Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 69
  1. #21
    ReD-
    Gäst
    inte alls samma bil men, jag hade en steg 3 passat 1.8t -03 med väldigt liknande symptom.
    Provade med ny lmm, fick nya tändspolar på aktion på vag nya stift, mätte upp alla spridare, tryck i fulerail osv, trycksensorer byttes, även givarn till atmosfärstryck och massa annat.
    det sista i ren uppgivenhet när tankarna stod på ett bättre beg motorstyrdon som inte var mappat rev vi loss gasspjället, gjorde rent och gjorde en grundinställning på det på vag, efter det krånglade den aldrig mer.
    säger inte att det behöver vara så, men i mitt fall så var det boven i dramat :P.

  2. #22

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Alle47; bara rycka ur lmm och testköra?
    ReD-; tanken gällande gasspjellsrelä har slagit mej... Får testa det.
    Nån annan som har idéer så är dom välkommna!

    Mvh, m

  3. #23

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Gasspjället kan ju vara värt att kolla hur det ser ut. Och när det kopplats ur måste det kalibreras. Kopplar du ur lmm så går bilen in en safe mode där den kommer gå för fett.
    Men om det är den som är kass borde rycken ivarjefall försvinna även om bilen inte kommer gå superbra

  4. #24

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Finns ju så mycket det kan bero på, lmm, spridare, gasspjell, lambda mm. Nån som vet nått ställe som kan kolla upp vad felet är???

  5. #25
    h_robban
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mickeelfstedt Visa inlägg
    Finns ju så mycket det kan bero på, lmm, spridare, gasspjell, lambda mm. Nån som vet nått ställe som kan kolla upp vad felet är???
    Länge sen nu men hur löste det sig?

  6. #26

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av h_robban Visa inlägg
    Länge sen nu men hur löste det sig?
    Det har inte löst sej än... Ska byta turbo nu i veckan så får vi se... Har bytt allt annat så nu är det väl bara turbon kvar...
    Tack som frågar.

    Har du liknande problem?

  7. #27
    h_robban
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mickeelfstedt Visa inlägg
    Det har inte löst sej än... Ska byta turbo nu i veckan så får vi se... Har bytt allt annat så nu är det väl bara turbon kvar...
    Tack som frågar.

    Har du liknande problem?
    Japp! Men inte av den omfattningen. Känt någon gång att någonting liksom slår ifrån vid gas en två tre snabba gånger. Men det är millisekunder. Jag tänkte direkt turbon. Också läst att vissa Gti 5or fick dumpventiler med dåliga membran. Det innebär att dumpen måste släppa efter tidigare o ibland oftare vid laddnin

    Må gott!

  8. #28

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Jag skickade ett PM till dej

  9. #29
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det kom tydligen en nyare variant på dumpventil med annan konstruktion, och det var kanske inte utan anledning. Cullberg som jag köpte min bil av, hade bytt den i förebyggande syfte.

  10. #30

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det kom tydligen en nyare variant på dumpventil med annan konstruktion, och det var kanske inte utan anledning. Cullberg som jag köpte min bil av, hade bytt den i förebyggande syfte.
    Ja dump har jag tre eller fyra stycken... Både s3 modellen utan membran och senaste versionen av dom med membran... Den är inte mitt problem iaf. :-)

  11. #31
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är bra. Då har du ju iaf eliminerat en sak.

  12. #32

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Jag har bytt;
    Dump
    Lmm
    Ic
    Alla slangar till ic
    Wastegate
    Magnetventil
    Spridare
    Tändspolar
    Stift
    Bränslepump
    Returventil
    Sensor vid fuelrail
    Vevhusvent
    Och säkert mer saker...

    Nu i veckan har även turbon bytts ut så jag ska se hur den beter sej när jag kommer hem från jobbet på torsdag...

  13. #33

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Fortfarande samma jäkla felkod efter turbobyte...

  14. #34
    softishman
    Gäst
    Vad för felkod? Beskrivning?

  15. #35

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    P1297

  16. #36

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av softishman Visa inlägg
    Vad för felkod? Beskrivning?

    P1297, laddtrycksfall mellan turbo och gasspjäll säger rosstech... Limpmode och hackigt beteende säger jag...
    Skämt å sido verkar det sjunka lite smått i ladd (går upp till 1.0-1.1 innan den sjunker ned) men den går väl ändå skapligt med original mjukvara, dock går den helt åt helvete kasst med annan mjukvara i...

  17. #37
    softishman
    Gäst
    Jag hittar följande:

    Kundens utsaga / Verkstadens fastställande

    Ojämn motorgång och avgasvarningslampan lyser. I motorstyrdonet har följande händelsemeddelanden lagrats:

    • 08583 P2187 Rad 1, bränslemätningssystem, system för magert vid tomgångsvarvtal

    • 04759 P1297 Förbindning turbogasspjäll, tryckfall

    • 08825 P2279 Tjuvluft i insugningssystem


    Teknisk bakgrund

    Otät backventil i tryckreglerventilen.


    Åtgärd

    Dra loss slangen mellan insugningsröret och tryckreglerventilen vid anmärkning. Tillslut insugningsrörets anslutning och gör en bedömning av motorn vid tomgång. Om motorn fungerar felfritt ska tryckreglerventilen bytas.

    Ventil:
    06F129101R
    451:- VAG

    Packning:
    06F103483E
    296:- VAG

    Monterade du en ny ventil med ny packning? Detta är ett vanligt fel på dessa motorer.
    Senast redigerad av softishman den 2015-02-19 klockan 08:31.

  18. #38

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av softishman Visa inlägg
    Jag hittar följande:

    Kundens utsaga / Verkstadens fastställande

    Ojämn motorgång och avgasvarningslampan lyser. I motorstyrdonet har följande händelsemeddelanden lagrats:

    • 08583 P2187 Rad 1, bränslemätningssystem, system för magert vid tomgångsvarvtal

    • 04759 P1297 Förbindning turbogasspjäll, tryckfall

    • 08825 P2279 Tjuvluft i insugningssystem


    Teknisk bakgrund

    Otät backventil i tryckreglerventilen.


    Åtgärd

    Dra loss slangen mellan insugningsröret och tryckreglerventilen vid anmärkning. Tillslut insugningsrörets anslutning och gör en bedömning av motorn vid tomgång. Om motorn fungerar felfritt ska tryckreglerventilen bytas.

    Ventil:
    06F129101R
    451:- VAG

    Packning:
    06F103483E
    296:- VAG

    Monterade du en ny ventil med ny packning? Detta är ett vanligt fel på dessa motorer.



    Japp, bytte både ventil och packning...

    Haft detta problem ganska länge nu. Den går som sagt inte så illa med original programvara utan det är när man ställer upp trycket lite mer det märks av med att den hackar och rycker...

  19. #39
    softishman
    Gäst
    Våran specilist på verkstan sa att det är den till 99,9%... Har du provat plugga anslutningen på slangen enligt ovan?
    Har du testat så ventilkåpan inte läcker invändigt mellan kanalerna för vevhusventilationen?!

  20. #40
    h_robban
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mickeelfstedt Visa inlägg
    Fortfarande samma jäkla felkod efter turbobyte...

    Min är inne nu. Fattar inte att du fortfarande har sådana problem trots allt!! Får väl se vad verkstaden säger om min. Hoppas de kan sina egna bilar! Återkommer.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin