Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313

    Golf gti mk5 rycker och hackar?

    Hej.
    Min gti mk5 har den sista tiden lämnat nån gång sällan antydningar till att rycka (hacka). I natt åkte jag från Kristinehamn till Oslo och då kom det först nån ryckning sen kom dom tätare och oftare. Den rycker när man ligger på jämn gas och sen gasar på mer men även om man som jag nu i natt satte farthållaren på 100 och vid minsta ändring av vägen, antingen lite upp eller ner rycker och hackar den till. Vad beror detta på? Skulle uppskatta svar så fort som möjligt då detta bör åtgärdas innan jag ska åka tillbaka hem från Oslo.
    Tack, micke

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Koppla upp den mot dator och gör ett felminnessök.

    Tändspole?

    / Per

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Hej per.

    Fick nya spolar i utbyte på vag för inte länge sen. Hörde att det kan va cam follower? Inte lätt att få loss pumpen den sitter i bara... Bränsletycksgivare hittade dom ingen på vag.

    Mvh, m

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Vad är det för status på tändstiften ?

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Mickeelfstedt Visa inlägg
    Hej per.

    Fick nya spolar i utbyte på vag för inte länge sen. Hörde att det kan va cam follower? Inte lätt att få loss pumpen den sitter i bara... Bränsletycksgivare hittade dom ingen på vag.

    Mvh, m
    Bränsletrycksgivare finns i alla fall på railen. Går att läsa av med vag-com. Kolla om det är diff mellan begärt och ärtryck i railen. Borde ge felkod i så fall. Vet ej hur det ytrar sig om cam follower är på gång att gå sönder. Dock inte hälsosamt då den kan dra med sig mer vid ett ras.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Mickeelfstedt Visa inlägg
    Hej per.

    Fick nya spolar i utbyte på vag för inte länge sen. Hörde att det kan va cam follower? Inte lätt att få loss pumpen den sitter i bara... Bränsletycksgivare hittade dom ingen på vag.

    Mvh, m
    Kan vara värt att byta cam follower. Säger felminnet något?

    / Per

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Tändstiften är nästan nya likaså spolarna. Ska göra felsökning när jag kommer hem om en vecka. Har plockat bort och beställt ny cam follower då den gamla var helt utan beläggning, den kommer med en kompis till Oslo på måndag. Har hört att det kan bero på spridare, stift eller spolar men funderar även på gasspjellsrelä? Bränsletrycksgivaren är hela den pumpen man plockar bort för att byta cam follower. Nån som har några bra idéer på nått annat det kan bero på? Spridare är ju lite av ett projekt att byta och ganska dyrt....

    / M

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Hur långt har bilen gått?

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    R:
    Det är en långmilare som gått 19500 mil men den ät väl servad med täta intervaller gjorde nyss stora servicen med byte av kamrem och allt däromkring. Vad jade du för tanke?

    /m

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Intressant att veta miltal för att kunna bedömma om det är rimligt att cam follower har gått ned sig. Du får uppdatera efter att du bytt cam follower.

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Jag har plockat bort cam follower och den var helt blank så allt av beläggning var bortslitet. Får ny hit till Oslo på måndag så jag vet inte om det hjälper mot ryckningen men den kan ju knappast bli sämre med en ny... Dock har jag en kamrat som bytte sin efter 6000 mil 13500 mil mindre gådda än min och den han fiskade ur såg ungefär lika sliten ut.

    Gasspjellrelä, är det nått nån vet fall det är nått som kan spöka eller har ryckningarna med bränsleinsprutet att göra? Kan det ha med bränslefilter att göra?

    Mvh,
    M

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Jag har bytt camfollower nu och den går nästan som den ska. Rycker inte längre (peppar, peppar...) men ibland vid full gas är det som att man jämt lättar till lite på gasen för att sen ge på igen... Svårt att förklara men som att den för en kort stund tappar effekt...

  13. #13

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Vad kan det va som spökar???

    /m

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Läst felkoder och det fanns inte en enda!
    / m

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Nu rycker och hackar den igen... Vad kan det bero på? Nån måste ju råkat ut för det och kunna svara och hjälpa mej???
    /m

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Är bilen trimmad? Häll i lite injection cleaner och se om det rensar systemet kanske? Annars tändstift eller spolar?

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313
    Har bytt bränslefilter nu oxå. Cullberg, stift och spolar är nya bilen är trimmad och jag har testat med cleaner... Dock har den inte hackat på ett tag nu, men den beter sej som att man släpper på gasen trots att man inte gör det. Känns som det borde vara nån givare??? Nån som har nån ide???

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2011
    Namn
    Micke Elfstedt
    Ort
    Björneborg
    Inlägg
    313

    Golf gti mk5 mkV går ojämnt...

    Hej.

    Min bil går ojämnt vid full gas.
    Det som är bytt är; stift och spolar, dump, camfollower och bränslefilter (har även kört med injectioncleaner).
    Den har varken hackat eller ryckt på ett tag nu men har även gjort det.

    Kan det vara nån givare?

    Av alla gti mk5 som finns borde ju nån mer vart ute för detta och kunna hjälpa mej?

    Tack på förhand
    / micke

  19. #19
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Sammanfogade dina trådar. Ingen idé att ha flera trådar om samma ämne.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2010
    Namn
    Jonas Ahlinder
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Skulle ju inte tro att bilen rycker av en sliten camfollower, har du testat att köra med luftmassemätaren urkopplad?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin