Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 69
  1. #41

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av softishman Visa inlägg
    Våran specilist på verkstan sa att det är den till 99,9%... Har du provat plugga anslutningen på slangen enligt ovan?
    Har du testat så ventilkåpan inte läcker invändigt mellan kanalerna för vevhusventilationen?!

    Problemet är att om jag raderar felkoden och pluggar slangen kan jag behöva åka kanske 4 mil innan den kommer tillbaka...
    Har dock beställt nya saker igen för att vara på den säkra sidan...

    Såg nu att det är mer än 3 år sen jag startade den här tråden nu... Suck...

    Hur menar du att kåpan ska läcka invändigt? Dålig ventilkåpspackning?
    Senast redigerad av Mickeelfstedt den 2015-02-21 klockan 00:03.

  2. #42

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av h_robban Visa inlägg
    Min är inne nu. Fattar inte att du fortfarande har sådana problem trots allt!! Får väl se vad verkstaden säger om min. Hoppas de kan sina egna bilar! Återkommer.

    Du får gärna skicka epost på adressen jag skickade till dej via pm

  3. #43

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av h_robban Visa inlägg
    Min är inne nu. Fattar inte att du fortfarande har sådana problem trots allt!! Får väl se vad verkstaden säger om min. Hoppas de kan sina egna bilar! Återkommer.
    Tjena.
    Hur gick det med din?? Kan du inte ringa mej på 0700900889 när du fått svar?

  4. #44

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    wow, läste precis igenom denna tråd.. du har ju hållt på skitlänge, och listan på saker du bytt(på måfå..) är ju helt galet lång, hur mycket är denna felsökning uppe i?

    P1297 är ju mycket riktigt en indikation på läckage mellan turbons utlopp och spjällhuset, dvs trycksidan.
    enklast att felsöka detta är antingen med rök, alt. med trycklyft.. man sätter en slang/kopp över turbons inlopp och blåser försiktigt med tryckluft för att bygga upp ett tryck ända fram till spjällhuset.
    sen använder man öronen och lyssnar vart det pyser, samt händerna å känner/böjer på tryckslangar, rör, och framförallt vaccumslangarna runt insuget för att lokalisera sprickor.
    ofta är det nån backventil el. dylikt som gett sig, och det brukar gå rätt fort att lokalisera.
    med ett röktest så ser man yttre läckage väldigt bra, dock inte backventiler eller interna läckor.

    en annan jättelik felkälla, programvaran, vilken programvara kör du med när du "trimmat"?
    låter nämligen som att du har turbo-surge när turbon spoolar, på din beskrivning ovan, vilket också förklarar att den går lite bättre med original laddryck och program.

    ska inte vara särskilt svårt att lokalisera felet för någon som hållt på lite med dessa motorer..

  5. #45

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Gjorde trycktest utan att hitta nått läckage, dock visade det sej att dom bara kör med 0,2 bar där... Helt på måfå är det inte jag bytt saker då folk sagt att det är vanligt och det är det och så vidare... Och allt är ju relaterat till detta...
    Steg2+ har jag som programvara om det var vad du tänkte på.?
    Turbo-surge? Vad menar du med det?

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    steg hit å steg dit, fjanterier, vilka påstår sig ha gjort programvaran? samt vad ingår i ditt såkallade "steg 2+"?

    att en turbo surgear innebär att man försöker skyffla för mycket luft på kompressorsidan, utan att det finns tillräckligt med energi i avgaserna för att hålla uppe varvtalet på turbinaxeln, och därmed saktar kompressorhjulet in, vilket gör att luftflödet vänder och "slår" tillbaka mot bladen.

    resultatet är rejält tappad kraft, motningar samt ett väldigt pulserande laddtryck fram tills dess att mer avgasenergi finns tillgänglig, högre varvtal tex.

    väldigt dåligt för turbon, som inte blir långlivad under sådana förhållanden.


    brukar provtrycka på tilltänkt laddtryck.. så ~1bar då, för att hitta ev läckor där, sen kan man manuellt få provblåsa backventiler mm.

  7. #47

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    steg hit å steg dit, fjanterier, vilka påstår sig ha gjort programvaran? samt vad ingår i ditt såkallade "steg 2+"?

    att en turbo surgear innebär att man försöker skyffla för mycket luft på kompressorsidan, utan att det finns tillräckligt med energi i avgaserna för att hålla uppe varvtalet på turbinaxeln, och därmed saktar kompressorhjulet in, vilket gör att luftflödet vänder och "slår" tillbaka mot bladen.

    resultatet är rejält tappad kraft, motningar samt ett väldigt pulserande laddtryck fram tills dess att mer avgasenergi finns tillgänglig, högre varvtal tex.

    väldigt dåligt för turbon, som inte blir långlivad under sådana förhållanden.


    brukar provtrycka på tilltänkt laddtryck.. så ~1bar då, för att hitta ev läckor där, sen kan man manuellt få provblåsa backventiler mm.
    Surgear, verkar låta liknande då den blir bättre när man varvar mer...?

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    steg hit å steg dit, fjanterier, vilka påstår sig ha gjort programvaran? samt vad ingår i ditt såkallade "steg 2+"?
    Haha ödmjukt och fluffigt

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Haha ödmjukt och fluffigt
    haha, sorry, men det säger ju lika mycket som att jag trimmat min bora med rosa fluffiga enhörningar..
    (..dom äter steg 7 till frukost..!)

    detta steg-prat, samt att ingen kan enas om vad som ingår i vad.. förvirrar alla inblandade, inte minst kunderna till trimföretagen =S

  10. #50

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    haha, sorry, men det säger ju lika mycket som att jag trimmat min bora med rosa fluffiga enhörningar..
    (..dom äter steg 7 till frukost..!)

    detta steg-prat, samt att ingen kan enas om vad som ingår i vad.. förvirrar alla inblandade, inte minst kunderna till trimföretagen =S
    Jag skickade mail till dej... Du får även gärna förklara vad det är du har problem med gällande detta med steg... Hur vill du ha det upplagt?

    Men för att återgå till ämnet, är det nån som har nån idé på nån liten slang som brukar spricka eller nått liknande?
    Senast redigerad av Mickeelfstedt den 2015-02-28 klockan 22:05.

  11. #51

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    läste det precis =)

    99% säker på att du har en läcka/spricka på tryckrör/slang eller tätning däremellan.

    som svar på din fråga i mailet, har jag väldigt dålig koll på verkstäder i din närhet, men skulle du ha vägarna förbi dalarna så finns det några vettiga alternativ.

    vore intressant att åka med och logga den med datorn när fenomenet uppstår, det skulle definitivt ge en klarare bild av vad som spökar, + utesluta än mer än du redan gjort.

  12. #52

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    läste det precis =)

    99% säker på att du har en läcka/spricka på tryckrör/slang eller tätning däremellan.

    som svar på din fråga i mailet, har jag väldigt dålig koll på verkstäder i din närhet, men skulle du ha vägarna förbi dalarna så finns det några vettiga alternativ.

    vore intressant att åka med och logga den med datorn när fenomenet uppstår, det skulle definitivt ge en klarare bild av vad som spökar, + utesluta än mer än du redan gjort.

    Som sagt med original märks det nästan inte men den där felkoden är jävligt störande och så länge jag har den kan jag inte ha nån annan programvara i bilen heller då det blir nötpåse av bilen...
    Oavsett om nån annan ska trimma den eller om jag ska använda det jag har nu måste jag få ordning på den först...
    Inte många ställen på trycksidan det kan läcka på längre... Sitter s3 ic i bilen nu och mellan turbo och ic har jag byggt om det som var snabbkopplingar till slangklämmekopplingar... Ska byta ut röret mellan ic och spjällhus när jag får tid så allt av noise pipe blir borta, ska byta till A3 röret istället...
    Från det ena till det andra, vet du om Leon cupra R koppling passar i golf gti mk5?

  13. #53

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ingen aning ang kopplingen tyvärr, men om det är samma lådfamilj så passar det säkerligen.

    pratade inte nått om att trimma den, utan att logga den, alla sensorer i realtid, vilket jag tror skulle lokalisera felkällan alt. hjälpa dig utesluta ytterligare komponenter/system.

    det är inte bara en mapsensor som krånglar..?
    du har inte flyttat på den?
    Senast redigerad av Sn00k den 2015-03-01 klockan 01:27.

  14. #54

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Mapsensor?

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    MAP = Manifold Absolute Pressure, dvs givaren som känner av trycket på luften i insuget.
    denna används nämligen i uträkningen för att aktivera felkoden som du får.. tänkte om den kanske var defekt, det vore inte den första.

    bör vara placerad på röret som går ifrån spjällhuset och neröver mot ICn.. lite beroende på modell, men den sitter antingen PÅ icn, eller på röret EFTER icn och innan spjällhuset.
    iom att du bytt IC, så kan det rentav va så att du flyttat den.. tänkte jag.

    värt att slå en kik på iaf.
    (en sån där grejj man sett direkt om man loggat motorstyrningen i realtid..)

  16. #56

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Har inte bytt den... Såg dock att det sitter en givare på det röret... Kanske skulle byta den samtidigt som jag byter det röret..? Kan ju inte bli sämre så att säga. :-)

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    exakt.. om jag fattat det rätt så finns det två olika givare, en 2550mbar och en 3000mbar.. tänkte om du tagit nått s3-rör eller liknande, med S3ans givare i, medans din motorstyrning är kalibrerad för den gamla originalgivaren som ev. sitter kvar i original ICn.. ett sådant scenario skulle kunna ge felkoden ifråga.. men detta var bara en rätt långsökt tanke.. =)

  18. #58

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Då varken röret eller givaren är bytt än är det den gamla original som sitter där men det kan ju va nått som pajat på den så den byta ut den med... Ännu en slitsak som byts ut som jag ser det. ;-)

  19. #59
    h_robban
    Gäst
    Nu har jag fått bilen. Den var egentligen inne för kkompletterande lackering som deal vid köpet. Har haft den i ca 2 månader. Märkte av ryckandet redan efter några veckor o påttalade detta. Bad dem kika efter lackering men de "hann" tydligen inte felsöka. När jag åkte hem idag hade bilen stått ca tre dagar. Hackade som aldrig förr idag. Märkte att det uppstår vid lätt gas runt 2500-3000 varv o lätt gas/driv när bilen är kall. När den fått upp värmen försvinner det. Bokade en ny tid direkt o ska in för enbart felsökning 11 mars. Återkommer snart igen! Ursäkta att jag inte svarat.prenumeration prenumerationen på tråden har inte funkat så bra!

  20. #60
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Leon Cupra har samma koppling som Dig, så ingen skillnad mot det Du har nu.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin