renoverar.

    Blev 3 körningar med svedala mk förra säsongen (röd jetta mk1), riktigt trevligt intiativ av dom=)

    Var också inne och kikade efter grejer till dig där, och det var ju inte för mycket som gick att bocka av på din lista.

    Kamremskittet verkar ju vara prisvärt i alla fall.

    Kollat på Vag vad vev och ramlager m.m kostar? Ibland kan det konstigt nog vara billigare med orginalgrejer.

    Mvh Daniel
    Svedala MK är mycket trevliga, inget klydd bara köra. Har hört att Sturup själva oxå ordnar körning... Ska kolla med VAG oxå.

    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Trevligt projekt Daniel! Riktigt tråkigt med motorn, du vågar inte titta på ytterligare en beggad? Bör ju bli billigare.
    Vartfall lycka till med dina planer.

    mvh Per
    Nej fler motorer blir det inte... Kanske en renoverad topp om någon vill sälja till bra pris

    Mvh Daniel

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Liten uppdatering.
    Verkar bli lite mer jobb med toppen... har fått ett pris på 2700kr och då ingår:
    Rengöring, rikplaning, byte av ventilstyrningar och ventiltättingar, infräsning av ventilerna och montering av ventilfjäder, tryckbricka och knaster så klart.

    Har även hittat en ny Tysk firma (Motorentelie-express.com) som kan leverera resten av sakerna jag behöver för ungefär samma pris som i USA. Håller på och mailar fram och tillbaka om dom sista detaljerna, så får vi se vad det slutar på....

    Imorgon blir det Verkstaden efter jobb och då blir det väl till att demontera lite mer saker från blocket och rengöra och kanske måla det.
    Demontera det gamla spakstället, montera det nya med vajer.
    Fundera på om jag ska ha hydraulisk koppling eller vajer till den nya vxl.

    Over and out

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Toppen är nu lämnad på lite renovering... och precis för en stund sen skickade jag en beställning till ARZ-Tuning i Tyskland på ovannämnda delar! Så får vi se när dom dyker upp...

    I onsdags rensade jag blocket och tittade lite på att honad det.
    Det blir hydraulisk koppling, så nu behöver jag bara hitta en bromsvätske behållare med en utgång till tryckkolven till kopplingen.

    Jag hittade en annons på Golf.se om ett North Viking broms kyl kit. Har alltid velat ha ett men haft svårt att hitta ett till salu, så jag slog till direkt och av en händelse var min lillebror på kurs i samma stad som kille som sålde det. Vad är oddsen.... Jag trodde att kittet vad begagnat men när jag fick hem det såg jag att det var sprillans nytt

    Vad jag har förstått finns det olika kamaxlar till Corrado G60 motorn, någon som vet vad dom heter??? Min heter A, tror att det är den "rätte"
    Lite bilder.


    Tomt block trodde aldrig det skulle hända...


    Någon som vet varför där är en jättestor öppning i vattenkanalen som endå bara är täckt???






    Många delar att hålla reda på....


    North Viking broms kyl kit

    Godnatt!
    Mvh Daniel

  14. #14
    Obiwan
    Gäst
    Blir intressant att följa till våren.. Nice grejs!

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Det viktiga är att det står WTR istället för WWO på kamaxeln. Den lite bättre, nyare heter A WTR 026 S har jag för mig. Den svagare, äldre heter A WWO 026 1b.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    I väntan på delarna från Tyskland som ska vara på väg, slänga jag upp en bild på ett komplett begagnat Golf Rallye Intercooler kit som jag köpte för ett tag sen Originalet från Corradon ser ju ut som ett skämt i både storlek och placering.....


  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Fick du med all plast runtikring? Luftstyrning etc?

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Ehh neeej..... Jag fick det du ser på bilden...!?!
    Det får nog bli till att bygga något själv i så fall.
    Behöver jag vara orolig???
    Något jag ska tänka på isåfall???

    Med vänlig hälsning, Daniel

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Då var det dax igen.
    I måndags hade jag lyckats förhandla fram lite mer Golf tid Så då passade vi på att kokade vi lite delar (ja du läste rätt, se bild nedan) och blästra bort resterande skit och den hemska blåa styling färgen som någon klåpare hade penslat på!!! och sen grundade dom.
    Allt går ju så mycket lättare när man får låna maskiner i en riktig verkstad, det tackar jag för
    Mina efterlängtade motor delar har kommit och ligger på Posten )) Känns som om det är bra flyt nu saker trillar in efter hand och nu saknar jag bara min topp. Men har har hört att den är klar så det handlar väl bra om att få hem den ))

    Här ska det kokas delar. Ja det är väl typ som en stor diskmaskin med någon "hemlig" sås i


    Äcklig blå färg bort....


    Ännu mer blå färg....


    Borta!!!


    Lite bromsrenovering när vi endå höll på


    Blev som nytt


    Skillnad


    Grundat, kom dock på att det kanske inte var så smart att grunda broms oken eftersom dom blir jättevarma vid banköring. Men men det är väl inte värre än att jag får slipa av det innan jag målar dom med värmebeständig färg...


    Blocket blev hyfsat rent, blir till att borsta av det lite innan jag målar det.




    Jag kan oxå tillägga att det är första gången jag bygger en motor så här från grunden, så peppar peppar... håller det eller så blir det härdsmälta efter 100 meter.... Dock har jag en utmärkt duktigt lärare Danno som hjälper mig och det är jag glad för. Tänk att allt började med att han övertalade mig att jag skulle byta drev på min Yamaha DT för snart 17 år sen.... Det spårade ju oxå ut och moppen gjorde över 100km/h till sist ha ha ha....

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Sjoves avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Daniel Sjörin
    Medlemsnr
    4640
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    919
    Idag tisdag har jag varit som ett litet barn på julafton hela dag fast jag hade jätte problem med lite LED belysning och jobbade utomhus i eftermiddags (kallt). Dock äntligen i kväll hämtade jag ett litet paket på posten ))



    Man måste ju ställa upp allt i en fin grupp och fotoa det så klart som ett jävla skolfoto.... LOL


    Imorgon blir det verkstaden igen, japp 2gånger denna veckan. Och då hoppas jag att vi kan bygga ihop botten delen i alla fall.

    Over and out

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin